AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Jeg jobber som aktuar i dag, og tjener 740k i året, har gode pensjons- og forsikringsordninger. Har 2 års erfaring og har gjort det bra, ifølge min leder og andre. Jeg ble over jula kontaktet av en konkurrent som hadde hørt mye bra om meg fra en av deres kolleger som jeg hadde samarbeidet med. De var veldig interesserte i å ansette meg, og er det fortsatt. Jeg har tenkt å kreve en lønn på 1.0 millioner kroner (+/-), er det et realistisk lønnshopp? Vet at det er mye, men de har jo kontaktet meg for en jobb, ikke meg som har søkt på en utlyst stilling. De må vel forvente at jeg vil kreve en ordentlig lønn, og ikke bare skifter jobb for å gå et par tusenlapper opp i lønn. Anonymkode: a296e...86c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Jeg synes det virker innafor å prøve seg på. Men tror ikke de går høyere enn kanskje 900.000 Anonymkode: 0c915...5f8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Hva er din markedsverdi? Er det vanlig for en person med din utdannelse og 2 års erfaring å tjene 1 mill i den type stilling? Legger du deg langt over kan du fremstå grisk og kravstor (ikke alltid populært å få inn i firmaet). Om 1 mill er vanlig, ja da ber du om det Anonymkode: f38e0...ae3 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Vært mange aktuartråder på forumet. Om du søker så finner du kanskje noen tråder om lønnsnivået. Anonymkode: 6674b...b43 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 jeg ble kontaktet i høst av en bedrift som trenger min kompetanse og erfaring. Avdelingen har allerede ansatt mange av mine tidligere kollegaer. Det var superseriøst med egen ansettelsesagent, personlighet og IQ tester og fire runder med intervju. Jeg fikk tilbud om stilling men de kunne ikke engang matche min nåværende lønn. Jeg ble kjempeskuffa, var helt sikker på 100-150k hopp i lønn men det var ikke snakk om. Så det er ikke alltid en slik henvendelse ender i et bedre tilbud Anonymkode: c93a3...072 15
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: jeg ble kontaktet i høst av en bedrift som trenger min kompetanse og erfaring. Avdelingen har allerede ansatt mange av mine tidligere kollegaer. Det var superseriøst med egen ansettelsesagent, personlighet og IQ tester og fire runder med intervju. Jeg fikk tilbud om stilling men de kunne ikke engang matche min nåværende lønn. Jeg ble kjempeskuffa, var helt sikker på 100-150k hopp i lønn men det var ikke snakk om. Så det er ikke alltid en slik henvendelse ender i et bedre tilbud Anonymkode: c93a3...072 Jeg tror deg, men hvordan i allverden har et firma som ikke klarer å matche din nåværende lønn klart å kapre mange av dine tidligere kollegaer? Anonymkode: d43b5...cd5 4
KV92 Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): jeg ble kontaktet i høst av en bedrift som trenger min kompetanse og erfaring. Avdelingen har allerede ansatt mange av mine tidligere kollegaer. Det var superseriøst med egen ansettelsesagent, personlighet og IQ tester og fire runder med intervju. Jeg fikk tilbud om stilling men de kunne ikke engang matche min nåværende lønn. Jeg ble kjempeskuffa, var helt sikker på 100-150k hopp i lønn men det var ikke snakk om. Så det er ikke alltid en slik henvendelse ender i et bedre tilbud Anonymkode: c93a3...072 Hva jobber du med?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): jeg ble kontaktet i høst av en bedrift som trenger min kompetanse og erfaring. Avdelingen har allerede ansatt mange av mine tidligere kollegaer. Det var superseriøst med egen ansettelsesagent, personlighet og IQ tester og fire runder med intervju. Jeg fikk tilbud om stilling men de kunne ikke engang matche min nåværende lønn. Jeg ble kjempeskuffa, var helt sikker på 100-150k hopp i lønn men det var ikke snakk om. Så det er ikke alltid en slik henvendelse ender i et bedre tilbud Anonymkode: c93a3...072 Altså alt det du nevner er veldig vanlig i private firma. Jeg har aldri blitt ansatt noen plass uten personlighetstest og iq-test og flere intervjurunder. Anonymkode: b21d8...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg tror deg, men hvordan i allverden har et firma som ikke klarer å matche din nåværende lønn klart å kapre mange av dine tidligere kollegaer? Anonymkode: d43b5...cd5 jeg hadde et meget solid lønnshopp da jeg startet i min nåværende jobb, så jeg kan ha tjent mer enn mine tidligere kollegaer. Bedriften som kontaktet meg er et veldig bra sted som driver med veldig spennende ting så mine tidligere kollegaer var kanskje villige til å ikke gå opp i lønn for å bli med på det laget. 1 minutt siden, KV92 said: Hva jobber du med? Jeg er elektroingeniør og har mye erfaring i et smalt segment i en spisset industri. Anonymkode: c93a3...072
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jeg hadde et meget solid lønnshopp da jeg startet i min nåværende jobb, så jeg kan ha tjent mer enn mine tidligere kollegaer. Bedriften som kontaktet meg er et veldig bra sted som driver med veldig spennende ting så mine tidligere kollegaer var kanskje villige til å ikke gå opp i lønn for å bli med på det laget. Jeg er elektroingeniør og har mye erfaring i et smalt segment i en spisset industri. Anonymkode: c93a3...072 Hva lå lønna på den gangen da? Hvis jeg får spørre? Anonymkode: a296e...86c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: De må vel forvente at jeg vil kreve en ordentlig lønn, og ikke bare skifter jobb for å gå et par tusenlapper opp i lønn. Anonymkode: a296e...86c 260k er en del mer enn et par tusenlapper. Anonymkode: 04121...53d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): jeg ble kontaktet i høst av en bedrift som trenger min kompetanse og erfaring. Avdelingen har allerede ansatt mange av mine tidligere kollegaer. Det var superseriøst med egen ansettelsesagent, personlighet og IQ tester og fire runder med intervju. Jeg fikk tilbud om stilling men de kunne ikke engang matche min nåværende lønn. Jeg ble kjempeskuffa, var helt sikker på 100-150k hopp i lønn men det var ikke snakk om. Så det er ikke alltid en slik henvendelse ender i et bedre tilbud Anonymkode: c93a3...072 Hvorfor spurte du ikke om lønn først? Du visste vel også om kollegaene dine gikk opp i lønn når de byttet jobb? Anonymkode: 1ca51...06d
KV92 Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor spurte du ikke om lønn først? Du visste vel også om kollegaene dine gikk opp i lønn når de byttet jobb? Anonymkode: 1ca51...06d Jeg tror ikke man pleier å snakke om lønnen med kolleger.... 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #14 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva lå lønna på den gangen da? Hvis jeg får spørre? Anonymkode: a296e...86c Stillingen innebærer å flytte til Oslo, bor i Bergen nå, derfor må det korrigeres for økte boligutgifter. Anonymkode: a296e...86c 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #15 Skrevet 14. januar 2022 KV92 skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke man pleier å snakke om lønnen med kolleger.... Om mange slutter og går til det samme firmaet så er det vel naturlig å spørre om hva de tjener i det firmaet? Jeg hadde i hvert fall vært nysgjerrig. Anonymkode: 1ca51...06d 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 KV92 skrev (18 minutter siden): Jeg tror ikke man pleier å snakke om lønnen med kolleger.... Det burde man. Den eneste som vinner på at de ansatte ikke snakker om lønn, er arbeidsgiver. Anonymkode: a939b...c32 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vært mange aktuartråder på forumet. Om du søker så finner du kanskje noen tråder om lønnsnivået. Anonymkode: 6674b...b43 Aktuarer har kanskje en fagforening med lønnsstatistikk? Anonymkode: 1ca51...06d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #18 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 10.01): Stillingen innebærer å flytte til Oslo, bor i Bergen nå, derfor må det korrigeres for økte boligutgifter. Anonymkode: a296e...86c I min bransje ligger Oslo ca 100.00 over på alle trinn i lønnsstatistikker. Så med det ovenpå et generelt lønnshopp er det kanskje ikke så vilt? Anonymkode: 15376...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #19 Skrevet 15. januar 2022 Jeg kjenner en som var i samme situasjon som deg (aktuar i et stort selskap, kontaktet av mindre konkurrent fordi han hadde et veldig positivt rykte), men han hadde mer erfaring (kanskje 4-5 år?) og mulig han lå et lite hakk høyere enn deg i lønn (ca 800-850K tror jeg, dette var 3 år siden om det spiller noen rolle). Da de begynte å snakke om lønn, var de som prøvde å ansette ham overrasket over at han lå så høyt i lønn som han gjorde fra før (sa de i alle fall), men gikk med å gi ham samme lønn (evt. "bumpe" ham opp litt). Men det som var insentivet for ham (i tillegg til at han var lei av å jobbe der han var og følte han gikk for tregt opp i lønn) var at han skulle få bonus basert på hvor mye konsulenttjenester han solgte og hadde potensiale til å bli partner i løpet av kort tid (noe han ble etter et par år). Tjente 2-300K ekstra det første året. Gikk jo også opp 50K i lønnsøkning også hvert år, så lønnen havnet jo fort nok på millionen (og enda mer enn det med bonuser). Anonymkode: df2d2...fc4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #20 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg kjenner en som var i samme situasjon som deg (aktuar i et stort selskap, kontaktet av mindre konkurrent fordi han hadde et veldig positivt rykte), men han hadde mer erfaring (kanskje 4-5 år?) og mulig han lå et lite hakk høyere enn deg i lønn (ca 800-850K tror jeg, dette var 3 år siden om det spiller noen rolle). Da de begynte å snakke om lønn, var de som prøvde å ansette ham overrasket over at han lå så høyt i lønn som han gjorde fra før (sa de i alle fall), men gikk med å gi ham samme lønn (evt. "bumpe" ham opp litt). Men det som var insentivet for ham (i tillegg til at han var lei av å jobbe der han var og følte han gikk for tregt opp i lønn) var at han skulle få bonus basert på hvor mye konsulenttjenester han solgte og hadde potensiale til å bli partner i løpet av kort tid (noe han ble etter et par år). Tjente 2-300K ekstra det første året. Gikk jo også opp 50K i lønnsøkning også hvert år, så lønnen havnet jo fort nok på millionen (og enda mer enn det med bonuser). Anonymkode: df2d2...fc4 Takk for info👍 Anonymkode: a296e...86c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå