jabx Skrevet 22. januar 2022 #61 Skrevet 22. januar 2022 ABM skrev (På 13.1.2022 den 17.14): Skal du tjene noe som helst med 5000 må du finne de mest risikofyllte aksjene på markedet ..og sjansen for at du ender opp uten penger er uendelig mye større enn at du tjener noe egentlig.... Vanligvis ville jeg sagt at du har rett. Men det finnes altså unntak.
jabx Skrevet 22. januar 2022 #62 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 17.31): Mange på kg anbefaler fond, men søstera mi satte tusen kroner i global indeksfond for et par måneder siden og det har «vokst» til 900 kroner. Så hun ønsker ikke å putte mer penger der. Anonymkode: ab5c0...43b Dette er et tåpelig innlegg. På kort sikt kan markedet gå både kraftig ned og kraftig opp. Når man investerer, gjør man det for mange år. Og det er når markedet går nedover det er bra å putte penger der, for da betaler man mindre, og tjener desto mer når det går oppover igjen. Men søsteren din har en typisk innstilling der man tenker helt feil. Man tenker at det kortsiktige er det viktige.
Qwe Skrevet 24. januar 2022 #63 Skrevet 24. januar 2022 Det er mange gode poeng i denne tråden her. Nei, du kan ikke tjene deg rik på 5000 uten å ta veldig høy risiko, men 5000 kr er ikke «ingenting». Alle starter et sted, og dette er en fin start for å kickstarte sparingen din. Hvis jeg var deg ville jeg satt dette i et fond du har tro på eller et globalt indeks fond. Hvis du i tillegg setter av en fast sum hver måned vil pengene vokse både med sparing og i % på sikt. Som mange sier bør du ha en lenger tidshorisont da det kan svinge, du kan risikere at den har dalt akkurat da du tenker å bruke pengene. Siden du er en alenemor ville jeg satt en sum til buffer på en sparekonto først, slik at du kan bruke av denne om du MÅ ha pengene til noe uforventet. Da kan fondet gå sin gang, og på sikt vil du ha tjent på det☺️
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #64 Skrevet 24. januar 2022 Problemet ditt er lav startkapital - som betyr at mange aksjer ikke kan kjøpes rett og slett fordi den koster over 5000kr - samt at transaksjonskostnadene blir skyhøye. Du kan mao ikke forvente å kjøpe aksjer i mer enn 1 selskap for å begrense transaksjonskostnader - lykke til med å finne den gullfuglen som dobler seg det neste året. kjøp fond. Anonymkode: 372de...ae5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #65 Skrevet 24. januar 2022 Minn mann tjener penger som bare det. Ca 100 000 på et år nå. Så ja det er mulig. Anonymkode: 818c5...d3a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #66 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Minn mann tjener penger som bare det. Ca 100 000 på et år nå. Så ja det er mulig. Anonymkode: 818c5...d3a Da må han vel ha hatt veldig mye i innskudd? Anonymkode: 88e0f...70c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #67 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 17.31): Mange på kg anbefaler fond, men søstera mi satte tusen kroner i global indeksfond for et par måneder siden og det har «vokst» til 900 kroner. Så hun ønsker ikke å putte mer penger der. Anonymkode: ab5c0...43b Man må spare langsiktig i fond, jeg har sparing fordelt på flere fond, startet for mange år siden, men tømte det en gang da vi trengte pengene, så startet på igjen med månedlig sparing for ca 2-3 år siden år siden og pr i dag ligger avkastningen på ca 25. 000 kroner -men det svinger jo mye om dagen. Nå har vi heller lett tilgjenglige penger på sparekonto/ekstra konto til sånt man vil unne seg ekstra -fond blir da noe vi tenker å spare jevnlig på frem til vi blir pensjonister. Men vet at ikke alle kan velge å spare her og der. Anonymkode: 316c1...a12
jabx Skrevet 24. januar 2022 #68 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Minn mann tjener penger som bare det. Ca 100 000 på et år nå. Så ja det er mulig. Anonymkode: 818c5...d3a Tjener penger på hva, konkret?
Unn9 Skrevet 5. januar #69 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 16.27): Er det jeg lurer på. Hvor vanskelig er det for en vanlig person å tjene penger på aksjer? Jeg er alenemor og lei av å alltid spare og ikke ha råd til kule ferier etc mange andre har. Om jeg feks starter med 5000, er det mulig å doble den summen ved å kjøpe og selge aksjer? Evt hvor lang tid tar sånt? Hvordan starter man? Kan det gjøres trygt, med lite risiko? Anonymkode: 0565a...c97 Jeg var veldig heldig med den første aksjen jeg kjøpte. Jeg kjøpte den for 10000 kroner, etter 1og et halvt år var aksjen verdt 100000 kroner. Så det er mulig. En aksje kan gå mye opp på kort tid, da mener jeg et par år. Nå har jeg bare utbytte aksjer. De går ikke så mye opp, men jeg får litt utbytte noen ganger i året. Men det tar jo litt tid å invistere seg opp i utbytte aksjer. Du kan jo google utbytte aksjer. Kanskje det er noe for deg.
AnonymBruker Skrevet 5. januar #70 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 17.31): Mange på kg anbefaler fond, men søstera mi satte tusen kroner i global indeksfond for et par måneder siden og det har «vokst» til 900 kroner. Så hun ønsker ikke å putte mer penger der. Anonymkode: ab5c0...43b Jeg satte inn 1 million for 3 år siden. Etter 6mnd var de verdt 800.000. Nå er de verd 1.6 millioner. Det illustrerer den psykologiske dimensjonen ved fond. Det gjorde litt «vondt» å se at jeg hadde «tapt» 200.000. Men nå i etterkant ser jeg at jeg burde ha benyttet sjansen til å kjøpe meg mer opp når det gikk ned. Vi vanlige sparere kjøper gjerne fond når «alle andre gjør det» (på topp). Og selger når vi blir redd for å miste alt (på bunn). Det er flott for de seriøse investorene. En løsning på det er å sette en fast sum inn i fondet per mnd. Anonymkode: 0fec0...9e3
AnonymBruker Skrevet 5. januar #71 Skrevet 5. januar Om det er mulig? Ja. Om jeg hadde gjort det som grønn på området? Nei. Jeg kunne fint funnet på å kjøpt aksjer i Rec Silikon,- var det ikke den som falt 50% her om dagen? Hadde vert typisk meg å gjøre, derfor holder jeg meg til andre investeringer. Anonymkode: 8904d...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå