AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Mannen min går i gruppeterapi med 10 andre. Her om dagen så fortalte han meg at han ved flere anledninger har snakket om meg og problemer vi har i forholdet i gruppen. Jeg vet jo at alle har taushetsplikt men jeg synes det er veldig ubehagelig da jeg er en ekstremt privat person og jeg er bare noen klikk unna på Facebook før de vet hvem jeg er. Vi er begge tidlig i 30 årene og alle i gruppa er ca like gamle som oss og det er nesten bare jenter i gruppen, noe jeg synes er ekstra kjipt av en eller annen grunn. Grunnen til at han går i terapi har absolutt ingenting med meg eller vårt forhold å gjøre, bare så det er sagt. Så, er jeg veldig overfølsom eller har jeg rett til å bli litt irritert? Anonymkode: 84389...b13 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 14. januar 2022 Du er overfølsom. I terapi må han få snakke fritt. Begrensinger hindrer han i terapien Anonymkode: 70113...f68 139
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 14. januar 2022 Helt vanlig at man snakker om hvordan man har det i forhold til partner. Hvordan man har det hjemme har mye å si for psyken. Når man lufter en utfordring i gruppe er det jo fordi man vil ha hjelp til å løse utfordringene. Det er til det beste også for deg. Anonymkode: 81a35...a68 64
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 Du er overfølsom, på kanten til kontrollerende. Anonymkode: 648a0...52f 37
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Hva tror du folk snakker om i gruppeterapi? Det er det som skjer dag til dag. Han går i terapi, og det som skjer dag til dag påvirker helbredingsprossesen. Jeg har selv gått i det, og jeg har hørt mennesker snakke om sin fortid og sin nåtid. Jeg kunne aldri tenke meg å søke noen opp på FB. Anonymkode: 01269...dba 48
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du er overfølsom. I terapi må han få snakke fritt. Begrensinger hindrer han i terapien Anonymkode: 70113...f68 Godt å høre egentlig. Jeg har ikke laget noen stor sak om dette til han, dette er bare tanker og følelser jeg har gått med selv så det er godt å få luftet det her. Anonymkode: 84389...b13 21
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva tror du folk snakker om i gruppeterapi? Det er det som skjer dag til dag. Han går i terapi, og det som skjer dag til dag påvirker helbredingsprossesen. Jeg har selv gått i det, og jeg har hørt mennesker snakke om sin fortid og sin nåtid. Jeg kunne aldri tenke meg å søke noen opp på FB. Anonymkode: 01269...dba Jeg har aldri vært i gruppeterapi eller snakket med noen som har vært det. Utenom mannen min. Så jeg vet ikke hva som blir snakket om der. Men har på en måte trodd at hvis man var i terapi for noe som har feks skjedd i barndommen, så prater man bare om det. Og ikke om mine problemer eller våre problemer, men skjønner nå at jeg har kvernet på disse tankene og gjort det verre enn det det er. Anonymkode: 84389...b13 6
Epplekiwi Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri vært i gruppeterapi eller snakket med noen som har vært det. Utenom mannen min. Så jeg vet ikke hva som blir snakket om der. Men har på en måte trodd at hvis man var i terapi for noe som har feks skjedd i barndommen, så prater man bare om det. Og ikke om mine problemer eller våre problemer, men skjønner nå at jeg har kvernet på disse tankene og gjort det verre enn det det er. Anonymkode: 84389...b13 ting som skjedde i barndommen setter jo spor i han som person og vil jo derfor være relevant i dag. hvordan han føler seg eller hvordan han håndterer hendelser. 32
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri vært i gruppeterapi eller snakket med noen som har vært det. Utenom mannen min. Så jeg vet ikke hva som blir snakket om der. Men har på en måte trodd at hvis man var i terapi for noe som har feks skjedd i barndommen, så prater man bare om det. Og ikke om mine problemer eller våre problemer, men skjønner nå at jeg har kvernet på disse tankene og gjort det verre enn det det er. Anonymkode: 84389...b13 Det som som skjedde i barndommen påvirker jo selvfølgelig voksenlivet også, så det ikke nødvendigvis slik at det ikke påvirker deres problemer. Anonymkode: 8abf9...870 16
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 Tenker at alle som går i terapi har en grunn for det. Og at den grunnen alltid er andre mennesker. Og da ofte mennesker som ikke liker åpenhet, ikke liker at noen plaprer, elsker hemmeligheter, truer ungene sine til taushet etc. Og at når de blir voksne så finner de seg partner som ligner på det de kjenner igjen. At du er lett å finne på facebook er noe du velger selv. Vil vel heller si at det er å dele litt vel mye. Anonymkode: 80969...dbe 12
