AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Jeg jobber på kontor, men kjenner at jeg har det mye bedre når jeg har en aktiv hverdag. Har funnet ut at barn i alderen 0-5 år er en gruppe jeg kan tenke meg å jobbe med (fått barn selv)! Dette er vel motsatt av hva de fleste jeg leser om på kg gjør, men er det noen som kan fortelle om lignende erfaring eller har gode råd? Anonymkode: cac7a...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Med tanke på hvor desperate barnehagene er etter folk nå, burde det enkleste i verden være å få prøve ut yrket. Ville tatt kontakt med en lokal barnehage, snakket med styrer og spurt hva som skal til for å få prøve seg som ringevikar feks 🙂 Anonymkode: fca5c...70d 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Med tanke på hvor desperate barnehagene er etter folk nå, burde det enkleste i verden være å få prøve ut yrket. Ville tatt kontakt med en lokal barnehage, snakket med styrer og spurt hva som skal til for å få prøve seg som ringevikar feks 🙂 Anonymkode: fca5c...70d Takk for tipset! Saken er den at jeg er i full jobb så ville egentlig høre litt råd og erfaringer før jeg evt tar steget og gjør som du foreslår -ts Anonymkode: cac7a...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Hva med å prøve å legge inn trening før jobb, gå til og fra jobb, aktivitet på ettermiddagen? Selv om du er aktiv i barnehagejobben må du huske at mye av aktiviteten er slitasje. Så hvis du har overskudd med kontorjobb så kan du trene mye, noe som vil gi deg mer når det gjelder å bygge seg opp fysisk. Men hvis du er interessert i barnehagejobb på grunn av det sosiale og omsorgen for barna stiller saken seg annerledes, da vil kanskje et jobbytte være nyttig. Anonymkode: cd2a7...c53 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med å prøve å legge inn trening før jobb, gå til og fra jobb, aktivitet på ettermiddagen? Selv om du er aktiv i barnehagejobben må du huske at mye av aktiviteten er slitasje. Så hvis du har overskudd med kontorjobb så kan du trene mye, noe som vil gi deg mer når det gjelder å bygge seg opp fysisk. Men hvis du er interessert i barnehagejobb på grunn av det sosiale og omsorgen for barna stiller saken seg annerledes, da vil kanskje et jobbytte være nyttig. Anonymkode: cd2a7...c53 Hei, takk for innspill. Det er naturligvis også fordi jeg har et ønske om å være en omsorgsperson og ha en jobb som føles mer kompatibel med meg som person. Jeg trener utenom jobb, men føler at jobben drar all energi av meg samme hvor mye jeg står, går, tar pauser osv. Så kjenner at jeg ønsker meg inn i et annet fagfelt, og tenker da å kanskje sikte mot bhg, selv om jeg oftest leser om pedledere og assistenter som er klare for å forlate barnehagene og skaffe seg kontorjobb - derfor ønsket jeg innspill om dette ts Anonymkode: cac7a...7e6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Skrevet 18. januar 2022 Hei Jeg har jobbet i en butikk i 6 år, deretter som ringevikar i en barnehage i noen måneder før jeg fikk min kontor jobb som jeg har nå. Jeg skjønner hva du mener, jeg savner det også av og til å gjøre ting med hendene mine og å ha en aktiv hverdag. Samtidig nyter jeg fordelene jeg har nå - fleksibel arbeidstid, jeg har ikke 10 barn som trenger oppmerksomhet rundt meg klokka 7.30 om morgenenen osv. Alle jobber har fordeler og ulemper. Å jobbe med barn er veldig slitsomt og noe helt annet enn å tilbringe tid sammen med dine egne barn. Du er helt sliten etter en dag på jobb, det er mye støy, rotete og mye ansvar osv. I tillegg er lønnen ikke veldig høyt som ringevikar eller barnehahgelærer. Kanskje det er best hvis du snakker med en karriereveileder? Det finnes jo også mange andre jobber med barn/fokuss på omsorg, og hun/han kan vise deg mulighetene som du har Tenker også at det er lurt å ha en prøve dag eller noe sånn i barnehagen før du slutter din nåværende jobb Beklager hvis jeg har gjort mange feil i teksten, jeg lærer fremdeles norsk! Håper jeg kunne hjelpe litt Lykke til! Anonymkode: dd121...b1f 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #7 Skrevet 18. januar 2022 Vet ikke om dette er et fryktelig dårlig forslag - men kan du ikke for eksempel sjekke med en barnehage i nærheten av deg og spørre om de trenger folk / om du alternativt da kan komme å prøvejobbe i en uke? Da kan du bruke en ferieuke på andre jobben din, med mindre dere har "bestemt ferie". Da får du jo dannet deg et lite bilde av hvilke arbeidsoppgaver dette innebærer/hvor mye det krever fra deg og om du vil trives med det. Alternativt sjekke opp 50% stillinger i barnehage og søke, for å så trappe ned til 50% i den andre jobben din? Anonymkode: 75a77...17f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Skrevet 18. januar 2022 Du får brukt kroppen mere i barnehagen og man har som oftest mulighet til å variere hvordan innenfor gitte rammer, for meg var det en fordel. Jeg bar ikke barn med mindre det var helt nødvendig. Jobbet en stund i friluftsbarnehage hvor vi var ute i skog hver dag og barna der var veldig selvhjulpne i fht bybarnehagen jeg også jobbet i. Det var også mindre støy i friluftsbarnehagen. Anbefaler å forsøke å få jobb i en slik barnehage. I bybarnehagen var det enormt mye støy noe som selvsagt også skyldtes at styrer ikke så problemet med støy for de dagene styrer ikke var tilstede var det mindre støy. Men, en barnehagejobb krever en helt annen tilstedeværelse enn en kontorjobb. Jeg har forsøkt begge deler. Anonymkode: 4a810...fc9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 11.47): Hei, takk for innspill. Det er naturligvis også fordi jeg har et ønske om å være en omsorgsperson og ha en jobb som føles mer kompatibel med meg som person. Jeg trener utenom jobb, men føler at jobben drar all energi av meg samme hvor mye jeg står, går, tar pauser osv. Så kjenner at jeg ønsker meg inn i et annet fagfelt, og tenker da å kanskje sikte mot bhg, selv om jeg oftest leser om pedledere og assistenter som er klare for å forlate barnehagene og skaffe seg kontorjobb - derfor ønsket jeg innspill om dette ts Anonymkode: cac7a...7e6 Vi kan bytte jobb da 😀 jeg ønsker å gå fra barnehage til kontor. Herregud så digg! Anonymkode: c9db8...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Skrevet 18. januar 2022 Forstår deg kjempegodt har selv valgt å kutte ut kontorjobb for å få mer aktiv jobb. Helse er viktigere enn lønn. Men erfaring er at barnehagene ikke kallrr til intervju de anser meg nok som overkvalifisert. Ville levert søknad i egen person om jeg var deg. Anonymkode: ebb8b...f02
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Skrevet 18. januar 2022 Men tenker du da å bli ped.leder eller assistent? Det er veldig dårlig betalt å være assistent så ville undersøkt lønnsnivået der før jeg gjorde karrierebytte. Er det du jobber med i dag noe du kan falle tilbake på (du har utdannelse til det osv) så er det jo bare å søke jobber i bhg da og så jobbe der en stund og om du ikke liker det så søker du deg bare tilbake i den bransjen du er nå (gitt at det er en bransje det ikke er kjempevanskelig å få jobb i) Anonymkode: 8e983...298
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #12 Skrevet 18. januar 2022 Ts her. Takk for masse gode innspill og erfaringsdelinger. Kjekt å lese både for og motargumenter! Ikke så enkelt å få testet yrket uten å gi fra meg jobben jeg har dessverre, men har vurdert å søke på utlyste stillinger, se om jeg får tilbud og så søke ulønnet permisjon. Har ikke verdens beste lønn uansett så tenkte å begynne som assistent og evt utdanne meg langsmed til ped./bhglærer. Har prøvd meg i skole og sfo da jeg var yngre, likte det ganske godt men trivdes best med de yngste og på sfo, derfor tenker jeg nå bhg. Vet at kontor er "digg" i teorien, men jeg vil heller ha ansvar for barns læring og trygghet enn feks regnskapet til en bedrift. Jeg er mer utmattet av en dag på jobb med lite å gjøre enn en hel helg med masse aktiviteter (ikke nødvendigvis bare selvvalgte men ting jeg gjør for barnet mitt sin læring osv) og føler at jobben tapper meg og er demotiverende samme hvor fleksibel, rolig, osv den kan være, uavhengig av at jeg er sunn, aktiv og positiv på fritiden og generelt. Anonymkode: cac7a...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #13 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men tenker du da å bli ped.leder eller assistent? Det er veldig dårlig betalt å være assistent så ville undersøkt lønnsnivået der før jeg gjorde karrierebytte. Er det du jobber med i dag noe du kan falle tilbake på (du har utdannelse til det osv) så er det jo bare å søke jobber i bhg da og så jobbe der en stund og om du ikke liker det så søker du deg bare tilbake i den bransjen du er nå (gitt at det er en bransje det ikke er kjempevanskelig å få jobb i) Anonymkode: 8e983...298 Ts her, beklager glemte å sitere men jeg tenker å begynne som assistent og evt utdanne meg på sikt. Tror aldri jeg returnerer til jobben jeg er i nå, da jeg har prøvd mange ulike jobber med samme fagfelt og det passer meg veldig dårlig. Jeg får det til, men trives ikke. Anonymkode: cac7a...7e6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #14 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts her. Takk for masse gode innspill og erfaringsdelinger. Kjekt å lese både for og motargumenter! Ikke så enkelt å få testet yrket uten å gi fra meg jobben jeg har dessverre, men har vurdert å søke på utlyste stillinger, se om jeg får tilbud og så søke ulønnet permisjon. Har ikke verdens beste lønn uansett så tenkte å begynne som assistent og evt utdanne meg langsmed til ped./bhglærer. Har prøvd meg i skole og sfo da jeg var yngre, likte det ganske godt men trivdes best med de yngste og på sfo, derfor tenker jeg nå bhg. Vet at kontor er "digg" i teorien, men jeg vil heller ha ansvar for barns læring og trygghet enn feks regnskapet til en bedrift. Jeg er mer utmattet av en dag på jobb med lite å gjøre enn en hel helg med masse aktiviteter (ikke nødvendigvis bare selvvalgte men ting jeg gjør for barnet mitt sin læring osv) og føler at jobben tapper meg og er demotiverende samme hvor fleksibel, rolig, osv den kan være, uavhengig av at jeg er sunn, aktiv og positiv på fritiden og generelt. Anonymkode: cac7a...7e6 Hold for all del på kontorjobben, lurt tenkt å søke permisjon. Det å være i aktivitet hele helgen med sitt eget barn er noe ganske annet enn å jobbe i barnehage. Da er det ikke sikkert du orker å gjøre så mye i helgene med barnet ditt lenger. Permisjon fra jobb og vikariat i barnehage hørtes ut som en fin plan. Anonymkode: cd2a7...c53 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #15 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hold for all del på kontorjobben, lurt tenkt å søke permisjon. Det å være i aktivitet hele helgen med sitt eget barn er noe ganske annet enn å jobbe i barnehage. Da er det ikke sikkert du orker å gjøre så mye i helgene med barnet ditt lenger. Permisjon fra jobb og vikariat i barnehage hørtes ut som en fin plan. Anonymkode: cd2a7...c53 Takk for svar. Jeg regnet med denne kommentaren ville komme ift aktivitet i helgene med småen, men det var for å illustrere at jeg generelt får mer energi av en aktiv hverdag enn å sitte på kontor. Men er vanskelig å få permisjon fra jobben, så føler jeg må ta et endelig valg før eller siden. Og jeg ønsker meg på sikt bort fra jobben min uansett. -ts Anonymkode: cac7a...7e6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #16 Skrevet 18. januar 2022 Du tror du vil jobbe i barnehage men tro meg, du vil ikke det. Rett og slett en dritt jobb. Tømmer all energien ut av deg fra alle kanter. Mass, støy, utakknemlig foreldrer, krangling, baksnakking i pauserommet, hardt vær, vasking, stell, påkledning, listen stopper ikke der heller. Anonymkode: 85232...890 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #17 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du tror du vil jobbe i barnehage men tro meg, du vil ikke det. Rett og slett en dritt jobb. Tømmer all energien ut av deg fra alle kanter. Mass, støy, utakknemlig foreldrer, krangling, baksnakking i pauserommet, hardt vær, vasking, stell, påkledning, listen stopper ikke der heller. Anonymkode: 85232...890 Har lest en del tråder hvor dette er gjengangersvaret men samtidig kjenner jeg flere som trives i bhg og vil jobbe der, så det jeg håper er at jeg kan finne en sånn arbeidsplass hbor Anonymkode: cac7a...7e6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 Sendte for kjapt. Skulle stå; Hvor man faktisk får brukt faget sitt og gjerne vil være på jobb. -ts Anonymkode: cac7a...7e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå