AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg er leder i er sameie med fire leiligheter. To oppe og to nede, med et tilbygg mellom med felles inngangsparti. Vi må male huset, og det er vanskelig å få alle med på laget. De vil at det skal males, at vi skal leie noen til jobben, men når det kommer til stykket vil ingen hverken engasjere seg i å finne noen eller betale. Etter at jeg har fått tak i tilbud ønsker nå den ene eieren å male sin del selv eller at vi leier svart arbeidskraft til hele jobben. Vedkommende bor nede og mener den ikke har ansvar for annet enn sin seksjon, og hekker ikke skal betale for stillas til 2. etasje. Et problem er at det ikke er laget noen vedtekter her, men jeg ser nå at vi kan forholde oss til lov om eierseksjoner. Gjengen tar så lite tak at jeg lurer på om jeg nå skal prøve å kvitte meg med så mye ansvar som mulig. Samarbeidet med personen over er greit. Kan vi lage vedtekter på at vi to samarbeider om denne delen, og de to andre om sin del, og at fellesområdet i mellom er delt ansvar? Kan vi tvinge nr 4 til å være med på samme firma som vi skal leie? Kan vedkommende velge å male sin del selv, og kan vi andre da fri oss fra fremtidig ansvar som følge av at jobben ikke blir skikkelig gjort? Vil gjerne høre fordeler og ulemper og hvordan vedtekter er utformet rundt dette andre steder. Anonymkode: 7360d...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #2 Del Skrevet 15. januar 2022 Vet ikke så mye om dette å lage vedtekter , men vi bor i sameie og har hytte i sameiet. det er det slik at sameiet har ansvar for alt utvendig vedlikehold. Det er kun flertall som trengs. Hvis dere skal ta lån med pant i boliger må alle godkjenne (med heftelser i den enkelte bolig), lån i sameie er det flertall. Så ja i prinsippet så kan ikke denne nekte for nødvendig vedlikehold. Anonymkode: 8ba74...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke så mye om dette å lage vedtekter , men vi bor i sameie og har hytte i sameiet. det er det slik at sameiet har ansvar for alt utvendig vedlikehold. Det er kun flertall som trengs. Hvis dere skal ta lån med pant i boliger må alle godkjenne (med heftelser i den enkelte bolig), lån i sameie er det flertall. Så ja i prinsippet så kan ikke denne nekte for nødvendig vedlikehold. Anonymkode: 8ba74...81d Dere må bruke felleskostnader til å betale dette. Anonymkode: 8ba74...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere må bruke felleskostnader til å betale dette. Anonymkode: 8ba74...81d Nei, man kan dele regning på antall enheter og betale for hver enkelt regning. Anonymkode: b2fbf...12a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Del Skrevet 16. januar 2022 Om det er så vanskelig, så ville jeg nå på våren, ved årsmøtet, gitt et ultimatum: enten samarbeider alle, eller så går du av som leder og dere må engasjere en profesjonell utenfra og betale for det. Viktig å også legge frem forslag til vedtekter på årsmøtet. Om dere tar avstemming om maling på årsmøtet, og det f eks blir 3 for og 1 imot, så må faktisk den ene bøye av og være med på å betale. Anonymkode: f9596...403 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå