Gå til innhold

Hylende varmepumpe. Hvem betaler service?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier en leilighet hos et familiemedlem for en billigere pris.

Nå hyler varmepumpen og den må mest sannsynlig ha en service.

Hvem betaler? Er det teit å be familiemedlemmet betale? Men tenker at jeg leier jo bare, så jeg skal jo egentlig ikke betale det. Vet ikke hva det koster..

Tanker? 

Anonymkode: 08475...81b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som eier boligen. Så lenge det er inkludert, om det er varmepumpe, dusj som går i stykker eller kjøleskap. Det du selv tok med deg har du ansvar for.

Anonymkode: e957a...d28

• Liker 4
Skrevet

Det er utleier som skal dekke slikt.

Skrevet

Skru den av og støvsug filteret, da kan det hende at varmepumpen slutter å bråke.

• Liker 2
Skrevet

Tanken min er at du må foreta litt vedlikehold av varmepumpa. Den må renses ved jevne mellomrom. Og som nevnt over her: støvsuge filteret, evt skyll de i rennende vann.

Anonymkode: f7465...9ba

• Liker 1
Skrevet
sommermor skrev (40 minutter siden):

Skru den av og støvsug filteret, da kan det hende at varmepumpen slutter å bråke.

Har gjort det. Den piper liksom. Eller hyler.

Skrevet

Men hva skriver jeg til huseier?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har gjort det. Den piper liksom. Eller hyler.

Det er lageret som må smøres. Har jobbet med varmepumper, så det vet jeg. Bør være service annenhvert år. Eier av huset betaler for service. 

Anonymkode: 91b42...0c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men hva skriver jeg til huseier?

Hei Navn! Varmepumpa lager en ulyd, jeg har prøvd det jeg kan gjøre av vanlig vedlikehold, men den må nok til service. Tar du kontakt med de du har brukt tidligere, og gir meg beskjed om når de kommer? (+evt Det passer ikke for meg på torsdager og fredag etter 13, men ellers kan jeg være tilgjengelig.)

Er det jeg ville skrevet til min huseiier.

Anonymkode: 40b9f...e63

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei Navn! Varmepumpa lager en ulyd, jeg har prøvd det jeg kan gjøre av vanlig vedlikehold, men den må nok til service. Tar du kontakt med de du har brukt tidligere, og gir meg beskjed om når de kommer? (+evt Det passer ikke for meg på torsdager og fredag etter 13, men ellers kan jeg være tilgjengelig.)

Er det jeg ville skrevet til min huseiier.

Anonymkode: 40b9f...e63

Takk.

Hva gjør jeg om han ikke svaret? Han er kjent for å ikke svare..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk.

Da ringer du noen dager senere og spør om han har gjort noe med saken. 

Anonymkode: e5eba...763

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk.

Da kan du jo ringe mannen

Anonymkode: 93eeb...ccc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan du jo ringe mannen

Anonymkode: 93eeb...ccc

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ringer du noen dager senere og spør om han har gjort noe med saken. 

Anonymkode: e5eba...763

Det har jeg prøvd ved andre anledninger, men han svarer ikke.

Så tviler på at jeg kommer til å få noe svar nå. Men kan prøve å ringe i morgen.

Skrevet

Du sier du leier for en redusert pris. En slektning leide av meg billig i en periode han var i vansker med bolig og skilsmisse. Han leide boligen da til selvkost. Dvs jeg tjente ikke noe på den perioden. Mere minus for leia dekte ikke forsikring blant annet. Den perioden besørget min slektning slike ting du snakker om her. Pga han bodde VELDIG billig. Ikke sikkert det er din situasjon. 

• Liker 1
Skrevet
Trøndere1 skrev (8 minutter siden):

Du sier du leier for en redusert pris. En slektning leide av meg billig i en periode han var i vansker med bolig og skilsmisse. Han leide boligen da til selvkost. Dvs jeg tjente ikke noe på den perioden. Mere minus for leia dekte ikke forsikring blant annet. Den perioden besørget min slektning slike ting du snakker om her. Pga han bodde VELDIG billig. Ikke sikkert det er din situasjon. 

Men en varmepumpe kan jo faktisk bli ganske dyr om mye eller hele må byttes. Det vet jeg jo ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men en varmepumpe kan jo faktisk bli ganske dyr om mye eller hele må byttes. Det vet jeg jo ikke.

Ja. Da er vi jo tilbake på hvor redusert husleie du har. I min situasjon var det slik at jeg tapte ca 7000 kr måneden i de to årene min slektning bodde der. Hvis du bor veldig billig kan det være lurt å hvertfall tilby å hjelpe til økonomisk med en eventuell reparasjon av diverse. En annen mulighet er at du krever dette fikset å din slektning justerer husleie opp til gjengs leie i ditt område. 

Skrevet
Trøndere1 skrev (2 minutter siden):

Ja. Da er vi jo tilbake på hvor redusert husleie du har. I min situasjon var det slik at jeg tapte ca 7000 kr måneden i de to årene min slektning bodde der. Hvis du bor veldig billig kan det være lurt å hvertfall tilby å hjelpe til økonomisk med en eventuell reparasjon av diverse. En annen mulighet er at du krever dette fikset å din slektning justerer husleie opp til gjengs leie i ditt område. 

Leiligheten er nedbetalt, så husleien vi betaler er fellesutgiftene i borettslaget på 7500. 

Så han tjener ikke noe på oss, men taper heller ingenting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Leiligheten er nedbetalt, så husleien vi betaler er fellesutgiftene i borettslaget på 7500. 

Så han tjener ikke noe på oss, men taper heller ingenting.

Han taper om man tenker på hva han kunne leid ut leiligheten for. Det som avgjør er hva du måtte betalt for en tilsvarende bolig i samme område.  Kunne huseier kansje leid ut denne for 10 000. ? Men er grei med deg å taper mellomlegget. ? Som sagt jeg kjenner jo ikke situasjonen. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Koster vel ikke mer en +/- 15000 for en ny, så veldig dyrt blir det ikke

Anonymkode: f2cfa...f33

Skrevet

Som eier av leiligheten og varmepumpa, bør han være interessert i at den vedlikeholdes- det er dyrere å kjøpe ny. 

Service bør man ha hvert 2.år. Vi pleier å betale 3-4000 per gang (2 pumper) Da blir de skikkelig rengjort, filtere byttes, rørene blåses for støv etc. Vi har også byttet motor en gang da det var en ulyd, betalte ikke så veldig mye mer for det. 

Anonymkode: f2f28...0b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...