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 Så fint at din mann snakker om problemene sine da og prøver å løse de. Mulig du også bør se litt nermere på hva som skjer mellom dere iht uenigheter ol. Mulig du overkjører han? Eller noe annet. Du kan jo hjelpe han om du begynner å se han og møter han på det han forteller deg. Hjemmesituasjonen er jo en stor viktig del av terapien. Ikke bare i gruppesamtaler men også i det virkelige liv Anonymkode: 9a0e7...bda 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mannen min går i gruppeterapi med 10 andre. Her om dagen så fortalte han meg at han ved flere anledninger har snakket om meg og problemer vi har i forholdet i gruppen. Jeg vet jo at alle har taushetsplikt men jeg synes det er veldig ubehagelig da jeg er en ekstremt privat person og jeg er bare noen klikk unna på Facebook før de vet hvem jeg er. Vi er begge tidlig i 30 årene og alle i gruppa er ca like gamle som oss og det er nesten bare jenter i gruppen, noe jeg synes er ekstra kjipt av en eller annen grunn. Grunnen til at han går i terapi har absolutt ingenting med meg eller vårt forhold å gjøre, bare så det er sagt. Så, er jeg veldig overfølsom eller har jeg rett til å bli litt irritert? Anonymkode: 84389...b13 Enig med deg. Greit å bli irritert. Det er ikke fritt fram for å utlevere partner i gruppeterapi. Anonymkode: 39b32...fae 16
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker at alle som går i terapi har en grunn for det. Og at den grunnen alltid er andre mennesker. Og da ofte mennesker som ikke liker åpenhet, ikke liker at noen plaprer, elsker hemmeligheter, truer ungene sine til taushet etc. Og at når de blir voksne så finner de seg partner som ligner på det de kjenner igjen. At du er lett å finne på facebook er noe du velger selv. Vil vel heller si at det er å dele litt vel mye. Anonymkode: 80969...dbe Ja selvfølgelig er det en grunn for det. Men det er ting som har skjedd i vårt forhold som jeg ikke sagt til noen, ikke engang mamma, og som han har fortalt denne gruppen. Alle som er på Facebook er lette å finne, alternativet er å slette det, noe jeg ikke har tenkt til å gjøre. Anonymkode: 84389...b13 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #14 Skrevet 14. januar 2022 Jeg kan forstå dilemmaet ditt, jeg hadde også følt at dette ble litt rart, samtidig som man ikke kan legge noen begrensninger på hva partneren deler i gruppeterapi. Er du trygg på at han ikke framstiller deg på en urettferdig måte? Anonymkode: b2041...70c 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #15 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så fint at din mann snakker om problemene sine da og prøver å løse de. Mulig du også bør se litt nermere på hva som skjer mellom dere iht uenigheter ol. Mulig du overkjører han? Eller noe annet. Du kan jo hjelpe han om du begynner å se han og møter han på det han forteller deg. Hjemmesituasjonen er jo en stor viktig del av terapien. Ikke bare i gruppesamtaler men også i det virkelige liv Anonymkode: 9a0e7...bda Disse tankene jeg har skrevet her har ikke jeg fortalt han, så jeg overkjører han ikke. Vi har vært sammen i 12 år så vi har snakket mye sammen om ting han sliter med og det er jeg som fikk han til å gå i terapi. Hjemmesituasjonen har mye å si, men han har fortalt noe om meg som skjedde i vårt forhold som jeg ikke har sagt til noen. Noe som jeg sliter litt med, og som på ingen måter har noe med hvorfor han er i terapi å gjøre. Anonymkode: 84389...b13 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja selvfølgelig er det en grunn for det. Men det er ting som har skjedd i vårt forhold som jeg ikke sagt til noen, ikke engang mamma, og som han har fortalt denne gruppen. Alle som er på Facebook er lette å finne, alternativet er å slette det, noe jeg ikke har tenkt til å gjøre. Anonymkode: 84389...b13 OK. Svarer frekt, kommer med inkonsekvente opplysninger, deler livet sitt for alle og en hver, holder enkelte ting hemmelig for alle, krever at partneren ikke skal dele noe, kontrollbehov... Det blir jo bare mer og mer tydelig at det er du som er problemet. Anonymkode: 80969...dbe 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): OK. Svarer frekt, kommer med inkonsekvente opplysninger, deler livet sitt for alle og en hver, holder enkelte ting hemmelig for alle, krever at partneren ikke skal dele noe, kontrollbehov... Det blir jo bare mer og mer tydelig at det er du som er problemet. Anonymkode: 80969...dbe Ser ikke helt hvor jeg har svart frekt eller kommer med inkonsekvente opplysninger? Og jeg har heller ikke krevd noen ting, jeg har jo ikke engang fortalt han hva jeg føler. Anonymkode: 84389...b13 17
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 Jeg skjønner deg godt, TS. Det er ikke greit å utlevere andre, og dele andres hemmeligheter/private ting bare fordi det heter gruppeterapi. Joda. De har taushetsplikt, men det er ingen garanti for at de ikke forteller dette videre. Anonymkode: 591b3...2b9 16
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #19 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser ikke helt hvor jeg har svart frekt eller kommer med inkonsekvente opplysninger? Og jeg har heller ikke krevd noen ting, jeg har jo ikke engang fortalt han hva jeg føler. Anonymkode: 84389...b13 Nettopp. Anonymkode: 80969...dbe
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #20 Skrevet 14. januar 2022 Det går ikke an å ha restriksjoner i terapi. Man kan heller ikke si at noens psykiske utfordringer ikke har noe med vesentlige deler av livet deres å gjøre, selv om du/forholdet ikke er årsaken til at han strever. Men ja, jeg ville forventet at min partner avklarte med meg at dette er slik terapitilbudet er lagt opp og jeg har behov for å prate om dette og det der. Hva tenker du om det? Å ta det for gitt er ufint. (Og jeg synes gruppeterapi på generelt grunnlag er etisk betenkelig. Ja, det pålegges en "taushetsplikt," men den er ikke på noe vis bindende). Anonymkode: a2c9d...faf 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå