AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Del Skrevet 13. januar 2022 Vi har en valp som er 12 uker. Hun biter på tær, fingre, hender, sofa osv hele tiden. Om hun ikke er trøtt og søvnig biter hun hele tiden. Det er lekebiting, men tennene vokser og det kan gjøre vondt. Jeg leser at man helst ikke skal si "nei" så mye til valper, men heller avlede eller ignorere. Men gir man henne en annen leke å bite på tar det et par sekunder før hun biter på tærne igjen. Tips på hvordan vi skal håntere dette? Trenger jeg å være bekymret for at hun skal bite når hun blir stor, eller tror dere at hun vokser det av seg? Det er en Bichon Havanais tispe på 12 uker. Anonymkode: 3a7d2...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Del Skrevet 13. januar 2022 Det er helt normale valpefakter. Hun kommer til å bite en stund til, så det er bare å skaffe seg vernesko og hansker 😅 Du har rett i at man ikke skal korrigere valper. Det blir litt som å skulle korrigere en baby for å slippe vannkoppen i gulvet. Ingen av de har utviklet hjernen godt nok til å forstå at det er noe man ikke skal gjøre. Begge gjør akkurat det som faller de inn i det øyeblikket. Man kan ikke stille krav til en valp, for de er alt for unge til å forstå hva som forventes av de. Hjernen og kroppen må få litt tid til å vokse og utvikle seg før man kan stille krav. Og verken valp eller hund forstår hva "nei" betyr før de blir lært hva det betyr på samme måte som man lærer en valp hva "sitt" betyr. Å avlede er flott, men for en valp er ting som rører på seg (føtter og fingre) litt mer spennende enn en leke som slutter å røre på seg når den får tak i den. Se om du kan finne leker med litt lyd 😊 Og, å snu ryggen til kan kanskje hjelpe når valpen blir litt eldre. Om valpen er overstimulert, så kan det også være lurt å sette valpen i en grind/bur med noe godt å tygge/slikke på (tyggebein eller kong). Overstimulerte valper er verre enn piranha 😅 Min egen hund var et mareritt på biting når den var valp. Å rope "au" eller hyle gjorde den bare mer gira 😅 jo mer rolig jeg var, jo mindre bet den. Og ja, så lenge dere ikke belønner bitingen, så vil det gi seg. Men først skal valpen gjennom tannfelling (4-6mnd). Etter det vil bitingen gi seg automatisk. Valpebiting kan være vondt/frustrerende, men hold roen. Det VIL gi seg 😊 Anbefaler YouTube kanalen McCann Dog training. De har masse gode videoer om valper og trening, hvordan dagen med en valp bør se ut (miljøtrening, legge inn rutiner etc), hvordan de første ukene skal se ut når det kommer til trening (lydighet, legge godt grunnlag for innkalling, navn, kontakttrening, ro-trening og hjemme-alene trening) osv. Man får masse gode tips og triks der. Jeg følte meg litt mer sikker og trygg på at jeg gjorde ting rett med min valp etter å ha sett valpevideoene deres 🙂 Og, gratulerer med valp! Anonymkode: ddec5...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi har en valp som er 12 uker. Hun biter på tær, fingre, hender, sofa osv hele tiden. Om hun ikke er trøtt og søvnig biter hun hele tiden. Det er lekebiting, men tennene vokser og det kan gjøre vondt. Jeg leser at man helst ikke skal si "nei" så mye til valper, men heller avlede eller ignorere. Men gir man henne en annen leke å bite på tar det et par sekunder før hun biter på tærne igjen. Tips på hvordan vi skal håntere dette? Trenger jeg å være bekymret for at hun skal bite når hun blir stor, eller tror dere at hun vokser det av seg? Det er en Bichon Havanais tispe på 12 uker. Anonymkode: 3a7d2...daa Sett skåler med hundegodbiter sprett over hele huset. Hver gang den ikke biter på noe, eller med det samme den slutter å bite, så gi godbit og ros. Anonymkode: 1fa54...e5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg er nok ikke helt oppdatert på nye måter å trene valp, for vi bruker nei. Yngste her er straks 4mnd,og hun vet hva nei betyr.. Men på henne fungerer det også å si au eller et lite ynk/skrik, så slutter hun å ser på deg. Men, de fleste hunder gir seg med den bitingen etter tannfelling. De er barn, som klør i tennene og som vil smake på alt. Tigre, løver, hunder osv leker også med hverandre ved å lekesloss og bite, så det er helt naturlig. Anonymkode: cce7b...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Del Skrevet 13. januar 2022 At valper biter kommer man som regel dessverre ikke utenom. 🙂 Jeg fikk valp i sommer, som var akkurat som du beskriver. Jeg leste denne fra Lundqvist hundeskole: https://www.lundqvist-hundeskole.no/wp-content/uploads/2020/04/Hverdag-med-valp.pdf Fulgte rådet om å lage et fristed (grind) for valpen som den ble puttet inn i når den ble for ille. Det reddet meg. Brukte også valpesnor (en kort taubit festet i halsbåndet). Man kan da lede valpen bort uten at den får mulighet til å bite. Anbefales også! Jeg bruker forresten også (med hell) «nei». Lykke til, og om det er en trøst, så er min valp nå ni mnd. og har sluttet med bitingen for lengst. Det vil garantert din gjøre også. 🙂 Anonymkode: 5ccb7...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Del Skrevet 13. januar 2022 Hvis det ikke funker å pipe så de slutter (funka ikke på vår), er det bare å skaffe Crocs og handsker og holde ut til den blir litt eldre. Ignorer bitingen, forlat rommet i noen sekunder om det blir for ille. Valpen vår bet som pokker, men det ga seg, som alle sa det ville. "Nei" har aldri funket spesielt bra på vår, men funker fint å bruke andre kommandoer. Som "på plass" og "bli" om hun gjør noe hun ikke skal. Anonymkode: a7f16...a83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 13. januar 2022 #7 Del Skrevet 13. januar 2022 For at "nei" skal fungere (uten at man blir så sint i stemmen at valpen slutter fordi du blir skummel) så må det læres inn som enhver annen kommando. Valpen kan ikke norsk og forstår ikke ord vi sier av seg selv. Valpebiting vokser de av seg uansett hva vi gjør, det er en fase, men det kan være frustrerende og vondt mens det står på. Det kan være lurt å tenke litt gjennom hvordan dagen til valpen er for å minimere det. Når valpen sover så ligger den på lading. Dvs at når den våkner så har den masse overskuddsenergi og kan være vanskelig å avlede. Da kan det være lurt å gå ut slik at valpen kan få utløp for energien sin ute i stedet for på våre hender, tær og møbler. Fokuser på god sosialisering og miljøtrening, tren kontakttrening og avslutt gjerne med godbitsøk før dere går inn. Ikke løping, leking og herjing med valpen inne. Da venner den seg til å være aktiv og gira inne. Det kan være lettere å avlede med mat (fylt kong, tyggebein, strø godbiter utover, kontakttrening...) enn leke, spesielt også siden leke ofte girer opp (noe som kan føre til mer biting) og mat roer ned. Noen ganger kan man gjøre alt "etter boka" og valpen fortsetter å bite. Det er helt normalt. Som andre har nevnt, sett den i en grind nær dere sammen med fylt kong/tyggebein, teppe og vann. Hvis de har fått utløp for energien ute så kan de være overtrøtte og vil i så fall sovne relativt fort når de ikke får anledning til å herje og kave seg opp. Lykke til - det går over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå