AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #21 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjenner en som var i samme situasjon som deg (aktuar i et stort selskap, kontaktet av mindre konkurrent fordi han hadde et veldig positivt rykte), men han hadde mer erfaring (kanskje 4-5 år?) og mulig han lå et lite hakk høyere enn deg i lønn (ca 800-850K tror jeg, dette var 3 år siden om det spiller noen rolle). Da de begynte å snakke om lønn, var de som prøvde å ansette ham overrasket over at han lå så høyt i lønn som han gjorde fra før (sa de i alle fall), men gikk med å gi ham samme lønn (evt. "bumpe" ham opp litt). Men det som var insentivet for ham (i tillegg til at han var lei av å jobbe der han var og følte han gikk for tregt opp i lønn) var at han skulle få bonus basert på hvor mye konsulenttjenester han solgte og hadde potensiale til å bli partner i løpet av kort tid (noe han ble etter et par år). Tjente 2-300K ekstra det første året. Gikk jo også opp 50K i lønnsøkning også hvert år, så lønnen havnet jo fort nok på millionen (og enda mer enn det med bonuser). Anonymkode: df2d2...fc4 Hvordan selge timer? Vet du om han var fast ansatt i det konsulentselskapet da? Anonymkode: a296e...86c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #22 Skrevet 16. januar 2022 Utrolig kult å være ettertraktet slik da. Du er heldig! Kan jeg spørre hva du har studert og hva du jobber med? Anonymkode: d3d24...a8d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #23 Skrevet 16. januar 2022 Jeg hadde bedt om det. Som du sier, det er ikke noe vits å skifte jobb dersom du er fornøyd der du er med mindre du får et stort nok lønnshopp. Er selv på 850k med 4 års erfaring, og fikk nylig et jobbtilbud på 1,1 million. De ble overrasket da jeg takket nei, men helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor. 250k er faktisk ikke så mye når det i tillegg kommer med mer arbeidsoppgaver og større ansvar, i tillegg til at jeg liker arbeidsplassen min nå. Man ikke så mye forskjell økonomisk fra 850k til 1,1 mill. Hadde jeg tjent 600k og fått et tilbud på 850k så hadde det vært annerledes. Hadde de tilbudt f.eks 1,3 mill, da hadde jeg nok vurdert det mer. Anonymkode: 1f05d...f1f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #24 Skrevet 16. januar 2022 On 1/13/2022 at 10:37 PM, AnonymBruker said: jeg ble kontaktet i høst av en bedrift som trenger min kompetanse og erfaring. Avdelingen har allerede ansatt mange av mine tidligere kollegaer. Det var superseriøst med egen ansettelsesagent, personlighet og IQ tester og fire runder med intervju. Jeg fikk tilbud om stilling men de kunne ikke engang matche min nåværende lønn. Jeg ble kjempeskuffa, var helt sikker på 100-150k hopp i lønn men det var ikke snakk om. Så det er ikke alltid en slik henvendelse ender i et bedre tilbud Anonymkode: c93a3...072 Det er grunnen til at jeg spør om lønnspennet til stillingen før første intervju dersom noen kontakter meg om en relevant jobb. Det er tross alt de som kontakter meg, ikke jeg som spør om å jobbe for dem. Gidder seriøst ikke å sløse bort tiden min på lange intervjuprosesser for så å ende opp med et ræva tilbud. Anonymkode: 1f05d...f1f 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #25 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er grunnen til at jeg spør om lønnspennet til stillingen før første intervju dersom noen kontakter meg om en relevant jobb. Det er tross alt de som kontakter meg, ikke jeg som spør om å jobbe for dem. Gidder seriøst ikke å sløse bort tiden min på lange intervjuprosesser for så å ende opp med et ræva tilbud. Anonymkode: 1f05d...f1f smart å gjøre det! Jeg tør bare aldri å gjøre det... noe jeg må bli bedre på. Anonymkode: a296e...86c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #26 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Utrolig kult å være ettertraktet slik da. Du er heldig! Kan jeg spørre hva du har studert og hva du jobber med? Anonymkode: d3d24...a8d Det står at trådstarter er aktuar. Aktuarvitenskap er forsikringsmatemstikkk. For å jobbe som aktuar må man typisk ha studert aktuarvitenskap, statistikk eller matematikk. Anonymkode: 1ca51...06d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #27 Skrevet 16. januar 2022 Syns det virker ok. Bli enig med deg selv hvilken lønn du kan takke ja til, dersom de sier nei til 1mill. Feks 900 000kr. Har de evt andre goder? Hørt om de som forhandler seg frem til en ekstra ferieuke (med lønn). Tenker jo det er ok dersom en er mer opptatt av fritid/reise/har barn. Men én uke utgjør jo ike 300 000 opp i lønn da. Anonymkode: 97319...498
Gjest Alterego666 Skrevet 16. januar 2022 #28 Skrevet 16. januar 2022 KV92 skrev (På 14.1.2022 den 10.00): Jeg tror ikke man pleier å snakke om lønnen med kolleger.... De siste gangene jeg har byttet jobb, så har arb.giver eller hodejegere avklart ca lønnsforventninger i første samtale. Selve forhandlingen kommer helt til slutt i prosessen.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 16. januar 2022 #29 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): . Er selv på 850k med 4 års erfaring, og fikk nylig et jobbtilbud på 1,1 million. De ble overrasket da jeg takket nei, men helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor. Hadde de tilbudt f.eks 1,3 mill, da hadde jeg nok vurdert det mer. Anonymkode: 1f05d...f1f Er det noen som tjener 1,3 millioner etter 4 år?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #30 Skrevet 16. januar 2022 1 hour ago, Nimbus2000 said: Er det noen som tjener 1,3 millioner etter 4 år? Ja, i IT-bransjen er det mulig. Nå har jeg 4,5 års erfaring, og er i prosess på en remote jobb i et FAANG selskap. Forventer å få 1,3-1,5 mill i lønn + bonus. Anonymkode: 1f05d...f1f
Gjest Nimbus2000 Skrevet 16. januar 2022 #31 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, i IT-bransjen er det mulig. Nå har jeg 4,5 års erfaring, og er i prosess på en remote jobb i et FAANG selskap. Forventer å få 1,3-1,5 mill i lønn + bonus. Anonymkode: 1f05d...f1f Hadde aldri trodd man kunne tjene såpass mye etter så kort tid. Grattis!
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #32 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 10.19): Det burde man. Den eneste som vinner på at de ansatte ikke snakker om lønn, er arbeidsgiver. Anonymkode: a939b...c32 Og de ansatte som tjener mer enn de andre Anonymkode: 5c3ae...6d2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #33 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er grunnen til at jeg spør om lønnspennet til stillingen før første intervju dersom noen kontakter meg om en relevant jobb. Det er tross alt de som kontakter meg, ikke jeg som spør om å jobbe for dem. Gidder seriøst ikke å sløse bort tiden min på lange intervjuprosesser for så å ende opp med et ræva tilbud. Anonymkode: 1f05d...f1f Eneste lure å gjøre ja! Anonymkode: 5c3ae...6d2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #34 Skrevet 16. januar 2022 19 minutter siden, Nimbus2000 said: Hadde aldri trodd man kunne tjene såpass mye etter så kort tid. Grattis! Det skal ha seg sagt at de fleste vanlige selskap i Norge tjener man ikke så mye i da. Det er som regel amerikanske selskap (som ofte har mulighet til å jobbe remote, sånn at man ikke må flytte til utlandet), konsulentselskap som har en halvveis prosvisjonsbasert lønnsmodell som f.eks. Webstep eller om man jobber freelance. Er ikke like lett å få lønninger langt over millionen i vanlige norske selskap som f.eks. DNB eller Telenor. Anonymkode: 1f05d...f1f
Gjest Nimbus2000 Skrevet 16. januar 2022 #35 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det skal ha seg sagt at de fleste vanlige selskap i Norge tjener man ikke så mye i da. Det er som regel amerikanske selskap (som ofte har mulighet til å jobbe remote, sånn at man ikke må flytte til utlandet), konsulentselskap som har en halvveis prosvisjonsbasert lønnsmodell som f.eks. Webstep eller om man jobber freelance. Er ikke like lett å få lønninger langt over millionen i vanlige norske selskap som f.eks. DNB eller Telenor. Anonymkode: 1f05d...f1f Takk!
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #36 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, i IT-bransjen er det mulig. Nå har jeg 4,5 års erfaring, og er i prosess på en remote jobb i et FAANG selskap. Forventer å få 1,3-1,5 mill i lønn + bonus. Anonymkode: 1f05d...f1f Hvordan fikk du tilbud om Faang-jobb? Anonymkode: 1ca51...06d 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #37 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, i IT-bransjen er det mulig. Nå har jeg 4,5 års erfaring, og er i prosess på en remote jobb i et FAANG selskap. Forventer å få 1,3-1,5 mill i lønn + bonus. Anonymkode: 1f05d...f1f Ja. Hvordan kom du i kontakt med dem? Hvilken type jobb er det snakk om? Hvor mye arbeid er det? Innebærer det flytting til statene? Hvilken utdanning har du? Anonymkode: a296e...86c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #38 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja. Hvordan kom du i kontakt med dem? Hvilken type jobb er det snakk om? Hvor mye arbeid er det? Innebærer det flytting til statene? Hvilken utdanning har du? Anonymkode: a296e...86c Vedkommende skrev han/hun jobber remote og derfor ikke trenger å flytte til utlandet. Anonymkode: 1ca51...06d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #39 Skrevet 16. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Hvordan kom du i kontakt med dem? Hvilken type jobb er det snakk om? Hvor mye arbeid er det? Innebærer det flytting til statene? Hvilken utdanning har du? Anonymkode: a296e...86c Jeg lurer på hvor vanskelig det er å få en slik jobb. Ser for meg at det må være svært mange søkere til jobber som er såpass godt betalt og hvor man i tillegg får ha hjemmekontor. Man konkurrerer vel mot "hele verden" når man kan ha hjemmekontor. Anonymkode: 9d565...b77
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #40 Skrevet 16. januar 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan selge timer? Vet du om han var fast ansatt i det konsulentselskapet da? Anonymkode: a296e...86c Ja, han fikk fast ansettelse i konsulentselskapet. Jeg vet ikke helt hvordan de definerte "salg" i forhold til bonusen. Men, den første konsulentjobben han hadde der ble han "tildelt" (de kunne kanskje brukt hvilken som helst aktuar, ikke nødvendigvis ham), men etter det ble han leid inn (av de han jobbet for tidligere). fordi de trengte hans kompetanse. Så var ikke oppsøkende salg eller noe, men kan virke som at han fikk bonus dersom det var ham konkret de skulle ha tak i. Anonymkode: df2d2...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå