AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Jeg vil snart få svar på søknaden om uføretrygd. Og tenker dere jeg vil få innvilget uføretrygd når Nav og leger skriver de ikke opplever bedring som har innvirkning på min arbeidsevnen, og arbeidsevnen min er varig nedsatt? Takk for svar. Anonymkode: 086b0...79f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Jeg lurer på det samme. Jeg venter også på svar. Følger tråden din 💖 Anonymkode: 52160...e9f 1
Michaelhe Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vil snart få svar på søknaden om uføretrygd. Og tenker dere jeg vil få innvilget uføretrygd når Nav og leger skriver de ikke opplever bedring som har innvirkning på min arbeidsevnen, og arbeidsevnen min er varig nedsatt? Takk for svar. Anonymkode: 086b0...79f Jeg gikk gjennom et byråkratisk mareritt for å få trygden. Den kom ikke over natten. Jeg var på nesten alt som fantes av tiltak. Listen var lang som et vondt år. Alle tiltakene hadde en ting til felles. De var beregnet for folk med lavere utdanning, og ingen kompetanse. Jeg bar søppel, jeg feiet gater, jeg bar møbler, jeg lagde skilt, jeg hjalp narkomane skrive avis. Det siste var faktisk det beste. Jeg har 8 år på universitetet. Så gikk jeg årevis i behandling hos en behandler. Og da den endelige avgjørelsen kom var jeg lettet. Det sier seg selv etter alle de årene og alle de meningsløse tiltakene. Et kurs skulle lære meg å skrive søknader. Jeg var språklærer. Et annet skulle vise meg hvordan vi skulle håndhilse med arbeidsgiver. Det var nokså spesielt. Jeg skulle lære tekstbehandling etter å skrevet en svær oppgave osv osv. Dette har kanskje endret seg nå, fordi mange har høyere utdanning, og blir trygdet, og da må tiltakene også endre seg. 7 år tror jeg jeg brukte? (mulig jeg er unøyaktig) Endret 14. januar 2022 av Michaelhe 10
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg lurer på det samme. Jeg venter også på svar. Følger tråden din 💖 Anonymkode: 52160...e9f Lykke til 💖💖 Anonymkode: 086b0...79f 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Michaelhe skrev (21 minutter siden): Jeg gikk gjennom et byråkratisk mareritt for å få trygden. Den kom ikke over natten. Jeg var på nesten alt som fantes av tiltak. Listen var lang som et vondt år. Alle tiltakene hadde en ting til felles. De var beregnet for folk med lavere utdanning, og ingen kompetanse. Jeg bar søppel, jeg feiet gater, jeg bar møbler, jeg lagde skilt, jeg hjalp narkomane skrive avis. Det siste var faktisk det beste. Jeg har 8 år på universitetet. Så gikk jeg årevis i behandling hos en behandler. Og da den endelige avgjørelsen kom var jeg lettet. Det sier seg selv etter alle de årene og alle de meningsløse tiltakene. Et kurs skulle lære meg å skrive søknader. Jeg var språklærer. Et annet skulle vise meg hvordan vi skulle håndhilse med arbeidsgiver. Det var nokså spesielt. Jeg skulle lære tekstbehandling etter å skrevet en svær oppgave osv osv. Dette har kanskje endret seg nå, fordi mange har høyere utdanning, og blir trygdet, og da må tiltakene også endre seg. Ja gud bedre. Er det virkelig mulig at det sitter "oppegående folk" og har møter og planlegger og virkelig klarer å finne på at slike tiltak er en god ide!? Hvordan er det mulig!? Jeg klarer virkelig ikke forstå det 🙇♀️ Det sitter tross alt flere rundt bordet og noen må da klare å si at det er helt tullete og borkastet og idiotisk. Kanskje til nød greit for ungdom, men for folk som har vært i arbeidslivet en stund er det jo bare helt latterlig 🤪 Og hvis man tar det opp med saksbehandler eller på "kursene" får man jo høre at det er heelt frivillig 🤯 det er det jo ikke! Hvis du ikke later som du syns dette er veldig lurt mister man jo aap / stønaden sin osv 🤦♀️ Anonymkode: 6c57e...9af 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Michaelhe skrev (12 minutter siden): Jeg gikk gjennom et byråkratisk mareritt for å få trygden. Den kom ikke over natten. Jeg var på nesten alt som fantes av tiltak. Listen var lang som et vondt år. Alle tiltakene hadde en ting til felles. De var beregnet for folk med lavere utdanning, og ingen