AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Hei! Jeg startet i en ny jobb i september i fjor. Dette er min første jobb etter endt utdanning. Da jeg fikk tilbud om jobb og ble spurt hva jeg ønsket i lønn svarte jeg 500k, men fikk til svar at det er litt vel mye til en nyutdanna og fikk til slutt en lønn på 405k. Vi skulle forhandle lønnen igjen etter prøvetiden min som blir nå snart. Like etter meg startet også en annen. Hun fikk 450k i lønn, men har nå økt til 550k. Hun hadde en vikarstilling og fikk ny kontrakt når hun ble fast ansatt. Skal sies hun har 5års arbeidserfaring. Mitt spørsmål er om det er urealistisk av meg å be om 460-480k i lønn nå når vi skal forhandle lønn igjen? Hva synes dere er greit å be om? Anonymkode: 96753...dbb
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei! Jeg startet i en ny jobb i september i fjor. Dette er min første jobb etter endt utdanning. Da jeg fikk tilbud om jobb og ble spurt hva jeg ønsket i lønn svarte jeg 500k, men fikk til svar at det er litt vel mye til en nyutdanna og fikk til slutt en lønn på 405k. Vi skulle forhandle lønnen igjen etter prøvetiden min som blir nå snart. Like etter meg startet også en annen. Hun fikk 450k i lønn, men har nå økt til 550k. Hun hadde en vikarstilling og fikk ny kontrakt når hun ble fast ansatt. Skal sies hun har 5års arbeidserfaring. Mitt spørsmål er om det er urealistisk av meg å be om 460-480k i lønn nå når vi skal forhandle lønn igjen? Hva synes dere er greit å be om? Anonymkode: 96753...dbb kommer helt ann på va dere jobber med? Anonymkode: e93bc...2e1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Jeg håper bedriften har satt av en pott til å gjøre nettopp slike justeringer, i hvertfall hvis det er en type bedrift hvor man utvikler spesialkompetanse eller har en kompleks arbeidsdag. Det er veldig dumt å ansette altfor lavt i lønn hvis de ikke har det, for da ender man jo med at folk slutter av ergrelse over lønn når de endelig er godt opplærte og bidrar i bedriften etter et par-tre år med generelle lønnsjusteringer på 1,5%ish. Hun med fem års erfaring kan ha en større verdi enn deg nå, og derfor fortjene mer. Hvis du er rask til å lære og tar utfordringer på strak arm osv, så synes jeg ikke det er rart å be om økning til i nærheten av 450’ nå etter prøveriden, med en tydelig kommunikasjon om at du som nyutdannet forventer en raskere lønnsvekst fremover enn de med lenger erfaring, og at du ser for deg er nivå på 550’ om tre-fire år. Anonymkode: b1a70...0a7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Hva er du utdannet som og har du mastergrad? Anonymkode: 67e1b...fb1
jenta123 Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper bedriften har satt av en pott til å gjøre nettopp slike justeringer, i hvertfall hvis det er en type bedrift hvor man utvikler spesialkompetanse eller har en kompleks arbeidsdag. Det er veldig dumt å ansette altfor lavt i lønn hvis de ikke har det, for da ender man jo med at folk slutter av ergrelse over lønn når de endelig er godt opplærte og bidrar i bedriften etter et par-tre år med generelle lønnsjusteringer på 1,5%ish. Hun med fem års erfaring kan ha en større verdi enn deg nå, og derfor fortjene mer. Hvis du er rask til å lære og tar utfordringer på strak arm osv, så synes jeg ikke det er rart å be om økning til i nærheten av 450’ nå etter prøveriden, med en tydelig kommunikasjon om at du som nyutdannet forventer en raskere lønnsvekst fremover enn de med lenger erfaring, og at du ser for deg er nivå på 550’ om tre-fire år. Anonymkode: b1a70...0a7 Synes egentlig vi står ganske likt med henne. Vil ikke si at hun utfører sine arbeidsoppgaver spesielt bedre enn meg. Et oppdrag som vi jobbet på sammen, vil jeg faktisk si at jeg klarte bedre enn hun. Men tenker jeg prøver meg på 470k og sir meg fornøyd om jeg får 450-460k. Når jeg var på intervju nevnte sjefen selv at jeg kunne se for meg en rask økning i lønn siden jeg er så fersk. Men igjen kan være noe han sa for å selge seg selv inn.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Du lagde jo akkurat en tråd om dette og fikk mange svar og råd. Anonymkode: 1ab9a...c78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå