Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger man det når man ikke reiser til utlandet? Blir Norge i år også. Kan man ordne reiseforsikring bare for 1 måned hvis man skal reise til utlandet?

Anonymkode: fcb0e...aa4

Skrevet

Reiseforsikringen gjelder også på innenlandsreiser. 

If har enkeltreiseforsikring gjennom Europeiske hvis du ikke trenger helårs. Og hvis du har kredittkort er det enkelte selskap som har reiseforsikring inkludert hvis du kjøper en så og så stor andel av reisen med kredittkortet, men jeg må bare si at jeg er sjeleglad for at jeg hadde Europeiske da jeg var på tur og fikk blodforgiftning. Jeg ble godt ivaretatt av dem, mens reiseforsikringen til kredittkortet fikk jeg ikke tak i (var der jeg prøvde først før jeg kom på at jeg har Europeiske) midt på natta. 

Anonymkode: b4348...dd2

Skrevet

ja, du kan ordne reiseforsikring for kun selve reisen.

Men jeg har helårs. Genialt når telefonen ble ødelagt. Og veldig glad jeg slapp betale tannlegeregning etter fall med sykkel i nabolaget. For å ikke snakke om å få dekket det nødvendige når bagasjen ble forsinket på innlandsreise.
Den hjalp meg også når jeg misset ett tog fordi flyet var forsinket.
Nå har jeg vært heldig å ikke mistet eller blitt frastjålet vesker, jakker eller lignende, men er glad jeg har en reiseforsikring som vil dekke det dersom det skulle skje.

Men om du ikke planlegger bli syk, havne i ulykke, bli frastjålet eller miste noe, eller bli forsinket på norgesferien, så kan du alltids spare pengene helårsforsikringen koster... Om du skal på norgesferie, så gjør det vel ikke noe om du ikke får avbestilt ferien dersom du blir syk, det er billigere å ta den sjansen enn å betale en helsårsforsikring?
Om du blir syk på norgesferien og må avbryte, eller noen i familien blir akutt syk så du må hjem, så er det helt greit legge ut for ny hjemreise? Om telefonen din blir frastjålet, så går du bare rett på butikken å kjøper en ny, så er alt fint og glemt?
Så lenge du har mer enn god nok råd til å dekke alt dette, så kan du fint droppe helårsforsikring.

Skrevet
3 hours ago, Taluno said:

Men om du ikke planlegger bli syk, havne i ulykke, bli frastjålet eller miste noe, eller bli forsinket på norgesferien, så kan du alltids spare pengene helårsforsikringen koster... Om du skal på norgesferie, så gjør det vel ikke noe om du ikke får avbestilt ferien dersom du blir syk, det er billigere å ta den sjansen enn å betale en helsårsforsikring?
Om du blir syk på norgesferien og må avbryte, eller noen i familien blir akutt syk så du må hjem, så er det helt greit legge ut for ny hjemreise? Om telefonen din blir frastjålet, så går du bare rett på butikken å kjøper en ny, så er alt fint og glemt?
Så lenge du har mer enn god nok råd til å dekke alt dette, så kan du fint droppe helårsforsikring.

For min del ville jeg aldri hatt reiseforsikring kun for innenlandsreiser. Man skal bli frastjålet ting ganske ofte eller måtte avlyse reiser hvert år før det lønner seg. Til land utenfor norden ville jeg derimot aldri reist uten reiseforsikring. Ikke pga tyveri eller avbestilling, men fordi det kan ende med ruin om man må fraktes hjem med ambulansefly eksempelvis. På reiser i Norge er ikke det potensielle tapet så stort at det normalt vil lønne seg med reiseforsikring over tid.

Anonymkode: 732c9...e62

Skrevet

Du trenger den ikke, på samme måte som ved utenlandsreiser. Samtidig gir den jo en del dekninger også innenlands som kan være hendige. Men neppe verdt prisen. Med mindre man har spesielt uflaks, selvsagt. En venn av meg tryna på sykkel og knuste tennene. Tannbehandlingen ville nok fort kostet i hundretusenkronersklassen, men ble dekket av reiseforsikringen selv om hun var bare på tur til ei venninne borti veien. 

Forsikringsselskapene skor seg vel ellers godt på å ikke sette ned prisen på årsreiseforsikringer selv om folk knapt reiser utenlands lenger, sammenlignet med tidligere. Prisen er tilpasset den risikoen som var med normale reisemønstre, det er klart utgiftene deres er ekstremt redusert på akkurat dette området. 

Anonymkode: 6540a...6bd

Skrevet

Jeg har helårs reiseforsikring primært for reiser utenlands. Jeg vet min gjelder fra jeg går ut av døra. 

Anonymkode: f8598...40a

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For min del ville jeg aldri hatt reiseforsikring kun for innenlandsreiser. Man skal bli frastjålet ting ganske ofte eller måtte avlyse reiser hvert år før det lønner seg. Til land utenfor norden ville jeg derimot aldri reist uten reiseforsikring. Ikke pga tyveri eller avbestilling, men fordi det kan ende med ruin om man må fraktes hjem med ambulansefly eksempelvis. På reiser i Norge er ikke det potensielle tapet så stort at det normalt vil lønne seg med reiseforsikring over tid.

Lurer på regnestykket ditt her. Blir du frastjålet en iPhone i dag så har du fått stor nok erstatning for å dekke 5-8 år med reiseforsikring. 

Anonymkode: b0c7b...a51

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på regnestykket ditt her. Blir du frastjålet en iPhone i dag så har du fått stor nok erstatning for å dekke 5-8 år med reiseforsikring. 

Aldri hatt en iphone. Bruker maks et par tusen på en ny mobil, og har fortsatt til gode å miste en (bank i bordet, men skal miste ofte før det lønner seg). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Aldri hatt en iphone. Bruker maks et par tusen på en ny mobil, og har fortsatt til gode å miste en (bank i bordet, men skal miste ofte før det lønner seg). 

Takk for den fine, personlige og totalt irrelevante historien.

Her kan du lese om hva et eksempel er: https://no.thefreedictionary.com/eksempel

Og ellers en kjapp artikkel som viser en kort oversikt over mestselgende mobiler med pris: https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/04/02/7514275/telefon-til-over-16.000-kroner-er-den-mest-solgte-i-norge

Og du; husk at du ikke er den eneste som eksisterer på denne jorda og at du ikke engang svarer i din egen tråd. Informasjon er relevant for andre enn bare deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helårs reiseforsikring betaler jeg 756,- for.

Når min nesten helt nye telefon falt ut av lomme, så ville ny tilsvarende kostet 4000,-. det var første gang jeg har ødelagt en telefon, men det var utrolig godt å slippe bruke en krone på ny telefon under ett år etter jeg hadde kjøpt ny... Tannlegeregningen kom på 12 000,-.

På to relativt små uhell har jeg fått igjen 16 000,- som er over det dobbelte av hva jeg har betalt i forsikring. Jeg vil helt klart si at det har vært lønnsomt ha den forsikringen, selv om jeg betalte på den i nesten ti år før jeg fikk bruk for den.

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for den fine, personlige og totalt irrelevante historien.

Og du; husk at du ikke er den eneste som eksisterer på denne jorda og at du ikke engang svarer i din egen tråd. Informasjon er relevant for andre enn bare deg.

Ok, beklager om det var irrelevant å svare konkret på spørsmålet du stilte. Du svarte visst ikke i din egen tråd du heller, hadde blitt ganske tomt her inne om alle bare skulle svare i sin egen tråd. 

Iblant lurer jeg på hva slags folk som egentlig sitter bak tastaturene her inne og lirer av seg ting.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...