hvaskaljeghete? Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 (endret) Synes dere det bør bli lov å overvåke folk uten mistanke? PST synes det... skummelt https://rett24.no/articles/forslaget-om-a-la-pst-overvake-apne-kilder-far-hard-medfart-i-horingen?fbclid=IwAR0oxyNw504uPe6cmpAqBArWzhL_-NKz8h9D02GeY4leOWvOwk8lUuHr_vw Endret 13. januar 2022 av hvaskaljeghete? 1
Imariuz Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Nei. PST har vist gang på gang at de gir blaffen i lovene og gjør som de vil, og EOS-utvalget har ikke ressurser til å følge opp alle deres aktiviteter. Utvider man lovene, vil de fortsette å presse grensene og kreve mer og mer overvåkning av norske borgere. 2
Capt. Obvious Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Imariuz skrev (17 minutter siden): Nei. PST har vist gang på gang at de gir blaffen i lovene og gjør som de vil, og EOS-utvalget har ikke ressurser til å følge opp alle deres aktiviteter. Utvider man lovene, vil de fortsette å presse grensene og kreve mer og mer overvåkning av norske borgere. Tja. Her er det jo snakk om lagring av åpne, tilgjengelige kilder, altså det folk velger å publisere på nett eller sosiale medier og som ikke krever noen form for innlogging. Det syntes jeg ikke er så radikalt, selv om jeg er noe skeptisk til alle slike typer utvidelser. Hvem som helst kan jo egentlig lagre hva som helst hvor lenge som helst i praksis, så lenge det ligger åpent tilgjengelig på nett. Det er så å si umulig å håndheve. 2
Imariuz Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Hvem som helst kan jo egentlig lagre hva som helst hvor lenge som helst i praksis, så lenge det ligger åpent tilgjengelig på nett. Det er så å si umulig å håndheve. Jo, men det er noe annet når staten lagrer dette og det ikke finnes tilstrekkelige ressurser til å overvåke overvåkerne i PST og sørge for at de bare lagrer det de har lov til. 2
Balian d'Ibelin Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 Minner litt om hva de drev på med i DDR Personlig vil jeg helst ikke leve i et samfunn som DDR. 6
Capt. Obvious Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Imariuz skrev (3 minutter siden): Jo, men det er noe annet når staten lagrer dette og det ikke finnes tilstrekkelige ressurser til å overvåke overvåkerne i PST og sørge for at de bare lagrer det de har lov til. Ja, jeg ser poenget, men jeg tror det er umulig å håndheve i praksis. Så lenge man publiserer noe offentlig uten krav til innlogging, så må man nesten anta at det ligger der for enhver til å plukke opp. Men tviler uansett på at det vil ha særlig preventiv effekt bortsett fra de mest kunnskapsløse kriminelle. Profesjonelle kriminelle vet bedre enn å la info ligge åpent tilgjengelig. 1
Gjest StinkySocks Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 det amerikanske NSA har vel holdt på med dette i mange år allerede. hvor mange terrorister, eller andre kriminelle, har de egentlig klart å forhindre før terroristene rekker å finne på noe faenskap?
Utsiden Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 2 hours ago, StinkySocks said: det amerikanske NSA har vel holdt på med dette i mange år allerede. hvor mange terrorister, eller andre kriminelle, har de egentlig klart å forhindre før terroristene rekker å finne på noe faenskap? Mulig jeg husker feil men jeg tor det var en studie som viste at overvåkningn ikke hadde vært til noe hjelp for å hindre terror. At det var målet er kanskje ikke så sikkert.. At PST får lagre slike data er bare galskap, men at befolkningen er "primet" for å godta dette tror jeg dessverre. 20 hours ago, Balian d'Ibelin said: Minner litt om hva de drev på med i DDR Personlig vil jeg helst ikke leve i et samfunn som DDR. Jupp, med teknologi Stasi bare kunne drømme om. Jeg tror målet ikke er så forskjellig heller. 2
Example Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 Nei, det bør de ikke få anledning til. I lys av skandaler i andre land, men også Norge, så tror jeg vi gjør lurt å ha et strikt regelverk de må forholde seg til. 3
A-hunter Skrevet 15. januar 2022 #13 Skrevet 15. januar 2022 Balian d'Ibelin skrev (På 13.1.2022 den 17.12): Minner litt om hva de drev på med i DDR Kina gjør det samme i dag. Der får man poeng etter hvor "flink" man er. Poeng kan for eksempel veksles inn i å få reise over flere 'soner'. 2
A-hunter Skrevet 15. januar 2022 #14 Skrevet 15. januar 2022 Dette er et helt håpløst forslag som er pill råttent fra A - Å. Det gir virkelig ingen mening å samle inn og lagre enorme mengder data i 15 år. Forslaget har så mange lementer ved seg at det er umulig å vite hvor man skal starte, men det beviser ihvertfall en ting: Den norske staten er ikke til for folket - det er folket som er til for Staten. Vi er alle små, ubetydelige, verdiløse brikker uten selvstendige rettigheter og kun egnet for å bidra til å finansiere dette gildet av en nasjon. Men, jeg ser at det bare er 10 privatpersoner som har ytret sin mening om forslaget, det er sånn sett å anta at det brede laget av folket, dessverre, ikke bryr seg. Om dette forslaget vedtas, noe det sikkert gjør etter litt småjusteringer må både jeg - og mange med meg - sette av rikelig tid til avhør i fremtiden. Vi som mener ting utenfor "boksen av riktige meninger" skal nok, med tvang, ledes i riktig tankeretning. For hver dag som går lever vi ut nok en side av boken 1984. 3
Katten.2.0 Skrevet 15. januar 2022 #15 Skrevet 15. januar 2022 Det ligger jo åpent, så det er jo allerede lagret. Det finnes så mange måter for PST å unngå dette at loven er jo irrelevant i utgangspunktet. Skriver man noe på åpne sosiale medier, eller andre åpne nettsteder, så vil dette naturligvis være noe man ikke lengre har kontroll over. Realiteten er at det alltid vil kunne spores tilbake til en selv om det er ønskelig.
A-hunter Skrevet 15. januar 2022 #17 Skrevet 15. januar 2022 Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): Det ligger jo åpent, så det er jo allerede lagret. Det finnes så mange måter for PST å unngå dette at loven er jo irrelevant i utgangspunktet. Skriver man noe på åpne sosiale medier, eller andre åpne nettsteder, så vil dette naturligvis være noe man ikke lengre har kontroll over. Realiteten er at det alltid vil kunne spores tilbake til en selv om det er ønskelig. Det er jo ikke sant. F eks Nettby (nesten 1 mill brukere) forsvant i 2010. Hadde denne ordningen fantes da hadde myndighetene sittet på hele arkivet den dag i dag, mens alle brukerne ikke hadde hatt tilgang til det samme. Fair? Fortell oss heller hva du hadde tenkt hvis noen hadde etablerte falske kontoer i ditt navn og at myndighetene satt og mappet dette på deg 15 år frem i tid...? Noen ganger må vi faktisk stå opp for det eneste vi har - retten til å være den vi er uten at det skal logges, sorteres, kartlegges og lagres i fjellhaller. Altså frihet. Frihet til å ytre oss åpent. 2
Madame Butterfly Skrevet 15. januar 2022 #18 Skrevet 15. januar 2022 Jeg tror vi er passe bra overvåket. Tror ikke vi aktivt må skrive noe, tror det er nok at vi leser. Jeg tror de har en «mappe» på meg, lille kjedelige meg 🤔 Jeg leser alt mulig, og ser ikke bort fra at det blir plukket opp. Kanskje jeg burde fått meg en vpn? 1
Katten.2.0 Skrevet 15. januar 2022 #19 Skrevet 15. januar 2022 1 hour ago, A-hunter said: Det er jo ikke sant. F eks Nettby (nesten 1 mill brukere) forsvant i 2010. Hadde denne ordningen fantes da hadde myndighetene sittet på hele arkivet den dag i dag, mens alle brukerne ikke hadde hatt tilgang til det samme. Fair? Fortell oss heller hva du hadde tenkt hvis noen hadde etablerte falske kontoer i ditt navn og at myndighetene satt og mappet dette på deg 15 år frem i tid...? Noen ganger må vi faktisk stå opp for det eneste vi har - retten til å være den vi er uten at det skal logges, sorteres, kartlegges og lagres i fjellhaller. Altså frihet. Frihet til å ytre oss åpent. Strengt tatt finnes det verktøy for å finne fram til informasjonen til nedstengte sosiale nettverk. Krever bare litt know-how. Angående falske kontoer i våre navn så er det et problem også nå. PST har allerede hjemmel til å lagre informasjon om oss i en tidsbegrenset periode. Skriver man på åpne forum noe som enten er straffbart eller vitner om radikalisering, så er det ingen krenkelse av privatliv om dette blir kartlagt. Dette blir jo alt kartlagt av ørten selskaper. Vil man bedrive lyssky virksomhet på nett burde man i det minste ha vett til å gjøre dette i lukkede fora.
A-hunter Skrevet 15. januar 2022 #20 Skrevet 15. januar 2022 Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): Strengt tatt finnes det verktøy for å finne fram til informasjonen til nedstengte sosiale nettverk. Krever bare litt know-how. Angående falske kontoer i våre navn så er det et problem også nå. PST har allerede hjemmel til å lagre informasjon om oss i en tidsbegrenset periode. Skriver man på åpne forum noe som enten er straffbart eller vitner om radikalisering, så er det ingen krenkelse av privatliv om dette blir kartlagt. Dette blir jo alt kartlagt av ørten selskaper. Vil man bedrive lyssky virksomhet på nett burde man i det minste ha vett til å gjøre dette i lukkede fora. Jeg brukte Nettby som eksempel nettopp fordi Datatilsynet brukte akkurat det i sitt svært negative høringssvar. Datatilsynet er organet som skal sikre innbyggernes rett til personvern. Datatilsynet - vår skanse mot et krentet personvern er imot, mens du er for og applauderer. Det sier mer enn nok. Fint om du linker til hjemmelen PST har for å lagre all, åpen infomrasjon om oss i en tidsbegrenset periode. Etter hva jeg vet har ingen myndighet hjemmel til å lagre noe informasjon om nordmenn i Norge som ikke er under mistanke eller etterforskning. Men du vet sikkert bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå