Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har noen kommet inn på universitet uten å ha fullført VGS? Hvordan gjør man det i så fall? 

Anonymkode: 9cfd4...518

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du MÅ ha generell studiekompetanse eller realkompetanse for å komme inn, det er et minimumskrav. Kommer ikke inn uten det. 

Anonymkode: d7168...ceb

• Liker 6
Skrevet

Du kan søke dispensasjon fra de fagene du eventuelt ikke har bestått. Da må du skrive motivasjonsbrev og legge ved begrunnelse. Jeg kom inn på en linje der man ikke trenger faget jeg strøk i. Har en mastergrad i dag og bare gode karakterer fra universitetet. Så er fullt mulig! :)

Anonymkode: 4649e...230

Skrevet

Jeg hadde ikke studiekompetanse pga sykdom siste året på VGS, men kom inn på universitet på bakgrunn av realkompetanse. Skal sies at jeg er 30 år gammel, og jeg har mye erfaring fra det fagfeltet jeg nå studerer, i tillegg til at det er svært relevant for jobben jeg innehar. 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg vil heller anbefale å ta opp fagene du eventuelt mangler, enn å søke på bakgrunn av realkompetanse. 

Anonymkode: 5a55b...604

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du MÅ ha generell studiekompetanse eller realkompetanse for å komme inn, det er et minimumskrav. Kommer ikke inn uten det. 

Hvorfor tar du opp studiekompetanse når TS selv skriver hen ikke har det?

• Liker 1
Skrevet
Fireflies skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tar du opp studiekompetanse når TS selv skriver hen ikke har det?

Hahha er du seriøs?

Han skriver jo akkurat hvorfor. Det tydelig at TS MÅ sannsynligvis prøve å få studiekompetanse hvis han/hun vil studere. Det er dette denne tråden skal handle om. 

Du trodde denne tråden her ikke skulle handle om studiekompetanse?

Anonymkode: 5ca25...5a5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 2.57):

Hahha er du seriøs?

Han skriver jo akkurat hvorfor. Det tydelig at TS MÅ sannsynligvis prøve å få studiekompetanse hvis han/hun vil studere. Det er dette denne tråden skal handle om. 

Du trodde denne tråden her ikke skulle handle om studiekompetanse?

Anonymkode: 5ca25...5a5

Det kommer helt an på hva TS ønsker å søke på. Man må ikke ha studiekompetanse, det finnes andre måter å studere videre på.

• Liker 1
Skrevet
Fireflies skrev (14 timer siden):

Det kommer helt an på hva TS ønsker å søke på. Man må ikke ha studiekompetanse, det finnes andre måter å studere videre på.

Du får høre med samordna opptak, om de er enige med deg 😉 Eller les HI en gang til. TS spør om det er mulig å studere uten å ha fullført vgs, og nei det kan man ikke. Opptakskravet for høyere utdanning er generell studiekompetanse eller realkompetanse. Det finnes selvsagt flere måter å få generell studiekompetanse eller realkompetanse på, men opptakskravet for høyere utdanning er en av disse. Når det gjelder 23/5, y-veien, forkurs, yrkeskompetanse osv - så har alle disse krav om at man har et fagbrev eller har arbeidet for å ha nok timer i praksis. Men man søker basert på generell studiekompetanse eller realkompetanse, altså at man har godskrevet eller dokumentert at man har kompetansen. 

https://utdanning.no/tema/utdanning/veien_til_hoyere_utdanning

Noen unntak finnes det, f.eks dispensasjon eller særskilt vurdering. Men få tallet kommer inn på bakgrunn av det. Jeg har selv kommet inn på bakgrunn av dispensasjon i 2017, men det er ikke barebare - dermed så lufter jeg ikke det forslaget til TS. Måtte dokumentere hele sykdomshistorien min og sende med et motivasjonsbrev til hvert universitet. Nå har jeg GENS, fordi jeg har fullført minstekravet på 60 studiepoeng. Har en bachelorgrad. 

Fagskoler kan man komme innpå uten å ha bestått videregående, men jeg tror man bare kan ha 1 eller 2 fag som er ubestått. Det er uansett forskjell på å fullføre og bestå vgs.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 13.57):

Du får høre med samordna opptak, om de er enige med deg 😉 Eller les HI en gang til. TS spør om det er mulig å studere uten å ha fullført vgs, og nei det kan man ikke. Opptakskravet for høyere utdanning er generell studiekompetanse eller realkompetanse. Det finnes selvsagt flere måter å få generell studiekompetanse eller realkompetanse på, men opptakskravet for høyere utdanning er en av disse. Når det gjelder 23/5, y-veien, forkurs, yrkeskompetanse osv - så har alle disse krav om at man har et fagbrev eller har arbeidet for å ha nok timer i praksis. Men man søker basert på generell studiekompetanse eller realkompetanse, altså at man har godskrevet eller dokumentert at man har kompetansen. 

Noen unntak finnes det, f.eks dispensasjon eller særskilt vurdering. Men få tallet kommer inn på bakgrunn av det. Jeg har selv kommet inn på bakgrunn av dispensasjon i 2017, men det er ikke barebare - dermed så lufter jeg ikke det forslaget til TS. Måtte dokumentere hele sykdomshistorien min og sende med et motivasjonsbrev til hvert universitet. Nå har jeg GENS, fordi jeg har fullført minstekravet på 60 studiepoeng. Har en bachelorgrad. 

Fagskoler kan man komme innpå uten å ha bestått videregående, men jeg tror man bare kan ha 1 eller 2 fag som er ubestått. Det er uansett forskjell på å fullføre og bestå vgs.

Hvis man har godkjent realkometanse så kan man søke studier på særskilt grunnlag. Det står selv på samordna sine sider.

"Realkompetanse er en måte å få opptak til høyere utdanning på, selv om du ikke fyller kravene til generell studiekompetanse. 

Du må fylle 25 år eller mer det året du søker om opptak. Du må ha relevant kompetanse til et studium som kan veie opp for at du ikke fyller de vanlige opptakskravene. Det er hvert enkelt lærested som bestemmer hva som gir realkompetanse til studiene sine. Eksempler på realkompetanse til et studium kan være lønnet eller ulønnet arbeid, utdanning eller organisasjonserfaring."

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 13.57):

I alle dager, dette var et komisk svar. Er usikker på om du er seriøs.

Søker du på realkompetanse så søker du nettopp uten å ha fullført vgs, som er svaret på spørsmålet 🙃 og det er mulig å søke med disp uansett hvor vanskelig du mener det er, det er likevel en mulighet. 

Anonymkode: 63b3e...01f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...