Gå til innhold

I dag har jeg vært ute å gått en tur med briller, går vanligvis med linser. Hvordan i all verden orker dere å gå med briller til stadighet?

Liker du best briller eller linser  

121 stemmer

1. 1. Liker du best briller eller linser og hva bruker du

• Linser
      33
    • Briller
      26
    • Liker best linser men bruker briller
      10
    • Liker best briller men bruker linser
      0
    • Bruker briller, har aldri prøvd linser
      19
    • Bruker linser, har aldri prøvd briller
      0
    • Bruker begge deler men mest linser
      21
    • Bruker begge deler men mest briller
      12

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 hours ago, Ulven said:

Jeg skulle gjerne brukt linser, men jeg kjenner kanten, jeg blir tørr i øynene og må hente dem ut etter tre timer. Det er det ikke verdt, så her er det briller det går i. 

Ca samme her. Og jeg ser bedre med briller enn linser.

Anonymkode: f2d9c...e8f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en vanesak tenker jeg. Greier ikke tanken om å sette inn en linse på et så sårt punkt på kroppen som øyet er.

Jeg likte ikke lesebrillene mine i de første årene jeg heller, og ikke tanken på å bruke briller dagen lang men nå må jeg bruke de på heltid ettersom synet endrer seg med alder. Lette å ta av, dogger ja, men da må en ta seg tid til å vente litt med bruken, imens  pusse de shiny osv. 🤓

Gjest Blondie65
Skrevet
Ulven skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke dokumentere for dette var det øyelegen min som sa. Jeg har ikke noen tro på at han tar en slik påstand ut fra løse luften. Jeg var der for en sjekk og ønsket tips for å kunne klare å bruke linser og fikk beskjed om at det uansett var best for øyet å bruke briller, så fikk jeg det ikke til skulle jeg ikke være lei meg. 

Det sagt så har jeg ikke vært borte i en linsebruker som ikke har fått et eller annet problem knyttet til sin linsebruk. Det være seg hornhinnesår, innvekst av blodårer, sår fordi negler brukes for å ta av linsen, infeksjon etc.

At du uproblematisk har brukt linser i mange år gjør jo ikke linsebruk ufarlig, hvis ti andre opplever problemer med linsebruk i løpet av samme tidsrom?

Vel, jeg melder meg - jeg har ALDRI hatt noen av de problemene nevner.

Riktignok: I gamle dager da man måtte skifte vann på linsene og tok feil slik at man fikk peroksid direkte på øyet, hadde man en midlertidig skade som varte noen timer. 

Jeg har heller ikke sagt at det er ufarlig - jeg ville ha dokumentasjon på at briller er bedre for øynene enn linser. Det tror jeg ikke noe på - under forutsetning at man ikke driver med ren selvskading slik du lister opp.

Jeg gjør også oppmerksom på at brillebruk også kan være direkte farlig hvis man går på trynet og knekker brillene over neseryggen (noe jeg gjorde da jeg var barn ved mer enn en anledning).

Jeg har stor forståelse og respekt for at ikke alle kan eller ønsker å bruke linser, og endog foretrekker briller. Det er svartmalingen av linsebruk jeg vil til livs. For mitt vedkommende er det uaktuelt å gå tilbake til briller på heltid fordi jeg får så til de grader begrenset syn pga styrken. Av denne grunn er jeg selvsagt svært opptatt av øyehelse og derfor også nøye med renhold og at jeg ikke driver og skader øyet mitt unødvendig (negler, månedslinser brukt mer enn en måned osv). Av samme grunn går jeg til de kontrollene optikeren kaller meg inn til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom man gjør laser så er det hornhinnens krumning som er årsaken til synsfeilen. Hornhinnen er et helt annet «sted» på øyet enn linsen, og har du gjort en synskorrigering i relasjon til hornhinnen så vil ikke det hindre den naturlige linsens forandring i løpet av livet. Den naturlige linsen vil etterhvert stivne til slik at alderssynet kommer (tilpassing blir vanskelig). 

Personlig bruker jeg bare briller. Har prøvd linser, men syntes det var ekstremt ubehagelig å ha på øyet. Jeg bruker rammeløse briller så jeg slipper å ha den #%€$&* kanten. Kjenner dem på knapt på fordi de er så lette ^^, 

Anonymkode: add7b...fb8

Sikkert mulig, men at jeg kan bli langsynt i høyere alder var for meg ingen grunn til å ikke ta operasjon. Det er allerede flere år siden og jeg har det bra uten linser / briller. Hva som skjer om noen tiår er irrelevant i øyeblikket.

Anonymkode: ec541...15a

Skrevet

Jeg orker ikke drive og pelle linser ut av øynene til stadighet. Jeg bruker briller for å se på nært hold, dvs lese en bok eller lese på mobilen og pc-skjermen. Har også måttet bruke briller til tv-titting de siste par årene. På lengre avstand ser jeg fint. Når jeg er ute og går utendørs, trenger jeg ikke briller. Men med en gang jeg kommer inn i en butikk og skal lese innholdsfortegnelser, priser og slikt, må jeg ta brillene på igjen.

Briller har derfor vært en del av min hverdag siste 20 år ca. Lesebriller altså. 

Skrevet
Titania skrev (6 timer siden):

Det er nok ikke rart brillene har irritert deg om du fikk de gratis. Jeg tviler på - selv med linseabonnement - at specsavers putter de beste glassene blant annet i brillene, selv om de tilpasses deg. 

Var der selv for noen år siden, og servicen jeg fikk i den butikken jeg valgte, har gjort at jeg gikk tilbake til synsam 😛 Jeg skulle ikke ha de dyreste og beste brillene, da jeg foretrekker linser, men trengte nye fordi styrken i de jeg hadde var feil - og de hadde hyggelig pris. Skal sies, jeg har, og bruker brillene enda, men det er bare når øynene krangler og jeg absolutt ikke kan bruke de. Og er nok litt fordi jeg er blitt vant til de - men de var ikke noe bra å bruke i starten.

Kantene er både en vanesak og at innfatningen kanskje kan være smal, slik at rammen kommer i synsvinkelen hele tiden. Dogg og tåke kan reduseres, og jeg har også hatt en spray en gang som gjorde at regn rant fint av glassene. Øm over nesa kan være at ørebøylene er for stramme, og om du må ta av deg briller som skal ha rett styrke for å lese, tenker jeg at noe er veldig rart 😅

Jeg velger absolutt linser foran briller. Men øynene mine funker ikke med linser hele tiden, så må ha brillene i reserve også. Men igjen, jeg bruker jo månedslinser - så de er jo i ganske lenge av gangen også

Sover man med de i 1 mnd?!?!? 

Anonymkode: 820c4...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sover man med de i 1 mnd?!?!? 

Anonymkode: 820c4...bac

Nei da, jeg tar de ut hver helg, i alt utgangspunkt.

Skrevet

Jeg bruker briller hjemme, men når jeg skal ut har jeg på linser. Det er jo greit om sommeren, for da kan jeg har solbriller på, det er jo mulig med briller, men ikke fullt så enkelt. Tidligere brukte jeg briller når jeg skulle på nærbutikken også, men etter munnbindpåbud, dugger brillene for mye, så da er det også bedre med linser. Det er også enklere å sminke seg, så de få gangene i måneden jeg gjør det, så er linsene også best.

Gjest laPistola
Skrevet
Blondie65 skrev (4 timer siden):

Påstanden var at briller er sunnere for øynene enn kontaktlinser. Det er den påstanden jeg vil ha verifisert. Jeg har ikke påstått at jeg vet bedre enn en optiker med mastergrad og 20 års erfaring. Jeg forholder meg tvert i mot til en optiker med jevnlige kontroller der jeg spør slike spørsmål og får til svar at kontaktlinser brukt på rett måte, i henhold til optikerens anbefalinger om kontroll, rengjøring og utskifting ikke er farlig for øynene. Skal man påstå at det jeg der sier er feil under de forutsetningene jeg nettopp ga, som jeg også ga i forrige innlegg vil jeg SVÆRT GJERNE HA DOKUMENTASJON. Dette fordi jeg ønsker å oppdatere min kunnskap på området og eventuelt oppdatere min optiker som tydeligvis ikke - i følge deg - har den nødvendige kunnskapen. 

Skal du fortsette med påstander, eller skal du komme med dokumentasjon?

Optikeren din vet tydeligvis mer enn øyeleger.. ikke meg du siterer, og har ikke noe dokumentasjon, men du kan jo legge ut dokumentasjon fra din optiker på at legene tar feil? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg bruker vanligvis linser men tenkte jeg skulle teste ut brillene jeg har for en gangs skyld, brille jeg ikk gratis fra Specsavers for at jeg har linseabonnenent. Brilla har irritert meg i hele dag, ser både kantene rundt, blir dogg og tåke på glasset så jeg hele tiden må tørke de, regndråper som setter seg på ute i regnet, blir øm over nesa, må ta av for å lese, klamt og jævlig og ikke minst ser jeg mye tydeligere med linser enn briller, og ja, styrken er helt lik som linsene………

så hvordan orker dere som går med briller å gjøre det når dere kan bruke linser istedenfor? Linser merker du ikke, ser tydelig i alle retninger, både ned i bakken, opp på himmelen, ser godt både langt og nært mens brille må jeg ta av for å lese. 

jeg skal kun ha brilla i bilen heretter kun som krisebilen i fall jeg mister linse en dag, ellers hadde jeg knust de og hevet de i søpla!

jeg anbefaler alle som ikke har prøvd linser om å gjøre det, du vil nok aldri tilbake til briller igjen!

Anonymkode: f46f9...9dd

Orker ikke tanken på å ta meg selv på øynene. Kommer ALDRI til å skje. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke bruke linser rett og slett fordi jeg har så dårlig syn at jeg ikke klarer å ta de på. I tillegg blir linser som jeg kan gå med ganske så dyre og i tillegg kan jeg bare bruke harde linser. Og nå har jeg brukt briller i snart tretti år, så jeg bare forsetter med det!🤓

Skrevet

Jeg veksler mellom briller og linser. Liker begge deler. I går hadde jeg briller, i dag er det linser. Veldig praktisk å bruke linser når jeg skal ha munnbind, når det regner, når jeg skal bade eller bruke solbriller. Andre dager bruker jeg briller, og sparer både på øynene og kronene. 