kompetanse. Jeg bar søppel, jeg feiet gater, jeg bar møbler, jeg lagde skilt, jeg hjalp narkomane skrive avis. Det siste var faktisk det beste. Jeg har 8 år på universitetet. Så gikk jeg årevis i behandling hos en behandler. Og da den endelige avgjørelsen kom var jeg lettet. Det sier seg selv etter alle de årene og alle de meningsløse tiltakene. Et kurs skulle lære meg å skrive søknader. Jeg var språklærer. Et annet skulle vise meg hvordan vi skulle håndhilse med arbeidsgiver. Det var nokså spesielt. Jeg skulle lære tekstbehandling etter å skrevet en svær oppgave osv osv. Dette har kanskje endret seg nå, fordi mange har høyere utdanning, og blir trygdet, og da må tiltakene også endre seg. 7 år tror jeg jeg brukte? (mulig jeg er unøyaktig) Huff for et mareritt. 😔 Jeg har vært gjennom tiltak etter tiltak selv, hatt mange års utprøvinger av arbeidsmarkedstiltak. Jeg har sloss mot Nav for å bli trodd på at jeg ikke kan fungere i arbeidslivet. Jeg har følt meg avmektig og krenket av Nav så ofte. Men endelig var jeg til en spesialist og lege som sa det samme som jeg, jeg har ikke noe arbeidsevne igjen. Men Nav kan heve seg over disse spesialistene. 😕 Anonymkode: 086b0...79f 2
Michaelhe Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff for et mareritt. 😔 Jeg har vært gjennom tiltak etter tiltak selv, hatt mange års utprøvinger av arbeidsmarkedstiltak. Jeg har sloss mot Nav for å bli trodd på at jeg ikke kan fungere i arbeidslivet. Jeg har følt meg avmektig og krenket av Nav så ofte. Men endelig var jeg til en spesialist og lege som sa det samme som jeg, jeg har ikke noe arbeidsevne igjen. Men Nav kan heve seg over disse spesialistene. 😕 Anonymkode: 086b0...79f NAV har aldri gjort noe galt mot meg, så vidt jeg vet. Jeg har ihvertfall aldri blitt informert om at det var noe feil noen gang verken av behandler eller av NAV. Men alt skulle liksom prøves, og jeg var for feig til å be direkte om trygd. En dag kom saksbehandler til meg og sa: "Vi har prøvd alt nå. Jeg synes du burde søke trygd". Det var det jeg ønsket, men jeg spurte aldri direkte. Da sa jeg rett ut til min slekt at jeg var glad. Verken NAV eller noen lege har sagt eller protestert mot noen trygd. Verken til meg eller i noen sakspapirer jeg har sett. Men du må huske at jeg har nå levd lengre som trygdet enn jeg gjorde før jeg ble trygdet. Merkelig nok. Og jeg er jo ikke den samme som jeg var den gangen. Ingen er vel det?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 Dette virker som spørsmål som hører hjemme under "religion og alternativt". Det du er ute etter er en spåkone som kan gi deg noen beroligende svar. Utover spåkoner er det umulig for noen her å si noe om du vil få uføretrygd eller ikke. Anonymkode: c4355...6a7 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 Det er standard setninger leger skriver i legeerklæringene, så det er helt umulig å si. Anonymkode: 8d24b...e84 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er standard setninger leger skriver i legeerklæringene, så det er helt umulig å si. Anonymkode: 8d24b...e84 Ok, jeg tenkte kanskje det var det selv også. Anonymkode: 086b0...79f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette virker som spørsmål som hører hjemme under "religion og alternativt". Det du er ute etter er en spåkone som kan gi deg noen beroligende svar. Utover spåkoner er det umulig for noen her å si noe om du vil få uføretrygd eller ikke. Anonymkode: c4355...6a7 Ok, du klarte ikke å la være og påpeke 😁 Anonymkode: 086b0...79f 1
Angelheart2 Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 En ting som er veldig vesentlig når søknad om uføretrygd blir behandlet er dette med "medisinsk ufør til ETHVERT arbeid". Det vil blant annet si at man må være ferdig utprøvd med dokumentasjon på at det ikke er sannsynlig at du vil kunne funger ei noe form for jobb. Mange synes å tro at dersom man ikke lenger kan fungere i jobben sin pga vond rygg, vonde ben eller lignende, så får man uføretrygd. Det får man ikke så sant det er andre ting man kan drive med. Da ses det heller ikke på om man har høy utdanning eller ikke. Kan man fungere i kassa på Kiwi så må man jobbe der, selv om man egentlig har utdannet seg til lege eller advokat (dårlige eksempler, jeg vet, men du skjønner poenget...). Har man høy utdanning er det som regel større muligheter for å få alternativ jobb, så da er ofte terskelen litt høyere. Det er også vesentlig at alt medisinsk behandling er fullført, at det ikke står igjen noe uprøvd eller ikke gjennomført. Dersom det er noen som helst utsikter til at man kan bli bedre på sikt, ved hjelp av videre behandling eller tiltak, så vil man mest sannsynlig ikke få uføretrygd. Så, kort fortalt, har du en god dokumentasjon fra lege på at alt medisinsk er prøvd og en god avklaring på arbeidsmuligheter hos NAV så er du godt på vei. Du må også huske på at selv om lokalkontoret sier at du kan søke så kjenner de deg som regel mye bedre enn de som gjør vedtaket. Det er derfor viktig at alt er dokumentert skriftlig, da de som gjør vedtak KUN går ut fra hva som er dokumentert i saken, ikke hva en lege sier i et møte, for eksempel. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 Angelheart2 skrev (1 minutt siden): En ting som er veldig vesentlig når søknad om uføretrygd blir behandlet er dette med "medisinsk ufør til ETHVERT arbeid". Det vil blant annet si at man må være ferdig utprøvd med dokumentasjon på at det ikke er sannsynlig at du vil kunne funger ei noe form for jobb. Mange synes å tro at dersom man ikke lenger kan fungere i jobben sin pga vond rygg, vonde ben eller lignende, så får man uføretrygd. Det får man ikke så sant det er andre ting man kan drive med. Da ses det heller ikke på om man har høy utdanning eller ikke. Kan man fungere i kassa på Kiwi så må man jobbe der, selv om man egentlig har utdannet seg til lege eller advokat (dårlige eksempler, jeg vet, men du skjønner poenget...). Har man høy utdanning er det som regel større muligheter for å få alternativ jobb, så da er ofte terskelen litt høyere. Det er også vesentlig at alt medisinsk behandling er fullført, at det ikke står igjen noe uprøvd eller ikke gjennomført. Dersom det er noen som helst utsikter til at man kan bli bedre på sikt, ved hjelp av videre behandling eller tiltak, så vil man mest sannsynlig ikke få uføretrygd. Så, kort fortalt, har du en god dokumentasjon fra lege på at alt medisinsk er prøvd og en god avklaring på arbeidsmuligheter hos NAV så er du godt på vei. Du må også huske på at selv om lokalkontoret sier at du kan søke så kjenner de deg som regel mye bedre enn de som gjør vedtaket. Det er derfor viktig at alt er dokumentert skriftlig, da de som gjør vedtak KUN går ut fra hva som er dokumentert i saken, ikke hva en lege sier i et møte, for eksempel. Lykke til! Jeg er godt på vei dersom det står jeg tar jevnlig blodprøver og medisin, men jeg opplever ikke bedring som har innvirkning på arbeidsevnen min. Og spesialist skriver i sin rapport, «undertegnende har problemer med å se at pasient vil kunne komme tilbake i arbeid og vil derfor anbefale at pas. blir vurdert i forhold til uføreytelse.» ? Takk 🙂 Anonymkode: 086b0...79f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #14 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er godt på vei dersom det står jeg tar jevnlig blodprøver og medisin, men jeg opplever ikke bedring som har innvirkning på arbeidsevnen min. Og spesialist skriver i sin rapport, «undertegnende har problemer med å se at pasient vil kunne komme tilbake i arbeid og vil derfor anbefale at pas. blir vurdert i forhold til uføreytelse.» ? Takk 🙂 Anonymkode: 086b0...79f Hva legene mener om arbeidsevne betyr ikke så mye, for de vet ikke hva som kan tilrettelegges osv. Hadde legene fått bestemme så hadde halve Norge vært uføretrygdet. De ser ofte kun problemene, ikke løsninger og muligheter. Legene skal si noe om sykdom/lyte/skade, behandling, mulighet for å bli bedre osv. Så vil Nav gjennom kartlegging, utprøving ol si noe om arbeidsevnen. Sammen utgjør det en arbeidsevnevurdering om dine muligheter og begrensninger. Anonymkode: 8d24b...e84 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #15 Skrevet 14. januar 2022 Det er veldig sjelden at Nav overprøver spesialisthelsetjenesten og de som har skrevet erklæringer for deg men, det kan skje. Min erfaring er at det har litt og si hva som tidligere har blitt prøvd av tiltak, hvor gammel du er, hvor lang fartstid du eventuelt har i arbeidslivet og hvor sannsynlig det er at du kan klare å omskolere deg til å ha en jobb du kan fungere i. Anonymkode: 81cd4...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 Michaelhe skrev (15 timer siden): Jeg gikk gjennom et byråkratisk mareritt for å få trygden. Den kom ikke over natten. Jeg var på nesten alt som fantes av tiltak. Listen var lang som et vondt år. Alle tiltakene hadde en ting til felles. De var beregnet for folk med lavere utdanning, og ingen kompetanse. Jeg bar søppel, jeg feiet gater, jeg bar møbler, jeg lagde skilt, jeg hjalp narkomane skrive avis. Det siste var faktisk det beste. Jeg har 8 år på universitetet. Så gikk jeg årevis i behandling hos en behandler. Og da den endelige avgjørelsen kom var jeg lettet. Det sier seg selv etter alle de årene og alle de meningsløse tiltakene. Et kurs skulle lære meg å skrive søknader. Jeg var språklærer. Et annet skulle vise meg hvordan vi skulle håndhilse med arbeidsgiver. Det var nokså spesielt. Jeg skulle lære tekstbehandling etter å skrevet en svær oppgave osv osv. Dette har kanskje endret seg nå, fordi mange har høyere utdanning, og blir trygdet, og da må tiltakene også endre seg. 7 år tror jeg jeg brukte? (mulig jeg er unøyaktig) Det er jo helt vilt, alle kan jo ikke gjennom den samme kverna! Anonymkode: 64870...ea5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er veldig sjelden at Nav overprøver spesialisthelsetjenesten og de som har skrevet erklæringer for deg men, det kan skje. Min erfaring er at det har litt og si hva som tidligere har blitt prøvd av tiltak, hvor gammel du er, hvor lang fartstid du eventuelt har i arbeidslivet og hvor sannsynlig det er at du kan klare å omskolere deg til å ha en jobb du kan fungere i. Anonymkode: 81cd4...ae2 Sant. Jeg er i førti åra, og jeg har prøvd det meste av tiltak utenom arbeid. Jeg har gitt 100% av meg selv, og det har forverret helsen min. Anonymkode: 086b0...79f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er veldig sjelden at Nav overprøver spesialisthelsetjenesten og de som har skrevet erklæringer for deg men, det kan skje. Min erfaring er at det har litt og si hva som tidligere har blitt prøvd av tiltak, hvor gammel du er, hvor lang fartstid du eventuelt har i arbeidslivet og hvor sannsynlig det er at du kan klare å omskolere deg til å ha en jobb du kan fungere i. Anonymkode: 81cd4...ae2 Det er ikke sjelden at nav overprøver spesialisterklæringer nei… dessverre. De har «rådgivende-leger» som uten å møte deg vurderer om de opplysningene som nav har innhentet er tilstrekkelig for å få søke ufør, neste ledd er saksbehandlingen og der kan man også oppleve at alle vilkår ikke er oppfylt fordi feks en lege for 4 år siden mente at du skulle delta på et mestringskurs (uten utsikter for bedring, men for å håndtere sykdommen og leve med den) men at du ikke kunne delta på dette fordi nav sendte deg ut i nok en arbeidspraksis som førte til forværring av helsen. Da får du avslag fordi alle behandlingsalternativ ikke er benyttet! Anonymkode: 8b601...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #19 Skrevet 14. januar 2022 Dette skrives i alle uføresøknader. De er nødt til å komme frem til at det ikke er mulighet for bedring. For hvis det er det, så er det jo ikke grunnlag for å bli ufør, ikke sant? En i nær familie har en søknad inne nå, det sto det samme på hans søknad. Anonymkode: 2d91d...8f6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #20 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette skrives i alle uføresøknader. De er nødt til å komme frem til at det ikke er mulighet for bedring. For hvis det er det, så er det jo ikke grunnlag for å bli ufør, ikke sant? En i nær familie har en søknad inne nå, det sto det samme på hans søknad. Anonymkode: 2d91d...8f6 Ok , jeg forstår. 🙂 Anonymkode: 086b0...79f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå