Gå til innhold

I dag har jeg vært ute å gått en tur med briller, går vanligvis med linser. Hvordan i all verden orker dere å gå med briller til stadighet?

AnonymBruker

Liker du best briller eller linser  

121 stemmer

1. 1. Liker du best briller eller linser og hva bruker du

• Linser
      33
    • Briller
      26
    • Liker best linser men bruker briller
      10
    • Liker best briller men bruker linser
      0
    • Bruker briller, har aldri prøvd linser
      19
    • Bruker linser, har aldri prøvd briller
      0
    • Bruker begge deler men mest linser
      21
    • Bruker begge deler men mest briller
      12

Anbefalte innlegg

Gjest BrittEkeberg
Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg vil gjerne bruke linser, men øynene mine blir så tørre at jeg må dryppe med kunstige tårer en gang hvert kvarter, og det blir bare upraktisk.

Samtidig er det ofte upraktisk med briller, spesielt når jeg går tur i dårlig vær eller svømmer, og det er mange år siden jeg prøvde linser sist, så kanskje jeg skal gi det et nytt forsøk.

Man får svømmebriller med styrke. Men det er sikkert ikke rimelig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri prøvd linser. Tørr ikke. Føles bare så ekkelt med tanke å ta på øyet😵💫🤭

ja jeg vet, jeg er en pyse🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bruke linser lengre pga skader på øynene, taklet heller ikke briller og tok laseroperasjon. Beste investeringen jeg har gjort, nå trengs ingenting lengre :)

Anonymkode: ec541...15a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt linser i 25 år, har aldri hatt noen problemer. Har så høy styrke (-12/13) at hvis jeg bruker briller blir de colabunner uansett hvor mye jeg betaler for brillene. Alt blir rundt og tåkete utenfor brillene og klarer knapt å gå i en trapp med briller. 

Kunne ønske jeg kunne operere, men har fått beskjed om at styrken aldri vil bli bra uansett. Må nok vurdere det før jeg blir gammel, vil ikke være avhengig av briller hvis jeg havner på sykehjem. 

Det er et stort problem at briller blir borte og at pleiere glemmer å sette de på. Blur de borte kan det ta ukesvis før pårørende får summet seg til å kjøpe nye. Så er dere brillebrukere advart. 

Anonymkode: c09ec...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrittEkeberg skrev (1 time siden):

Man får svømmebriller med styrke. Men det er sikkert ikke rimelig. 😊

Jeg har faktisk svømmebriller med styrke, men jeg liker ikke å bruke dem. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BrittEkeberg
Brunhilde skrev (7 minutter siden):

Jeg har faktisk svømmebriller med styrke, men jeg liker ikke å bruke dem. :ler:

Å ja. Så dumt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, for siden du har brukt linser siden 80 tallet så vet du jo alt om linser og hva som kan være skadelig og ikke. Sikkert mye bedre enn en optiker med mastergrad og 20 års erfaring. 

bare fordi man selv ikke har opplevd skade betyr ikke det at ikke det skjer. Blir som å si at du ikke tror at kreft finnes bare fordi du ikke har hatt det selv. 
helt tullete. 

Anonymkode: 4b0f4...e52

Påstanden var at briller er sunnere for øynene enn kontaktlinser. Det er den påstanden jeg vil ha verifisert. Jeg har ikke påstått at jeg vet bedre enn en optiker med mastergrad og 20 års erfaring. Jeg forholder meg tvert i mot til en optiker med jevnlige kontroller der jeg spør slike spørsmål og får til svar at kontaktlinser brukt på rett måte, i henhold til optikerens anbefalinger om kontroll, rengjøring og utskifting ikke er farlig for øynene. Skal man påstå at det jeg der sier er feil under de forutsetningene jeg nettopp ga, som jeg også ga i forrige innlegg vil jeg SVÆRT GJERNE HA DOKUMENTASJON. Dette fordi jeg ønsker å oppdatere min kunnskap på området og eventuelt oppdatere min optiker som tydeligvis ikke - i følge deg - har den nødvendige kunnskapen. 

Skal du fortsette med påstander, eller skal du komme med dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt briller siden jeg var 12. Hadde noen få år der jeg kombinerte med dagslinser som jeg brukte i alle situasjoner der briller var upraktisk, som regnvær, behov for solbriller, svømmehall osv. Brukte ikke linser fast den gangen siden jeg har skjeve hornhinner, og linser som korrigerte for dette ville blitt mye dyrere. Det var likevel ikke verre enn at jeg kunne bruke linser uten korrigering, jeg bare så litt dårligere - men fortsatt bedre enn med neddugga eller regnfulle briller. 😅

Men, så ble øynene stadig tørrere (sicca syndrom, og sannsynligvis Sjögrens) og det ble brått slutt på linsebruken etter at ene linsa satte seg bom fast under øyelokket rett før et viktig møte på jobb til tross for svært hyppig drypping. 😒

Savner å ha linsene i bakhånd, altså.

Anonymkode: 22a94...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Blondie65 said:

Jeg blir veldig provosert av den uttalelsen, så kan ikke du fortelle hva du mener?

Dersom man går til regelmessig kontroll, skifter ut linsene som man skal og rengjør dem som foreskrevet er linser ikke helseskadelig for øyet. For meg, som ser svært dårlig blir synskorreksjon med briller bare "så där" fordi jeg ikke får sidesyn utenfor brillekanten. I tillegg gjør avstand mellom øyet og brillen til at synet forvrenges noe grunnet styrken på brillene.

Jeg har stor forståelse for at enkelte - av mange forskjellige grunner - ikke kan eller vil bruke linser. Men å påstå - uten dokumentasjon - at linser er skadelig for øyet blir for lettvint.

Jeg fikk linser første gang da jeg var 15 år i 1980. Så fulgte en periode der jeg var tilbake til briller fordi harde linser - som var eneste alternativ den gangen - var ubehagelig. Midt på 90 tallet ble det mulig med myke linser og siden har jeg hatt det. Skulle dette vært skadelig for øynene mine burde jeg - og mange andre som har brukt det tilsvarende lenge - vært merkbart etter hvert, tror du ikke?

Jeg kan ikke dokumentere for dette var det øyelegen min som sa. Jeg har ikke noen tro på at han tar en slik påstand ut fra løse luften. Jeg var der for en sjekk og ønsket tips for å kunne klare å bruke linser og fikk beskjed om at det uansett var best for øyet å bruke briller, så fikk jeg det ikke til skulle jeg ikke være lei meg. 

Det sagt så har jeg ikke vært borte i en linsebruker som ikke har fått et eller annet problem knyttet til sin linsebruk. Det være seg hornhinnesår, innvekst av blodårer, sår fordi negler brukes for å ta av linsen, infeksjon etc.

At du uproblematisk har brukt linser i mange år gjør jo ikke linsebruk ufarlig, hvis ti andre opplever problemer med linsebruk i løpet av samme tidsrom?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke dokumentere for dette var det øyelegen min som sa. Jeg har ikke noen tro på at han tar en slik påstand ut fra løse luften. Jeg var der for en sjekk og ønsket tips for å kunne klare å bruke linser og fikk beskjed om at det uansett var best for øyet å bruke briller, så fikk jeg det ikke til skulle jeg ikke være lei meg. 

Det sagt så har jeg ikke vært borte i en linsebruker som ikke har fått et eller annet problem knyttet til sin linsebruk. Det være seg hornhinnesår, innvekst av blodårer, sår fordi negler brukes for å ta av linsen, infeksjon etc.

At du uproblematisk har brukt linser i mange år gjør jo ikke linsebruk ufarlig, hvis ti andre opplever problemer med linsebruk i løpet av samme tidsrom?

Ts her

jeg har selv brukt linser i mange mange år og har aldri hatt noen form for skade, tar linsekontroll ca 1 gang i året selv om det er anbefalt hvert halvår. Alle optikkerne jeg har vært hos sier det er svært få som får skader av riktig linsebruk den dag i dag da alle linser som nå er godkjent slipper inn mye luft på øynene kontra de i gamle dager. Jeg har spurt direkte om det og får alltid svar om at det ikke er noen grunn for ikke å bruke linser for de aller fleste ved riktig bruk.

jeg tar av og til sjanser da jeg bruker dagslinsene noen ganger i 2 døgn og skjer ofte at jeg sovner med linsene på, da tar jeg de av når jeg står opp og venter i 10 min før jeg tar på nye. Dette er altså ikke anbefalt men øyehelsen min tillater det, men det er absolutt ikke noe optiker anbefaler, det er mitt fulle og hele ansvar 

så konklusjonen min etter alle besøkene hos optiker er at linser den dag i dag nærmest er 100% trygt for de aller aller fleste ved riktig bruk

Anonymkode: f46f9...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke alle som kan bruke linser, og når min optiker sier til meg at jeg ikke skal bruke det, så gjør jeg ikke det. 

Høres heller ut som du må få tilpasset brillene dine. Jeg merker ikke mine på. 

Anonymkode: 1f127...d32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

nå trengs ingenting lengre :)

Anonymkode: ec541...15a

Dersom man gjør laser så er det hornhinnens krumning som er årsaken til synsfeilen. Hornhinnen er et helt annet «sted» på øyet enn linsen, og har du gjort en synskorrigering i relasjon til hornhinnen så vil ikke det hindre den naturlige linsens forandring i løpet av livet. Den naturlige linsen vil etterhvert stivne til slik at alderssynet kommer (tilpassing blir vanskelig). 

Personlig bruker jeg bare briller. Har prøvd linser, men syntes det var ekstremt ubehagelig å ha på øyet. Jeg bruker rammeløse briller så jeg slipper å ha den #%€$&* kanten. Kjenner dem på knapt på fordi de er så lette ^^, 

Anonymkode: add7b...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dersom man gjør laser så er det hornhinnens krumning som er årsaken til synsfeilen. Hornhinnen er et helt annet «sted» på øyet enn linsen, og har du gjort en synskorrigering i relasjon til hornhinnen så vil ikke det hindre den naturlige linsens forandring i løpet av livet. Den naturlige linsen vil etterhvert stivne til slik at alderssynet kommer (tilpassing blir vanskelig). 

Personlig bruker jeg bare briller. Har prøvd linser, men syntes det var ekstremt ubehagelig å ha på øyet. Jeg bruker rammeløse briller så jeg slipper å ha den #%€$&* kanten. Kjenner dem på knapt på fordi de er så lette ^^, 

Anonymkode: add7b...fb8

Var ikke meningen å være anonym  >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (18 timer siden):

Da har du feil briller. Jeg har linser, men merker ikke om jeg bruker brillene i stedet. 

Hvilke briller er det som ikke dugger?

Jeg brukte linser før. Tok laseroperasjon for en del år siden. I det siste har jeg begynt å bruke litt lesebriller, foreløpig fra Nille, og tror ikke linser ville fungere like bra ved mitt nåværende behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

jeg har selv brukt linser i mange mange år og har aldri hatt noen form for skade, tar linsekontroll ca 1 gang i året selv om det er anbefalt hvert halvår. Alle optikkerne jeg har vært hos sier det er svært få som får skader av riktig linsebruk den dag i dag da alle linser som nå er godkjent slipper inn mye luft på øynene kontra de i gamle dager. Jeg har spurt direkte om det og får alltid svar om at det ikke er noen grunn for ikke å bruke linser for de aller fleste ved riktig bruk.

jeg tar av og til sjanser da jeg bruker dagslinsene noen ganger i 2 døgn og skjer ofte at jeg sovner med linsene på, da tar jeg de av når jeg står opp og venter i 10 min før jeg tar på nye. Dette er altså ikke anbefalt men øyehelsen min tillater det, men det er absolutt ikke noe optijeg tar av og til sjanser da jeg bruker dagslinsene noen ganger i 2 døgn og skjer ofte at jeg sovner med linsene på, da tar jeg de av når jeg sker anbefaler, det er mitt fulle og hele ansvar 

så konklusjonen min etter alle besøkene hos optiker er at linser den dag i dag nærmest er 100% trygt for de aller aller fleste ved riktig bruk

Men allerede her har du jo satt deg i risiko for å få skade på øyet. Jeg kikket raskt på en amerikansk undersøkelse fra noen år tilbake som viste at mindre enn 1% av linsebrukere har korrekt linsebruk, og dermed risikerer skade på øyet. Det er øyet vi snakker om. Synet. Hvorfor vil man risikere å skade synet sitt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har du prøvd linser i det siste? Hvis ikke anbefaler jeg deg i å prøve igjen da comforten har blitt mye bedre de siste årene. Anbefaler da å bruke Specsavers da du da får gratis prøvelinser til du finner de beste for deg og i tillegg får du gratis linsekontroll så ofte du ønsker men vanlig 2 ganger pr år 

Jobber du hos specsavers?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (23 minutter siden):

Hvilke briller er det som ikke dugger?

Jeg brukte linser før. Tok laseroperasjon for en del år siden. I det siste har jeg begynt å bruke litt lesebriller, foreløpig fra Nille, og tror ikke linser ville fungere like bra ved mitt nåværende behov.

Det er stor forskjell i kvalitet på glassene. I tillegg har jeg kjøpt en spray på Brilleland som demper dugg ved bruk av munnbind også. 

Linser er ikke å anbefale om du kun trenger lesebriller nei. Jeg har det i tillegg til linser også 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bruke linser, så da må jeg holde ut med briller, det er bedre enn alternativet.

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte linser i ca 30 år, fikk så problemer med øynene og gikk over til briller fast. Gikk regelmessig til Øyepoliklinikken på sykehuset i 4 år og overlegen der anbefalte ikke linser til noen. Punktom. Mine plager skyldtes ikke linsebruk, men ville ikke påføre øynene mer stress så kuttet linsene ut. Legen der var mye yngre enn meg og sa det var en grunn til at han selv brukte briller og det var pga han hadde sett mye skader forårsaket av linsebruk. Har vennet meg til å bruke briller fast og det går helt greit. Uvant i begynnelsen da jeg var veldig aktiv med trening osv… men gikk fint å trene med briller. Alt er en tilvenningssak. Med unntak når jeg skal bade om sommeren, da har jeg brukt linser, men grusomt for øynene blir så tørre av dem. Hadde ikke samme problem før, da var det verken varmepumpe, ventilasjonsanlegg eller stirring på pc/mobil. Ikke rart øynene tørker ut hos folk. 😖

Anonymkode: f4503...b40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...