Hvis brillene dine er ubehagelige, klemmer eller trykker, så kan de justere på dem på butikken slik at de sitter bedre. Hvis du ser dårligere med briller, så er styrken feil.

Gjest Blondie65
Skrevet
laPistola skrev (8 timer siden):

Optikeren din vet tydeligvis mer enn øyeleger.. ikke meg du siterer, og har ikke noe dokumentasjon, men du kan jo legge ut dokumentasjon fra din optiker på at legene tar feil? 

Vel, da jeg fikk linser den gangen på 80-tallet var det mot familiens utgamle og svært utdaterte øyeleges fraråding. Den gangen var det øyeleger som måtte lage brilleseddel og også tilpasning for linser. Han nektet. Familien skiftet øyenlege og da var det ikke fraråding lenger. Siden har jeg ikke hatt bruk for øyelege, men jeg går som sagt regelmessig til optiker.

Det er for øvrig ikke jeg som kommer med en påstand om at linser er farlig for øyet - det er den som kommer med denne påstanden som må dokumentere den, og det burde være lett, tenker jeg. 

Gjest laPistola
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Vel, da jeg fikk linser den gangen på 80-tallet var det mot familiens utgamle og svært utdaterte øyeleges fraråding. Den gangen var det øyeleger som måtte lage brilleseddel og også tilpasning for linser. Han nektet. Familien skiftet øyenlege og da var det ikke fraråding lenger. Siden har jeg ikke hatt bruk for øyelege, men jeg går som sagt regelmessig til optiker.

Det er for øvrig ikke jeg som kommer med en påstand om at linser er farlig for øyet - det er den som kommer med denne påstanden som må dokumentere den, og det burde være lett, tenker jeg. 

Mulig det er lett for denne personen . Jeg har ikke samtalene med øyelegene ( går til 2 , øyelegsenteret og Ullevaal sykehus)  mine skriftlig selv. 

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bruker kun briller. Har prøvd linser men det går ikke på meg. Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse og fikk klar beskjed fra øyelege at jeg bør unngå linser. Det samme sier optikeren min ettersom jeg har en alvorlig øyesykdom som kan komme tilbake og det er lurt å forebygge.

Anonymkode: bce07...a6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse og fikk klar beskjed fra øyelege at jeg bør unngå linser

Fikk øynene dine skade, siden du ikke bør bruke linser? Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse seks ganger og ikke fått noen slik beskjed. Betennelsen har jo ikke noe med linsene å gjøre. 

Anonymkode: ee5d4...8b7

Skrevet (endret)

Brukt briller siden jeg var 4, er nå 31. Kan dessverre ikke bruke linser da jeg rett og slett ikke ser godt nok med de på og at det stadig kommer luft mellom linsen og øyet som gjør det hele ekstremt ubehagelig. Har prøvd mange merker men samme problem med alle. 

Høres ut som brillene dine trenger bedre tilpasning for de skal ikke kjennes over nesen. Duggen er ikke ett problem sålenge du påfører antidugg-middel jevnlig og rammene rundt er kun plagsomt om glassene er for små for deg og din bruk. 

Endret av PurpleTuliip
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest svarene på første side: ingen evner å svare på det ts spør om. 🤣🤣

Anonymkode: 91448...090

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 19.04):

Jeg bruker vanligvis linser men tenkte jeg skulle teste ut brillene jeg har for en gangs skyld, brille jeg ikk gratis fra Specsavers for at jeg har linseabonnenent. Brilla har irritert meg i hele dag, ser både kantene rundt, blir dogg og tåke på glasset så jeg hele tiden må tørke de, regndråper som setter seg på ute i regnet, blir øm over nesa, må ta av for å lese, klamt og jævlig og ikke minst ser jeg mye tydeligere med linser enn briller, og ja, styrken er helt lik som linsene………

så hvordan orker dere som går med briller å gjøre det når dere kan bruke linser istedenfor? Linser merker du ikke, ser tydelig i alle retninger, både ned i bakken, opp på himmelen, ser godt både langt og nært mens brille må jeg ta av for å lese. 

jeg skal kun ha brilla i bilen heretter kun som krisebilen i fall jeg mister linse en dag, ellers hadde jeg knust de og hevet de i søpla!

jeg anbefaler alle som ikke har prøvd linser om å gjøre det, du vil nok aldri tilbake til briller igjen!

Anonymkode: f46f9...9dd

Hater å bruke briller, særlig når det regner eller da jeg brukte mye munnbind.

Jeg har et veldig dårlig samsyn og må derfor ha prismer i glassene, og de får de ikke inn i linser dessverre.

Anonymkode: f9c26...10a

AnonymBruker
Skrevet

Liker best briller 🙂

Anonymkode: 02a26...229

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...