Gå til innhold

Mulig for vanlige folk å tjene penger på aksjer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det jeg lurer på. Hvor vanskelig er det for en vanlig person å tjene penger på aksjer? Jeg er alenemor og lei av å alltid spare og ikke ha råd til kule ferier etc mange andre har.

Om jeg feks starter med 5000, er det mulig å doble den summen ved å kjøpe og selge aksjer? Evt hvor lang tid tar sånt?

Hvordan starter man? Kan det gjøres trygt, med lite risiko?

Anonymkode: 0565a...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville starta i fond, det er en samling med aksjer. Men du kan absolutt tjene penger på enkeltaksjer også, men det er lett å tape dem også, selv de som jobber med dette som fulltidsjobb beregner dårligere enn for eksempel avkastningen til indeksfond. 

Å investere 80% i fond og 20% i enkeltaksjer i starten tror jeg er en god balanse. Da kan du prøve ut og se om du liker enkeltaksjer. 

Et råd er å se filmer på youtube om investeringer eller lese om det på internett. Det er noen få feller man kan gå i, som å kjøpe dårlige fond, prøve å time markedet eller ha for kort sparehorisont. 

Anonymkode: 20175...ea3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal tjene deg rik med en startkapital på bare 5000kr, må du ta meget høy risiko. Noe som innebærer at du sannsynligvis vil gå på en smell og tape det meste. 
Jeg har tjent penger på aksjer, men jeg tjente det meste ved å gå inn på et gunstig tidspunkt rett etter mars 2020. 
Hvis du vil tjene mye på kort tid er krypto bedre, men der er risikoen enda høyere 

Anonymkode: 456e9...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjer og fond er langtids investeringer, 3-5 år minst tenker jeg. Markedet går opp og ned, du kan bare glemme å prøve å slå markedet, det klarer ikke ekspertene engang. Så en må bare investere, og over tid, så går markedet opp, viser historiske data.  

Å doble investering på kr 5000 hvert år for å betale for ferie høres lite realistisk ut, det vil kreve stor risiko, og du kan lett tape alt. 

Anonymkode: 07be2...6a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, absolutt mulig for vanlige folk å tjene penger på aksjer og fond, man må bare ha lang tidshorisont :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har dårlig råd, er ikke aksjer noe for deg. Om det er aksjer eller fond, du må tåle å se pengene dine gå i minus. Men i motsetning til enkeltaksjer, så vil et fond aldri gå konkurs. Ergo skal det godt gjøres å tape alle pengene i fond, så fremt man har tid å vente på at dalen skal bli et fjell.

Med aksjer kan du kjapt risikere å tape alt.

Anonymkode: 4e5cf...a89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at 100% avkastning i løpet av kort tid er usannsynlig. Da ville alle gjort det. En kan så klart være heldig, men som oftest er man ikke heldig. Bra at noen allerede har anbefalt globalt indeksfond. Det er investering med lav risiko og litt lengre tidshorisont. Da spiller renters rente-effekten inn:

Rentes-rente-effekt.png.thumb.1200.630.p

For å illustrere med et eksempel:

Du har et startbeløp på 5000 kr.
Du investerer/sparer deretter 1000 kr i måneden.
Du sparer i 10 år.

Hvis du sparer dette på en vanlig sparekonto med 0,35% rente har du etter 10 år 127 317 kr.
Hvis du sparer dette i et globalt indeksfond med en gjennomsnittlig avkastning (rente) på 7% har du etter 10 år 181 920 kr.

Hadde en eksempevlsi startet sparing i 2001 kunne det sett slik ut:
bilde_graf_hvit_Axel Wiiger.png

1,2 mill i fondssparing, eller 420 000 kr på sparekonto? Enkelt regnestykke.

Anonymkode: a3b29...30f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig i at 100% avkastning i løpet av kort tid er usannsynlig. Da ville alle gjort det. En kan så klart være heldig, men som oftest er man ikke heldig. Bra at noen allerede har anbefalt globalt indeksfond. Det er investering med lav risiko og litt lengre tidshorisont. Da spiller renters rente-effekten inn:

Rentes-rente-effekt.png.thumb.1200.630.p

For å illustrere med et eksempel:

Du har et startbeløp på 5000 kr.
Du investerer/sparer deretter 1000 kr i måneden.
Du sparer i 10 år.

Hvis du sparer dette på en vanlig sparekonto med 0,35% rente har du etter 10 år 127 317 kr.
Hvis du sparer dette i et globalt indeksfond med en gjennomsnittlig avkastning (rente) på 7% har du etter 10 år 181 920 kr.

Hadde en eksempevlsi startet sparing i 2001 kunne det sett slik ut:
bilde_graf_hvit_Axel Wiiger.png

1,2 mill i fondssparing, eller 420 000 kr på sparekonto? Enkelt regnestykke.

Anonymkode: a3b29...30f

Men ts ønsker ikke å spare i 10 år. Hun vil ha penger til kule ferier, og det skal helst skje i overmorgen. 

Så da er ikke sparing hverken i aksjer eller fond noe for henne.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ts ønsker ikke å spare i 10 år. Hun vil ha penger til kule ferier, og det skal helst skje i overmorgen. 

Så da er ikke sparing hverken i aksjer eller fond noe for henne.

Hvorfor lyver du om hva jeg skriver? Du finner på ting nå.

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men ja, absolutt mulig for vanlige folk å tjene penger på aksjer og fond, man må bare ha lang tidshorisont :) 

Ja, tenker noen år, men forhåpentligvis ikke 10+ år. Det må evt være et annet mer langsiktig prosjekt til feks pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Aksjer og fond er langtids investeringer, 3-5 år minst tenker jeg. Markedet går opp og ned, du kan bare glemme å prøve å slå markedet, det klarer ikke ekspertene engang. Så en må bare investere, og over tid, så går markedet opp, viser historiske data.  

Å doble investering på kr 5000 hvert år for å betale for ferie høres lite realistisk ut, det vil kreve stor risiko, og du kan lett tape alt. 

Hvorfor kommer du og andre med at jeg skal doble summen på et år? Jeg har ikke sagt noe om fastsatt tid, men spurt om noen vet hvor lang tid sånt tar…

Nå må du og et par andre faktisk kommentere det som står, og ikke lage rare stråmenn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,

Det er veldig vanskelig for vanlige folk å tjene penger på aksjer.

De som har forsøkt seg som en karriere innen trading av aksjer finner raskt ut at det er vanskelig med mindre de har talent eller flaks.

Det veldig mange småsparere gjør er å ta enorm risiko med å kjøpe noen få aksjer på Oslo Børs, det er faktisk en dårlig ide. De forstår seg ikke på å spre risiko, osv.

Derfor er det du burde gjøre å investere i et fond som har verdipapirer i utlandet, og ikke bare tenke at Norge er så trygt... Vi er en liten "eksotisk" økonomi som er avhengig av olje, da tenker jeg at du burde ikke ha så mye investert her i Norge, og et globalt indeksfond er da midt i blinken for deg som en start på å spare i aksjer - gjennom et fond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er det jeg lurer på. Hvor vanskelig er det for en vanlig person å tjene penger på aksjer? Jeg er alenemor og lei av å alltid spare og ikke ha råd til kule ferier etc mange andre har.

Om jeg feks starter med 5000, er det mulig å doble den summen ved å kjøpe og selge aksjer? Evt hvor lang tid tar sånt?

Hvordan starter man? Kan det gjøres trygt, med lite risiko?

Hvis det hadde vært så enkelt som du ønsker det hadde alle gjort det...

Skal du tjene noe som helst med 5000 må du finne de mest risikofyllte aksjene på markedet ..og sjansen for at du ender opp uten penger er uendelig mye større enn at du tjener noe egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pachka Sigaret skrev (5 minutter siden):

Nei,

Det er veldig vanskelig for vanlige folk å tjene penger på aksjer.

De som har forsøkt seg som en karriere innen trading av aksjer finner raskt ut at det er vanskelig med mindre de har talent eller flaks.

Det veldig mange småsparere gjør er å ta enorm risiko med å kjøpe noen få aksjer på Oslo Børs, det er faktisk en dårlig ide. De forstår seg ikke på å spre risiko, osv.

Derfor er det du burde gjøre å investere i et fond som har verdipapirer i utlandet, og ikke bare tenke at Norge er så trygt... Vi er en liten "eksotisk" økonomi som er avhengig av olje, da tenker jeg at du burde ikke ha så mye investert her i Norge, og et globalt indeksfond er da midt i blinken for deg som en start på å spare i aksjer - gjennom et fond.

Det er jo meningsløst med 5000 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du investerer i indeksfond tar det i snitt 7 år (10 år hvis du tar med inflasjon) å doble pengene.

Anonymkode: 20175...ea3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som ikke har mye kunnskap om aksjer, taper penger på kjøp og salg av enkeltaksjer. 

Hvis man da tjener penger på enkeltaksjer er det gjerne snakk om flaks. 

Så jeg anbefaler heller et aktivt forvaltet fond. 

Anonymkode: db644...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tjent 3-400% på en aksje jeg kjøpte for 2 år siden. Men det er ikke vanlig og jeg kunne tapt alt.

Man må kunne mye for å gjøre det så godt som du ønsker og selv da må man ha litt flaks eller inside info. ;)

Og når du er på ditt nivå av kunnskap og interesse, no offence, så nei... du kan ikke tjene mye på aksjer. Dessverre, for vi vil vel alle tjene godt på det. 😁

Ditt utgangspunkt egner seg bedre for fond, men selv der burde pengene stå i flere år slik flere har skrevet til deg allerede.

Det er et ordtak som heter at penger avler penger, og det er dessverre sant. Har man mulighet til å satse en million og tape en million har man også mulighet til å tjene flere millioner. 5000,- vil ikke få deg rik med det første.

Jeg har noen kroner i krypto, tjente 300% på noen av de på en uke i høst. Men det er noe av det minst sikre du kan drive med, anbefales ikke. Jeg sier det bare fordi det er slike steder du kan tjene penger fort, men da kan du tape de enda fortere.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ABM said:

Det er jo meningsløst med 5000 kr..

Nei, det er ikke meningsløst med fond med 5000 kr. Det er jo det tryggeste du kan kjøpe om du ikke vil sette deg inn i aksjemarkedet som er farlig for en småsparer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange på kg anbefaler fond, men søstera mi satte tusen kroner i global indeksfond for et par måneder siden og det har «vokst» til 900 kroner. Så hun ønsker ikke å putte mer penger der. 

Anonymkode: ab5c0...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke meningsløst med fond med 5000 kr. Det er jo det tryggeste du kan kjøpe om du ikke vil sette deg inn i aksjemarkedet som er farlig for en småsparer.

Jo men TS er lei av å spare og vil på kule ferier..! Og det skjer ikke med å investere 5k i et globalt indeksfond...

Det Ts trenger er å reise tilbake til 2010 og kjøpe Apple...Amazon eller Tesla...Eller finne dagens tilsvarende selskap....og da er det veldig mange katter å velge i blant hermelinerne....for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...