Gå til innhold

Venninne som skal påpeke at jeg har et krevende barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mamma til en gutt på 2 år. Fødselen var litt dramatisk da jeg hadde morkakeløsning og han ble født prematur (lett prematur, uke 34). Det første året var preget av mye gråt, bekymring, en større operasjon ++. Jeg koste meg lite i mammapermen. Kunne ikke dra på cafe e.l, da jeg aldri visste når han kunne gråte. 

 

Venninna mi fikk ei jente noen måneder før meg. Denne jenta fikk fast døgnrytme da hun var 4 mnd, og det har aldri vært noe strev med søvn, mat eller uro. Vi møttes på noen trilleturer, men jeg har måtte begrense det for min egen del da jeg synes det ble litt slitsomt. Dog har vi felles venner, bla er min mann venn med hennes mann. Nå møtes vi en gang innimellom, da gjerne med barna. Vi har aldri kunne møtes uten at hun kommer med kommentarer om hvor krevende barn jeg har. Sønnen min har ikke lenger de plagene han hadde som baby og er tilsynelatende frisk, men det første året har satt sine spor og jeg bekymrer meg fortsatt for om noe er galt. Han er veldig bestemt og viljesterk. Han kan feks få hyleanfall når han ikke vår viljen sin. Dette jobber vi med, og det er ikke sånn at vi gir etter mer enn andre foreldre. Min venninnes kommentarer pakkes ofte litt inn, og hun kan si det til datteren sin diskre sånn "ja, han lille NN er en skikkelig villbass" eller "oj, ble det litt mye for deg nå når NN løper rundt som en propell".  Hun snakker ofte om hvor rolig og kosete datteren er. Det er flere i venninnegjengen som har fått jenter (jeg er eneste med gutt), og hun har bla sagt at de "bruker opp jentekvota, så det ikke blir igjen til resten" - uten at jeg forstår om det er humoristisk ment eller som et stikk om at jenter er bedre enn gutter?

 

Det kan godt være at hun er litt uvøren eller ikke tenker seg så godt om, men jeg synes det er slitsomt å forholde seg til disse kommentarene. Som sagt, vi har aldri møttes med barn uten at det kommer kommentarer om at han er krevende/ustyrlig/vilter e.l. Jeg ønsker råd eller tips om hva jeg kan svare tilbake. Jeg ønsker ikke å vær for krass eller lage dårlig stemning, men kanskje få henne til å tenke at kommentarene hennes faktisk sårer. Snart er jo sønnen min så stor at han også i større grad får med seg at det snakkes som han. 

 

Anonymkode: 14d52...439

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde rolig baby/småbarn. Må innrømme at jeg syns at det var slitsomt å være sammen med de med svært viltre barn med veldig mye lyd og uro. Men jeg sa selvfølgelig ikke noe til mødrene. Barnet mitt var ikke så glad i disse villbassene, så det ble ikke så mye samvær. Barn og voksne er forskjellige, og har ulike grenser for hvor mye action man liker. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 781f2...012

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde rolig baby/småbarn. Må innrømme at jeg syns at det var slitsomt å være sammen med de med svært viltre barn med veldig mye lyd og uro. Men jeg sa selvfølgelig ikke noe til mødrene. Barnet mitt var ikke så glad i disse villbassene, så det ble ikke så mye samvær. Barn og voksne er forskjellige, og har ulike grenser for hvor mye action man liker. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 781f2...012

Absolutt, vi er alle forskjellige. Sånn er det jo både for babyer, barn og voksne. Jeg kan ikke endre mitt barns personlighet. Selvsagt skal man oppdra barnet til å være god mot andre og oppføre seg best mulig, men barn er barn. Og noen er mer "villbasser" enn andre. Det kunne dog ikke falle meg inn å kommentere at hennes barn er "tilbakeholden", "sjenert", "innadvendt", "forsiktig". Jeg synes ikke det hører hjemme å kommentere andre barns personlighet/atferd når de er så små. Det var det innlegget mitt handlet om. 

 

TS

Anonymkode: 14d52...439

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil tro at hun ønsker at du i større grad regulerer barnet ditt. Skjer det ikke endring vil hun fase deg ut fordi hennes barn vil ikke orke å leke med ditt barn 

Anonymkode: c4800...a22

Det er hun som tar kontakt og vil møtes, så det tror jeg ikke stemmer. 

 

Hva gjelder regulering, så gjør jeg så godt jeg kan. Jeg har gått på cos-kurs og jeg prøver å oppdra barnet mitt til å være god med andre og oppføre seg. Dog har han akkurat fylt 2 år, så man kan jo ikke forvente at han sitter stille som et tent lys under alle måltider e.l

Anonymkode: 14d52...439

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke endre ditt barns personlighet men det er ganske mye du kan gjøre for å oppdra barnet likevel så den ikke er helt på styr 😅

Anonymkode: ca4f1...011

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke endre ditt barns personlighet men det er ganske mye du kan gjøre for å oppdra barnet likevel så den ikke er helt på styr 😅

Anonymkode: ca4f1...011

Absolutt, men nå var det ikke det innlegget mitt handlet om da. 

 

TS

Anonymkode: 14d52...439

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun får barn nr 2 vil hun  nok skjønne. 

 

Veldig mange som har et enkelt barn tenker at de har lykkes som foreldre. 

Dersom barn nr 2 så er viljesterkt så forstår de brått. 😂

Anonymkode: da0d5...244

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. 

Forstår godt at du reagerer på disse kommentarene. Det kjennes sårende og man får "mitt barn er bedre enn ditt" følelse. Jeg vil råde deg til å faktisk si litt hva du føler når kommentarer kommer. Når hun sier: oj for en villstyring bajas. Så kan du si: jeg har en aktiv gutt og nydelig gutt, husk at han er prematur, det tar tid før de klarer å regulere seg. Fremsnakk gutten din, vis at du er stolt. Han kommer til å bli en gutt som vil klare seg bra, han må bare modnes.

 

Anonymkode: 9d9b6...88f

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når hun får barn nr 2 vil hun  nok skjønne. 

 

Veldig mange som har et enkelt barn tenker at de har lykkes som foreldre. 

Dersom barn nr 2 så er viljesterkt så forstår de brått. 😂

Anonymkode: da0d5...244

Jeg har tatt meg i å tenke at jeg håper hun får et barn som krever mer av foreldrene enn du hennes barn gjør nå, ja. Ikke fordi jeg ønsker hun skal ha det vanskelig, men fordi det kanskje kunne ført til mer forståelse for mitt og andres "krevende" barn. 

 

Har du barn som er viljesterkt selv? Hvordan har du i så fall møtt kommentarer som nevnt i HI?

 

TS

Anonymkode: 14d52...439

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.. Her var det mange nedlatende svar. 
 

Jeg er mor til to villbasser selv, og jeg kan relatere! Det er ikke noen god følelse. Det er ikke noe unormalt eller feil ved det, det er bare til å tilbringe en dag i bhg så ser man det. Barn kommer i alle utgaver. De kan fortsatt fungere godt med andre barn, og være empatiske og fine. Det blir feil å implisere at det er noe feil med ditt barn bare fordi hennes barn er rolig. 
 

Man kan ikke «regulere» bort personligheten til er barn slik. Du kan selvfølgelig hjelpe barnet ditt ved å sette ord på følelser osv, men barna våre har personligheter, de er små individer. 

Jeg hadde sagt rett ut til venninnen din at jeg ikke vil at hun prater slik om gutten din foran ham, og aller helst ikke i det hele tatt da det er både sårende og nedlatende. Så får det bare bli dårlig stemning, det har hun allerede sørget for. 

Anonymkode: 8d551...e2c

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har tatt meg i å tenke at jeg håper hun får et barn som krever mer av foreldrene enn du hennes barn gjør nå, ja. Ikke fordi jeg ønsker hun skal ha det vanskelig, men fordi det kanskje kunne ført til mer forståelse for mitt og andres "krevende" barn. 

 

Har du barn som er viljesterkt selv? Hvordan har du i så fall møtt kommentarer som nevnt i HI?

 

TS

Anonymkode: 14d52...439

Nå behøver det ikke å stemme for deg, men min premature gutt har sannsynligvis en bokstavdiagnose. Utredes nå. Premature er mer disponert. Men det må selvsagt ikke stemme for deg. 

