AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Kjæresten har vært i en vanskelig periode hvor han har mistet jobben og klarer ikke beholde leiligheten sin og skal nå selge og flytte fast inn til meg. Vi har hatt følge i 2 år og han har mer eller mindre bodd hos meg hele tiden, han er bare hjemme mandag-fredag annen hver uke da han har to barn som går på skole og det er kortest vei til og fra skole fra hans leilighet. I dag så bidrar han lite til faste utgifter, men når han og barna flytter inn permanent må han bidra med noe mer. Vi blir ikke enige på hvem faste utgifter han skal være med å dekke, så da lurer jeg på hvordan dere andre fordeler utgifter osv? Jeg eier boligen(han skal ikke kjøpe seg inn) og har faste utgifter som strøm,vann,søppel,tv/internett osv… Anonymkode: 62534...e8d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Halvparten av strøm/internett/kommunale avgifter/innboforsikring og lignende. Husk å øke sistnevnte om du er forsikret for et visst beløp. Anonymkode: 1c78e...369 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Hadde revurdet å la ham flytte inn når han har betalingsproblemer. Anonymkode: 09754...d9a 14
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 I og med at han også kommer med to barn, ville jeg sagt at han skal dekke minst 3/5 av alle faste utgifter til boligen. Strøm, Internett, tv, vann, kommunale utgifter osv. Husk også å fordele arbeidsoppgavene i hjemme og evt konsekvenser om han ikke betaler innen en fastsatt dato. Men er du sikker på at han skal flytte inn? Anonymkode: 7f99f...731 9
Trolltunge Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 (endret) Bli enige om fast husleie (til hans del av boutgifter) samt opprett felleskonto for innkjøp og bli enige om sum som skal på den fra hver av dere før dere flytter sammen. Om du ikke har barn og han to som skal bo der jevnlig bør han sette inn mer på mat og innkjøp enn deg i måneden. Menn spiser også mer. Husleie bør være enten halvparten av markedsverdi ved utleie. 6000 kr om leiligheten hadde blitt leid ut for 12000 kr for eksempel. At det er normal leiepris i området for tilsvarende leilighet. Alternativt skal han betale halvparten av faktiske boutgifter (renter, fellesutgifter, strøm, tv og Internett, boligforsikring, med eventuelt mer) ,bortsett fra avdrag på lånet ditt. Best å regne ut ca årssum og dele på 12, så han betaler fast sum hver måned. PS! Bli helst enige om arbeidsfordeling angående husarbeid og matlaging også. Det kan spare dere for mye konflikter. Endret 13. januar 2022 av Trolltunge 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I og med at han også kommer med to barn, ville jeg sagt at han skal dekke minst 3/5 av alle faste utgifter til boligen. Strøm, Internett, tv, vann, kommunale utgifter osv. Husk også å fordele arbeidsoppgavene i hjemme og evt konsekvenser om han ikke betaler innen en fastsatt dato. Men er du sikker på at han skal flytte inn? Anonymkode: 7f99f...731 Han har barna 50%, så de vil da være her halve måneden. Ja, det er sånn det må bli.. Han er her allerede hele måneden minus de dagene barna er på skolen, mandag-fredag. I dag er han kun med å betale mat, og med de elleville strømprisene så blir det mye utgifter å dekke alene med så mange i hus😳 Anonymkode: 62534...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 Trolltunge skrev (1 minutt siden): Bli enige om fast husleie (til hans del av boutgifter) samt opprett felleskonto for innkjøp og bli enige om sum som skal på den fra hver av dere før dere flytter sammen. Om du ikke har barn og han to som skal bo der jevnlig bør han sette inn mer på mat og innkjøp enn deg i måneden. Menn spiser også mer. Husleie bør være enten halvparten av markedsverdi ved utleie. 6000 kr om leiligheten hadde blitt leid ut for 12000 kr for eksempel. At det er normal leiepris i området for tilsvarende leilighet. Alternativt skal han betale halvparten av faktiske boutgifter (renter, fellesutgifter, strøm, tv og Internett, boligforsikring, med eventuelt mer) ,bortsett fra avdrag på lånet ditt. Best å regne ut ca årssum og dele på 12, så han betaler fast sum hver måned. Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d Da synes jeg at du skal fortsette med nåværende ordning, hver deres bolig. Anonymkode: 7f99f...731 13
Anonym90059005 Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d Å betale husleie og å betale ned på boliglånet er to forskjellige ting. Han skal ikke dekke avdrag på ditt lån, det er jeg enig med han i. Men han skal være med å dekke faste utgifter, bør betale litt mer av maten osv. En bra tommelfingerregel er at begge parter skal "tjene" på å bo sammen kontra hver for seg. Altså lavere boutgifter totalt sett for begge enn hva de hadde når bodde alene. 7
Trolltunge Skrevet 13. januar 2022 #11 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d Her eier jeg huset, og min mann leier. (Av meg.) Slik har det vært i alle år, og han får ikke noe mer igjen av å ha leid av meg enn han hadde fått tilbake for leie han hadde betalt av annen utleier på leiemarkedet. Når man leier betaler man leie for å bo, der og da. Min mann betaler 9000 kr i måneden, pluss halvparten av mat/forbruk. Vi har to barn sammen. Vi var til familierådgivning for å få hjelp til å bli enige om hva han skulle bidra angående boutgifter og utgifter til barn i måneden, og det ble regnet ut til 12500 kr mnd som riktig og rettferdig. På grunn av at jeg tjener mer enn ham og også ønsker at han skal spare, så han har en trygg økonomisk buffer hvis..., så har vi altså gått litt lavere enn anbefalt. Angående mat/forbruk setter vi begge 7000 kr på den kontoen hver måned, men det er også litt sparing til ferier. Vi pleier å ha noen tusen igjen på den kontoen hver måned, som da settes på felles feriekonto. Alt angående oppussing og vedlikehold må selvsagt jeg som eier betale. Han leier jo bare. Det er fordelen de som leier har. Kun det egentlig. Min mann har en snill leiepris, siden den inkluderer alt av utgifter til barn også, samt bruk av bil, og markedsleie for huset hadde vært over 20000 kr i måneden, men vi er gift og har vært det lenge. Det er viktigere for meg at vi har grei økonomi begge to enn rettferdig økonomisk fordeling. Også viktig for meg at han kan spare, så han har mulighet til å stå på egne ben hvis noe skulle skje. Selvfølgelig må en voksen person betale for å bo. I ditt tilfelle for at både han og barn skal bo. Nå vet jeg ikke hvor i landet dere bor, men her koster en hybel i et kollektiv minst 5000 kr mnd. Det skal svare seg for begge to økonomisk å være to istedenfor en, men å bo gratis kan han absolutt ikke forvente. Ikke å få eierandel i bolig ved å betale leie heller. 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #12 Skrevet 13. januar 2022 Men hva i alle… mener man at folk som ikke har klart å skaffe noen eiendeler/leilighet etc skal da bo gratis på de som har klart å skaffe seg det??? Fordi den andre personen tjener på det? Hvor mye tjener ikke den personen som nor gratis da???? Anonymkode: 9d1c1...dfd 10
Eloise12345 Skrevet 13. januar 2022 #13 Skrevet 13. januar 2022 (endret) Vi deler utgifter. Men han betaler litt mer iblant på noe fordi han tjener mest. Folk velger hver sine løsninger om slike ting. Men jeg vil ikke forlange at noen skal forsørge meg bare fordi jeg har dårligst økonomi i forholdet. Single personer i min omgangskrets tror at jeg har mye penger pga at jeg er samboer. Men det stemmer ikke. Jeg jobber kun 59 prosent stilling. Har et lån som jeg betaler på. Jeg er derfor forsiktig med forbruk. Endret 13. januar 2022 av Eloise12345
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #14 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d Jaha....så hvis han leier av en fremmed,så skal han ha penger når utleier selger.....? Han kommer med to unger, han burde ta den dealen du tilbyr....eller så kan han jo leie noe annet. Anonymkode: 0154f...912 10
Alice123 Skrevet 13. januar 2022 #15 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d Men hva forventer han da? At han skal bo gratis med to barn? I ditt tilfelle vil jeg anbefale å bli værende særboere. 13
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #16 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d Han skal selvsagt ikke bo gratis. Han må jo betale halvparten av alle løpende utgifter som et minimum. Om du bruker de pengene som han betaler inn til å dekke huslån, kommunale avgifter, eller kjøper smågodt for dem, det har jo ikke han noe med... Han bør jo betale en større andel av strømregningen (viktig i disse dager!) siden han har ungene store deler av tiden, og en mye større andel av maten av samme grunn... Om man leier av en fremmed så aner man jo ikke om det man betaler i leie får til å dekke boliglån eller luksusforbruk, og det har man jo ikke noe med heller... Anonymkode: fe5c5...3d8 6
Sansx Skrevet 13. januar 2022 #17 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Vi har diskutert mye ang husleie, jeg mener han må bidra med noe der selv om jeg eier huset. Han mener det ikke er riktig at han skal betale noe ned på mitt boliglån og hvis han skal være med å betale ned boliglån må han få igjen noe ved eventuelle salg i fremtidige, noe jeg er fullstendig uenig. Anonymkode: 62534...e8d Han mener vel at han skal bo gratis. Du kommer til å gå på en økonomisk smell hvis du lar han flytte inn. Ikke gjør det. Han roter med økonomien. Sånne økonomiske idioter forandrer seg ikke. 10
Gjest loveli Skrevet 13. januar 2022 #18 Skrevet 13. januar 2022 Man finner ut hva markedsprisen for leie er for lignende leilighet og gir han litt rabatt hvis du vil. Så deler man på alle faste utgifter som internett, strøm osv på to. Kanskje han også må betale mer i strøm og mat dersom barna bruker mye. Han virker som en snylter.
Gjest loveli Skrevet 13. januar 2022 #19 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han har barna 50%, så de vil da være her halve måneden. Ja, det er sånn det må bli.. Han er her allerede hele måneden minus de dagene barna er på skolen, mandag-fredag. I dag er han kun med å betale mat, og med de elleville strømprisene så blir det mye utgifter å dekke alene med så mange i hus😳 Anonymkode: 62534...e8d Han snylter på deg! Han må betale mer enn 50% når ungene bor der 50%!! Jo flere folk i leiligheten jo mer slitasje på leilighet og inventar. Og jo mer strøm og varmtvann. Han eier ikke skam som lar deg stå for alt dette.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #20 Skrevet 13. januar 2022 Trolltunge skrev (53 minutter siden): Her eier jeg huset, og min mann leier. (Av meg.) Slik har det vært i alle år, og han får ikke noe mer igjen av å ha leid av meg enn han hadde fått tilbake for leie han hadde betalt av annen utleier på leiemarkedet. Når man leier betaler man leie for å bo, der og da. Min mann betaler 9000 kr i måneden, pluss halvparten av mat/forbruk. Vi har to barn sammen. Vi var til familierådgivning for å få hjelp til å bli enige om hva han skulle bidra angående boutgifter og utgifter til barn i måneden, og det ble regnet ut til 12500 kr mnd som riktig og rettferdig. På grunn av at jeg tjener mer enn ham og også ønsker at han skal spare, så han har en trygg økonomisk buffer hvis..., så har vi altså gått litt lavere enn anbefalt. Angående mat/forbruk setter vi begge 7000 kr på den kontoen hver måned, men det er også litt sparing til ferier. Vi pleier å ha noen tusen igjen på den kontoen hver måned, som da settes på felles feriekonto. Alt angående oppussing og vedlikehold må selvsagt jeg som eier betale. Han leier jo bare. Det er fordelen de som leier har. Kun det egentlig. Min mann har en snill leiepris, siden den inkluderer alt av utgifter til barn også, samt bruk av bil, og markedsleie for huset hadde vært over 20000 kr i måneden, men vi er gift og har vært det lenge. Det er viktigere for meg at vi har grei økonomi begge to enn rettferdig økonomisk fordeling. Også viktig for meg at han kan spare, så han har mulighet til å stå på egne ben hvis noe skulle skje. Selvfølgelig må en voksen person betale for å bo. I ditt tilfelle for at både han og barn skal bo. Nå vet jeg ikke hvor i landet dere bor, men her koster en hybel i et kollektiv minst 5000 kr mnd. Det skal svare seg for begge to økonomisk å være to istedenfor en, men å bo gratis kan han absolutt ikke forvente. Ikke å få eierandel i bolig ved å betale leie heller. Dere er gift, men han leier av deg? Rareste ordningen jeg har vært med på. Huset vårt har steget fire millioner i verdi siden vi kjøpte det for 11 år siden. Lånet er nedbetalt. Det betyr at jeg ville sittet igjen med åtte millioner om jeg eide det alene og mannen min hadde leid hos meg. Uansett hvordan vi hadde gjort det, hadde det jo ikke blitt rettferdig at han skulle leid hos meg. Han (og sikkert ikke mannen din) hadde sitter igjen med så mye penger om vi hadde gått fra hverandre og huset ble solgt. Hvorfor i alle dager godtar mannen din en slik ordning? Anonymkode: 1cd22...700 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå