Gå til innhold

Er jeg urimelig her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har arvet litt over 1,7 millioner kroner etter en barnløs onkel. Fikk beskjed om dette forrige uke. Et par dager etterpå fikk jeg telefon fra datteren min der hun spør pent om jeg kan betale førerkort for eldste barnebarn. Jeg har fire stykker. Jeg ble veldig tatt på senga og sa ja. Men jeg må jo da betale for alle fire, alle blir 18 i løpet av de neste fem årene. Det blir jo fort 120.000kr. Jeg hadde tenkt å gi ut noen tusenlapper til alle men jeg ville gjøre det på eget initiativ og ikke så mye. Kjenner jeg angrer litt og føler meg litt lurt. 

Anonymkode: 77dfd...65a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs om du har noen annen plan på hvordan du skal bruke pengene

Anonymkode: 3f9a0...bf2

• Liker 1
Skrevet

Da deler du ut til barnebarna og ikke egne barn. Helt ok det vel?

Anonymkode: 165eb...316

• Liker 5
Skrevet

Hva slags situasjon er du i da? Du har inntekt og et sted og bo?

Jeg hadde betalt førerkort til hele gjengen, det er en fornuftig ting å gi bort. Men det er meg, har jeg noe ekstra så vil jeg dele det med mitt barn og blir det barnebarn så kommer jeg til å dele det jeg har da og. 

• Liker 6
Skrevet

Da hadde jeg i første omgang betalt sertifikat til alle barnebarn , foreldre hadde fått en symbolsk sum. Resten hadde de fått vente på.

Anonymkode: ba833...804

Skrevet

Jeg tenker du er heldig som har muligheten til å spandere førerkort på alle barnebarna, det er en nyttig og livslang investering. I steden for å være snurt bør du heller være glad for at de be om noe som er nyttig, enn ny mobil, sydentur eller ps5. Jeg har hverken barn eller barnebarn, men hadde gladelig betalt førerkort for alle mine tantebarn om jeg arvet samme sum. 

Anonymkode: b0328...7b3

• Liker 11
Skrevet (endret)

Du er heldig som kan gjøre dette vil jeg si. Du kan jo se på det som forskudd på arv til dine barn og barnebarn. Dessuten vil jo du ha rikelig igjen av det du selv har arvet? 

Endret av bluedot
  • Liker 2
Skrevet

Du har sagt ja en gang. Når du nå har mulighet til det så må/bør du faktisk betale for de andre barnebarna også. Foreldrene trenger ingen tilskudd. Ta godt om resten av pengene og sørg for st du får nor positivt ut av de.

Anonymkode: f0c0c...e9b

Skrevet

Jeg ville kanskje tatt en telefon til datteren din og sagt at du ble litt tatt på sengen og ønsker å bidra med xxxxx kr til førerkort. Forklar det med at alle skal få likt i tilfelle noen bruker lenger tid enn de andre f.eks. Finn ut hva en grunnpakke på kjøreskolene i nærheten koster og legg deg bittelitt over.  

Anonymkode: 30cae...3fc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har arvet litt over 1,7 millioner kroner etter en barnløs onkel. Fikk beskjed om dette forrige uke. Et par dager etterpå fikk jeg telefon fra datteren min der hun spør pent om jeg kan betale førerkort for eldste barnebarn. Jeg har fire stykker. Jeg ble veldig tatt på senga og sa ja. Men jeg må jo da betale for alle fire, alle blir 18 i løpet av de neste fem årene. Det blir jo fort 120.000kr. Jeg hadde tenkt å gi ut noen tusenlapper til alle men jeg ville gjøre det på eget initiativ og ikke så mye. Kjenner jeg angrer litt og føler meg litt lurt. 

Anonymkode: 77dfd...65a

Har du råd til å betale?

Tenker at hva du føler å gi bort av arven din kommer ann på den økonomiske situasjonen du selv er i.

Leier du bolig og nå får mulighet til å kjøpe eller sitter du på en allerede nedbetalt bolig?

Har du alltid vert en lommebok for dine barn eller har dere ett godt familieforhold som går begge veier? 

Hva føler du selv, kan foreldrene betale lappen til sine barn selv eller er du den eneste muligheten?

Anonymkode: e6cd0...f59

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du er skikkelig dårlig økonomisk stilt tror jeg jeg ville tenkt at 120k av 1,7 mill er til å leve med å gi til barnebarna… 

Anonymkode: b6dbc...ae5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville kanskje tatt en telefon til datteren din og sagt at du ble litt tatt på sengen og ønsker å bidra med xxxxx kr til førerkort. Forklar det med at alle skal få likt i tilfelle noen bruker lenger tid enn de andre f.eks. Finn ut hva en grunnpakke på kjøreskolene i nærheten koster og legg deg bittelitt over.  

Anonymkode: 30cae...3fc

Dette synes jeg var en veldig fin måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 1efb1...06f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med mindre du er skikkelig dårlig økonomisk stilt tror jeg jeg ville tenkt at 120k av 1,7 mill er til å leve med å gi til barnebarna… 

Anonymkode: b6dbc...ae5

Enig, synes dette er en veldig fin gest. Lurt å tenke over hvor mye du kan gi, men å gi til barnebarn som er i starten av livet synes jeg høres ut som en av de bedre løsningene. Må ikke gi til barn i tillegg, de er jo gjerne ferdig etablert. 

Anonymkode: 93155...5f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...