Anonymkode: 3dc71...808

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter kan ofte være mer viltre enn jenter, og personlighetene til barn generelt er ulike. Det er ikke bare positivt å være stille og rolig heller, selv om det er enklere for foreldrene. Disse holdningene venninnen din har er typisk ettbarnsmor holdninger, med et enkelt barn. Altså lite erfaring. Vile bare sagt det rett ut til henne,  at disse kommentarene oppleves sårende og du vil ikke gutten skal få et slikt stempel. 

Anonymkode: 9da5c...91d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå behøver det ikke å stemme for deg, men min premature gutt har sannsynligvis en bokstavdiagnose. Utredes nå. Premature er mer disponert. Men det må selvsagt ikke stemme for deg. 

Anonymkode: 3dc71...808

Det er en av mange bekymringer jeg har, ja. Det er uansett ikke noe jeg får gjort noe med nå, om han skulle ha det. Han har såvidt fylt 2 år.

 

TS

Anonymkode: 14d52...439

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kjære deg. 

Forstår godt at du reagerer på disse kommentarene. Det kjennes sårende og man får "mitt barn er bedre enn ditt" følelse. Jeg vil råde deg til å faktisk si litt hva du føler når kommentarer kommer. Når hun sier: oj for en villstyring bajas. Så kan du si: jeg har en aktiv gutt og nydelig gutt, husk at han er prematur, det tar tid før de klarer å regulere seg. Fremsnakk gutten din, vis at du er stolt. Han kommer til å bli en gutt som vil klare seg bra, han må bare modnes.

 

Anonymkode: 9d9b6...88f

Tusen takk for godt råd. Jeg skal prøve ut dette med å fremsnakke han. Feks svare "ja, han er veldig utforskende og flink motorisk" når hun sier at han er vilter. 

 

Og takk for at du skrev at han han vil klare seg bra. Det er jo det som er mitt aller største ønske. Det hjalp å lese den setningen. 

 

TS

Anonymkode: 14d52...439

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta deg nær av det.

Jeg har tvillinger, en villbass som har veldig sterk vilje og blir hylende frustrert. Broren er roligere og blir frustrert på en helt annen måte. Sistnevnte er en prøvelse ved legging og våkner enda mye om natten, villbassen tar 10 min å legge og sover til 7.

Min svigersøster var som din venn, helt til hennes andre barn kom. Da var det ikke lenger "bare å gjøre sånn og sånn". 

Hev deg over det, og vit at vi er mange som forstår hva du mener!

Anonymkode: 2670e...9e6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det ikke sikkert hun egentlig mener disse kommentarene på noe vond måte. Om hun sier barnet ditt er en villbass. Så smil og si han har mye energi og la det ligge med det. 

Klart, om hennes barn er veldig rolig så vil mange barn i hennes øyne bli som små villbasser. Det er uansett ikke noe feil eller uvanlig å være verken det ene eller det andre.

 

Anonymkode: 391ba...3cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert hun mener noe som helst med kommentarene! Jeg er også mamma til en rolig jente, og har venner med gutter som har vært helt ville da de var i 2-års alderen. Jeg har garantert sagt noe lignende uten å mene noe som helst negativt med det! Jenta mi har sittet nærmest sjokkskadd og perpleks og hørt på hyling og tramping fra «villbasser», da må jeg nesten berolige henne med å si ting som «ja, Henrik er skikkelig aktiv i dag, han syntes det er så gøy å leke så da roper han litt høyt» o.l. Jeg mener INGENTING galt med å si dette. Jeg vet barn er forskjellige og at høyt aktivitetsnivå er vanlig. Huff, håper ikke noen jeg kjenner har tatt seg nær av dette 😟😟😟

Anonymkode: f281d...649

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare svart med:

«ja, her går det unna. Gutt er krutt, vet du».

»ja, jeg er sånn mamma som er bygd for fart jeg, vet du»

Bla bla. Ha noen standardfraser på lur.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldre sier at ungen er «bestemt og viljesterk» eller «aktiv» ser jeg samme røde flagg som når boligmeglere kaller en bolig «sjarmerende».

I 90 % av tilfellene betyr det en rabiat unge uten noen form for selvregulering og svært ofte helt uten oppdragelse. 

Når det er sagt burde venninnen din holde meningene sine for seg selv. Folk burde generelt la være å kommentere sånt med mindre A. den andre forelderen ber om råd eller B. den rabiate ungen f.eks. raserer og ødelegger venninnens hjem. Da må det være lov å si i fra.

Anonymkode: 48b3f...6c0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...