Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tok rett etter min. Sjekka aldri om jeg kunne ta den etter fars permisjon. Men arbeidsgiver håpet sikkert at jeg kunne ta det rett etter, i stedet for å jobbe i 15 uker og så ta den.

Var også mer behagelig med tanke på søvn og amming fra baby var 7 mnd. til 12 mnd. Fikk to timer ammefri på jobb fra 12-15 mnd. Vet ikke om alle får det etter barnet er 12 mnd da🤔

Fortsetter under...

Det er ikke NAV som regulerer ulønnet permisjon, så de gir katta i hva du gjør når du ikke mottar foreldrepenger. Inntill 1. Oktober 2021 var det dog strenge regler ift utsettelse av permisjonen, og man måtte bære alvorlig syk eller ha 100% arbeid for å utsette permisjon. Derfor var det tidligere ikke like enkelt for alle å ta ulønnet etter mors permisjon, da far måtte utsette pga fulltidsarbeid. Hvis far var student eller ikke hadde full jobb var det ikke god nok årsak til utsettelse. 

Man kan i dag ta ulønnet permisjon når man ønsker det, etter avtale med arbeidsgiver. Kun umiddelbart etter den betalte permisjonen (mor eller fars del, ett fett i dag) er den lovfestet, men kan kan ta ulønnet permisjon 1 uke i mnd eller mer eller mindre når man vil så lenge det er ifb med foreldrepermisjonen - men da må det avtales med arbeidsgiver, siden loven om forlenget permisjon ikke har endret ordlyd og fortsatt sier "umiddelbart etter den betalte permisjonen" eller noe i den duren. Det er arbeidstilsynet som regulerer arbeidsmiljøloven, hvor denne retten er skrevet, så det er de - og ikke NAV - man skal kontakte ved spørsmål. 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ja, man kan ta permisjon etter mor+felles, eller etter mor+felles+fars del, som man ønsker, og arbeidsgiver kan ikke motsi det. 

Anonymkode: 84fb9...bc3

Den ble anonym, men det var meg 🙂

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men ja, man kan ta permisjon etter mor+felles, eller etter mor+felles+fars del, som man ønsker, og arbeidsgiver kan ikke motsi det. 

Anonymkode: 84fb9...bc3

Kan man også dele opp? Mor+felles+mor ulønnet+fars+mor ulønnet?

Anonymkode: c1a8f...f19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...