Gå til innhold

Ser dere noen ulemper med denne planen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har valgt 59 uker med 80% betaling og er klar over at man får utbetalt mest om man velger 49 uker med 100% betaling, men vi har kommet frem til at 59 uker er det beste for oss. Deretter blir det sannsynligvis en måneds tid med ulønnet permisjon før vi tar sommerferie, som vi timer med barnehagestart i august. Har ikke bestemt meg helt ennå for om jeg vil ta ut alle fem ferieukene på sommeren eller om jeg vil få den femte uka overført til året etter, det kan jo være greit å ha. Ellers kan det være verdt å nevne at jeg tar størstedelen av permisjonen fordi jeg ønsker å fullamme, og ammelogistikken blir lettest sånn.

I følge NAVs planlegger er denne planen i orden. Det jeg lurer på er om det finnes noen fallgruver rundt dette med oppdeling av permisjonen for å ta ut feriedager? Er det noen tidspunkt som er gunstigere enn andre å ta ut ferie på? Noen økonomiske/praktiske argumenter jeg ikke har fått med meg? Setter pris på all hjelp! 😊

4A4F1C5E-FD93-4ABC-B766-2EFA8D53EB73.jpeg

Anonymkode: 25747...d59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du avklart ulønnet permisjon? Er vel ikke noe man har rett på, med mindre det er rett etter foreldrepermisjonen?

Anonymkode: 9b08b...ff9

Skrevet

Det er gunstigst å ta ut ferie i de ukene det er en rød dag. F.eks. uka etter pinse. Dersom du har permisjon den uka, så bruker du en hel uke permisjon. Dersom du tar ferie så bruker du bare 4 feriedager, og har dermed en feriedag til overs til senere.

Dette fordi ferie telles i dager, mens permisjon telles i uker.

• Liker 2
Skrevet

Vær obs på at du får karensdager (altså dager du må være på jobb for å tjene opp rettigheter) inntreffer når du har ulønnet permisjon, du er vel også unntatt forsikringer etc. Du dekkes når du er i lovpålagt permisjon. 

Nav teller 5 dager permisjon uansett røde dager, så med strategisk ferieplassering (påske, jul, 1. Mai etc) kan man helt lovlig strekke permisjonen med noen dager hvis arbeidsgiver er fleksibel rundt ferietidspunkt

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du avklart ulønnet permisjon? Er vel ikke noe man har rett på, med mindre det er rett etter foreldrepermisjonen?

Anonymkode: 9b08b...ff9

Det blir jo rett etter permisjonen slik TS har skissert?

Etter andre svar jeg har fått fra forumet og min forståelse av lovteksten så er det en rett man har direkte etter foreldrepermisjonen uavhengig av hvem som hadde siste dag av permisjonen og hvem som skal ta den ulønnede. 

Anonymkode: a3dcb...818

Skrevet
Summeer skrev (2 timer siden):

Vær obs på at du får karensdager (altså dager du må være på jobb for å tjene opp rettigheter) inntreffer når du har ulønnet permisjon, du er vel også unntatt forsikringer etc. Du dekkes når du er i lovpålagt permisjon. 

Nav teller 5 dager permisjon uansett røde dager, så med strategisk ferieplassering (påske, jul, 1. Mai etc) kan man helt lovlig strekke permisjonen med noen dager hvis arbeidsgiver er fleksibel rundt ferietidspunkt

når jeg la inn ferie på rød dag stod det at det ikke gikk og at det ble en permisjonsdag:forvirra:

Trodde heller ikke man kunne ta ut mer en 4 uker ferie?

Anonymkode: 272eb...7da

• Liker 1
Skrevet

Tror du må ha hele uka  og ikke enkeltdager 

Skrevet
Summeer skrev (31 minutter siden):

Tror du må ha hele uka  og ikke enkeltdager 

Tror det er endret. Jeg prøvde å ta flere uker ferie ved påske, men helligdagene ble permisjonsdager.

Anonymkode: 66dea...0a8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...