AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #41 Del Skrevet 13. januar 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er de resterende 8%? Anonymkode: 79c46...fab Mange av de 70% og 22% er overlappende. USA er gode på teknologi. Man deler inn etter områder og man deler inn etter hva bedriftene driver med. Anonymkode: 20175...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 13. januar 2022 #42 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hun ble ikke skremt. Ingen forventer å tjene dobbelt på kort tid, men det ville vært mer forståelig om det vokste til 1100 kroner i stedet for å gå ned til 900. Anonymkode: ab5c0...43b Nei faktisk ikke, da har hun totalt urealistiske forventninger til aksjefond. Og det er jo åpenbart at hun ble skremt vekk siden hun trakk seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 13. januar 2022 #43 Del Skrevet 13. januar 2022 loveli skrev (51 minutter siden): Nei. Alt svinger og 10% er ingenting. Spesielt ikke nå, hvor det er mye uro. Ikke bare har vi Covid, rentene øker, Russland prøver å blotte ballene sine, inflasjon, pengetrykking i USA, råvaremangel, ... Akkurat..!...inflasjonen i USA er den høyeste på 40 år...og inflasjon betyr renteøkning... Og er det noe som dreper aksjemarkedet er det høyere renter...Jeg vil si at det er 75% sjanse for å tape på globale indexfond i 2022...minst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 13. januar 2022 #44 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg begynte med aksjer i 2018, og doblet pengene på 3 år. Hadde ingen forkunnskaper, men høy risikovilje. Har til enhver tid mellom 10 og 20 enkeltaksjer på to forskjellige investeringskontoer. Hver gang jeg prøver å delta i en tråd om aksjer på KG blir jeg bare fortalt hvor dum jeg er som kjøper X eller Y, at jeg ikke har peiling på noen ting, og at vanlige folk kun skal kjøpe indeksfond. Så det har jeg sluttet med. Men svaret på spørsmålet ditt, TS, er: Ja, det er mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #45 Del Skrevet 13. januar 2022 19 minutter siden, Knirke said: Jeg begynte med aksjer i 2018, og doblet pengene på 3 år. Hadde ingen forkunnskaper, men høy risikovilje. Det du først og fremst hadde var flaks. Anonymkode: 79c46...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 13. januar 2022 #46 Del Skrevet 13. januar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det du først og fremst hadde var flaks. Anonymkode: 79c46...fab Det var ikke det som var spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 13. januar 2022 #47 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg daytradet aksjer som student, kom ut i pluss men gikk på noen skikkelig kjipe smeller også. Det er selvfølgelig mulig, men man skal ha is i magen. Det er noen som er veldig gode på det, men nå tør jeg ikke å ta risikoen... Hvis du har litt peiling og plutselig får skikkelig tro på noe så er det mulig at du har rett, men flere tar feil... SPESIELT nå er det veldig risikabelt. Hele finansmarkedet er i en diger boble... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pachka Sigaret Skrevet 13. januar 2022 #48 Del Skrevet 13. januar 2022 53 minutter siden, likestilling said: Jeg daytradet aksjer som student, kom ut i pluss men gikk på noen skikkelig kjipe smeller også. Det er selvfølgelig mulig, men man skal ha is i magen. Det er noen som er veldig gode på det, men nå tør jeg ikke å ta risikoen... Hvis du har litt peiling og plutselig får skikkelig tro på noe så er det mulig at du har rett, men flere tar feil... SPESIELT nå er det veldig risikabelt. Hele finansmarkedet er i en diger boble... Åh, Så fake it til you make it er trenden? Tesla er garantert verdt den mangedoblede verdsettingen på lik linje med "grønne" aksjer som NEL 🤣 Jeg tenker at det er veldig mye som er risikabelt, definitivt et dårlig år for ARKK som satser på innovasjon og vekst når rentene går opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 13. januar 2022 #49 Del Skrevet 13. januar 2022 Knirke skrev (1 time siden): Jeg begynte med aksjer i 2018, og doblet pengene på 3 år. Hadde ingen forkunnskaper, men høy risikovilje. Har til enhver tid mellom 10 og 20 enkeltaksjer på to forskjellige investeringskontoer. Hver gang jeg prøver å delta i en tråd om aksjer på KG blir jeg bare fortalt hvor dum jeg er som kjøper X eller Y, at jeg ikke har peiling på noen ting, og at vanlige folk kun skal kjøpe indeksfond. Så det har jeg sluttet med. Men svaret på spørsmålet ditt, TS, er: Ja, det er mulig. Da må du fortelle hvordan..Jeg har hatt år med langt over 100 % avkastning og ser ikke løsningen for TS her...ikke hvis hun skal plukke ut selskaper sjæl iallefall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #50 Del Skrevet 13. januar 2022 Det er mulig, men ikke raske penger 😊 Min største feil var å stresskjøpe. Handlet raskt i frykt for at aksjen skulle stige enda høyere, men den sank gjerne etter noen timer.. Jeg har flest utbytteaksjer, de ligger der og koser seg.. Prøver å ikke være for ofte inne, for lar meg lett rive med og da skjer lite reflekterte valg Anonymkode: c1e3c...c74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #51 Del Skrevet 14. januar 2022 Det er mulig. Det er også mulig å vinne i lotto. Skal du tjene penger på aksjer bør du innstille deg på å tjene penger sakte. Litt avkastning over inflasjon hvert år. Typisk askjefond. Har du planer om å bli rik i en fei som amatør må du ha griseflaks. Og da kan du like godt levere lotto-kupong. For på børsen er de aksjene med størst svigninger notiorisk beheftet med kursmanipulasjon og innsidehandel. Og det er innsiderne som tjener stort, mens amatører som betaler festen. Selv enkle manipulasjoner som pump-n-dump er ikke mulig for å myndighetene å kontrollere. En skallselskap uten omsetning, men med en fantasifull idé kan få bjellesauen Spetalen med på laget i starten ved å gi han masse aksjer billig. Alle liker å kopiere Spetalen. Det fører til at amatører kaster seg på og kursen stiger. Så fort toppen er nådd så selger Spetalen og innsiderne alle aksjene. Igjen sitter amatørene og har betalt festen. Dette skjer igjen og igjen. Og er umulig å stoppe for Spetalen utnytter bare sitt rykte og kan ikke ta ansvar for at amatører kaster bort pengene sine. Anonymkode: dc5a6...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #52 Del Skrevet 14. januar 2022 Absolutt mulig å bli rik av å ha aksjer som hobby. Har gått fra 100k til 800k på noen få år. En del av det er avkastning, men hittil er mesteparten penger jeg har spart fordi jeg syns det er gøy å holde på med. Absolutt en av de mest lukrative hobbyene man kan ha. Man må jo syns det er gøy da, hvis ikke er det nok bedre å bare sette pengene inn i et indeksfond. Anonymkode: d42b9...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #53 Del Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor lyver du om hva jeg skriver? Du finner på ting nå. ts Anonymkode: 0565a...c97 Nei, egentlig ikke. Du vil at 5000 skal gi deg rask mulighet til å gjøre ting du synes er gøy. Du er ikke småbarnsmor i all evighet, og ønsker å gjøre dette snarest (slik oppfattes innlegget ditt). Virkeligheten er at det for din del er bedre å sette av f eks 500 i måneden på en sparekonto, og spare opp til en ferie iløpet av ett år, enn å tro at 5000 skal gi deg raskt mye penger. Anonymkode: 4e5cf...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #54 Del Skrevet 14. januar 2022 ABM skrev (14 timer siden): Akkurat..!...inflasjonen i USA er den høyeste på 40 år...og inflasjon betyr renteøkning... Og er det noe som dreper aksjemarkedet er det høyere renter...Jeg vil si at det er 75% sjanse for å tape på globale indexfond i 2022...minst Eksperter har spådd et godt år på børsen. Anonymkode: 9820a...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 14. januar 2022 #55 Del Skrevet 14. januar 2022 Det er et mantra som heter "times in market beats timing the marked". Det er fullt mulig å gjøre 100 prosent avkastning på en aksje, men dette er vel som flere har sagt basert på flaks eller grundige undersøkelser. Siden du spør på KG, så plasserer jeg deg i kategori 1. Da er det også mulig som andre sier å vinne toppremien i Lotto. Nå tar jeg bare tilfeldige eksempler, men hadde du kjøpt Harmonychain i august 2021 hadde du doblet deg nå! Hadde du kjøpt Seadrill i juni 2021 og solgt igjen juli, så hadde du 6x gevinst. Hadde du kjøpt Shiba Inu i begynnelsen av 2021 for 5000 kroner, og solgt i oktober, hadde hverken du, dine barn, barnebarn eller oldebarn noensinne trengt å jobbe igjen. Så for å komme med noen formanede setninger. Gå aldri inn i aksjemarkedet med penger du ikke har råd til å tape, ikke handle på følelser, og vær tålmodig. Så kan du heller tenke å ha et mål om årlig avkastning på 20-30 prosent. Til sml så ble det forsidestoff på Finansavisen når en investor hadde 70 prosent avkastning årlig avkastning over en tiårs periode eller hva det var. Det er altså ikke umulig å tjene penger på aksjer, men ikke gå inn i dette markedet med den holdningen om at du skal doble deg på kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #56 Del Skrevet 14. januar 2022 loveli skrev (På 13.1.2022 den 17.35): Men det er fordi slike penger skal stå lenge. Det er ikke sånn at pengene automatisk vokser til himmelen. Det går opp igjen ned, som med alt annet. Det er akkurat nå hun burde sette inn mer, for det hun kjøpte er på 10% salg. 😉 Det tenkte jeg også. Banken påstå at det var lav risiko og jeg lot pengene stå til 100 000 var borte. Jeg skulle ha tatt ut pengene så snart jeg så at det begynte å gå nedover, men neida, jeg var optimistisk. Aldri mer fond på meg. Anonymkode: be5a1...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 14. januar 2022 #57 Del Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tenkte jeg også. Banken påstå at det var lav risiko og jeg lot pengene stå til 100 000 var borte. Jeg skulle ha tatt ut pengene så snart jeg så at det begynte å gå nedover, men neida, jeg var optimistisk. Aldri mer fond på meg. Anonymkode: be5a1...d76 Hvor lenge sto pengene dine da? Fra du satte inn pengene, hvilken retning har fondene du hadde beveget seg? Du sier de gikk nedover, men har de snudd etter at du tok ut pengene? Selv om du tapte 100K den gangen, Å kunne du kanskje tjent 100K dersom du hadde hatt is i magen og latt de stå til i dag. Fond-penger skal etter tommelfingerregelen stå i 3-5år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #58 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 17.31): Mange på kg anbefaler fond, men søstera mi satte tusen kroner i global indeksfond for et par måneder siden og det har «vokst» til 900 kroner. Så hun ønsker ikke å putte mer penger der. Anonymkode: ab5c0...43b Et par måneder er jo ingenting, så ikke rart at det ikke har vokst noe særlig. Man kan begynne å snakke om 5 år, da kan man se at det vokser. Anonymkode: fac06...2ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 22. januar 2022 #59 Del Skrevet 22. januar 2022 Pachka Sigaret skrev (På 13.1.2022 den 20.59): Åh, Så fake it til you make it er trenden? Tesla er garantert verdt den mangedoblede verdsettingen på lik linje med "grønne" aksjer som NEL 🤣 Jeg tenker at det er veldig mye som er risikabelt, definitivt et dårlig år for ARKK som satser på innovasjon og vekst når rentene går opp... Kjøper man Tesla-aksjer i dag så tenker jeg man har tidoblet investeringen innen ti år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 22. januar 2022 #60 Del Skrevet 22. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 16.27): Er det jeg lurer på. Hvor vanskelig er det for en vanlig person å tjene penger på aksjer? Jeg er alenemor og lei av å alltid spare og ikke ha råd til kule ferier etc mange andre har. Om jeg feks starter med 5000, er det mulig å doble den summen ved å kjøpe og selge aksjer? Evt hvor lang tid tar sånt? Hvordan starter man? Kan det gjøres trygt, med lite risiko? Anonymkode: 0565a...c97 Det er mulig å tjene penger på aksjer, men ikke ved å trade/drive med kortsiktig spekulasjon. Skal man kjøpe aksjer, bør det være med en tidshorisont på minst 5-10 år. Det tryggeste sies jo å være fond, men hvis man klarer å identifisere selskaper som markedet undervurderer (som Tesla som jeg nettopp nevnte) så kan gå mye større gevinst. Men alle investeringer innebærer risiko. Man kan teoretisk sett tape alt. Så man må ikke investere så mye at man ikke har noe igjen å leve for. Og man må ikke bare høre blindt på folk på nettet. Selv om jeg lett anbefaler alle som spør meg å investere i Tesla i dag, så forventer jeg at de gjør egen research. Det er for eksempel mange svært dyktige Tesla-analytikere som har hatt rett om Tesla i alle år, og som man kan følge med på. Endret 22. januar 2022 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå