Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2002 #1 Del Skrevet 12. oktober 2002 Her ser dere hva NTB skrev om AKP's støtte til massemorderen Pol Pot: Hyllet av AKP Phnom Penh (NTB-Nils-Inge Kruhaug): Verden lukket øynene mens Pol Pot utførte sitt folkemord. Kina og Nord-Korea støttet ham aktivt og norske AKPere forsvarte ham varmt. En delegasjon fra AKP (ml) besøkte Kambodsja høsten 1978, midt under folkemordet. Delegasjonens rapport, som ble ført i pennen av Elisabeth Eide, senere 1. amanuensis ved Norsk Journalisthøgskole, og Pål Steigan som i dag er forlagsredaktør i Cappelen Forlag, var en sammenhengende hyllest til regimet. - En skulle være ganske idiotisk dersom en ga seg til å sulte i Kampuchea, konkluderte de to hånlig i sin rapport, tilsynelatende helt uvitende om forholdene i landet. - Positive resultater Selv etter at Pol Pot var styrtet, og omverdenen begynte å få innblikk i hvilke grusomme overgrep som hadde funnet sted, ble han i varme ordelag hyllet av sentrale AKPere. - Et løfterikt eksperiment, lød Steigans dom da han i 1980 besøkte Pol Pot i jungelen nord i Kambodsja. Bildet av de to ideologiske brødrene preget førstesida av AKP-tidsskriftet Røde Fane. - De positive resultatene overskygger de store feila som ble gjort, oppsummerte Tron Øgrim året etter. - Som marxister kan vi ikke anlegge en borgerlig-humanistisk betraktningsmåte på revolusjoner i den tredje verden, fortsatte Øgrim. - Gale, gale Helt opp på 1990-tallet, da omfanget av folkemordet var gjennomdokumentert, hadde Pol Pot sine forsvarere i partiavisa Klassekampens spalter. De gjorde sitt ytterste for å bortforklare folkemordet, og daværende redaktør Sigurd Allern fant det til slutt påkrevd å presisere i en lederartikkel at partiet AKP hadde tatt et oppgjør med fortida på dette punktet. En eldre mann NTB møter ved bredden av Mekong-elva i Phnom Penh ser på oss med vantro øyne når vi forteller om de norske Pol Pot-tilbederne. - Gale, gale, sier han med lav stemme, rister på hodet og stirrer stivt på det brune vannet som sakte farges rødt av kveldssola foran oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2002 #2 Del Skrevet 12. oktober 2002 En god grunn til å ikke gi Klassekampen pressestøtte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 13. oktober 2002 #3 Del Skrevet 13. oktober 2002 Dette er gammelt nytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2002 #4 Del Skrevet 14. oktober 2002 Nyheter blir aldri gamle så lenge de er gode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantina Skrevet 15. oktober 2002 #5 Del Skrevet 15. oktober 2002 At enkelte ansatte og ledere i bedrifter uttaler slike ting betyr neppe at dette er bedriftens generelle standpunkt, og slike uttalelser får meg ikke til å boikotte hverken Cappelen eller Norsk Journalisthøyskole (som jeg forøvrig aldri har hatt noe med å gjøre). Innlegget ditt fikk meg imidlertid til å leite litt rundt på nettet etter informasjon om Pol Pot og alt dette som skjedde. Jeg har nå lest en del, og innser at det er såpass mye jeg ikke kan om dette temaet at jeg bør unnlate å uttale meg om det. Men, som nevnt, jeg synes et slikt utsagn er et litt tynt grunnlag for å boikotte en ellers bra bedrift! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå