Gå til innhold

Spørsmål om utvidet foreldrepermisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok rett etter min. Sjekka aldri om jeg kunne ta den etter fars permisjon. Men arbeidsgiver håpet sikkert at jeg kunne ta det rett etter, i stedet for å jobbe i 15 uker og så ta den.

Var også mer behagelig med tanke på søvn og amming fra baby var 7 mnd. til 12 mnd. Fikk to timer ammefri på jobb fra 12-15 mnd. Vet ikke om alle får det etter barnet er 12 mnd da🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke NAV som regulerer ulønnet permisjon, så de gir katta i hva du gjør når du ikke mottar foreldrepenger. Inntill 1. Oktober 2021 var det dog strenge regler ift utsettelse av permisjonen, og man måtte bære alvorlig syk eller ha 100% arbeid for å utsette permisjon. Derfor var det tidligere ikke like enkelt for alle å ta ulønnet etter mors permisjon, da far måtte utsette pga fulltidsarbeid. Hvis far var student eller ikke hadde full jobb var det ikke god nok årsak til utsettelse. 

Man kan i dag ta ulønnet permisjon når man ønsker det, etter avtale med arbeidsgiver. Kun umiddelbart etter den betalte permisjonen (mor eller fars del, ett fett i dag) er den lovfestet, men kan kan ta ulønnet permisjon 1 uke i mnd eller mer eller mindre når man vil så lenge det er ifb med foreldrepermisjonen - men da må det avtales med arbeidsgiver, siden loven om forlenget permisjon ikke har endret ordlyd og fortsatt sier "umiddelbart etter den betalte permisjonen" eller noe i den duren. Det er arbeidstilsynet som regulerer arbeidsmiljøloven, hvor denne retten er skrevet, så det er de - og ikke NAV - man skal kontakte ved spørsmål. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, man kan ta permisjon etter mor+felles, eller etter mor+felles+fars del, som man ønsker, og arbeidsgiver kan ikke motsi det. 

Anonymkode: 84fb9...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ja, man kan ta permisjon etter mor+felles, eller etter mor+felles+fars del, som man ønsker, og arbeidsgiver kan ikke motsi det. 

Den ble anonym, men det var meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BunnyChester skrev (9 timer siden):

Den ble anonym, men det var meg 🙂

Takk for godt og ordentlig svar! Nå tror jeg at jeg har alt under kontroll 😁

-ts

Anonymkode: 5d18e...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrepermisjonen er ikke over før begge har avviklet sin del, altså har man krav på permisjon etter far har avviklet sin lønnede foreldrepermisjon. 

Anonymkode: dab97...799

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan man også dele opp? Mor+felles+mor ulønnet+fars+mor ulønnet?

Anonymkode: c1a8f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kort og godt svart av Albbas 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...