AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Hei. Jeg er pr i dag ufrivillig 100% ufør, og ønsker meg fulltidsjobb innen barn og ungdom. Jeg har ingen erfaring, og er helt fersk. Det var barne og ungdomsarbeider jeg ville bli, men sånn ble det altså ikke fordi skolen mente jeg ikke ville få meg jobb med den diagnosen jeg har. Litt om meg og diagnosen: Jeg er som beskrevet over 100 ufør pga lettere psykisk utviklingshemmet. Folk i min omkrets mener jeg aldri vil klare å bli barne og ungdomsarbeider, men jeg vil bevise det motsatte. Jeg har fullført 2 årig videregående skole på en linje jeg kun ble satt på pga diagnosen min. Jeg gikk ut fra videregående med 4+ karakterer i alle fag unntatt de fagene jeg ikke hadde karakterer i. Jeg bor alene, styrer absolutt alt selv. Nå er jeg møkk lei av og være 100% uføretrygdet og vil ut i full jobb. Jeg har førerkort for bil også. Men det jeg nå mest lurer på er om det er mulig og ta fagbrev i barne og ungdomsarbeider faget i voksenopplæring? Jeg har hørt noe om at man kan jobbe 5 år som ufaglært, og ta fagprøve etter 5 år, stemmer dette? Hvilken måte er det enkleste veien å gå her? Hvilken lønn kan jeg forvente meg uten noen erfaring i barnehage/skole/sfo assistent? I dag har jeg 327.000 i brutto årsinntekt som uføretrygdet, og er avhengig av og ikke gå ned i lønn. Håper noen der ute som jobber i barnehage evt i skolen som kan komme med noen tips til meg i min situasjon. Ønsker dere alle en riktig fin dag! 😊. Anonymkode: 9a73b...bb6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei. Jeg er pr i dag ufrivillig 100% ufør, og ønsker meg fulltidsjobb innen barn og ungdom. Jeg har ingen erfaring, og er helt fersk. Det var barne og ungdomsarbeider jeg ville bli, men sånn ble det altså ikke fordi skolen mente jeg ikke ville få meg jobb med den diagnosen jeg har. Litt om meg og diagnosen: Jeg er som beskrevet over 100 ufør pga lettere psykisk utviklingshemmet. Folk i min omkrets mener jeg aldri vil klare å bli barne og ungdomsarbeider, men jeg vil bevise det motsatte. Jeg har fullført 2 årig videregående skole på en linje jeg kun ble satt på pga diagnosen min. Jeg gikk ut fra videregående med 4+ karakterer i alle fag unntatt de fagene jeg ikke hadde karakterer i. Jeg bor alene, styrer absolutt alt selv. Nå er jeg møkk lei av og være 100% uføretrygdet og vil ut i full jobb. Jeg har førerkort for bil også. Men det jeg nå mest lurer på er om det er mulig og ta fagbrev i barne og ungdomsarbeider faget i voksenopplæring? Jeg har hørt noe om at man kan jobbe 5 år som ufaglært, og ta fagprøve etter 5 år, stemmer dette? Hvilken måte er det enkleste veien å gå her? Hvilken lønn kan jeg forvente meg uten noen erfaring i barnehage/skole/sfo assistent? I dag har jeg 327.000 i brutto årsinntekt som uføretrygdet, og er avhengig av og ikke gå ned i lønn. Håper noen der ute som jobber i barnehage evt i skolen som kan komme med noen tips til meg i min situasjon. Ønsker dere alle en riktig fin dag! 😊. Anonymkode: 9a73b...bb6 Ja mange som jobber i Barnehage/Aks og lignende som assistent og tar fagbrevet som voksen men da kreves fem års praksis. Det regnes for 100% stilling, det vil ta flere år hvis du jobber redusert og få opparbeidet det timeantallet som kreves for å ta fagprøve. Men når det er gjort melder du deg opp til teori først og deretter får du ta den praktiske prøven. Så det første skritt er å få en jobb og ta det derfra, kanskje begynne som ringevikar for å få prøvd seg og få en fot innafor. Anonymkode: 5ca90...872
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Sikker på at diagnosen er riktig? Du skriver i alle fall bra! Har dessverre ikke noen klare svar på spørsmålene dine, men tror ikke du vil gå ned i inntekt med 100% jobb uten utdannelse. Tror også som hun over skriver at det kan være lurt å melde seg som vikar i første omgang for å komme innenfor. Da er det jo ikke sikkert du får jobbet 100% med det første, vet ikke hvilke regler som gjelder ang uføretrygd og jobb, men ville tatt kontakt med NAV, kanskje de kan hjelpe deg i gang? Om det er vanskelig å få ringevikaroppdrag, kan kanskje NAV skaffe deg praksisplass? Da får du nok ikke lønn, men beholder din uføretrygd, så få du i tillegg vist arbeidsplassen at du duger, og de vil kanskje bruke deg som vikar etter hvert . Kjempefint at du vil prøve! Og JA bevis for alle at du kan Stå på! Anonymkode: 22dc2...93e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sikker på at diagnosen er riktig? Du skriver i alle fall bra! Har dessverre ikke noen klare svar på spørsmålene dine, men tror ikke du vil gå ned i inntekt med 100% jobb uten utdannelse. Tror også som hun over skriver at det kan være lurt å melde seg som vikar i første omgang for å komme innenfor. Da er det jo ikke sikkert du får jobbet 100% med det første, vet ikke hvilke regler som gjelder ang uføretrygd og jobb, men ville tatt kontakt med NAV, kanskje de kan hjelpe deg i gang? Om det er vanskelig å få ringevikaroppdrag, kan kanskje NAV skaffe deg praksisplass? Da får du nok ikke lønn, men beholder din uføretrygd, så få du i tillegg vist arbeidsplassen at du duger, og de vil kanskje bruke deg som vikar etter hvert . Kjempefint at du vil prøve! Og JA bevis for alle at du kan Stå på! Anonymkode: 22dc2...93e Takk for det. Ja, jeg er 100% sikker på at det er riktig diagnose, den er så svak at ingen tror noe på at jeg har den. Min plan er å gå vekk fra en uføretrygd og ut i en fulltidsjobb. Jeg vil helst ikke kontakte nav da jeg har veldig dårlig erfaring med de. Jeg kan tjene 42.000 ved siden av trygden i året, men som sagt er planen min å gå vekk fra uføretrygden. Jeg har tidligere prøvd meg ut på VTA plass(Varig tilrettelagt arbeidsplass) via nav. Dette var dessverre ikke noe for meg. Jeg skal sjekke opp dette vikarbyrå. Jeg har tidligere jobberfaring, men bare i en helt annen bransje, så igjen takk for råd osv ☺️. Ha en fin kveld. Anonymkode: 9a73b...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja mange som jobber i Barnehage/Aks og lignende som assistent og tar fagbrevet som voksen men da kreves fem års praksis. Det regnes for 100% stilling, det vil ta flere år hvis du jobber redusert og få opparbeidet det timeantallet som kreves for å ta fagprøve. Men når det er gjort melder du deg opp til teori først og deretter får du ta den praktiske prøven. Så det første skritt er å få en jobb og ta det derfra, kanskje begynne som ringevikar for å få prøvd seg og få en fot innafor. Anonymkode: 5ca90...872 Ja, tusen takk for svar 😊. Anonymkode: 9a73b...bb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå