AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 Og vil dele sin erfaring? Eventuelt skal føde snart og vil fortelle om oppfølging i forkant. Forstår det sånn at om jeg i det hele tatt vil ha noen slags form for gjennomgang/prat om forestående fødsel så må jeg henvises dit av kommunal jordmor eller fastlegen? Trodde det var rutine at de kartla litt om tidligere forløp før en slik fødsel, siden det automatisk blir en risikofødsel? Sist gang var på et annet sykehus, så de har jo ikke så vidt jeg forstår noen tilgang på informasjon om denne. Anonymkode: c50f7...e27
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Ikke hatt ks der, men født vaginalt 2 ganger og skal føde nå igjen snart. Du må ha henvisning ja, men de er veldig flinke til å følge opp når du først er i systemet. Jeg har vært på fødselssamtale, og har god opplevelse. Noen jordmødre der liker jeg litt mindre, man føler seg litt til bry..men det er en annen sak Anonymkode: 16449...d03
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke hatt ks der, men født vaginalt 2 ganger og skal føde nå igjen snart. Du må ha henvisning ja, men de er veldig flinke til å følge opp når du først er i systemet. Jeg har vært på fødselssamtale, og har god opplevelse. Noen jordmødre der liker jeg litt mindre, man føler seg litt til bry..men det er en annen sak Anonymkode: 16449...d03 takk for svar Ingen flere der ute? ts Anonymkode: c50f7...e27
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 Det er ikke automatisk en risikofødsel. Mange føder vaginalt etter KS, det kan gå helt fint. Anonymkode: b4df5...296
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Har født vaginalt på Kalnes etter ks på gamle sykehuset i Fr.stad. Fikk ikke noe oppfølging i forkant, hverken ba om det eller fikk tilbud om det. Fikk heller ikke inntrykk av at det regnes som risikofødsel. Det gikk for øvrig helt fint å føde vaginalt etter ks. Anonymkode: 20a36...802
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 20.58): Det er ikke automatisk en risikofødsel. Mange føder vaginalt etter KS, det kan gå helt fint. Anonymkode: b4df5...296 Jo, fødende ved en fødeavdeling inndeles i grupper etter risiko. Skal du ha vaginal fødsel etter keisersnitt blir du automatisk kategorisert i høyrisikogruppa, og må ha tettere overvåkning under fødsel. Du får f.eks. ikke føde på ABC-klinikken, jordmoropererte fødestuer i distriktene eller lignende. Så klart kan det gå helt fint, men det er ikke det jeg spør om. Jeg spør etter folks personlige erfaringer med en slik fødsel/oppfølging ved Kalnes. Ts Anonymkode: c50f7...e27
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 22.47): Har født vaginalt på Kalnes etter ks på gamle sykehuset i Fr.stad. Fikk ikke noe oppfølging i forkant, hverken ba om det eller fikk tilbud om det. Fikk heller ikke inntrykk av at det regnes som risikofødsel. Det gikk for øvrig helt fint å føde vaginalt etter ks. Anonymkode: 20a36...802 Ok. Jeg hadde risikofødsel forrige gang også pga igangsetting, på annet sykehus. Da måtte babyen få sånn elektrode som festes i skallen, når åpningen er stor nok. Måtte du f.eks. ha dette? Eller holdt det kun med belte rundt magen? Forrige gang fikk jeg også beskjed om at de anbefalte å legge inn epidural så tidlig som mulig, fordi sannsynligheten for akutt keisersnitt er forhøyet, anbefalte de dette på Kalnes? Jordmor kunne også ikke gå ut av rommet, eller en annen måtte ta over for henne i 5 min, om hun f.eks. skulle på toalettet. Er det slik på Kalnes også? Opplevde generelt at det ble veldig mye styr rundt den første risikofødselen min, selv om eneste grunn til risiko var at de måtte ta vannet mekansik pga overtid, og da havnet jeg i en kategori hvor x,y og z var påkrevd. Veldig glad for å bli ordentlig ivaretatt altså, men det kan være litt greit å ha en idé på forhånd om alle disse tingene, så man vet litt hva man har i vente. Så liksom ikke for meg å få smelt inn elektrode og epidural før noe hadde begynt. Litt sånne ting jeg lurer på. Ts Anonymkode: c50f7...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå