Gå til innhold

Familiemedlem overholder ikke taushetsplikten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et vondt dilemma.  Har et funksjonshemmet barn på avlastning i kommunal bolig av og til. Har et familiemedlem som jobber der. Problemet er at når hun har tatt noen vinglass ringer meg opp og utleverer og ventilerer ting på arbeidsplassen som overskrider taushetsplikten. Har skjedd 4-5 ganger. På en måte får jeg inside information.  Har selv avdekket avvik ifht eget barn og barnet har ikke språk. Det er mange hensyn å ta. Vedkommende er DEN jeg stoler på i en krig og upåklagelig i jobben sin ellers.  Vedkommende jobber med mitt barn. Hen er også bipolar, men som sagt dyktig .  

Likevel blir det feil 😪Jeg fisker aldri etter info.Er sterk nok i meg selv til å ta opp ting vedr.mitt barn om det er noe.  Åpne linjer er liksom min nødvendighet og standard. Hen kontakter meg kun for ventilasjon og for å låne penger ( av og til kan jeg og av og til ikke...dette er også vondt: Hen har en partner og familie mens jeg er alenemor ( de har bedre økonomi enn meg ) 

Er redd for represalier, da hun er bipolar...og kanskje snur bordet på både mitt barn og meg . Dersom jeg skulle varslet... Likevel er jeg forferdet over hva vedkommende deler ifht kollegaer og brukere/ deres foreldre ( for å ventilere) når Hen er i det rette hjørnet. Samtidig innsikt ...som er avgjørende for mitt barn for avvik på stedet..særlig med tanke på smittesituasjonen. Holder barnet unna avlastning da det klart er avvik i prosedyrene.  ( mitt barn kan ikke få Corona)Samtidig trenger jeg avlastning 😪Sterkt multihandikappet.!! 

Noen råd?? 

Anonymkode: 31b5a...2ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil gå videre med dette (slik du bør) så er det helt avgjørende at du kan bevise påstandene dine. Det gjør du ved å ta lydopptak av telefonsamtalene. Det kan ta litt tid å samle bevisene du trenger for å melde henne, men det er verdt det fordi du dermed kan være trygg på at de fører frem og at hun mister muligheten til å «ta igjen». Du bør ikke melde fra til arbeidsplassen hennes da de kan ha interesse av å begrave det, men kontakte fylkesmannen (de har nytt navn) direkte. 

Vi har dessverre alle et ansvar for å luke ut råtne epler, og dette du forteller om er helt drøyt. Hvis vi skal kunne ha tillit til forvaltningen må lovene følges. 

Anonymkode: 801ba...876

• Liker 5
Skrevet

Du trenger ikke å skrive hen… Hun har du allerede avslørt 😉

Anonymkode: 0ce9c...38c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du vil gå videre med dette (slik du bør) så er det helt avgjørende at du kan bevise påstandene dine. Det gjør du ved å ta lydopptak av telefonsamtalene. Det kan ta litt tid å samle bevisene du trenger for å melde henne, men det er verdt det fordi du dermed kan være trygg på at de fører frem og at hun mister muligheten til å «ta igjen». Du bør ikke melde fra til arbeidsplassen hennes da de kan ha interesse av å begrave det, men kontakte fylkesmannen (de har nytt navn) direkte. 

Vi har dessverre alle et ansvar for å luke ut råtne epler, og dette du forteller om er helt drøyt. Hvis vi skal kunne ha tillit til forvaltningen må lovene følges. 

Anonymkode: 801ba...876

Jeg vet.. det er kjempedrøyt. Vedkommende har en vond historie bak seg,men så flink i jobben sin og er en god forelder for sine barn. Likevel en historikk med barnevern. ( grunnet partner og egen psyke) Vet ikke hva jeg bør gjøre. 

Jeg kan ikke forhaste meg på noen måte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke å skrive hen… Hun har du allerede avslørt 😉

Anonymkode: 0ce9c...38c

Jeg vet 🙈 Det er en HUN ! 

• Liker 3
Skrevet

At arbeidsplassen vil dekke over er meget sannsynlig.  Mye gjennomtrekk av ansatte. 

Da mitt barn fikk avlastning i kommunen her,overhørte jeg en annen ansatt da jeg tilfeldigvis kjørte i samme skoleskyss en morgen. Som brøt taushetsplikten ovenfor en bruker til God knows who på tlf til en bekjent 🙄 Det tok jeg opp med sjefen på boligen,da det klart var et avvik, samtidig som jeg opplevde det som veldig uprofesjonelt og foruroligende som mamma til mitt barn som skulle til avlastning der.... 

Tror ikke noe skjedde der..  

Redd for ukultur og reprealier.  

• Liker 1
Skrevet

Burde flyttet fra kommunen, men har et mindre søsken med nettverk her som absolutt ikke vil flytte. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan dessverre ikke gå videre med dette. Hun er så viktig i sin jobb. Det å ha en alliert i ditt og barnets situasjon betyr antagelig masse 

Men jeg hadde absolutt kuttet kraftig ned på samtalene. 

Stod ikke du og vasket en ullgenser akkurat når hun ringte? Brødbaksten står i ovnen? Du må bare se vaske badet før besøk i morgen? 

Finn på unnskyldninger og avslutt samtalene 

Skyld på høy strømregning etc hvis hun vil låne penger 

Anonymkode: 6e2af...b29

• Liker 3
Skrevet

På meg virker det du skriver veldig selvmotsigende. I en setning er vedkommende snill, flink i jobben, en god mor og mer eller mindre ikke skyld i egen oppførsel. I den neste er hun utleverende, drikker seg fra grenser, og har tydeligvis en oppførsel som ihvertfall barnevernet har funnet bekymringsfull.

At du, med det barnet du sier du har, mener at dette er det mennesket du stoler mest av alt på, synes jeg er ganske oppsiktsvekkende. Og jeg lurer nesten på om det er sant. 

Om det er sant, og du ikke vil varsle, så får du vise ansvar og avbryte samtalen neste gang og si "Dette er taushetsbelagt og jeg vil ikke høre om det". Hvis ikke, er du i grunnen like ille som din venninne.

Anonymkode: ef5ec...083

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har et vondt dilemma.  Har et funksjonshemmet barn på avlastning i kommunal bolig av og til. Har et familiemedlem som jobber der. Problemet er at når hun har tatt noen vinglass ringer meg opp og utleverer og ventilerer ting på arbeidsplassen som overskrider taushetsplikten. Har skjedd 4-5 ganger. På en måte får jeg inside information.  Har selv avdekket avvik ifht eget barn og barnet har ikke språk. Det er mange hensyn å ta. Vedkommende er DEN jeg stoler på i en krig og upåklagelig i jobben sin ellers.  Vedkommende jobber med mitt barn. Hen er også bipolar, men som sagt dyktig .  

Likevel blir det feil 😪Jeg fisker aldri etter info.Er sterk nok i meg selv til å ta opp ting vedr.mitt barn om det er noe.  Åpne linjer er liksom min nødvendighet og standard. Hen kontakter meg kun for ventilasjon og for å låne penger ( av og til kan jeg og av og til ikke...dette er også vondt: Hen har en partner og familie mens jeg er alenemor ( de har bedre økonomi enn meg ) 

Er redd for represalier, da hun er bipolar...og kanskje snur bordet på både mitt barn og meg . Dersom jeg skulle varslet... Likevel er jeg forferdet over hva vedkommende deler ifht kollegaer og brukere/ deres foreldre ( for å ventilere) når Hen er i det rette hjørnet. Samtidig innsikt ...som er avgjørende for mitt barn for avvik på stedet..særlig med tanke på smittesituasjonen. Holder barnet unna avlastning da det klart er avvik i prosedyrene.  ( mitt barn kan ikke få Corona)Samtidig trenger jeg avlastning 😪Sterkt multihandikappet.!! 

Noen råd?? 

Kan det være slik at ditt familiemedlem stoler fullt og helt på deg, og ventilerer der, fordi hun VET du ikke slarver? Får iallefall håpe dette ikke er noe hun prater med folk flest om. 

Sikkert ikke uvanlig at folk i slike stillinger velger EN person å betro seg til. Hun bryter taushetsplikten, men muligens ikke uvanlig. Min venninne er lærer, og jeg vet litt av hvert om barn og foreldre, men det stopper hos meg. 

Endret av Tatja
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

På meg virker det du skriver veldig selvmotsigende. I en setning er vedkommende snill, flink i jobben, en god mor og mer eller mindre ikke skyld i egen oppførsel. I den neste er hun utleverende, drikker seg fra grenser, og har tydeligvis en oppførsel som ihvertfall barnevernet har funnet bekymringsfull.

At du, med det barnet du sier du har, mener at dette er det mennesket du stoler mest av alt på, synes jeg er ganske oppsiktsvekkende. Og jeg lurer nesten på om det er sant. 

Om det er sant, og du ikke vil varsle, så får du vise ansvar og avbryte samtalen neste gang og si "Dette er taushetsbelagt og jeg vil ikke høre om det". Hvis ikke, er du i grunnen like ille som din venninne.

Anonymkode: ef5ec...083

Derfor jeg spør ! Det er ikke så svart/hvitt . Logikken og loven sier: avslør! 

Mammahjertet og det familiære båndet sier: lytt / avvent.... ( da vedkommende er flink,og det på arbeidsplassen ER avvik som jeg selv har oppdaget uavhengig av vedkommende)

Vanskelig når ens eget barn ikke kan snakke,gå eller spise selv ...med store sammensatte vansker ifht immunsystem og alvorlig epilepsi. 

Svaret er ENKELT  ifht hva som rett er. I virkeligheten så kan det få store konsekvenser for mitt barn. Hypotone luftveier osv...dersom det på arbeidsplassen er en ukutur med å IKKE melde avvik, ( som jeg har erfart uavhengig av familiemedlem) , sette mitt barn i fare og ingen blir stilt til ansvar. 

Like fullt føler jeg at familiemedlemmet er veldig opptatt av å sette seg selv på pidestall 🙄

Jeg tror at jeg kanskje bør dokumentere på sikt ,dersom noe oppstår? Hele situasjonen føles veldig utrygg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan dessverre ikke gå videre med dette. Hun er så viktig i sin jobb. Det å ha en alliert i ditt og barnets situasjon betyr antagelig masse 

Men jeg hadde absolutt kuttet kraftig ned på samtalene. 

Stod ikke du og vasket en ullgenser akkurat når hun ringte? Brødbaksten står i ovnen? Du må bare se vaske badet før besøk i morgen? 

Finn på unnskyldninger og avslutt samtalene 

Skyld på høy strømregning etc hvis hun vil låne penger 

Anonymkode: 6e2af...b29

Ja,det er det sporet jeg har kjørt de siste mnd....❤

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja,det er det sporet jeg har kjørt de siste mnd....❤

Som i de 2 siste åra ....😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen råd?? 

Sært å trekke inn vedkommendes diagnose i problematikken. Å ikke overholde taushetsplikt er ikke et symptom på bipolar lidelse men et dårlig trekk hos en ansatt.

Anonymkode: 37d93...35b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sært å trekke inn vedkommendes diagnose i problematikken. Å ikke overholde taushetsplikt er ikke et symptom på bipolar lidelse men et dårlig trekk hos en ansatt.

Anonymkode: 37d93...35b

Det har jeg ikke sagt heller.  Men hennes bipolare tendens gjør seg absolutt merkbar når hun er høyt oppe.  Det er da hun lekker informasjon og sløser med penger...

Jeg har ingenting imot bipolare.De er de menneskene som gir akt og lever uten masker i større grad enn de fleste.  Mange store personligheter gjennom historien var bipolare.  Jeg ser det også som en massiv ressurs. Hun er den jeg stoler på i en krig,- bokstavelig talt. 

Skrevet

Hun blander rollene ifht profesjon og familie. Det er problematisk. 

Og jeg blir stående mellom barken og veden med mitt barn, det etiske ,det familiære og lovmessige . 

• Liker 2
Skrevet

Si det til henne! "Bente, dette kan du ikke snakke med meg om! Det er ikke riktig og du er viktig i din jobb og du risikerer å miste den når du plaprer i vei om hva som foregår der!"

• Liker 5
Skrevet

Dette hadde jeg ærlig talt lagt ligge. Men sagt pent ifra "Dette kan du ikke snakke med meg om". Jeg jobber selv i helse og har også ventilert til mannen min, selvom det du beskriver er myee drøyere. Han er lærer og sier nok ting til meg også som er brudd på taushetsplikt. Men vi nevner aldri navn og bor i en stor by.

Anonymkode: bfd7e...beb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/13/2022 den 22.05):

Dette hadde jeg ærlig talt lagt ligge. Men sagt pent ifra "Dette kan du ikke snakke med meg om". Jeg jobber selv i helse og har også ventilert til mannen min, selvom det du beskriver er myee drøyere. Han er lærer og sier nok ting til meg også som er brudd på taushetsplikt. Men vi nevner aldri navn og bor i en stor by.

Anonymkode: bfd7e...beb

Ingen navn nevnt her heller.  Men føler det problematisk.  Det går som oftest på kollegaer , - hvilket svekker min much needed tiltro til insutisjonen  og avlastning jeg trenger. Et tveegget sverd . Da jeg ser hun fremsnakker seg selv på en måte som er farget av hennes psyke.  

En no brainer uten den familiære koblingen. Om jeg varsler , noe jeg ikke kan,så ville hun kanskje mistet jobben... kombinert med ukultur på arbeidsplassen som kan slå tilbake på  mitt barn og meg 😪 

Ting er ikke som det skal der.  ( uavhengig av oss) 

Skrevet

Deler hun ting som (direkte eller indirekte) også angår andre beboere enn ditt barn, eller gjelder det kun ditt barn? 

Anonymkode: bd2b8...f30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...