Gå til innhold

Mulig for vanlige folk å tjene penger på aksjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mange på kg anbefaler fond, men søstera mi satte tusen kroner i global indeksfond for et par måneder siden og det har «vokst» til 900 kroner. Så hun ønsker ikke å putte mer penger der. 

Anonymkode: ab5c0...43b

Vent 5 år, som er anbefalt tidshorisont. Det er ikke meningen at du bare skal ha det i et par mnd, da svinger verdien merkbart.

jeg puttet penger inn i starten av 2021 også, da gikk jeg ned betydelig i verdi på grunn av store uroligheter i markedet, bl.a. det som skjedde med Gamestop-aksjen.

Resultatet er vel egentlig at etter hele 2021 så har jeg hatt en økning på +20% så langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange på kg anbefaler fond, men søstera mi satte tusen kroner i global indeksfond for et par måneder siden og det har «vokst» til 900 kroner. Så hun ønsker ikke å putte mer penger der. 

Men det er fordi slike penger skal stå lenge.

Det er ikke sånn at pengene automatisk vokser til himmelen. Det går opp igjen ned, som med alt annet.

Det er akkurat nå hun burde sette inn mer, for det hun kjøpte er på 10% salg. 😉

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (1 minutt siden):

Vent 5 år, som er anbefalt tidshorisont. Det er ikke meningen at du bare skal ha det i et par mnd, da svinger verdien merkbart.

jeg puttet penger inn i starten av 2021 også, da gikk jeg ned betydelig i verdi på grunn av store uroligheter i markedet, bl.a. det som skjedde med Gamestop-aksjen.

Resultatet er vel egentlig at etter hele 2021 så har jeg hatt en økning på +20% så langt.

2021 var eventyrlig! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (8 minutter siden):

Jeg har tjent 3-400% på en aksje jeg kjøpte for 2 år siden. Men det er ikke vanlig og jeg kunne tapt alt.

Man må kunne mye for å gjøre det så godt som du ønsker og selv da må man ha litt flaks eller inside info. ;)

Og når du er på ditt nivå av kunnskap og interesse, no offence, så nei... du kan ikke tjene mye på aksjer. Dessverre, for vi vil vel alle tjene godt på det. 😁

Ditt utgangspunkt egner seg bedre for fond, men selv der burde pengene stå i flere år slik flere har skrevet til deg allerede.

Det er et ordtak som heter at penger avler penger, og det er dessverre sant. Har man mulighet til å satse en million og tape en million har man også mulighet til å tjene flere millioner. 5000,- vil ikke få deg rik med det første.

Jeg har noen kroner i krypto, tjente 300% på noen av de på en uke i høst. Men det er noe av det minst usikre du kan drive med, anbefales ikke. Jeg sier det bare fordi det er slike steder du kan tjene penger fort, men da kan du tape de enda fortere.

Leser " minst sikre" jeg..og upvoter resten 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ABM said:

Jo men TS er lei av å spare og vil på kule ferier..! Og det skjer ikke med å investere 5k i et globalt indeksfond...

Det Ts trenger er å reise tilbake til 2010 og kjøpe Apple...Amazon eller Tesla...Eller finne dagens tilsvarende selskap....og da er det veldig mange katter å velge i blant hermelinerne....for å si det sånn..

Det var nok ikke så enkelt å velge ut de selskapene på denne tiden heller, og det er en enorm risiko å kjøpe enkeltaksjer.

Tesla kunne du tjent masse penger på i nyere tid også, hvis du puttet penger inn i starten av 2019 hadde du hatt en økning på +1443% nå.

Det finnes eksempler på folk som har tatt sjansen og det har lønnet seg godt, men jeg ville aldri anbefalt en alenemor med 5000 kr å prøve seg på noe lignende. Hvem vet, kanskje hun kjøpte Opticom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det at fondet synker med 10% gjør at hun gir opp kan hun ikke nok om fond til å sette mye penger inn der. Det er lurt å bruke minst et par timer på å lære seg de mest grunnleggende feilene, som hun tråkker rett i her. Det er bra det bare var 1000 kroner. Tror de fleste burde begynne smått.

Anonymkode: 20175...ea3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har hun hatt helt feil forutsetninger og eller forventninger med å spare i fond. Hvis hun ble skremt til å droppe fondet etter at det har sunket med 100kr i verdi etter et par måneder burde HUN ALDRI ha puttet penger i aksjefond.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (Akkurat nå):

Det var nok ikke så enkelt å velge ut de selskapene på denne tiden heller, og det er en enorm risiko å kjøpe enkeltaksjer.

Tesla kunne du tjent masse penger på i nyere tid også, hvis du puttet penger inn i starten av 2019 hadde du hatt en økning på +1443% nå.

Det finnes eksempler på folk som har tatt sjansen og det har lønnet seg godt, men jeg ville aldri anbefalt en alenemor med 5000 kr å prøve seg på noe lignende. Hvem vet, kanskje hun kjøpte Opticom.

Ja det er jo akkurat det jeg sier..! Skal hun tjene kule ferier med 5000 taper hun pengene! Kjøp flaxlodd isteden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ABM said:

Ja det er jo akkurat det jeg sier..! Skal hun tjene kule ferier med 5000 taper hun pengene! Kjøp flaxlodd isteden..

Ja, det er jo 340 millioner å vinne på Eurojackpot ;)

Sjansen for å vinne 1. premien er jo 1:95 millioner per rekke, så her er det bare å stå på! Kanskje man har den ene som vinner av de 95 millionene andre rekkene som kjemper mot deg.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger i fond kan jo bli til kule ferier. Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg opp i den uttalelsen? Er det fordi den virker useriøs? Jeg investerer penger for først å fremst bruke til ferier og til å ta friår fra jobben. Nå er det snakk om 900 000 og ikke 5000, men jeg begynte jo i starten bare med et par tusenlapper. Alle må starte et sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (4 minutter siden):

Da har hun hatt helt feil forutsetninger og eller forventninger med å spare i fond. Hvis hun ble skremt til å droppe fondet etter at det har sunket med 100kr i verdi etter et par måneder burde HUN ALDRI ha puttet penger i aksjefond.

Hun ble ikke skremt. Ingen forventer å tjene dobbelt på kort tid, men det ville vært mer forståelig om det vokste til 1100 kroner i stedet for å gå ned til 900. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun ble ikke skremt. Ingen forventer å tjene dobbelt på kort tid, men det ville vært mer forståelig om det vokste til 1100 kroner i stedet for å gå ned til 900. 

Nei, det er like forståelig at det falt til 900 som om det hadde steget til 1100, på så kort tid. Er man så uvitende, så bør man holde seg unna og heller ha sparegris på rommet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Penger i fond kan jo bli til kule ferier. Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg opp i den uttalelsen? Er det fordi den virker useriøs? Jeg investerer penger for først å fremst bruke til ferier og til å ta friår fra jobben. Nå er det snakk om 900 000 og ikke 5000, men jeg begynte jo i starten bare med et par tusenlapper. Alle må starte et sted.

Alle klarer å finne noe å bruke pengene på..fåtallet klarer å tjene de....Du startet med et par tusenlapper....ok, hvor ville du investert 2000 i dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sånn det fungerer. Sett deg ned og se en youtube video på 10 minutter om de letteste feilene å gå i aksjemarkedet. Såpass burde man orke, tenker jeg. Å ha is i magen er første bud. Ellers bør man faktisk holde seg unna. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ABM said:

Alle klarer å finne noe å bruke pengene på..fåtallet klarer å tjene de....Du startet med et par tusenlapper....ok, hvor ville du investert 2000 i dag da?

Men mente ikke at mine hadde vokst fra et par tusenlapper til 900 000 forresten! De er spart over flere år med høy sparerate, jeg har hatt helt normal avkastning. Jeg går for det trygge, kjedelige indeksfondet. Har noe i voksende markeder og tech fordi jeg synes det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men mente ikke at mine hadde vokst fra et par tusenlapper til 900 000 forresten! De er spart over flere år med høy sparerate, jeg har hatt helt normal avkastning. Jeg går for det trygge, kjedelige indeksfondet. Har noe i voksende markeder og tech fordi jeg synes det er interessant.

Ja jeg skjønner...det er jo en ganske vanlig tilnærming til aksjemarkedet...ganske enkelt fordi det fungerer som sparing...og ikke som ren spekulasjon...

Med 5000 som skal bli store penger trenger en en fantastisk teft...eller utrolig flaks helt enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kjedelige globale indeksfondet er faktisk nesten 70% USA og 22% teknologi ;) så opptur innen teknologi påvirker det positivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pachka Sigaret said:

Det kjedelige globale indeksfondet er faktisk nesten 70% USA og 22% teknologi ;) så opptur innen teknologi påvirker det positivt.

Hva er de resterende 8%?

Anonymkode: 79c46...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei.

Alt svinger og 10% er ingenting. Spesielt ikke nå, hvor det er mye uro.

Ikke bare har vi Covid, rentene øker, Russland prøver å blotte ballene sine, inflasjon, pengetrykking i USA, råvaremangel, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...