Gå til innhold

Hvordan vite hvor mye protein jeg bør innta og i såfall fra hvilken kilde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar meg som eksempel her. Kvinne 33 år, 66 kg, 172 cm ønsker å gå ned i vekt til 60 kg. Kan trene bare «middels» styrketrening pga skade/sykdom. Dvs ikke pushe til max, heller 6 enn 10 rep og mulig bare to sett og trene 2-3 ganger i uken. På lik linje kan jeg heller ikke jogge, gå lange turer eller annen hard kardio.

Ønsker derfor å spise få kalorier for å gå ned i vekt, men spise nok proteiner for å bygge så mye muskler som mulig utifra treningen jeg kan utføre.

Hvordan kan jeg vite hvor mye proteiner jeg bør ha i meg i løpet av en dag? Slik at det ikke blir for mye proteiner? Har alltid spist rene råvarer for det meste, gjerne ett måltid egg, fet fisk, hvit fisk, fjærkre, men cottage cheese/gresk yoghurt/Kesam som melkebasert. Drikker vann og grønn te.

Burde jeg bytte ut noe av proteinet fra maten med en Shake, for å ikke innta for mye kalorier men nok protein?

Anonymkode: 31bd3...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer ikke til å bygge muskler med det opplegget der 😄

Anonymkode: 70189...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kommer ikke til å bygge muskler med det opplegget der 😄

Kall det «vedlikehold» da. Poenget er at med min skade og kronisk sykdom, så er det ekstremt viktig at jeg beholder så mye styrke som mulig, uten at det går utover at jeg trener for hardt. For det ender med at jeg ødelegger kroppen mer enn jeg bygger den opp. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kall det «vedlikehold» da. Poenget er at med min skade og kronisk sykdom, så er det ekstremt viktig at jeg beholder så mye styrke som mulig, uten at det går utover at jeg trener for hardt. For det ender med at jeg ødelegger kroppen mer enn jeg bygger den opp. Ts

Å få i seg nok proteiner er ikke et problem med et normalt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gram protein pr kg kroppsvekt. Veier du 66 kg bør du spise minimum 66 gr protein pr dag. Gjerne mer. 

Anonymkode: e8228...8f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å få i seg nok proteiner er ikke et problem med et normalt kosthold.

Å få i seg nok proteiner definert som et inntak som ikke fører til proteinmangel, er ganske enkelt med et normalt kosthold.

Å få i seg nok proteiner for å optimalisere effekt av styrketrening, blir noe helt annet.

Videre vil man i et kaloriunderskudd trenge et større inntak av proteiner for å beholde mest mulig muskelmasse, og jo større underskuddet er jo mer proteiner burde man få i seg.

Så synes jeg også at vi må definere et normalt kosthold. Er et normalt kosthold det gjennomsnittet av befolkningen ser ut til å spise hver dag, eller er det det som er i tråd med anbefalingene fra Helsedirektoratet?

Hvor mange mennesker i Norge kan med hånden på hjertet si at de faktisk oppnår anbefalingene satt av Helsedirektoratet?

Jeg tror mange ville blitt overrasket om de logget all maten sin og så hvor lite protein de faktisk får i seg hver dag.

Det nedre anbefalte sjiktet er 1,2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag for optimalisering av styrketrening. Likevel viser mange studier bedre effekt av styrketrening helt opp mot 2,2 gram per kilo kroppsvekt per dag.

I et kaloriunderskudd kan det hende at noen må helt oppi 3,2 gram per kilo kroppsvekt per dag for å unngå tap av muskelmasse.

Er dette mulig med et helt normalt kosthold? Jeg vil si ja, men det er veldig vanskelig for de fleste av oss. I tillegg blir det dyrt om man skal få i seg alt dette proteinet via mat. En individualisert tilnærming vil avdekke om det er behov for kosttilskudd, eller om vanlig mat vil fungere fint for den enkelte.

Til trådstarter: Jeg tror ikke du skal være redd for å få i deg for mye protein. Det er gjort studier med inntak over lengre tid helt opp mot 4,4 gram per kilo kroppsvekt per dag, uten andre negative effekter enn litt vondt i magen og en følelse av at man er for varm på grunn av økt forbrenning.

Slik jeg leser innlegget ditt vil jeg si at det i ditt tilfelle kan være smart å ta en daglig proteinshake for å oppnå målet på en billig og ukomplisert måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandum.PT skrev (2 minutter siden):

Slik jeg leser innlegget ditt vil jeg si at det i ditt tilfelle kan være smart å ta en daglig proteinshake for å oppnå målet på en billig og ukomplisert måte

De færreste ttenger proteinshakes, TS er absolutt ikke i den gruppen.

Holder lenge med en skive med skinke eøler egg og et glass melk. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (26 minutter siden):

Til trådstarter: Jeg tror ikke du skal være redd for å få i deg for mye protein. Det er gjort studier med inntak over lengre tid helt opp mot 4,4 gram per kilo kroppsvekt per dag, uten andre negative effekter enn litt vondt i magen og en følelse av at man er for varm på grunn av økt forbrenning.

Slik jeg leser innlegget ditt vil jeg si at det i ditt tilfelle kan være smart å ta en daglig proteinshake for å oppnå målet på en billig og ukomplisert måte.

Tusen takk for flott svar! Alt over var også veldig nyttig å lese. Men takker for forståelsen og et svar som tilsvarte spørsmålet mitt! Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Med inntak mellom 2,2 til 4,4 gram protein pr kg blir det 145-290 gram protein. Det blir mye kalorier for meg og passer ikke inn i forhold til vektnedgang. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er helt enig når det kommer til å ikke få mangler og å ha et normalt inntak. Er også helt enig i at det ikke er noe helseskadelig på noen måte, men heller helsefremmende å ha et normalt forhold til mat.

Men hvis det spesifikke spørsmålet er å optimalisere inntaket på bakgrunn av et individuelt mål, så må man kunne avvike fra dette og si at en proteinshake kan være nyttig uten å være problematisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Med inntak mellom 2,2 til 4,4 gram protein pr kg blir det 145-290 gram protein. Det blir mye kalorier for meg og passer ikke inn i forhold til vektnedgang. Ts

Du trenger fra 66-130 g protein pr dag er å vedlikeholde muskelmassen og det går du ikke opp i vekt av.

Anonymkode: 44eef...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke være så redd for å få i deg for mye energi (kalorier) i form av protein. Det er gjort flere studier hvor folk har fått svært mye ekstra protein på toppen av vanlig mat, uten å legge på seg. Sannsynligvis tisser du ut det meste som er til overs, og kroppen må uansett bruke mye energi på å omdanne proteinet først til karbohydrater og så til fett, så i sum er det ikke noe å stresse med. Om du er redd for å ikke få i deg nok protein kan du jo drikke en shake, men sannsynligvis merker du det på appetitten uansett. Spis proteinrik mat til du er mett. Om du trener på en måte som gjør at kroppen vil bygge muskelmasse, vil du også få økt appetitt. Spiser man ordentlig mat skal det ikke være nødvendig å finregne på vekt og antall kalorier.

Anonymkode: 730be...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut kveldsmat og frokost de dagene du kan og slutt å spis snop. Enkelt og gikk ned 5 kg på denne måten. 

Anonymkode: 0c71f...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...