Gå til innhold

Anbefale sted å flytte for bedre skoleforhold både faglig og sosialt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er rimelig desperat og vurderer å flytte til annet sted i landet. Vi bor på Østlandet med store klasser og svært dårlig struktur både når det kommer til sosiale og faglige forhold. Barnet har blitt alvorlig mobbet gjennom hele barneskolen og vi håpet intenst på bedring når hxn gikk over til ungdomsskolen. Det blir ikke bedre og jeg tenker nå seriøst på å flytte til nytt sted. Barnet sliter med PTSD og pga mobbing. Vi trenger derfor et trygt sted med mindre forhold der det er færre elever i klassen med mulighet for tett oppfølging av kompetente, men også trygge voksne. Det er helt avgjørende at barn i området i hovedsak er snille med hverandre og inkluderende overfor eventuelt nye barn. Det er uaktuelt å flytte til et nytt sted preget av barn som mobber.  Vi kan flytte hvor som helst i Norge, men ønsker vel som utgangspunkt ikke å flytte lenger nord enn Nordland fylke. 

Har noen gode tips for steder med trygge og gode forhold som kan gi muligheter for en ny start? Alle råd mottas med takk!

Anonymkode: c6912...e04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn en privatskole. Kg i Oslo, eller St.Sunniva. Northern lights. Danielsen i Bergen. Men ha en plan, alt annet rundt ungdommen må også være på plass: familie, bolig, jobb for dere/deg voksne, økonomi, nettverk. Behandling for ptsd. Ellers blir det jo en ytterligere belastning for ham (og deg). Jeg ville heller sett på større steder enn små, størrelse både på sted og skoler gjør at man kan velge miljø man trives i i større grad, ikke være prisgitt de tilfeldige som er akkurat der akkurat da. Det gjelder skole, klasse, venner, fritidsaktiviteter, jobb, omgangskrets. 

Anonymkode: ad352...190

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finn en privatskole. Kg i Oslo, eller St.Sunniva. Northern lights. Danielsen i Bergen. Men ha en plan, alt annet rundt ungdommen må også være på plass: familie, bolig, jobb for dere/deg voksne, økonomi, nettverk. Behandling for ptsd. Ellers blir det jo en ytterligere belastning for ham (og deg). Jeg ville heller sett på større steder enn små, størrelse både på sted og skoler gjør at man kan velge miljø man trives i i større grad, ikke være prisgitt de tilfeldige som er akkurat der akkurat da. Det gjelder skole, klasse, venner, fritidsaktiviteter, jobb, omgangskrets. 

Tenker ikke flytte helt ut av det blå. Men er vanskelig å planlegge uten å kjenne til ulike områder. Tenker derfor det er greit å høre om noen har steder å anbefale for å trygge rundt barnet i ungdomstiden. Da vi flytter fra bolig på Østlandet bør vi greit ha råd til noe hvorsomhelst elles i landet. Sånn sett er ikke økonomi ift bolig et prblem. Jeg kan jobbe fra hvorsomhelst så det skal også ordne seg. Privatskole koster en del og nivået er ofte faglig høyt. Min oppfatning er at de sjelden er spesielt gode til å tilrettelegge for de ekstra sårbare elevene. Men det er jo heller ikke offentlige skoler og da står man like langt. Likevel føles det ikke riktig å skulle betale mange penger for privatskole som heller kunne gått til boligsparing for barnet. Det er jo pga mobbing vi trenger ny skole og annen struktur. Det bør i så fall dekkes av det offentlige.

Skrevet

Porsgrunn? 

Anonymkode: 896b2...a87

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei! Absolutt ikke! 

Skrevet

Jeg har jobbet på noen ulike skoler på Østlandet, så vet ikke hvordan det er på Vestlandet, sør, nord.. Har også jobbet på liten skole. Kjenner ei som jobber i ppt i sør, som har fortalt litt om skolene der. 

Mine erfaringer er absolutt ikke representativt for hele landet..

Men det har vært mye variasjon. Bygda er ikke nødvendigvis bra. Det er få elever, lite tilflytting, og nye elever kan være enkle å hakke på. Der jeg jobber, er det så mye tilflytting at det ikke er noe særlig spennende eller spesielt når det begynner nye elever. De blir en del av gjengen med en gang. 

Jeg tenkte en periode at skoler i områder med ressurssterke foreldre var veldig bra. Jeg jobbet på en sånn skole før. Mange med ingeniører som foreldre, og husene i området var dyre. Flotte unger og godt miljø. Så fikk jeg jobb på en annen skole i et "rikt nabolag", men der var barna frekke og snobbete, for å si det rett ut. Stor mobbesak på et trinn. Nå jobber jeg på en skole hvor folk bor i blokk, og mange med flyktingeforeldre, men jeg trives og det er godt miljø her. Vi har en stødig ledelse og kolleger. Men på en skole i samme by, er det visst mye dårlig miljø.

Det varierer også veldig fra klasse til klasse. På samme skole kan det være veldig godt miljø på fks 5.trinn, men være flere mobbesaker på 7. I "min" klasse har jeg hatt to mobbesaker, mens i parallellklassen har det ikke vært noen. Det kommer an på så mye. 

Jeg tror det beste kanskje er en skole i en medium stor by, utenfor sentrum. Men det viktigste er at du ringer rundt, forteller om problemet, og høre hva de sier i andre enden. Om de har noen tanker om tiltak. Spør hva slags verktøy de har å benytte se av i slike saker. Har de miljøterapeut? Innsatsteam mot mobbing? Hvordan er trivselen blant elevene, men også lærerne? Mye utskifting eller stabilt? Osv.... 

Anonymkode: 45adb...c45

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Porsgrunn? 

😳😳😳

Skrevet

Tenker også privatskole. Veldig vanskelig å komme ny på småplasser,da må du nok nesten være stjerna på fotballaget for å få innpass. 
Ellers er det store forskjeller på hvert enkelt trinn. Har en sønn på 6.trinn. Utrolig flotte inkluderende barn,aldri hørt noe negativt. 
Så har jeg en på 8.trinn og gud hjelp meg for noen utfordringer det er på det trinnet. Mobbing,røyking,rus,kriminalitet. Lista med barn med diagnoser er lang. Dette er en middels stor by. Ikke noe dårlig strøk.

Anonymkode: 6feb6...b67

• Liker 1
Skrevet

Vi flytter til sommeren, og mye av grunnen er skolen. Har søkt ungen inn i en privatskole, men vet ikke om hun kommer inn med en gang… 

Anonymkode: b2787...ccf

Skrevet

Sjekk ut Steinerskolen. Mange barn har kommet flyttende til Steinerskolen og fått blomstre. Menneskesynet Steinerskolen har gjør også så de ser barnet som en helhet og ikke bare faglig. Men ikke alle steinerskoler er like bra, så jeg ville sjekket litt rundt. En steinerskole med lang fartstid er nok best. En som har lærere som har den rette utdanningen og erfaringen. Her i området er Steinerskolen på Hamar kjent for å være veldig bra. Elevene på Steinerskolen er også ofte vant til at det kommer innflyttere i løpet av skolegangen. 

Anonymkode: 68ced...c57

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenker ikke flytte helt ut av det blå. Men er vanskelig å planlegge uten å kjenne til ulike områder. Tenker derfor det er greit å høre om noen har steder å anbefale for å trygge rundt barnet i ungdomstiden. Da vi flytter fra bolig på Østlandet bør vi greit ha råd til noe hvorsomhelst elles i landet. Sånn sett er ikke økonomi ift bolig et prblem. Jeg kan jobbe fra hvorsomhelst så det skal også ordne seg. Privatskole koster en del og nivået er ofte faglig høyt. Min oppfatning er at de sjelden er spesielt gode til å tilrettelegge for de ekstra sårbare elevene. Men det er jo heller ikke offentlige skoler og da står man like langt. Likevel føles det ikke riktig å skulle betale mange penger for privatskole som heller kunne gått til boligsparing for barnet. Det er jo pga mobbing vi trenger ny skole og annen struktur. Det bør i så fall dekkes av det offentlige.

Våre barn har gått på St Sunniva i Oslo og der er det veldig flinke til å ta vare på barn som sliter. Det ene barnet vårt slet med depresjon og det ble veldig tilrettelagt av skolen og de var utrolig flinke i kontakt med andre instanser også.

Anonymkode: f2984...c60

• Liker 1
Skrevet

Flytt til Sunnmøre. Volda. Verdas beste plass å vekse opp.

Anonymkode: b14e5...33a

Skrevet

Privatskole. Skriver ikke hvilken min begynte på, men det er en helt annen verden. 

Anonymkode: 09a21...ac6

Skrevet

Jeg ville ikke flyttet til et sted med så ulik dialekt som barnet ditt har. Har man litt utfordringer så blir det en ekstra byrde med dialekten, så ikke lenger sør enn Porsgrunn. 
Østfold ville jeg også holdt meg unna.

Anonymkode: b8ed0...706

Skrevet

Men det er jo virkelig ikke lett å anbefale en skole. For det ene trinnet kan ha et helt fantastisk miljø, mens det andre trinnet har ikke så bra miljø. Jeg har hatt 2 barn på samme skole, og trinnet til den ene var miljøet virkelig ille, og mange barn bytta over til privatskole, det gjorde og mitt barn. Mens det andre barnet gikk i en klasse, med helt fantastisk miljø, barnet har og 2 diagnoser, og fikk veldig god tilrettelegging. 

Men er det noen privatskoler der dere bor? Så får dere bare forhøre dere, hvordan miljøet er på disse skolene. Min erfaring er at det ofte er et godt miljø, og siden det er mindre skoler, så passer det bedre for barn med litt ekstra behov. Men det gjelder selvfølgelig ikke alle privatskoler.

Anonymkode: 9a4bf...2d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...