Balian d'Ibelin Skrevet 13. januar 2022 #1 Del Skrevet 13. januar 2022 Slanking og livsstilsendringer kan redde liv. Det må vi kunne snakke om – og lage TV-underholdning av. https://www.nrk.no/ytring/ingen-fettskam-pa-vare-skjermer-1.15807608 Er dere enige eller uenige med Hanne McBride som skrev denne artikkelen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg er uenig i premisset. Det opplegget er ikke en livsstilsendring men en intens slankekur som ikke engang er individuelt tilpasset deltakernes ulike fysikk og kaloribehov. Alle eksperter er enige om at slankekurer ikke er en løsning for folk som skal ned i vekt. Dette er underholdning og McBride jobber for selskapet som tjener penger på underholdningen. Problemet med søppel som dette er at folk tror det funker. Det gjør det ikke. Anonymkode: 29515...32a 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg er enig, har ikke noe imot programmet Anonymkode: 4e6cb...d7f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Del Skrevet 13. januar 2022 Veldig uenig, for det første er hele programmet veldig "cookie cutter" altså ikke individuelt tilpasset. For det andre er det ingen grunn til og gjøre livsendringer for og slanke seg osv. Dette er noe man velger selv og det er helt feil og putte fokus på denne type ting. Vi bør heller sette mer fokus på hvor mye sjikane så mange som lider av overvekt får. I dagens samfunn må vi lære at ikke alle er like. noen er tynne andre er litt mer runde i kantene sånn er det bare. Anonymkode: bf240...ec2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg tror på en mellomting. På samme måte som at nrks «eit feitt liv» var for polarisert på offer siden så er «16 ukers helvete» for polarisert på skjerp-deg siden for å si det litt enkelt. Men nå er førstnevnte ment som folkeopplysning og sistnevnte underholdning så det har jo noe å si. Å bruke av som inspirasjon og opplysning er ikke så smart, for det ville jeg valgt noe annet. Anonymkode: 00f92...f10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg er enig i den setningen, men om det der programmet er det som kommer til å hjelpe folk er jeg usikker på. Tror ikke akkurat det er det de har som mål, tror det er mest underholdning. Anonymkode: fd112...b9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er uenig i premisset. Det opplegget er ikke en livsstilsendring men en intens slankekur som ikke engang er individuelt tilpasset deltakernes ulike fysikk og kaloribehov. Alle eksperter er enige om at slankekurer ikke er en løsning for folk som skal ned i vekt. Dette er underholdning og McBride jobber for selskapet som tjener penger på underholdningen. Problemet med søppel som dette er at folk tror det funker. Det gjør det ikke. Anonymkode: 29515...32a Jepp! De kunne ha laget et program med et skikkelig opplegg, individuelt tilpasset. Altså, det er jo en gylden mulighet! De kunne ha tatt diverse helsetester og sett an de ulike personenes kropper, livsstil, personlighet, bagasje (forskjell på om man har jojoslanka i 20 år vs. aldri slanket seg før) osv. og laget et opplegg som funker for den enkelte. 16 uker er lenge, med riktig fremgangsmåte for den enkelte kunne man sett stor forandring, helt uten ekstreme metoder. Man kunne vist at folk er forskjellige så man trenger ulike grep for å lykkes. Men neida, her kjører man ekstremt og restriktivt, samme opplegg for alle uansett bagasje. Anonymkode: 9edab...670 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg tror vi må slutte å bli så krenka. Det er ikke til å stikke under en stol at vekten generelt har økt i samfunnet, det kan gi helseproblemer. Kanskje ikke i dag, men på sikt. Det er ikke nødvendigvis sånn at bare fordi man vil forsøke å få endret vanene til nordmenn så er det pga. utseende. Men overvekt er et reelt problem. Å ja, jeg har slitt med spiseforstyrrelser selv, både den ene og andre veien. Så jeg vet at det kan være en sykdom veldig godt. Men jeg vil jo slite like mye med kroppen min om det er sykdom som ligger bak overvekten eller ei. Så det jeg tenker er at vi rundt må slutte å tro at man slanker seg bare pga. utseende. De som er i kategori høy overvekt/fedme bør gjøre det for helsen alene. Så ja til mer opplysninger rundt dette, også for de som kommer etter oss. Det er for lett å få tilgang på mat nå. Tenker da på spesielt ungdommen. Kjøp en kaffe få med en bolle, kjøp 3 wienerbrød betal for 2... Heeeeelt dustete. Samme med fastfood som kjører kampanje rettet mot skolelunsj... De dårlige vanene starter der. Anonymkode: 6aa49...f42 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Del Skrevet 13. januar 2022 Kanskje har vi for mye frihet når det kommer til kosthold 🤷♀️ at det skulle vært noe slags national standard, ikke på vekt men på matinntak. Anonymkode: fd112...b9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Del Skrevet 13. januar 2022 Jeg gidder rett og slett ikke følge med på sånne program. Syns ikke det virka sunt i hele tatt! Deltakerne har kanskje valgt bli med selv da, men likevel... Greit begynne med sunnere livsstil og trening, men sånt hardkjør! Tror heller kroppen får sjokk, enn at det hjelper!!! Dessuten er jeg møkk lei av kosthold, og slanke hysteri som er nesten overalt! Finns mye verre ting på jord enn at noen er litt overvektige!!!! Anonymkode: 2471a...1c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #11 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje har vi for mye frihet når det kommer til kosthold 🤷♀️ at det skulle vært noe slags national standard, ikke på vekt men på matinntak. Anonymkode: fd112...b9e Helt enig, Legge høyere skatter på mat med høyt kaloriinnhold Kan være en god start. Ingen trenger og spise rødt kjøtt hver dag, eller godteri hver uke. Og på lik linje kan vi få senket prisene på grønsaker osv. Jeg er veganer og føler at et plantebasert kosthold er optimalt for dagens mennesker. Anonymkode: bf240...ec2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #12 Del Skrevet 13. januar 2022 Det er så skummelt å lage underholdning av slanking, ettersom så mange overvektige er i en særdeles sårbar tilstand. Jeg er helt for å snakke om det mer åpent, å ha det mer inn i skole, å ta grep offentlig for å forbedre kostholdet til folk, men jeg får problemer når det er ment som underholdning. Dette er ikke ment som opplysning. Og ja, det er helt sikkert vanskelig å gjøre dette interessant, men det er garantert mulig. Anonymkode: e69ee...c44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #13 Del Skrevet 13. januar 2022 Som overvektig bryr jeg meg fint lite om slanke program osv osv. Men som en overvektig som har slanket seg flere ganger i løpet av livet er jeg ikke enig i at dette programmet hjelper i lengden. Noen få klarer å holde den vekta men for mange overvektige er det veldig psykisk og uten fokus på denne delen vil man lett legge på seg igjen vekta pluss mer fordi man gir opp litt på seg selv etter man ikke har klart å holde vekta nede. Nå vet jeg ikke hvor mye de fokuserer på det psykiske og eventuell mat avhengihet i det programmet, men jeg tror det er aller viktigst, spesielt for oss som er overktig og har vært det store deler av livet. Anonymkode: 894cb...5df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 13. januar 2022 #14 Del Skrevet 13. januar 2022 Mulig det er noe jeg ikke skjønner - men det hjelper da vitterlig for de fleste å slanke seg. Dvs. at man slanker seg med å spise mindre enn man forbrenner. De fleste lykkes med det så lenge de følger det prinsippet. Det veldig mange ikke gjøre er å holde vekta etterpå men det er jo fordi de går tilbake til de gamle vanene. Dvs. å spise mer enn man forbrenner - da går vekten opp. Det er ikke selve slankingen som er feil. Det kan diskuteres hvor bra det er å ligge i stort underskudd - da må man jo trappe opp spisingen etterpå . Eller at man kan risikere at vekten går litt opp etter kuren - men man skal fremdeles ikke spise mer enn man forbrenner (hvis man ønsker å holde vekta) Jeg skjønner godt at man vil booste en sunnere livsstil ved å kjøre noen tøffe uker til å begynne med. I dette programmet har de jo god oppfølging og jeg antar også de enten får oppfølging eller gode råd til hva de bør gjøre etterpå. Så jeg skjønner virkelig ikke problemet , 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #15 Del Skrevet 13. januar 2022 Det jeg reagerer mest på er at de skal ha «samme kostholdsplan», men det er jo alltid forskjeller på kalorimengder for menn og kvinner i det minste. Ellers liker jeg programmet. Det er noen av oss som trenger en «pang» start. Noe de presiserer at dette er, ikke livet ut. Anonymkode: b05fd...6a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #16 Del Skrevet 13. januar 2022 Det blir for mye usunt fokus når det er masse proteinpulver og 30g peanøttsmør som kos. Skulle ønske de fokuserte på realistisk vektnedgang og måltider. Hvis de hadde laget et treningsopplegg og kostholdsplan som vi som seere faktisk kunne fulgt så kunne det vært meget spennende. Anonymkode: eeb75...c87 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #17 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje har vi for mye frihet når det kommer til kosthold 🤷♀️ at det skulle vært noe slags national standard, ikke på vekt men på matinntak. Anonymkode: fd112...b9e Nei da. Alle har jo lavt stoffskifte og/eller tung beinbygning. Så det er der problemet ligger. Anonymkode: 362f7...585 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #18 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det blir for mye usunt fokus når det er masse proteinpulver og 30g peanøttsmør som kos. Skulle ønske de fokuserte på realistisk vektnedgang og måltider. Hvis de hadde laget et treningsopplegg og kostholdsplan som vi som seere faktisk kunne fulgt så kunne det vært meget spennende. Anonymkode: eeb75...c87 Enig, pulver er ikke mat. Synes det er rart at en pulvershake var frokosten deres liksom. Ikke akkurat naturlig, og gir dem ingen innsikt på hva kroppen egentlig trenger. Anonymkode: fd112...b9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #19 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje har vi for mye frihet når det kommer til kosthold 🤷♀️ at det skulle vært noe slags national standard, ikke på vekt men på matinntak. Anonymkode: fd112...b9e Og hvordan har du tenkt å gjennomføre det? Anonymkode: d85f1...b78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #20 Del Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje har vi for mye frihet når det kommer til kosthold 🤷♀️ at det skulle vært noe slags national standard, ikke på vekt men på matinntak. Anonymkode: fd112...b9e Vi har jo nasjonale anbefalinger, men ingen gidder å følge de. Anonymkode: 00f92...f10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå