Gå til innhold

Man kan ikke sammenligne Danmark sin situasjon med Norge.De har bedre testkapasitet, vaksinert de over 5 år og bedre intensivkapasitet

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Media nevner stadig at det går bra i Danmark i forhold til hvor mye smitte man har der .Man kan ikke sammenligne Damark sin situasjon med Norge.De har mye bedre testkapasitet, vaksinert de over 5 år og bedre intensivkapasitet. FHI/regjeringen snakker nesten ikke om long-covid og M-ISC. Hvor mange kommer til å få dette? Jeg syns synd på de som ikke har fått/kan få vaksiner, de som ikke responderer godt på vaksinene, de med dårlig immunforsvar etc.  At man åpner såpass mye i en smittesituasjon som Norge er i nå er rett og slett uansvarlig. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, brudd på opphavsrett og identifisering av privatpersoner. I tillegg er tråden ryddet for siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest av alt har de bedre immunitet fordi de har sluppet løs smitten tidligere enn i Norge. Derfor er det grunn til å forvente at vår bølge blir mer langvarig enn deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan det hjelper Danmark å ha vaksinert 5 åringer når vaksinene ikke stopper smitte. Barn blir vel sjelden innlagt for corona?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan det hjelper Danmark å ha vaksinert 5 åringer når vaksinene ikke stopper smitte. Barn blir vel sjelden innlagt for corona?

Jeg kommer til å vaksinere min 11 åring nå, og 14 åringen får dose 2. Dette først og fremt  grunnet long covid. Vi vet at opptil flere prosent rammes, slike som de barna  som har lagt ut på FB  barn drabbas. Det er barn der som har vært syke i 20 mnd  med  long covid,, Det er veldig trist, og ikke en risiko jeg ønsker å ta med mine barn.

Barn drabbas | Facebook

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer til å vaksinere min 11 åring nå, og 14 åringen får dose 2. Dette først og fremt  grunnet long covid. Vi vet at opptil flere prosent rammes, slike som de barna  som har lagt ut på FB  barn drabbas. Det er barn der som har vært syke i 20 mnd  med  long covid,, Det er veldig trist, og ikke en risiko jeg ønsker å ta med mine barn.

Barn drabbas | Facebook

Dersom du ikke er engstelig for hverken menstruasjonsforstyrrelser eller hjerteposebetennelse, er det jo bare å følge rådene. Dette er tross alt veldig sjeldne bivirkninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jhaawk skrev (Akkurat nå):

Dersom du ikke er engstelig for hverken menstruasjonsforstyrrelser eller hjerteposebetennelse, er det jo bare å følge rådene. Dette er tross alt veldig sjeldne bivirkninger.

Mesturasjonsforstyrrelse ses også blant smittede. Hjertebetennelse er veldig sjelden bivirkninger, og også langt hyppigere ved smitte.  

Jeg vil ikke si at long covid der sjelden, når man snakker om flere prosent. Jeg kjenner  5 barn som har blitt , smittet, en av de  ei jente på 13  år sliter med hurtig puls , et år etter smitte. Hun er/skal til utredning for dette nå

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (1 time siden):

Hjertebetennelse er sett hos 5 norske barn etter å ha satt 431 000 doser. Til sammenligning opptrer MIS-C hos rundt 3 av 10.000 barn, som smittes av covid. En diagnose, som er langt mer alvorlig.

Vi kjenner også alt for lite til senvirkninger av covid hos barn og fhi dysser dette ned. Forskningen spriker, men det kan tyde at en liten prosentdel rammes. Det vi vet med sikkerhet er at også barn får senvirkninger og at det rammer mange, når et så stort antall smittes. Jeg er for vaksinering også hos de yngste.

Endret av Bendie
Rettelse
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (15 minutter siden):

Hjertebetennelse er sett hos to norske barn etter å ha vaksinert godt over 300.000. Til sammenligning opptrer MIS-C hos rundt 3 av 10.000 barn, som smittes av covid. En diagnose, som er langt mer alvorlig.

Vi kjenner også alt for lite til senvirkninger av covid hos barn og fhi dysser dette ned. Forskningen spriker, men det kan tyde at en liten prosentdel rammes. Det vi vet med sikkerhet er at også barn får senvirkninger og at det rammer mange, når et så stort antall smittes. Jeg er for vaksinering også hos de yngste.

Nei, det er meldt om fem tilfeller av hjertebetennelse per 4. januar. 

Legemiddelverket har foreløpig mottatt og behandlet 379 bivirkningsmeldinger i aldersgruppen 12-17 år, hvorav 50 er klassifisert som alvorlige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (19 minutter siden):

Hjertebetennelse er sett hos to norske barn etter å ha vaksinert godt over 300.000. Til sammenligning opptrer MIS-C hos rundt 3 av 10.000 barn, som smittes av covid. En diagnose, som er langt mer alvorlig.

Vaksine har gode effekt mot MIS-C . Enda en god grunn for å ta vaksinen for barn

The vaccine was estimated to be 91% effective in preventing Multisystem Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C) in 12- to 18-year-olds, the study said. MIS-C causes inflammation in children in organs including the heart, lungs, kidneys and brain two to six weeks after a mild or asymptomatic infection.

Pfizer/BioNTech Vaccine Protects Children Against Rare COVID-19 Complication - CDC | Top News | US News

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (24 minutter siden):

Legemiddelverket har foreløpig mottatt og behandlet 379 bivirkningsmeldinger i aldersgruppen 12-17 år, hvorav 50 er klassifisert som alvorlige. 

Da er jeg ikke sett den siste rapporten. Det er fremdeles svært sjeldent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (25 minutter siden):

Hvor mange barn i alderen 12-17 har dødd av covid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (15 minutter siden):

Hvor mange barn i alderen 12-17 har dødd av covid?

To dødsfall i aldersgruppen 0-19 år, så vidt jeg vet. Trist, men heldigvis veldig sjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...