AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Leser at man har rett på ulønnet utvidet foreldrepermisjon, men at den må tas rett etter den ordinære permisjonen. Betyr det at jeg (mor) må ta ut utvidet permisjon rett etter min permisjonstid, eller kan jeg ta den rett etter far sin permisjonstid? Anonymkode: 5d18e...a1a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Jeg lurer på det samme Har skjønt det som at det er likestilt og at begge har rett til å ta det rett etter far sin om han tar sist, men jeg skulle gjerne fått bekreftet fra noen som vet helt sikkert. Anonymkode: da9c0...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Fant feks dette når jeg googlet og da tolker jeg det som at det gjelder begge uavhengig av hvem som tok permen: https://www.norsklektorlag.no/oss/har-man-rett-til-ulonnet-permisjon-etter-endt-foreldrepermisjon/ SVAR: Etter ett års lønnet foreldrepermisjon, har hver av foreldrene i tillegg rett til ulønnet permisjon i inntil tolv måneder. Denne permisjonen må tas i umiddelbar sammenheng med den lønnede permisjonen. Dette står i loven: § 12-5. Foreldrepermisjon (1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden. https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-5/ (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Men ja synes det er litt uklart.. men de sier jo ikke noe om at det må være etter sin egen perm, det står jo foreldrenes. Anonymkode: da9c0...a5a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fant feks dette når jeg googlet og da tolker jeg det som at det gjelder begge uavhengig av hvem som tok permen: https://www.norsklektorlag.no/oss/har-man-rett-til-ulonnet-permisjon-etter-endt-foreldrepermisjon/ SVAR: Etter ett års lønnet foreldrepermisjon, har hver av foreldrene i tillegg rett til ulønnet permisjon i inntil tolv måneder. Denne permisjonen må tas i umiddelbar sammenheng med den lønnede permisjonen. Dette står i loven: § 12-5. Foreldrepermisjon (1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden. https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-5/ (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Men ja synes det er litt uklart.. men de sier jo ikke noe om at det må være etter sin egen perm, det står jo foreldrenes. Anonymkode: da9c0...a5a Ja, er akkurat dette jeg og så blir usikker på. Tolker det slik at det er uavhengig av hvem som har hatt permisjon i forkant. -ts Anonymkode: 5d18e...a1a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Dersom du vil ha ulønnet må den tas rett etter din permisjon og ikke la far få I mellom. Da er du nemlig tilbake på jobb og har ikke krav på det. Husk at du kan ta ferieukene dine innimellom lønnet permisjon så får du enda litt lenger 😀 Anonymkode: 3aa53...f2e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom du vil ha ulønnet må den tas rett etter din permisjon og ikke la far få I mellom. Da er du nemlig tilbake på jobb og har ikke krav på det. Husk at du kan ta ferieukene dine innimellom lønnet permisjon så får du enda litt lenger 😀 Anonymkode: 3aa53...f2e Takk for svar! Men hvordan legges dette inn i foreldrepengerplanleggeren på nav.no? Der får jeg ikke opp mulighet til å legge inn ulønnet permisjon innimellom - første dato jeg får opp hvor jeg kan legge dette inn er etter fars permisjon. -ts Anonymkode: 5d18e...a1a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom du vil ha ulønnet må den tas rett etter din permisjon og ikke la far få I mellom. Da er du nemlig tilbake på jobb og har ikke krav på det. Husk at du kan ta ferieukene dine innimellom lønnet permisjon så får du enda litt lenger 😀 Anonymkode: 3aa53...f2e Men vet du dette 100% sikkert eller er det bare slik du tror det er eller tolker loven? Hvordan vet du det sikkert? Anonymkode: da9c0...a5a 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar! Men hvordan legges dette inn i foreldrepengerplanleggeren på nav.no? Der får jeg ikke opp mulighet til å legge inn ulønnet permisjon innimellom - første dato jeg får opp hvor jeg kan legge dette inn er etter fars permisjon. -ts Anonymkode: 5d18e...a1a Når du søker til NAV så bryr de seg ikke om det er jobb eller perm eller hva, du bare utsetter permen med "arbeid" og så avtaler du med arbeidsgiver om det er snakk om ferie, perm, jobb Og når begges perm er ferdig legger man heller ikke inn i søknad hva man skal gjøre, det er bare mellom deg og arbeidsgiver. I foreldrepengeplanleggeren kan du legge inn midt i da bare velg "utsettelse" og så "ulønnet perm" men mulig du får noen meldinger om at det ikke går jge husker ikke om de har oppdatert etter de nye reglene. Anonymkode: da9c0...a5a
IDGAF Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Men hvordan legges dette inn i foreldrepengerplanleggeren på nav.no? Der får jeg ikke opp mulighet til å legge inn ulønnet permisjon innimellom - første dato jeg får opp hvor jeg kan legge dette inn er etter fars permisjon. -ts Anonymkode: 5d18e...a1a Jeg får det til. Legger inn datoen jeg ønsker, så oppdaterer resten av planen seg av seg selv 😊 Vi skal ta 4 uker hver, i sammenheng med hver vår permisjon. Men ønsker å dele de opp i to perioder (så to og to uker hver), slik at vi ikke mister trygderettigheter og forsikring. Er det lov?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 Just now, IDGAF said: Jeg får det til. Legger inn datoen jeg ønsker, så oppdaterer resten av planen seg av seg selv 😊 Vi skal ta 4 uker hver, i sammenheng med hver vår permisjon. Men ønsker å dele de opp i to perioder (så to og to uker hver), slik at vi ikke mister trygderettigheter og forsikring. Er det lov? Jeg søkte foreldreperm for noen uker siden (som ble godkjent/innfridd) og jeg kunne legge inn så kort og så mange utsettelser jeg ville. Jeg la inn 2 perioder på hver 2 uker utsettelse der jeg tenker ta ulønnet perm og 1 periode på 4 uker utsettelse der jeg tenker ta ferie. Så søkte jeg om ulønnet perm og ferie de samme datoene til arbeidsgiver. Det gikk fint for meg iallfall Anonymkode: da9c0...a5a 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #11 Skrevet 13. januar 2022 (Men om arbeidsgiver har lov til å si nei til sånne ulønnet-perm-perioder midt i foreldreperm vet jeg ikke, jeg mener det går under den loven om at man har rett på det, men har lest en annen bruker her som sa at jobben hennes protesterte og mente det ikke gikk. Min jobb godkjente iallfall uten noen innvendinger) Anonymkode: da9c0...a5a
IDGAF Skrevet 13. januar 2022 #12 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): (Men om arbeidsgiver har lov til å si nei til sånne ulønnet-perm-perioder midt i foreldreperm vet jeg ikke, jeg mener det går under den loven om at man har rett på det, men har lest en annen bruker her som sa at jobben hennes protesterte og mente det ikke gikk. Min jobb godkjente iallfall uten noen innvendinger) Anonymkode: da9c0...a5a Takker for svar 😊 Var mest dette jeg tenker på, antar egentlig at NAV ikke bryr seg. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #13 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men vet du dette 100% sikkert eller er det bare slik du tror det er eller tolker loven? Hvordan vet du det sikkert? Anonymkode: da9c0...a5a Jeg fødte tidlig 2020 og var avhengig av ulønnet perm for å få det til å gå opp med barnehagestart august 2021. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg surret rundt på nav.no og ringte de for å skjønne det, dette var det jeg fikk beskjed om. Anonymkode: 3aa53...f2e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #14 Skrevet 13. januar 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fødte tidlig 2020 og var avhengig av ulønnet perm for å få det til å gå opp med barnehagestart august 2021. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg surret rundt på nav.no og ringte de for å skjønne det, dette var det jeg fikk beskjed om. Anonymkode: 3aa53...f2e Hm, men NAV har jo ikke noe med den ulønnede permen etter foreldrepermen å gjøre, det er jo mellom arbeidsgiver og deg og er ellers basert på arbeidsmiljøloven. Men om noen fra NAV sa det så er det jo mer sannsynlig at det er riktig da. Men da er loven uklar synes jeg Anonymkode: da9c0...a5a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #15 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hm, men NAV har jo ikke noe med den ulønnede permen etter foreldrepermen å gjøre, det er jo mellom arbeidsgiver og deg og er ellers basert på arbeidsmiljøloven. Men om noen fra NAV sa det så er det jo mer sannsynlig at det er riktig da. Men da er loven uklar synes jeg Anonymkode: da9c0...a5a Jeg syns stort sett alt som er noe som helst med nav er uklart. Syns det var drit vanskelig å forstå og ville ikke gjøre noe gærent så vi gjorde følgende (etter frem og tilbake med nav): Jeg hadde min kvote og felleskvoten med 100% utbetaling fra permisjonsstart pluss ferie ukene, samt ulønnet frem til mars 2021. Så tok far sine uker og vi hadde 3 uker ferie sommeren 2021. Anonymkode: 3aa53...f2e 1
Klementina Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 Hvordan er det med opptjening av ferie når man er i permisjon. Jeg får barn i juli 2022. Har jeg rett på 5 uker ferie i 2023 selv om jeg bare har jobbet et halvt år i 2022?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 1 hour ago, Klementina said: Hvordan er det med opptjening av ferie når man er i permisjon. Jeg får barn i juli 2022. Har jeg rett på 5 uker ferie i 2023 selv om jeg bare har jobbet et halvt år i 2022? Mener betalt foreldreperm sidestilles med vanlig arbeid fordi det er pensjonsgivende? Anonymkode: da9c0...a5a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 2 hours ago, Klementina said: Hvordan er det med opptjening av ferie når man er i permisjon. Jeg får barn i juli 2022. Har jeg rett på 5 uker ferie i 2023 selv om jeg bare har jobbet et halvt år i 2022? Rett på ferie ja, men feriepenger er en annen sak Anonymkode: 36905...bdb
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #19 Skrevet 14. januar 2022 Klementina skrev (2 timer siden): Hvordan er det med opptjening av ferie når man er i permisjon. Jeg får barn i juli 2022. Har jeg rett på 5 uker ferie i 2023 selv om jeg bare har jobbet et halvt år i 2022? Ferie ja, men ikke sikkert du får full opptjening på feriepenger. Får du utbetaling fra NAV så får du feriepenger av 12 uker permisjon, hvis arbeidsgiver betaler så er det opp til dem om du får feriepenger av hele perioden eller bare 12 uker som er det de får refundert hos NAV. Anonymkode: fd565...e81 1
Gjest Albbas Skrevet 14. januar 2022 #20 Skrevet 14. januar 2022 (endret) Ulønnet foreldrepermisjon kan tas etter begge foreldres permisjon, ja. Altså kan for eksempel mor ta ulønnet foreldrepermisjon etter fars permisjon. Dette stod blant annet på en eller annen juridisk nettside jeg fant da jeg lurte på det samme for noen år siden. NAV kan ca ingenting om denne type permisjon nei. https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/utvidet-foreldrepermisjon-uten-lonn/ Endret 14. januar 2022 av Albbas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå