AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Jenta vår sov i egen seng på eget rom fra hun var 1 år til hun var 1 år og 7 måneder. Da flyttet vi til ny by, hvor hun fikk nytt rom og ny seng (dumme meg). Hun sovnet de første dagene fint i den nye sengen, men plutselig var det stopp. Hun ble livredd sengen sin, skrek, gråt og kjempet imot - nektet å sove i sengen sin, selv om vi flyttet sengen inn på våres rom. Så, vi lot henne sove i vår seng. Nå har vi bestemt oss for å vende henne til sengen sin, på våres rom. Vi har klart å gjøre sengen ufarlig. Vi sitter i sengen før leggetid og leser bok. Våres ønske er at hun en dag skal sovne i sengen, og vi er der nesten - men likevel så langt unna. Hun sovner nesten, men ombestemmer seg og vil over i vår seng. Og da får hun så klart lov til det, for jeg vi hun skal føle seg trygg. Håper denne måten vil fungere en dag. Jeg har troen, likevel ønsker jeg å høre om andres erfaringer om situasjoner som dette her. Burde vi fortsette som nå, burde jeg sove i sengen sammen med henne eller er det noen som har noen gode tips å komme med? Hva fungerte for dere? Anonymkode: d0389...2ec
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jenta vår sov i egen seng på eget rom fra hun var 1 år til hun var 1 år og 7 måneder. Da flyttet vi til ny by, hvor hun fikk nytt rom og ny seng (dumme meg). Hun sovnet de første dagene fint i den nye sengen, men plutselig var det stopp. Hun ble livredd sengen sin, skrek, gråt og kjempet imot - nektet å sove i sengen sin, selv om vi flyttet sengen inn på våres rom. Så, vi lot henne sove i vår seng. Nå har vi bestemt oss for å vende henne til sengen sin, på våres rom. Vi har klart å gjøre sengen ufarlig. Vi sitter i sengen før leggetid og leser bok. Våres ønske er at hun en dag skal sovne i sengen, og vi er der nesten - men likevel så langt unna. Hun sovner nesten, men ombestemmer seg og vil over i vår seng. Og da får hun så klart lov til det, for jeg vi hun skal føle seg trygg. Håper denne måten vil fungere en dag. Jeg har troen, likevel ønsker jeg å høre om andres erfaringer om situasjoner som dette her. Burde vi fortsette som nå, burde jeg sove i sengen sammen med henne eller er det noen som har noen gode tips å komme med? Hva fungerte for dere? Anonymkode: d0389...2ec Dette lurer jeg også på min 2 åring er slik selv. Anonymkode: 26893...c1a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Hold henne i sin egen seng. Hun får ikke komme opp i deres. En 2-åring som sover sammen med dere er trygg, men bortskjemt ved å sove i deres seng. En 2-åring er i stand til å lette på hodet, se at mamma er der, og sovne igjen hvis hun vil. Hvis dere lar henne komme opp i deres seng hver gang, vil problemet aldri forsvinne. Anonymkode: f3e3d...c87 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hold henne i sin egen seng. Hun får ikke komme opp i deres. En 2-åring som sover sammen med dere er trygg, men bortskjemt ved å sove i deres seng. En 2-åring er i stand til å lette på hodet, se at mamma er der, og sovne igjen hvis hun vil. Hvis dere lar henne komme opp i deres seng hver gang, vil problemet aldri forsvinne. Anonymkode: f3e3d...c87 Så klart får hun komme opp i vår seng. Vil ikke akkurat kalle det å være bortskjemt? Personlig vil jeg heller påstå å si at vi prioriterer søvn hos alle, fremfor utrygt barn og søvnmangel. Og hvis du da lurer på hvorfor vi ønsker å få henne i egen seng, er det fordi det er fint å kunne sove i egen seng igjen, når hun føler seg trygg på det. Ts Anonymkode: d0389...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Jeg ville lagt henne tilbake i egen seng etter at hun hadde sovnet, dersom hun sovner i deres seng. Snakk ellers mye positivt om sengen. At store jenter har egen seng og at det er koselig å ligge der, ta henne med på sengetøy-shopping og la henne velge noe hun liker. Anonymkode: b817a...e45
Luckiness Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 (endret) Ville hatt sengen på hennes rom. Bedre dere sitter der å gjør henne trygg enn å ha hennes seng på deres rom. Da må hun først tilvennes sin seng på deres rom og senere trolig ny tilvenning i sin seng på hennes rom. Gjør rommet hennes koselig. Ha faste rutiner. Les feks bok i sengen hennes og syng et par sanger. La resten av kveldsstellet også skje på rommet. Pysj feks. Med unntak av det som må gjøres på badet. Kanskje kan dere kjøpe sengetøy med et tema hun liker. Slik det frister/ser kjekt ut for henne. Ha en liten nattbordslampe hvis hun er redd for et helt mørkt rom. Snakk positivt om leggingen. Om den gode sengen hennes, den myke varme dynen osv. Endret 14. januar 2022 av Luckiness
BuffyTheVampire Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Er det en ting barn aldri kan bli bortskjemt på, så er det omsorg og trygghet. Det kommer til å gå seg til etterhvert, det er ingen vits i å presse fram resultat. Vi samsov en god stund, og plutselig en dag ville hun sove i egen seng. Så det går seg til. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå