Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på 11mnd som er veldig sår i rumpa. Når man tørker forsiktig med klut kommer det blod på, han er helt rød og med små sår. Noen tips? Han krabber rundt uten bleie for å lufte seg. Virker som at sinksalve ikke virker..

Hilsen bekymret mamma

Anonymkode: 633b7...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vi hadde samme problemet da gutten min var rundt 5 uker. Det var fordi han bajset hele tiden. 

Vi fant ut at om vi holdt oss kun til én salve og brukte mengder av den, ble det fort mye bedre. 

Samt de vanlige reglene ved stell (lunket vann, olje, klappe tørt, lufting). 

Vi brukte MASSE bepanthen. Da gikk det over i løpet av et par dager. Daktakorten fra legen funket ikke. 

Anonymkode: 9b63d...858

• Liker 1
Skrevet

Prøv Inotyol, det får du kjøpt på apoteket. Lurt å vaske vekk med litt olje, gni minst mulig med vann. Lufte uten bleie som du allerede gjør.

Krystallfiolett 0,1 % fungerer godt mot bleieutslett, særlig hvis det er sopp. Men da bør du bare ha på bittelitt med q-tip akkurat der hvor det er rødt. Og gjerne prøvd andre ting først…. Litt usikker på om det fortsatt er anbefalt hos barn, men det kan de svare deg på på apoteket 🙂 Tok iallfall bleieutslettet på kort tid hos mitt barn, da var jeg helt rådløs og hadde prøvd det meste. 

Anonymkode: a571e...e0d

• Liker 2
Skrevet

Prøv krystall fiolett. Det brukte jeg på mine og det funket veldig bra. Vi bruker også det i hjemmesykepleien hos de som blir veldig sår rundt stomi f.eks 😊

Anonymkode: 6c2de...d80

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen 💓 Er det farlig å bruke krystallfiolett når det blør litt? Mini bæsjer hele tiden også, men lar han lufte før han får på ny bleie. Skal definitivt begynne å vaske med olje også! Og skal ut på apoteket og kjøpe salve. Hilsen ts. 

Skrevet

Inotyol!! 👌🏼 
Det beste som finnes! 

Anonymkode: 0c6a1...464

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 15.48):

Jeg har en liten gutt på 11mnd som er veldig sår i rumpa. Når man tørker forsiktig med klut kommer det blod på, han er helt rød og med små sår. Noen tips? Han krabber rundt uten bleie for å lufte seg. Virker som at sinksalve ikke virker..

Hilsen bekymret mamma

Inotyol! Sinksalve behandler ikke, det er mer som en barrierekrem.

Anonymkode: c0342...723

Skrevet

Ikke bruk sinksalve hvertfall. Det gjør det bare verre etter min mening.

Jeg brukte spenol eller tynt lag med vaselin. Fungert på alle mine 4 barn.

Anonymkode: a3541...761

Skrevet

Hvis hele området er knallrødt og blør lett kan det være sopp, her har vi hatt godt effekt av canesten i slike tilfeller. Dactakort skal være enda bedre, for den inneholder også litt hydrokortison som demper utslettet. 

Anonymkode: 1dda5...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...