AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Har en ledning under kjøkkenskap/benk. I dag måtte jeg få løs lista under skapet/benken pga vannsøl. Er en slik du skal kunne vippe ut, men måtte styre fælt-satt bom fast. Ser da at det er laga veldig lite hull til den ledningen i lista og ser ut som den er i klem. Jeg er veldig redd for brann😱😅Når blir dette skummelt mtp brann? Kan ikke se at plastikken er slitt av, men den hadde merker. Bør jeg få inn en elektriker? Legger ved bilde Anonymkode: a8141...ad2
Antiviruset Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Er det sår på ledningen så må den kabelen skiftes ut! Kommer elektrisk strøm på avveie vil det oppstå varmgang og fare for brann. Gjennomføringer i vegg så er det krav til at elektriske ledninger skal ligge i rør. Er usikker om dette også gjelder for skap og seksjoner. Uansett du trenger en elektriker til å få utført den jobben der. Få dokumentasjon på utført arbeid som dokumentasjon for fremtidig bruk (videresalg av bolig ) i fremtiden. 1
solmåneogstjerner Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 (endret) Dette burde du bytte ut. Strøm er elektroner på vandring. Blir det mye av dem og det blir 'kø' så blir det varmegang. Det kan medføre brann ja. Selv om ikke det er store skader på ledningen. Selvsagt kan det gå bra - i lang tid. Men man vet aldri. Anbefaler elektriker. Endret 13. januar 2022 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Tusen takk for svar! Da skal jeg få tak i en elektriker så snart jeg har råd. Noen som vet ca pris? Anonymkode: a8141...ad2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Be en elektriker flytte kabelen så du ikke øker risikoen for å få serielysbue som fører til brann. Det er sikkert gjort på et par timers arbeid. Anonymkode: 8f1fa...758
Whistler Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for svar! Da skal jeg få tak i en elektriker så snart jeg har råd. Noen som vet ca pris? Anonymkode: a8141...ad2 CA 1500 i timen plus materiell.
Oppgitt78 Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 (endret) Hvis det ikke er hull i plasten, så er det ikke nødvendig å gjøre noe som helst. (Ut i fra bildene dine) Endret 13. januar 2022 av Oppgitt78 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Oppgitt78 skrev (27 minutter siden): Hvis det ikke er hull i plasten, så er det ikke nødvendig å gjøre noe som helst. (Ut i fra bildene dine) Dette stemmer ikke, se feks denne videoen, så lenge det er knekk eller slag mot kabelen så øker faren for tretthetsbrudd og serielysbue. Anonymkode: 8f1fa...758
Oppgitt78 Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette stemmer ikke, se feks denne videoen, så lenge det er knekk eller slag mot kabelen så øker faren for tretthetsbrudd og serielysbue. Anonymkode: 8f1fa...758 Jeg kjenner godt til farene med elektriske anlegg. Tretthetsbrudd fordrer normalt sett at kabelen er i bevegelse til stadighet. Klemskader kan selvsagt være en fare, men da ville man i de aller fleste tilfeller sett mer spor av det utvendig på kabelen enn kun litt skraper i plasten.
trøndermann38 Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tusen takk for svar! Da skal jeg få tak i en elektriker så snart jeg har råd. Noen som vet ca pris? Anonymkode: a8141...ad2 Kan fort bli 2-3000
tdm900 Skrevet 13. januar 2022 #11 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en ledning under kjøkkenskap/benk. I dag måtte jeg få løs lista under skapet/benken pga vannsøl. Er en slik du skal kunne vippe ut, men måtte styre fælt-satt bom fast. Ser da at det er laga veldig lite hull til den ledningen i lista og ser ut som den er i klem. Jeg er veldig redd for brann😱😅Når blir dette skummelt mtp brann? Kan ikke se at plastikken er slitt av, men den hadde merker. Bør jeg få inn en elektriker? Legger ved bilde Anonymkode: a8141...ad2 Dette er en fast innstallasjon, og det er jo hele tråder i den. Tror ikke faren for slitasje er så stor på dette, men amatørmessigt gjort er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå