Gå til innhold

Hvor går grensen for å sende bekymringsmelding til BV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en eks som sliter med sinne. Tåler ikke å bli motsagt, da svartner det i øynene hans. Han er veldig ufin i kommentarer til meg, har veldig behov for å kalle meg stygge ting. Dette bryr han seg ikke noe om at skjer i nærvær av barna våre. Vi har en på 4 år og en rett under 1 år. 
Han virker svært truende mot meg og dette er langt fra hyggelig for hverken barna eller meg.

Han har bare samvær noen timer i uken. Nå ønsker han å øke samværet til overnattinger, noe jeg virkelig sliter med at skal skje pga blandt annet hans problem med sinne. Det skal sies at han har blitt kraftig irritert på barna flere ganger. Han tåler ikke feks gulping, oppkast, diaré bleier. Han har aldri så lenge barna har levd skiftet diaré bleier eller tørket opp gulp/oppkast.

Jeg ønsker å skrive en mld til BV, men vet ikke helt om dette er grunn nok. Vet egentlig ikke hvordan jeg skal utforme dette. Til syvende og siste er jeg redd dette vil eskalere sinnet hans mot både barna og meg.

Anonymkode: 7d06b...7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom far er skadelig for barna, er det ditt ansvar å begrense samvær etter barneloven. Dersom han er truende mot deg bør du kontakte politi og unngå å være alene med ham. 

Det er langt på vei rådene du vil få om du kontakter barneverntjenesten.

Anonymkode: 1fca7...355

• Liker 8
Skrevet

Bedre med en melding for mye enn en for lite.

Man kan ringe barnevernet om stort sett alt mulig, det er ikke noe "farlig" å melde noen til barnevernet. De har en plikt til å undersøke, og foreligger det grunnlag for en eventuel videre etterforskning så gjør de det, hvis ikke avsluttes saken. Enkelt og greit.

Kan også være greit å vise frem eventuelle meldinger du har der han viser aggressiv adferd, kanskje til og med ta opp lyden. Helt lovlig så lenge du er en del av samtalen som tas opp.

Skrevet

Jeg ville ikke skrevet til BV jeg ville ringt og snakket med de. Forklart at du er redd for konskvensen av hans sinne i forhold til barna og at du ønsker råd og veiledning for veien videre. FamVern er også et alternativ hvis han ikke klarer holde seg i skinnet der da? 

• Liker 7
Skrevet

Du får seie nei konsekvent til overnatting. 

Far får kalle inn til familievernkontoret og gå til sak om han ønsker mer samvær.

Da må ha ta seg sammen over tid, mulig andre kan understøtte deg ved at han viser sitt sanne jeg i samtaler med andre.

Anonymkode: bba5e...08a

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som at fvk er mer riktig instans..

Anonymkode: a61ea...653

• Liker 4
Skrevet
Ost skrev (1 time siden):

Bedre med en melding for mye enn en for lite.

Man kan ringe barnevernet om stort sett alt mulig, det er ikke noe "farlig" å melde noen til barnevernet. De har en plikt til å undersøke, og foreligger det grunnlag for en eventuel videre etterforskning så gjør de det, hvis ikke avsluttes saken. Enkelt og greit.

Kan også være greit å vise frem eventuelle meldinger du har der han viser aggressiv adferd, kanskje til og med ta opp lyden. Helt lovlig så lenge du er en del av samtalen som tas opp.

Jeg har opptak av siste gangen han skrek stygge ting av full hals. Det høres svært tydelig hva han skriker og kaller meg. Barna var rundt oss da dette skjedde. Jeg tar vare på alle meldinger også.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som at fvk er mer riktig instans..

Anonymkode: a61ea...653

Tviler på at det vil hjelpe. Jeg ønsker ikke å ha noe med han å gjøre. Beste for barna er uten den ustabile faren sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du får seie nei konsekvent til overnatting. 

Far får kalle inn til familievernkontoret og gå til sak om han ønsker mer samvær.

Da må ha ta seg sammen over tid, mulig andre kan understøtte deg ved at han viser sitt sanne jeg i samtaler med andre.

Anonymkode: bba5e...08a

Neste mekling vi skal på er i slutten sv Mars. Vi har vært på 3 meklinger fra før, den ene er jo obligatorisk. Han hisset seg opp, men klarte å innhente seg flere ganger. Trur allikevel at mekler så hvor lettantennelig han er.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nektet overnatting. Så får han ta deg til retten om han vil.

Anonymkode: b889b...201

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at er man bekymret så sender man ei bekymringsmelding. Bedre å sende en gang for mye, enn en gang for lite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville nektet overnatting. Så får han ta deg til retten om han vil.

Anonymkode: b889b...201

Jeg er jo veldig redd han skal vinne og kanskje få all omsorg for barna ved å gå til retten. Han er egentlig ikke noe flink til å snakke for seg så sånn sett snakker han bare rundt seg selv hele tiden. Han klarer ikke å gi fornuftige svare på noe som helst. Da jeg feks ba han gi ett svar på noe de PR-ene vi var sammen så ble han forbannet og kom med spydigheter og kjeft.

• Liker 1
Skrevet

Hva skal bv gjøre? De har møte med deg. De skal ha møte med far. Så har de møte med bhg/skole. Så har de hjemmebesøk hos mor og far. Så henlagt. Det er INGEN som gjør noe, sier noe til barnefarens sinne!! Og i tillegg. Er det kun ditt ansvar å ikke la barna være for mye med far, pga farens sinne. Bv gjør absolutt ingenting. Kanskje de tilbyr noe kurs. Noe dom ikke hjelper mot farens sinne uansett!

Anonymkode: d60e4...b37

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du vil ha større nytte av å drøfte med en advokat som er god på barnerett.

Du kan også få veiledning fra ditt lokale krisesenter. Det han gjør mot deg er vold.

Barneverntjenesten kan selvfølgelig fungere som en støtte for deg ved behov, men det er du som har ansvaret for å skjerme barna her. 

Anonymkode: 1fca7...355

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han har aldri så lenge barna har levd skiftet diaré bleier eller tørket opp gulp/oppkast.

Og du fikk to barn med ham fordi....? 🙄

Anonymkode: f9253...79a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og du fikk to barn med ham fordi....? 🙄

Anonymkode: f9253...79a

Og det tenkte jeg.. mann med lav iq og lav selvkontroll, gode gener å videre føre..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal bv gjøre? De har møte med deg. De skal ha møte med far. Så har de møte med bhg/skole. Så har de hjemmebesøk hos mor og far. Så henlagt. Det er INGEN som gjør noe, sier noe til barnefarens sinne!! Og i tillegg. Er det kun ditt ansvar å ikke la barna være for mye med far, pga farens sinne. Bv gjør absolutt ingenting. Kanskje de tilbyr noe kurs. Noe dom ikke hjelper mot farens sinne uansett!

Anonymkode: d60e4...b37

Dette stemmer ikke helt. BV har også et rådgivende opplegg der samvær skjer under tilsyn over tid. En sak jeg kjenern godt har nå hatt BV koblet inn over flere år der den ene forelderen til stadighet har en eller flere av BV ansatte tilstede, det er laget ett opplegg for opplæring og oppfølging av forelderen og barna har det mye bedre nå enn de hadde det i starten, foreldrene har fortsatt sine problemer men det går ikke lengre ut over barna. I den saken har BV gjort en formidabel jobb, de har koblet på den forelderes familier som var i nærheten og kunne stille opp og sørget for at foreldren og familien ellers har fått god oppfølging og hjelp, opplæring og kursing i å være gode foresatte. 

Anonymkode: b7946...b27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en eks som sliter med sinne. Tåler ikke å bli motsagt, da svartner det i øynene hans. Han er veldig ufin i kommentarer til meg, har veldig behov for å kalle meg stygge ting. Dette bryr han seg ikke noe om at skjer i nærvær av barna våre. Vi har en på 4 år og en rett under 1 år. 
Han virker svært truende mot meg og dette er langt fra hyggelig for hverken barna eller meg.

Han har bare samvær noen timer i uken. Nå ønsker han å øke samværet til overnattinger, noe jeg virkelig sliter med at skal skje pga blandt annet hans problem med sinne. Det skal sies at han har blitt kraftig irritert på barna flere ganger. Han tåler ikke feks gulping, oppkast, diaré bleier. Han har aldri så lenge barna har levd skiftet diaré bleier eller tørket opp gulp/oppkast.

Jeg ønsker å skrive en mld til BV, men vet ikke helt om dette er grunn nok. Vet egentlig ikke hvordan jeg skal utforme dette. Til syvende og siste er jeg redd dette vil eskalere sinnet hans mot både barna og meg.

Ville tatt en samtale med bv og delt beskymringene dine. Og se om de kan få han på sinnemestringskurs. Trenger hjelp. Og kanskje dere trenger familieterapi.

Anonymkode: 4a284...35b

• Liker 2
Skrevet

Aldri i livet ville jeg rådet noen til å kontakte bv i en barnefordelingssak. Har selv sett det snu helt rundt. Bv tok den ustabile parts side, og den som i utgangspunktet dro inn bv mistet foreldreansvaret. 

Anonymkode: 17282...206

• Liker 1
Skrevet
Kaneel skrev (45 minutter siden):

Og det tenkte jeg.. mann med lav iq og lav selvkontroll, gode gener å videre føre..

Det har du ingen forutsetning for å mene.

I følge trådstarter sliter mannen med selvregulering og et smalt toleransevindu, som går utover barna og henne i form av psykisk vold og utrygghet. Mannen trenger helt klart hjelp, gjerne i form av terapi/ sinnemestringskurs. 
Hva som er grunnen til at han oppfører seg slik, vet vi ikke. Det kan f.eks ligge omsorgssvikt bak, med tilhørende traumer. 

Jeg tenker bvtj er et godt sted å starte, trådstarter. Ta vare på deg selv og ungene. Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...