Gå til innhold

Hvorfor kan innkassoselskaper ta seg så godt betalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk et innkassokrav i dag, selv om det er flere dager siden jeg betalte den opprinnelige purringen, som jeg rett og slett hadde glemt i gravidtåka. Helt greit det, det tar sikkert bare litt tid før pengene blir overført og de får registrert det. Har gitt beskjed, og regner med det blir slettet snart. Men jeg reagerer ganske kraftig på at de har lagt på 600 kroner ekstra i gebyr. For hva da? Å sende ut en ny faktura? Hvordan i all verden er det greit?

Anonymkode: e2847...562

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan jo lett unngå slike gebyrer og det er jo et helt apparat som må settes i gang for å prøve å få folk til å betale regningene sine, så selvfølgelig skal de som tar den jobben ha betalt. 

Anonymkode: 38599...19f

• Liker 6
Skrevet

Skjønner ikke hvordan man kan glemme å betale regningene sine.

Anonymkode: 1e6e8...e4b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan jo lett unngå slike gebyrer og det er jo et helt apparat som må settes i gang for å prøve å få folk til å betale regningene sine, så selvfølgelig skal de som tar den jobben ha betalt. 

Tror du det koster 600 kroner per ekstra faktura? Hvorfor koster en vanlig purring bare rundt 50 kr ekstra, da? De skal jo selvsagt ha betalt, men det er jo allment kjent at det å drive innkasso kan være veldig lønnsomt.

• Liker 7
Skrevet

Skjønner ikke hvordan man kan glemme å betale regningene sine.

Er dette på noen måte relevant til spørsmålet i emnet? Ingen bryr seg om hvor flink du er til å ha alt på stell hele tiden. Lag ditt eget emne kanskje?

• Liker 7
Skrevet

Tror du det koster 600 kroner per ekstra faktura? Hvorfor koster en vanlig purring bare rundt 50 kr ekstra, da? De skal jo selvsagt ha betalt, men det er jo allment kjent at det å drive innkasso kan være veldig lønnsomt.

Selvfølgelig er det lønnsomt, ellers hadde ingen giddet ta den drittjobben og masse firmaer hadde aldri fått pengene sine fordi folk ikke hadde giddet betale, for det hadde jo ikke hatt noen konsekvenser å betale for seint.

Hvorfor ikke bare betale regningene i tide? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette på noen måte relevant til spørsmålet i emnet? Ingen bryr seg om hvor flink du er til å ha alt på stell hele tiden. Lag ditt eget emne kanskje?

TS skriver jo at hun glemte å betale en regning.

Jeg forstår ikke hvordan det går an. Å ikke ha penger til en regning, å be om utsettelse, å velge å betale den noen dager senere enn forfallsdato. Det forstår jeg.

Men å bare glemme den? Sletter man den fra nettbanken da? Hvordan glemmer man?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo mennesker som sender ut fakturaene og følger opp kravene som skal ha lønn. Såpass forstår du også.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det lønnsomt, ellers hadde ingen giddet ta den drittjobben og masse firmaer hadde aldri fått pengene sine fordi folk ikke hadde giddet betale, for det hadde jo ikke hatt noen konsekvenser å betale for seint.

Hvorfor ikke bare betale regningene i tide? 

https://www.nrk.no/norge/_-for-lonnsomt-a-drive-inkasso-i-norge-1.14309453

Det finnes mange lignende artikler, men han her oppsummerer problemet ganske bra. Og for min del er jeg så klart tilhenger av å betale regningene mine innen fristen, men denne fikk jeg som faktura på mail, og da gikk den rett og slett i glemmeboken opp i alt annet. Jeg har ikke problemer med å gjøre opp for meg, men det finnes jo de som er dårligere stilt økonomisk, og disse kan jo innkassoselskapene lett tjene grovt på. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS skriver jo at hun glemte å betale en regning.

Jeg forstår ikke hvordan det går an. Å ikke ha penger til en regning, å be om utsettelse, å velge å betale den noen dager senere enn forfallsdato. Det forstår jeg.

Men å bare glemme den? Sletter man den fra nettbanken da? Hvordan glemmer man?

Men det er ikke relevant hva du forstår eller ikke forstår her. Du trenger ikke å skjønne hvordan det er mulig for å svare på spørsmålet, som ikke omhandler enkeltpersoners betalingsvaner, men hvordan innkassobyråer kan ta seg så godt betalt. Fakturaen kom på mail og var aldri innom nettbanken. Noe mer orientering om den saken trenger du faktisk ikke.

• Liker 10
Skrevet

Hvordan kan du la være å betale ærlige arbeidsfolk for en vare eller en tjeneste du har kjøpt fra dem? Det er jo det egentlige spørsmålet her.

Inkassoselskapene tar selvfølgelig gebyrer fordi de må drifte det å kreve inn penger fra kunder som ikke betaler slik at de som har utført en tjeneste eller levert en vare kan få pengene sine for å holde bedrift og levebrød gående.

Så vanskelig er det ikke.

Anonymkode: 8e8a3...08d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er ikke relevant hva du forstår eller ikke forstår her. Du trenger ikke å skjønne hvordan det er mulig for å svare på spørsmålet, som ikke omhandler enkeltpersoners betalingsvaner, men hvordan innkassobyråer kan ta seg så godt betalt. Fakturaen kom på mail og var aldri innom nettbanken. Noe mer orientering om den saken trenger du faktisk ikke.

Du får jo også en purring/inkassovarsel før fordringen blir sendt til inkasso. Så at du har glemt den fordi den kom på mail tror jeg egentlig ikke på. Og når det gjelder inkassosalærer så er disse fastsatt felles for alle, avhengig av størrelsen på kravet. 

Anonymkode: 08c2b...e74

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det koster ikke 600 kroner, og det er i hvert fall ikke dyrere å sende ut en regning med flere nuller. I nabolandet har de ikke lov å ta mer enn det faktisk koster for inkasso, og der er makspris 180 kroner, uavhengig størrelsen på beløpet, etter en purring på 60 kroner. 

https://www.dn.no/privatokonomi/forbrukerradet/virke/inkasso/dobbelt-sa-mange-inkassosaker-per-innbygger-i-norge-som-i-sverige-med-de-ekstremt-hoye-salarene-i-norge-bor-det-ikke-overraske-noen/2-1-829610

Anonymkode: 68c91...1e5

• Liker 6
Skrevet (endret)

Fordi ca. 100 inkassoselskaper skal tjene penger på noe.

Jeg fikk et enormt høyt krav på en regning fordi jeg dro hjem til jul et år og de sendte meg regningene i postkassa, hadde jeg ikke fått SMS om at de nå skulle eskalere saken hadde jeg ikke sett fakturaen og klart å betale det gebyret i det hele tatt.

Det var min feil som ikke sendte posten videre, men jeg hadde alle mine regninger digitale på denne tiden og ante fred og ingen fare.

Synes det var sleipt og kjipt, skal for øvrig være forsiktig med å kjøpe fra noen som er partner med Svea Finans.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 3
Skrevet

Et inkassoselskap tilbyr en tjeneste i form av å inndrive utestående betalingskrav fra kunder, på vegne av bedrifter. Måten de tjener pengene sine på er ved å få gebyrene, som i Norge er regulert.

Et inkassoselskap har ansatte som skal ha betalt for jobben de gjør. Den betalingen kommer ikke fra det opprinnelige kravet, da dette går rett til bedriften. Betalingen kommer fra gebyrene. Hadde de ikke hatt gebyrer, så hadde de heller ikke kunnet drive inkassoselskap. Dermed hadde bedriftene selv måttet inndrive utestående krav, og potensielt tapt masse penger fra kunder som ikke betalte for seg.

Et inkassoselskap driver ikke veldedighet. De selger en tjeneste til bedriftene, og tar seg betalt for denne i henhold til inkassoloven.

• Liker 6
Skrevet
Sessan_ skrev (1 time siden):

Et inkassoselskap tilbyr en tjeneste i form av å inndrive utestående betalingskrav fra kunder, på vegne av bedrifter. Måten de tjener pengene sine på er ved å få gebyrene, som i Norge er regulert.

Et inkassoselskap har ansatte som skal ha betalt for jobben de gjør. Den betalingen kommer ikke fra det opprinnelige kravet, da dette går rett til bedriften. Betalingen kommer fra gebyrene. Hadde de ikke hatt gebyrer, så hadde de heller ikke kunnet drive inkassoselskap. Dermed hadde bedriftene selv måttet inndrive utestående krav, og potensielt tapt masse penger fra kunder som ikke betalte for seg.

Et inkassoselskap driver ikke veldedighet. De selger en tjeneste til bedriftene, og tar seg betalt for denne i henhold til inkassoloven.

Men i Sverige er gebyrene vesentlig lavere, hvordan tror du de klarer å drive inkassoselskap da? Det er utrolig naivt å tro at inkassoselskapene her til lands er avhengige av de skyhøye gebyrene sine for å få ting til å gå rundt når inkassoselskapene beviselig går i skyhøyt overskudd hver år.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får jo også en purring/inkassovarsel før fordringen blir sendt til inkasso. Så at du har glemt den fordi den kom på mail tror jeg egentlig ikke på. Og når det gjelder inkassosalærer så er disse fastsatt felles for alle, avhengig av størrelsen på kravet. 

Anonymkode: 08c2b...e74

Hvilket motiv tror du jeg har, da? 😂 Finner du det mer nærliggende å tro at jeg har glemt regningene med vilje, til tross for at jeg vet hvor høye gebyrene er? Ja vel, deg om det. Om du lurer så er det revnende likegyldig for meg om en random ab på kg tror på meg eller ikke. Det er forsåvidt heller ikke relevant for emnet, synes nesten det er komisk hvordan enkelte tar seg bryet med å lufte meningene sine i et emne hvor absolutt ingen har vært i nærheten av å be om det.

For å gi det inn med teskje: Ingen i dette emnet bryr seg om hva du tror eller ikke tror!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men i Sverige er gebyrene vesentlig lavere, hvordan tror du de klarer å drive inkassoselskap da? Det er utrolig naivt å tro at inkassoselskapene her til lands er avhengige av de skyhøye gebyrene sine for å få ting til å gå rundt når inkassoselskapene beviselig går i skyhøyt overskudd hver år.

Som sagt er inkassogebyrene regulert i Norge. Så de tar seg betalt ut ifra hva de har lov til. Å sammenlikne med Sverige blir lite hensiktsmessig da Norge og Sverige har veldig forskjellige inkassoregler og saksgang.

Det kan virke som du mener selskapene skal sette ned prisene for å være greie med kundene. Men hvorfor mener du kundene fortjener det? De har allerede fått minst to oppfordringer om å betale: en faktura fra bedrift, og et inkassovarsel med veldig lavt gebyr. Hvis vi tar utgangspunkt i en «vanlig» sak, med korrekt saksgang og hvor kunden faktisk skylder beløpet, så tenker jeg det er helt på sin plass at beløpet blir betydelig høyere når man ikke har gjort opp for seg. Det er et viktig verktøy for å sikre at kunder betaler i tide, så bedriftene kan fortsette virksomhetene sine.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er det ikke.

De kjøper gjerne faktura fra selskap, til redusert pris, for å gjøre jobben. Når de fleste faktura igjen ikke blir betalt har de veldig store tap. Som de som faktisk betaler må dekke inn. 

De som ikke betaler i tide koster oss andre dyrt. Da bedrifter vi handler fra må tjene inn tapte penger og merarbeid gjennom hva vi betaler. Så jeg synes det utelukkende er positivt at dette koster dyrt. 

Anonymkode: 56517...5f8

• Liker 1
Skrevet
Sessan_ skrev (10 minutter siden):

Som sagt er inkassogebyrene regulert i Norge. Så de tar seg betalt ut ifra hva de har lov til. Å sammenlikne med Sverige blir lite hensiktsmessig da Norge og Sverige har veldig forskjellige inkassoregler og saksgang.

Det kan virke som du mener selskapene skal sette ned prisene for å være greie med kundene. Men hvorfor mener du kundene fortjener det? De har allerede fått minst to oppfordringer om å betale: en faktura fra bedrift, og et inkassovarsel med veldig lavt gebyr. Hvis vi tar utgangspunkt i en «vanlig» sak, med korrekt saksgang og hvor kunden faktisk skylder beløpet, så tenker jeg det er helt på sin plass at beløpet blir betydelig høyere når man ikke har gjort opp for seg. Det er et viktig verktøy for å sikre at kunder betaler i tide, så bedriftene kan fortsette virksomhetene sine.

Jeg synes ikke det er greit fordi det finnes mange mennesker i dette landet som av mange ulike grunner ikke er i stand til å gjøre opp for seg når purringen kommer, og enda mindre når inkassokravet har kommet med skyhøyt gebyr i tillegg, som ikke er forenelig med overtredelsen. Dette kan for eksempel være på grunn av uforutsette, økonomiske situasjoner i en allerede presset økonomi.

Ikke alle har mulighet til å legge til sides hver måned til en bufferkonto de kan bruke av når det oppstår vannlekkasje i huset, eller når bilen de er helt avhengig av tar kvelden og må repareres for dyre dommer. Da er det fort gjort at en regning må nedprioriteres, men når den går til inkasso blir det jo bare enda verre å gjøre opp for seg. Om de ønsker at folk skal gjøre opp for seg så snart som mulig, så sier det jo seg selv at å gjøre det mye dyrere ikke er måten å gjøre det på. Det er noe uetisk ved det hele.

Les for eksempel her om hvordan det kan ramme enkeltmennesket, og om profitt i inkassoselskapene: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/L0RwVQ/skyhoeye-overskudd-for-inkassoselskapene-hvert-aar

Når det er sagt mener jeg selvsagt ikke at det er synd på sånne som meg som bare er glemske, men det tror jeg har kommet ganske klart frem her. Inkassokravet jeg har fått er uansett ikke berettiget, siden jeg gjorde opp for meg flere dager før det kom.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er greit fordi det finnes mange mennesker i dette landet som av mange ulike grunner ikke er i stand til å gjøre opp for seg når purringen kommer, og enda mindre når inkassokravet har kommet med skyhøyt gebyr i tillegg, som ikke er forenelig med overtredelsen. Dette kan for eksempel være på grunn av uforutsette, økonomiske situasjoner i en allerede presset økonomi.

Ikke alle har mulighet til å legge til sides hver måned til en bufferkonto de kan bruke av når det oppstår vannlekkasje i huset, eller når bilen de er helt avhengig av tar kvelden og må repareres for dyre dommer. Da er det fort gjort at en regning må nedprioriteres, men når den går til inkasso blir det jo bare enda verre å gjøre opp for seg. Om de ønsker at folk skal gjøre opp for seg så snart som mulig, så sier det jo seg selv at å gjøre det mye dyrere ikke er måten å gjøre det på. Det er noe uetisk ved det hele.

Les for eksempel her om hvordan det kan ramme enkeltmennesket, og om profitt i inkassoselskapene: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/L0RwVQ/skyhoeye-overskudd-for-inkassoselskapene-hvert-aar

Når det er sagt mener jeg selvsagt ikke at det er synd på sånne som meg som bare er glemske, men det tror jeg har kommet ganske klart frem her. Inkassokravet jeg har fått er uansett ikke berettiget, siden jeg gjorde opp for meg flere dager før det kom.

Men dette er jo helt andre spørsmål/tanker enn det du har i overskriften og hovedinnlegget ditt. Du spurte hvorfor inkassoselskaper kan ta seg så godt betalt. Og det er dette jeg har svart på. Ikke hvorvidt det er «umoralsk» overfor mennesker med økonomiske vanskeligheter. Det blir en helt annen diskusjon. (Hvor jeg forøvrig fortsatt mener at bedrifter og deres samarbeidspartnere må få betalt for en tjeneste/vare de har gitt, uavhengig av forbrukers personlige situasjon.)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...