AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 venter barn nr 2, å det kommer til å være under 2år mellom dem. far jobber offshore, og det har til tider vært tøft bare med en unge. nå er det veldig tungt, da svangerskapet tar mye av meg. trøsten er at han kommer hjem til slutt 🤞🏼 Nå har han fått muligheten til å starte på land, 7-3 jobb. Har ventet på dette så lenge, men når han plutselig fikk muligheten ble jeg usikker på hva som er best for oss. jeg har omtrent ingenting å hente når han kommer hjem etter to uker, å dette med en unge 😅 samtidig tar han veldig mye ansvar når han er hjemme en mnd. men, han går glipp av bursdager, jul, andre høytider å jeg må stå i mye alene (sykdom, våkenetter, lite familie rundt) om han skifter til dagjobb må jeg alltid levere i bhg, og er nødt til å stå opp med storesøster selvom lillebror har hatt våkennatt. ser jo at dette også kan være heftig natt etter natt. men da kan far hente i bhg, og vi er stortsett alltid to vokne hjemme når begge barna er hjemme. Har noen vært i samme situasjon, kanskje der hvor far begynte på land? hvordan gikk det? eller bare deres tanker/ erfaringer ❤️ Anonymkode: 71999...ba5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Én ting er klinkende klart: Det blir BLYTUNGT når nummer to er født. Ingenting blir lettere med flere barn i bildet. Å ha menn offshore, er ikke familievennlig i det hele tatt, uansett hvor mye mange kvinnfolk her inne rosemaler det. Det desidert beste er å være to voksne hjemme, hele tiden. Dagjobb. Tro meg! Alt blir mye enklere når du alltid har noen å dele ansvaret med. Typisk er det mor som sitter igjen hjemme med barn, og må slite seg ut. Det er ikke uten grunn at det i 99% av tilfellene er mor som er på land og ikke far - fedre gidder ikke å ofre seg på samme måte som mor. Det er jo ferie å regne å være bortreist fra hjemmet og bare ha seg selv å tenke på, når man skal jobbe. Luksus. Anonymkode: 825b2...7bd 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 For oss passet offshore best. Hadde en periode der han jobbet på land og da følte plutselig begge seg utilstrekkelig med jobb fra morgen til ettermiddag. Men etter unge nr to kom ble vi flinkere til å organisere offshoreturen som i at vi sammen tok en storhandel før han dro, slik at middager osv kan gjøres enkelt de to ukene han er borte Anonymkode: ee33e...315
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 3 barn og mannen jobber 4-4 på båt. Er ganske tøft til tider når han er borte, men man lager seg gode rutiner Jeg for min del foretrekker dette livet fremfor at han har en "vanlig" 8-16-jobb (så lenge han trives med det han gjør, selvsagt). Er så godt å ha en mann som er 100% til stede når han er hjemme, fremfor at vi begge skal være trøtte og slitne etter en lang arbeidsdag, og ikke ha noe overskudd til barna om ettermiddagene. De ukene han er hjemme er så gode at de veier godt opp for de ukene han er borte 😊❤ Anonymkode: 45ef7...520
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Vi har to barn med 1 år og 8 mnd mellom, og vurderte om han skulle bytte til en stilling på land da vi ventet nr. to. Vi endte med at han fortsatte offshore, så vi har jo ikke noe å sammenligne med da. Jeg syns det gikk fint da jeg var i permisjon, med yngste og ble en god det tøffere da jeg begynte å jobbe igjen. Men jeg er likevel ganske sikker på at det er best for oss. Nå har han nettopp reist på jobb, og i kveld er jeg rimelig sliten. Men som andre sier, jeg syns det veier opp at alt er så veldig mye lettere de ukene han er hjemme. Vi får tid til å hente oss godt inn igjen i friperiodene hans, og jeg ser for meg at vi begge alltid hadde vært nesten like slitne og småstressede som jeg er nå ellers. Nå som vår yngste er to, leker de en god del sammen, og det er veldig greit å være alene med dem. Da yngste var baby hadde jeg mye dårlig samvittighet og følte at to relativt tette barn trengte mer enn én forelder klarte å gi. Men jeg tenker egentlig at det gikk bra, at de fikk det de trengte. Man har to armkorker, en til hver Uansett, det finnes ingen fasit som gjelder alle på dette. Det kommer nok litt an på din jobb (jeg stresser noe veldig med å rekke enten henting eller levering innen åpningstiden, og syns barna får en del for lange dager i barnehagen når mannen er på jobb). Og nettverk, hvordan de sover og mye annet. Anonymkode: 2d54b...bfb
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Får han muligheten til å gå tilbake til offshore senere om han/dere måtte ønske det? Hvordan er lønnen i forhold til offshore? For min egen del trives jeg godt med mann offshore. Ser mange nevner bursdager, julefeiringer etc som han går glipp av. Det sant det, men han er tross alt hjemme mer enn han er borte. Mange påskeferier, vinterferier etc har han vert hjemme med barna når de har skoleferie og tatt de ut fra barnehagen. Han har hatt mulighet til å stille opp som sjåfør når klassen til ett av barna skal på skitur osv. Hjemme på dagtid dersom syke barn. Så har jeg helt klart fått min «dose» av syke barn ol. når jeg er alene og han offshore. Vi har ingen hjelp i nærheten, men min mann stiller uten tvil opp hundre prosent med barn og hjem når han er på fri. Lønnen er jo også god, noe som kommer oss alle til gode. Når det er sakt, så var det BLYTUNGT i babyperiodene (det første året etter at begge barna, spesielt andremann, kom). Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg uten tvil hatt han i vanlig dag jobb den perioden. Dere må nesten bare veie opp fordeler mot ulemper. Om han har mulighet for offshore igjen etter en periode så hadde jeg gått for dagjobb vertfall det første året med ny baby. Anonymkode: b89ba...f49 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 For noen sutrekopper! Far er jo hjemme 4!uker om han jobber offshore. Tenk kor mye kvalitetstid det blir fremfor 7-3!? om det er hardt når han er ute, så kan vel evt den som er hjemme redusere stillingen sin? Anonymkode: 89a53...47b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 Min søster har mann som jobbet offshore. Før barna begynte på skolen var det helt fint, far var mye hjemme i perioder, og mor klarte fint å være alene med barna de andre periodene. MEN nå som eldste har begynt på skole, gikk det ikke så bra. Det er bursdager, fritidsaktiviteter etter skolen, mens minste barn skal ha duppen sin, hun ble nødt til å ringe andre foreldre om de kunne plukke opp sønnen og ta ham med på fotballtrening osv, fordi hun selv ikke kunne ta med syk minstemann. Så nå er mannen på utkikk etter jobb på land. Anonymkode: 7993d...adb
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 Å jobbe 7-3 betyr nødvendigvis ikke 7-3, spesielt ikke i olja. Manne har jobbet overtid hver sag nå denne uka og før jul. Og han er et vrak når han kommer hjem på kvelden. Hvis det beste for han er å jobbe offshore så la han gjøre det. Jeg kunne nok helst sett mannen jobbe offshore selv, men samtidig godt å få han hjem på kveldene selv om d hender d blir sent.. dere trenger også kjæreste tid og m en mann i olja på land og overtid kan du vente lenge med det og føle deg veldig utsulta til slutt. Anonymkode: 1d676...55d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 Jeg hadde helt klart foretrukket på land i småbarnsperioden, men partner måtte gjerne søkt seg offshore igjen når barna var litt større. Etter skolealder er det noe helt annet. Anonymkode: fca43...e82 1
vea Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 Nå er jeg litt annerledes stilt, mannen har reisejobb uten turnus, maritim elektriker. Det betyr at han jobber på land men får reiseoppdrag, ofte bare timer før avreise og er det planlagt blir det alltid endret avreisedato eller hjemreise. Sier han at det er i 4 dager vet jeg at det er 7 osv. Det er umulig å planlegge rundt. Fordelen er at jeg har han hjemme, det negative er at jeg får ikke planlagt noe, når han har vært ute på oppdrag skal han på jobb igjen dagen etter og har ikke fri. Kunne jeg valgt mellom landjobb eller turnus på sjø/plattform for han hadde jeg valgt det siste, da er han hjemme når han er hjemme og kan ta unna arbeid i hus og hjem og alt av hjelp alle veier når vi andre er på jobb/bhg. Han stortrives derimot i jobben sin, noe som for meg er veldig viktig, men selv har jeg jobben langt oppi halsen da det er lite forenelig med familielivet og mye faller på meg 🙈
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): venter barn nr 2, å det kommer til å være under 2år mellom dem. far jobber offshore, og det har til tider vært tøft bare med en unge. nå er det veldig tungt, da svangerskapet tar mye av meg. trøsten er at han kommer hjem til slutt 🤞🏼 Nå har han fått muligheten til å starte på land, 7-3 jobb. Har ventet på dette så lenge, men når han plutselig fikk muligheten ble jeg usikker på hva som er best for oss. jeg har omtrent ingenting å hente når han kommer hjem etter to uker, å dette med en unge 😅 samtidig tar han veldig mye ansvar når han er hjemme en mnd. men, han går glipp av bursdager, jul, andre høytider å jeg må stå i mye alene (sykdom, våkenetter, lite familie rundt) om han skifter til dagjobb må jeg alltid levere i bhg, og er nødt til å stå opp med storesøster selvom lillebror har hatt våkennatt. ser jo at dette også kan være heftig natt etter natt. men da kan far hente i bhg, og vi er stortsett alltid to vokne hjemme når begge barna er hjemme. Har noen vært i samme situasjon, kanskje der hvor far begynte på land? hvordan gikk det? eller bare deres tanker/ erfaringer ❤️ Anonymkode: 71999...ba5 Det er trolig bedre at mannen din jobber på land, når han først fikk muligheten, og dere klarer dere greit økonomisk. Min mann jobber offshore 2-4 (har ofte blitt 3-4 grunnet overtid) i tillegg til en fulltidsjobb (med varierende arbeidstider) når han er på land. Så mye har falt på meg. Minstemann har slitt med søvn og spising, ammingen fungerte ikke og så kom korona. Vi har derfor bevisst ventet med flere barn, da det ikke er mulig for oss med to tette. For min del så er det uaktuelt med jobb per nå, jeg er fulltidsstudent og bare det kan være vanskelig å kombinere med mannens jobber. Og ja, mannen var offshore hele jula. Og han vil være ute igjen på bursdagen min (og sin egen.) Jeg har heller ingen avlastning i form av besteforeldre som kan stille opp, da de er døde/bor langt unna. Ikke undervurderer å ha to voksne hjemme hver dag. Når du eller barna er syke, er det gull verdt med hjelp. I tillegg kommer alt det praktiske, som handling av dagligvarer, middagslaging (ikke så lett med en urolig unge på armen) og ulike avtaler man må rekke. I tillegg friheten til å dra ut på noe om kvelden/egentid, enten det er snakk om å treffe ei venninne eller dra på trening. Igjen, gull verdt. Dere får snakke sammen. Husk at dere er en familie, og alle skal tas hensyn til. Selv om han liker jobben sin, så er ikke det viktigere enn at både du og barna blir ivaretatt på en god måte. Penger er ikke alt. Anonymkode: 035aa...035
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 Man blir ikke så sliten om mannen er hjemme hver ettermiddag. Tro meg. Anonymkode: bc352...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå