Gå til innhold

Hvorfor trenger så mange kvinner hjelp av eks mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at stadig så er det innlegg om kvinner som trenger hjelp fra eks mannen til ting og tang. Jeg tenker ikke ang. felles barn og aktiviteter, men diverse andre ting. 
Er selv skilt og kunne aldri falt meg inn å be eks mannen om hjelp. Det finnes nok av andre som kan hjelpe, familie og venner. Ser også ut som disse mennene løper for å hjelp så fort eksen ber om det. For meg så fremstår disse kvinnene bare hjelpesløse og mennene som tøfler. 
Hvorfor ber du din eks mann om hjelp, der du glatt kunne fått hjelp av andre? 

Anonymkode: 99c7e...8b7

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg har lite nettverk og min mor, bror og søster kjører ikke bil. Jeg er eneste i familien med lappen. Min far er død. Så ja, dette er grunnen 🤷‍♀️

Anonymkode: ad82a...16f

• Liker 17
Skrevet

Ikke at jeg får hjelp av eksmannen (annet enn til spørsmål om huset som bare han vet ettersom han bodde her før), men det er ikke alle som har nettverk. Jeg har ingen i mitt nettverk som kan hjelpe meg med typisk "manneting", så jeg må gjøre det selv. Det er ikke alltid så greit å få til, jeg aner ikke hvordan jeg henger opp noe på en murvegg. Jeg skal nok få det til, men det hadde vært klart lettere å spørre den ene jeg kjenner som kan det. 

Anonymkode: f2d21...237

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke at jeg får hjelp av eksmannen (annet enn til spørsmål om huset som bare han vet ettersom han bodde her før), men det er ikke alle som har nettverk. Jeg har ingen i mitt nettverk som kan hjelpe meg med typisk "manneting", så jeg må gjøre det selv. Det er ikke alltid så greit å få til, jeg aner ikke hvordan jeg henger opp noe på en murvegg. Jeg skal nok få det til, men det hadde vært klart lettere å spørre den ene jeg kjenner som kan det. 

Anonymkode: f2d21...237

Alt av sånne ting finner man på YouTube. 

Har aldri hatt behov for hjelp fra eksen til noe som helst. 

Anonymkode: 66c98...302

• Liker 13
Skrevet

Gjør de det? Har ikke behov for hjelp av eksmannen til noen ting. Det er vel heller ham som visstnok trenger hjelp fra meg (matlaging/oppskrifter, klesvask, flytting). Har hjulpet ham noen ganger men det finnes jo en grense. Har ikke spurt ham om noe, har ikke behov for det. Klarer det meste selv, evt med tips fra familie, venner eller kg 😉😂

• Liker 6
Skrevet

Alt av sånne ting finner man på YouTube. 

Har aldri hatt behov for hjelp fra eksen til noe som helst. 

Anonymkode: 66c98...302

Flott for deg. Andre har andre behov. Kan vi ikke akseptere at folk er forskjellige?

Anonymkode: 2cd1d...c47

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi jeg har lite nettverk og min mor, bror og søster kjører ikke bil. Jeg er eneste i familien med lappen. Min far er død. Så ja, dette er grunnen 🤷‍♀️

Anonymkode: ad82a...16f

Den forstod jeg ikke. Du har lappen, så du trenger hjelp av din eks? 

Er det din eks som er årsaken til at du har lite nettverk? 

Anonymkode: ac52b...0cf

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flott for deg. Andre har andre behov. Kan vi ikke akseptere at folk er forskjellige?

Anonymkode: 2cd1d...c47

Forskjellige? 

Jeg tenker det er et påskudd for å ha ubevisst kontroll over eksen

• Liker 10
Skrevet

Interessant tema. 

Leste nylig svenske sangerinnen Carola opplevde at brant I huset. I ren refleks løpte hun til eksen mitt på natten som tydeligvis bodde like ved for å få hjelp. 

Konluksjon er at kvinner vet dem kan få støtte i fra, og da er eksen nærmeste nettverk. 

Anonymkode: 377e2...db4

Skrevet

Har aldri bedt eksmannen om hjelp til noe som helst som ikke involverer ungene. 

Anonymkode: 004f6...d76

• Liker 3
Skrevet

Vel, nå er jeg heldigvis ikke skilt, men dersom mannen min hadde gått fra meg så hadde jeg også hatt behov for hjelp til en del ting. Det er ting jeg aldri har lært meg siden vi har vært sammen i så mange år og han tok ansvar for oppgavene, og kunne ha innebært bruk av verktøy jeg ikke har eller vet hvordan man skal håndtere. 🤷‍♀️ Ikke er jeg fysisk sterk heller. Og min far er gammel og ikke i stand til å hjelpe meg og min mor har heller ikke peiling på denne typen oppgaver. Mannlige venner har jeg ikke. Så hvem skulle jeg ha spurt, om ikke barnas far? 🤷‍♀️

Jeg tror mange nye samboere glemmer at tidligere samboere/ektefeller gjerne har et langt partnerskap og vennskap bak seg. At «Ole» bes om hjelp til å skru fast noe som har løsnet eller lignende behøver verken å bety at ekskona forsøker å «kontrollere» han eller at hun ønsker han tilbake. Det betyr bare at hun ikke har peiling på hvordan hun skal løse oppgaven selv, og han alltid har utført den typen oppgaver. Og å ringe en snekker for å få festa en TV til veggen koster mer enn det smaker, og er sjeldent økonomisk forsvarlig når man er enslig forsørger. 

Anonymkode: 06dc0...6ea

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, nå er jeg heldigvis ikke skilt, men dersom mannen min hadde gått fra meg så hadde jeg også hatt behov for hjelp til en del ting. Det er ting jeg aldri har lært meg siden vi har vært sammen i så mange år og han tok ansvar for oppgavene, og kunne ha innebært bruk av verktøy jeg ikke har eller vet hvordan man skal håndtere. 🤷‍♀️ Ikke er jeg fysisk sterk heller. Og min far er gammel og ikke i stand til å hjelpe meg og min mor har heller ikke peiling på denne typen oppgaver. Mannlige venner har jeg ikke. Så hvem skulle jeg ha spurt, om ikke barnas far? 🤷‍♀️

Jeg tror mange nye samboere glemmer at tidligere samboere/ektefeller gjerne har et langt partnerskap og vennskap bak seg. At «Ole» bes om hjelp til å skru fast noe som har løsnet eller lignende behøver verken å bety at ekskona forsøker å «kontrollere» han eller at hun ønsker han tilbake. Det betyr bare at hun ikke har peiling på hvordan hun skal løse oppgaven selv, og han alltid har utført den typen oppgaver. Og å ringe en snekker for å få festa en TV til veggen koster mer enn det smaker, og er sjeldent økonomisk forsvarlig når man er enslig forsørger. 

Hva med å lære det? 
Alt kan læres hvis en bare vil. 

• Liker 15
Skrevet

Mannens eks virker iallfall til å synes det er helt naturlig å bruke ham som sin private vaktmester. 

Anonymkode: e0d54...a57

• Liker 4
Skrevet

Han skylder meg såpass ! 

Anonymkode: a419b...77a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forskjellige? 

Jeg tenker det er et påskudd for å ha ubevisst kontroll over eksen

La meg gjette; Du er stemor? :fnise: 

Nå er jeg som nevnt gift, men dersom mannen hadde gått fra meg kunne lett følgende scenario ha oppstått: Jeg («vi» i realiteten, men «jeg» dersom jeg hadde vært skilt :P) skal kjøpe TV’er til rommene til barna. Disse må festes på veggen både av sikkerhets-og plasshensyn. Jeg kan lett kjøpe både TV og veggfeste jeg, men feste de på veggen ? Har fulgt såpass med på mannen når han har gjort denne typen ting tidligere at jeg vet at festene må festes i stenderne i våre vegger. Også tror jeg kanskje man må ha gipsplugger? 🤷‍♀️ Men hvordan jeg finner ut hvor stenderne er har jeg fortsatt ingen anelse om (har hørt mannen banke på veggene og si: «Her er det en stender. Hører du det?» også har jeg svart «ja ?» selv om jeg ikke har hørt noen som helst forskjell 🙈) Ikke har jeg drill heller, men det kunne jeg jo ha kjøpt meg ? (Trenger man det? 🤷‍♀️

Hva med å lære det? 
Alt kan læres hvis en bare vil. 

Joda, jeg kunne ha sett på ørten YouTube-videoer for å forsøke å lære meg alt det overnevnte. 😅 Og brukt masse penger på å kjøpe drill (?) og vater (?) og kanskje endt opp med en TV som sto i fare for å ramle ned fra veggen fordi jeg ikke har peiling på hva jeg driver med, eller så kunne jeg ha ringt min tidligere partner gjennom over et tiår og spurt pent om han kunne hjulpet meg. Det hadde nok ikke tatt han mange minuttene, og resultatet hadde blitt tipp topp :) 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:
19 minutter siden, AnonymBruker said:

La meg gjette; Du er stemor? :fnise: 

Hvorfor må man være stemor for å påpeke at det er fult mulig å lære seg oppgaver? Og hvorfor er det noe å fnise av at du tror noen er stemor. 

Jeg er ikke den du siterer, men jeg er stemor (du må gjerne fnise!). 

Vet du? Jeg synes det fremstår utrolig tafatt og hjelpeløst når en voksen kvinne ringer eksmannen sin for hjelp til voksenoppgaver. 

Jeg har ikke noe imot at han bruker tid på å gjøre ting som hjelper barna. Men når han får sms med "sykkelen min er punktert, fint om du bytter hjulet ila uka" er det rart. Det er ingen selvfølge at han fikser ting på hennes eiendeler/hjem. Han reagerer på at det fremstilles som informasjon om et gjøremål mer enn et oppriktig spørsmål om han kan hjelpe henne. 

Anonymkode: e0d54...a57

• Liker 10
Skrevet

Jeg har to barn med min exmann og vi har et nært og godt forhold. Både han og jeg har nye partnere. Jeg spør sjelden om hjelp, men han tilbyr seg ofte når han vet jeg trenger hjelp. Han er en som liker å hjelpe andre.

Anonymkode: 5127b...21f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg husker at eksen hjalp meg med vasken min-. Den var tett og lekk- på samme tid- etter at jeg prøvde å fikse, og jeg fikk en liten meltdown over den vasken. Eksen er skikkelig handy, og jeg merket jo at han hadde tatt alle slike oppgaver etter at jeg ble alene for Jeg var jo helt lost. Han var ikke glad da han kom, men det gikk ett par minutter så var vasken ordnet. Det var verd hans sure tryne. Så har jo jeg også hjulpet han med noe...Men det var ikke en telefon jeg hadde lyst å ta. Men jeg hadde lite nettverk på den tiden.. så ja. 

Men jeg har vært veldig patetisk når det gjelder alt som gjelder fiksing, snekring, sette sammen ting.

Nå er jeg gift da med en litt mindre handy mann, men økonomien er bedre, så vi bare leier inn folk. :) Vi ringer ikke eksen nå. haha.. Det hender at både han og samboer drikker kaffe her da. 

Endret av Mooza
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har to barn med min exmann og vi har et nært og godt forhold. Både han og jeg har nye partnere. Jeg spør sjelden om hjelp, men han tilbyr seg ofte når han vet jeg trenger hjelp. Han er en som liker å hjelpe andre.

Anonymkode: 5127b...21f

Hvorfor hjelper ikke din nåværende partner deg? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Han skylder meg såpass ! 

Anonymkode: a419b...77a

Hvorfor? Og til evig tid, da, eller? Hva skylder du han?

Anonymkode: 004f6...d76

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...