Gå til innhold

I dag har jeg vært ute å gått en tur med briller, går vanligvis med linser. Hvordan i all verden orker dere å gå med briller til stadighet?

AnonymBruker

Liker du best briller eller linser  

121 stemmer

1. 1. Liker du best briller eller linser og hva bruker du

• Linser
      33
    • Briller
      26
    • Liker best linser men bruker briller
      10
    • Liker best briller men bruker linser
      0
    • Bruker briller, har aldri prøvd linser
      19
    • Bruker linser, har aldri prøvd briller
      0
    • Bruker begge deler men mest linser
      21
    • Bruker begge deler men mest briller
      12

Anbefalte innlegg

Brukt briller de siste 10 årene. Hater det, men kan ikke bruke liser Prøver ulike linser med jevne mellomrom, men alt er tørt og vondt da jeg har kronisk tørre øyne 😞

Anonymkode: 8ec33...cc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selger du linseabonnement hos SpecSavers, eller? Siden du var så ivrig på å få folk til å prøve, mener jeg.

Jeg bruker linser når jeg trener og når jeg skal pynte meg, ellers bruker jeg stort sett kun briller. Jeg har ingen av de problemene som du nevner med mine briller. Dessuten kan du ikke anta at alle har samme utfordringer med synet som du selv, jeg må nemlig ikke ta av brillene for å lese, så enten er dine briller feil styrke eller så er du både nærsynt og langsynt. Selv er jeg bare nærsynt og når brillene har kommet på for dagen kommer de stort sett bare av når jeg skal dusje eller sove. 

Jeg fikk en slags betennelse under øyelokkene på grunn av linsebruk for noen år siden. Da fikk jeg en slags hevelse med sår under på innsiden av øyelokkene som avga en væske. Ikke bare var det ubehagelig mens det sto på, men jeg kunne også vært skikkelig uheldig å få noe av væsken bak linsene, og på den måten pådra meg en heftig øyebetennelse. Nå bruker jeg en annen type linser, som jeg sannsynligvis ikke ville fått samme problemer med, men det skal mye til for at jeg tar sjansen. Har ikke lyst til å i verste fall risikere synet mitt bare fordi jeg ser finere ut uten briller. 

Anonymkode: 4c07a...a63

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker månedslinser og de passer meg ypperlig! Heldigvis, må jeg si, da briller ikke er et alternativ for meg som ser veldig dårlig men har stor forskjell i styrke på øynene. Minus 14 og minus 6. Blir helt uvel og har ikke kontroll over noe med briller.

Anonymkode: 6cd1c...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte linser før, men etter jeg fikk barn har jeg fått tørre øyner og kan ikke bruke linser lenger. Har prøvd alle slags typer linser, men det føles som å ha kronisk rusk på øynene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker briller. Har alt for dårlig syn for myke linser, og jeg var hos øyelege for å finne et par gode harde linser, men han ga opp. Han klarte ikke å finne linser som passet kurvaturen på øyet, det samlet seg bare tårevæske mellom linsen og øyet, så jeg så ingenting. 

Veldig irriterende, jeg kunne gjerne tenkt meg fleksibiliteten.

Anonymkode: e2e3c...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne bruke linser, men øynene mine blir så tørre at jeg må dryppe med kunstige tårer en gang hvert kvarter, og det blir bare upraktisk.

Samtidig er det ofte upraktisk med briller, spesielt når jeg går tur i dårlig vær eller svømmer, og det er mange år siden jeg prøvde linser sist, så kanskje jeg skal gi det et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier, jeg bare bruker briller. En blir jo vandt til at det er uvanlig og at man ser kanten osv. Jeg opplever selvsagt at det kommer dråper på brillene når det regner, men ikke dugg i tide og utide. Jeg har et abbonement som gjør at jeg kan prøve brillene i 90 dager og om de ikke sitter godt og justering ikke hjelper får jeg nye. Det skjedde med solbrillene. Jeg kan når som helst reise ned til synsam og få de benket om jeg sovnet med de og de ble skjeve feks. Syns briller er dritkult jeg! 

Anonymkode: efe0f...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker briller jeg. aldri vært et problem. Men vindusviskere ønsker jeg meg hver gang jeg er på tur i drittvær. 😄 Linser er ikke min greie .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bruker vanligvis linser men tenkte jeg skulle teste ut brillene jeg har for en gangs skyld, brille jeg ikk gratis fra Specsavers for at jeg har linseabonnenent. Brilla har irritert meg i hele dag, ser både kantene rundt, blir dogg og tåke på glasset så jeg hele tiden må tørke de, regndråper som setter seg på ute i regnet, blir øm over nesa, må ta av for å lese, klamt og jævlig og ikke minst ser jeg mye tydeligere med linser enn briller, og ja, styrken er helt lik som linsene………

så hvordan orker dere som går med briller å gjøre det når dere kan bruke linser istedenfor? Linser merker du ikke, ser tydelig i alle retninger, både ned i bakken, opp på himmelen, ser godt både langt og nært mens brille må jeg ta av for å lese. 

jeg skal kun ha brilla i bilen heretter kun som krisebilen i fall jeg mister linse en dag, ellers hadde jeg knust de og hevet de i søpla!

jeg anbefaler alle som ikke har prøvd linser om å gjøre det, du vil nok aldri tilbake til briller igjen!

Anonymkode: f46f9...9dd

Fordi jeg ikke kan bruke linser pga tørre øyne. 

Anonymkode: 82cab...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt nesten bare linser i mange år, men sist jeg var hos optiker så så han skader på øyet etter linsebruk og sa det var vanlig om man kun brukte linser. Han anbefalt e kutte ned på linsebruken og heller bruke briller størstedelen av tiden (ikke nødvendigvis kutte linser helt).  Nå bruker jeg bare briller.

Anonymkode: 3c6af...fe2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KrXs skrev (13 timer siden):

Jeg bruker bare briller, skulle gjerne brukt bare linser, men er ingen som passer mine øyne mer enn 2 timer dessverre. så er veldig ugunstig å kjøpe linser for å bruke de i 2 timer.

Har du forsøkt Dailies Total 1? Jeg lette i evigheter før jeg fant noen som passet meg. 
De er dessverre litt dyre synes jeg, så jeg har forsøkt meg på noen andre varianter med både dags- og månedslinser, men havner alltid tilbake til disse. 

Anonymkode: 3f5a6...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Ulven skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke prøvd, men det har datteren min, og hun fant ikke noe som passet for de øynene og den problematikken vi har med tørre øyne. Så jeg holder meg til briller. Det er også det beste i lengden for øyets helse. 

Jeg opplever ikke andre problemer med brillebruken enn dugging pga munnbind, og det er levbart. 🙂 

Jeg blir veldig provosert av den uttalelsen, så kan ikke du fortelle hva du mener?

Dersom man går til regelmessig kontroll, skifter ut linsene som man skal og rengjør dem som foreskrevet er linser ikke helseskadelig for øyet. For meg, som ser svært dårlig blir synskorreksjon med briller bare "så där" fordi jeg ikke får sidesyn utenfor brillekanten. I tillegg gjør avstand mellom øyet og brillen til at synet forvrenges noe grunnet styrken på brillene.

Jeg har stor forståelse for at enkelte - av mange forskjellige grunner - ikke kan eller vil bruke linser. Men å påstå - uten dokumentasjon - at linser er skadelig for øyet blir for lettvint.

Jeg fikk linser første gang da jeg var 15 år i 1980. Så fulgte en periode der jeg var tilbake til briller fordi harde linser - som var eneste alternativ den gangen - var ubehagelig. Midt på 90 tallet ble det mulig med myke linser og siden har jeg hatt det. Skulle dette vært skadelig for øynene mine burde jeg - og mange andre som har brukt det tilsvarende lenge - vært merkbart etter hvert, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet mitt liker ikke linser, dvs det finnes ikke linser som korrigerer synet mitt. Ikke alle kan bruke linser, noen får også skader på øynene av de. Jeg ønsker meg briller med vindusviskere😄

Anonymkode: 3dab2...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke rart brillene har irritert deg om du fikk de gratis. Jeg tviler på - selv med linseabonnement - at specsavers putter de beste glassene blant annet i brillene, selv om de tilpasses deg. 

Var der selv for noen år siden, og servicen jeg fikk i den butikken jeg valgte, har gjort at jeg gikk tilbake til synsam 😛 Jeg skulle ikke ha de dyreste og beste brillene, da jeg foretrekker linser, men trengte nye fordi styrken i de jeg hadde var feil - og de hadde hyggelig pris. Skal sies, jeg har, og bruker brillene enda, men det er bare når øynene krangler og jeg absolutt ikke kan bruke de. Og er nok litt fordi jeg er blitt vant til de - men de var ikke noe bra å bruke i starten.

Kantene er både en vanesak og at innfatningen kanskje kan være smal, slik at rammen kommer i synsvinkelen hele tiden. Dogg og tåke kan reduseres, og jeg har også hatt en spray en gang som gjorde at regn rant fint av glassene. Øm over nesa kan være at ørebøylene er for stramme, og om du må ta av deg briller som skal ha rett styrke for å lese, tenker jeg at noe er veldig rart 😅

Jeg velger absolutt linser foran briller. Men øynene mine funker ikke med linser hele tiden, så må ha brillene i reserve også. Men igjen, jeg bruker jo månedslinser - så de er jo i ganske lenge av gangen også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt argumentet om at øynene skades av linser. Jeg har også brukt linser i veldig mange år, har hatt skade èn gang og det var min egen negl som lagde et rift slik at jeg måtte få akutt behandling osv. Nå har jeg også brukt litt penger på brillene mine, da jeg er sensitiv bak ørene og over nesa. Har skikkelige glass også. Så jeg merker ikke at jeg har brillene på (ja, det blir dugg og våte glass om det regner da). Jeg foretrekker linser, fordi det er mer praktisk i min hverdag. Jeg har også et litt rart syn og veldig forskjell på øynene, og de er fryktelig tørre, men har linser åkkesom. Det er dyrt da, men verdt det syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrittEkeberg

Går enten med briller eller uten. Hater linser. Syns de irriterer og klør, og får fryktelig irriterte/tørre øyne. Det er vanskelig å sette på og enda vanskeligere å ta ut. Det ga jeg opp ganske raskt. Jeg er overlangsynt, så bruker briller inne eller når jeg leser og kjører bil. Har styrke i solbrillene. De er progressive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blondie65 skrev (52 minutter siden):

Jeg blir veldig provosert av den uttalelsen, så kan ikke du fortelle hva du mener?

Dersom man går til regelmessig kontroll, skifter ut linsene som man skal og rengjør dem som foreskrevet er linser ikke helseskadelig for øyet. For meg, som ser svært dårlig blir synskorreksjon med briller bare "så där" fordi jeg ikke får sidesyn utenfor brillekanten. I tillegg gjør avstand mellom øyet og brillen til at synet forvrenges noe grunnet styrken på brillene.

Jeg har stor forståelse for at enkelte - av mange forskjellige grunner - ikke kan eller vil bruke linser. Men å påstå - uten dokumentasjon - at linser er skadelig for øyet blir for lettvint.

Jeg fikk linser første gang da jeg var 15 år i 1980. Så fulgte en periode der jeg var tilbake til briller fordi harde linser - som var eneste alternativ den gangen - var ubehagelig. Midt på 90 tallet ble det mulig med myke linser og siden har jeg hatt det. Skulle dette vært skadelig for øynene mine burde jeg - og mange andre som har brukt det tilsvarende lenge - vært merkbart etter hvert, tror du ikke?

Ja, for siden du har brukt linser siden 80 tallet så vet du jo alt om linser og hva som kan være skadelig og ikke. Sikkert mye bedre enn en optiker med mastergrad og 20 års erfaring. 

bare fordi man selv ikke har opplevd skade betyr ikke det at ikke det skjer. Blir som å si at du ikke tror at kreft finnes bare fordi du ikke har hatt det selv. 
helt tullete. 

Og til den originale posten: hvis du har helt lik styrke på brillene og linsene dine så er en av de sannsynligvis feil. Dessuten kan du ikke Forvente at en gratis brille fra Specsavers holder høy kvalitet. Herregud. Folk tror pris og kvalitet ikke henger sammen. 

Anonymkode: 4b0f4...e52

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, men har fått beskjed fra optiker om å kutte ned på linsebruk pga min øyehelse.  Øynene mine bærer preg av mange års bruk av linser.

Men bruker fortsatt linser når jeg går tur utendørs, eller når jeg må bruke munnbind for å unngå dugg osv.

Munnbind og briller er forresten en helt utrolig håpløs kombinasjon! Det dugger så mye at man praktisk talt blir helt blind!

Anonymkode: c44bf...f67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Er dette reklame for Specsavers? 😅 jeg bruker stort sett linser, liker virkelig ikke briller selv. I perioder må jeg bruke briller fordi jeg får betennelse på øyet. Det er pes. Nei, Specsavers er ikke bedre enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng over her, mine linser og mine briller har ikke lik styrke. Det skal de ikke ha. De korrigerer likt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...