AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Baby er tre mnd og en uke og sover gjerne til 10:00-10:30 på formiddagen. Dette fører til veldig sen leggetid, som regel er det umulig å få henne i seng før 23. Da er vi voksne utslitt og stuper i senga selv. Hun våkner også to-tre ganger om natten for mat. Har hørt at man ikke skal vekke en sovende baby, men det er så sykt fristende å gi henne tidligere vaner slik at jeg får bare et par timer for meg selv. Vekker dere babyene deres? Anonymkode: d5eb6...567 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Du får da vel noen timer for deg selv om morgenen? Anonymkode: 225af...f5a 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Umulig å få henne i seng før 23.00? Har du en tremåneder eller tenåring i hus? Anonymkode: 7b882...277 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Umulig å få henne i seng før 23.00? Har du en tremåneder eller tenåring i hus? Anonymkode: 7b882...277 Jeg mener at det er umulig å få henne til å sove i lengre enn bare en dupp før kl 23. Anonymkode: d5eb6...567
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 En så liten baby har ikke vaner ennå. Det er vel ikke før rundt fire måneders alder de begynner å få en forståelse for dag og natt. Anonymkode: 6bb12...a5f 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Mener å huske at man ikke skal begynne å tillegge vaner så tidlig. Det kommer senere etter 4 mnd alder. Før det må du nok bare la det gå og gi det barnet har behov for. Anonymkode: aeaeb...865 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 Sover ikke babyen mellom 10.30 og 23.00???? Det hørtes helt ekstremt ut. Jeg er vant til at så små babyer sover mange ganger gjennom døgnet, og våkner flere ganger på natta for å spise. Men sånn typisk ikke er våken mer enn noen få timer før det er på tide å forsøke å sove igjen. Vi opplevde at dersom vi ikke forutså når baby var trøtt, så fikk vi overtrøtt baby som slet med å sovne. Anonymkode: ea54e...a63 1
tussi84 Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Dere foreldre må styre søvnen deres etter babyens søvn så tidlig. Et godt råd for den som er i permisjon: sov når baby sover på dagtid. 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 Min erfaring er at det er stor sjanse for at man roter det enda mer til ved å prøve å endre døgnrytmen til så små barn, Det endrer seg plutselig av seg selv, og det kan være i den ene eller andre retningen. Hvis mor ammer / det er mor som våkner for alle måltider om natten, ville jeg anbefalt at hun legger seg noen timer før far, og kanskje får noen timers søvn før ham. Vi hadde noen uker med våre som var slik, da pumpet jeg om morgenen når jeg hadde mye melk (etter at jeg hadde gitt ett bryst om morgenen, gikk far og baby på badet for å skifte bleie, mens jeg pumpet det andre brystet.) Denne melken ga far til baby om kvelden etter jeg hadde lagt meg tidlig.). Da var det far og baby på sofaen disse timene, som gjorde at jeg fikk noen timers sammenhengende søvn. Det varte ikke så mange uker, men det fikk oss over kneika. Ellers var min erfaring at etter hvert (kanskje når de er over fire måneder) så er det det de sover på ettermiddagen (feks etter klokken 15) som påvirker når de sovner om kvelden, mengden søvn på formiddag har aldri gjort at de sover mindre om natten. Våre har sovet lite sammenhengende på dagtid inne, men ute på trilletur har de sovet godt. Så jeg gikk og gikk med vogn, da fikk jeg hvertfall frisk luft, selv om jeg ikke fikk gjort noe praktisk inne. Men det var bedre enn å håpe jeg skulle få gjort noe eller slappet av, når hver lur bare varte 15 minutter inne. Anonymkode: 5f73a...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 Babyen din har akkurat begynt å produsere melatonin. Den skiller ikke på natt og dag enda. Les deg opp på det. Anonymkode: 8c4f4...826 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #11 Skrevet 13. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Mener å huske at man ikke skal begynne å tillegge vaner så tidlig. Det kommer senere etter 4 mnd alder. Før det må du nok bare la det gå og gi det barnet har behov for. Anonymkode: aeaeb...865 Jeg har lest det stikk motsatte. Det er ved 3mnd alder de får en fornemmelse av forskjell på dag/natt, og at man allerede før det bør skape rutiner. Det står over alt hvis man Googler. Babyer (og nesten alle) liker rutiner, det er forutsigbart og trygt, og ikke noe i veien for å starte med det. Melatoninproduksjonen starter ved 3mnd, og er godt igang ved 4-5 mnd. Når det er sagt så betyr ikke det at det bør skje på samme tidspunkt når barnet er så lite. Men at ting bør skje i tur og orden, stell, mat, nattasangen og legging f. Eks. Også flytter man på tidspunktet etterhvert som døgnrytmen faller på plass. Akkurat nå bor TS innrette seg etter barnets rytme, sove når baby sover, så blir man ikke stuptrøtt kl 23,og oppgitt over oppvåkninger på natt. Anonymkode: ad24e...048
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #12 Skrevet 13. januar 2022 Skjønner ikke helt hva du skriver. Sover baby til 10/10.30, og sover ikke igjen før kl 23 om kvelden? Eller når har hun/han dupper i løpet av dagen? Anonymkode: eb9b0...420
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #13 Skrevet 13. januar 2022 Eller er det du tenker at det først er morgen for dere 10-10.30, og at dere har dupper på dagen i tillegg, men at det med soving til 10-10.30 og 2 dupper på dagtid, så blir hele døgnet forskjøvet, og dere får ikke lagt baby for natten før i 23-tiden. Da vil jeg si dere enten må kjøre leggerutiner og si det er natt ved siste "dagsoving" (Den må jo være i 17-18-tiden eller noe sånt.) og så stå opp ved "siste nattvåkning" (som da sikkert er i type 06-07 tiden på morgenen.) Da får dere jo "snudd døgnet" uten at det nødvendigvis påvirker baby så mye mer enn at rutinene endres bittelitt. Vi hadde det sånn med yngste, og det handlet mest om at jeg syntes det var deilig å sove ut etter nattens oppvåkninger. Det tok ikke mange dagene å endre på det når jeg bestemte meg for å snu på det. Det var mine vaner som måtte endres, ikke babys. Anonymkode: ea54e...a63
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #14 Skrevet 13. januar 2022 Sover babyen fra 23-10.30? For et luksusliv! Jeg hadde ikke endret på noe! Anonymkode: d70f9...d2b 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #15 Skrevet 13. januar 2022 Samme gjør min på snart 5 mnd. Er deilig å sove så lenge syns jeg😅 hun våkner alt mellom 3 og 8 ganger ila natta. Har prøvd å legge henne tidligere, men hun tar bare en dupp og er lys våken til kl 23. Får heller ikke gått ut av senga etter hun har sovna (hun våkner da), så jeg har bare gjort dette om til min døgnrytme hvis dere har større barn som skal i barnehage, kan partneren stå opp med dem slik at du får sovet lenge og er litt mer våken til kvelden? Anonymkode: ab517...98c 1
Fuglemor Skrevet 13. januar 2022 #16 Skrevet 13. januar 2022 Ikke vits å prøve å endre noe enda. Når de er så små blir neste uke annerledes uansett 😅 Følg babyens rytme, da sover dem mye bedre og det vil gå seg til 😊 om du er trøtt kl 23 om kvelden, kan du jo ta siste dupp sammen med babyen 😊 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #17 Skrevet 13. januar 2022 Fuglemor skrev (55 minutter siden): Ikke vits å prøve å endre noe enda. Når de er så små blir neste uke annerledes uansett 😅 Følg babyens rytme, da sover dem mye bedre og det vil gå seg til 😊 om du er trøtt kl 23 om kvelden, kan du jo ta siste dupp sammen med babyen 😊 ☝🏼 what she said. Vi fulgte babyens rytme, og den endret seg masse i starten. Etter 7-8 mnd fikk han en fast rytme. Anonymkode: 37607...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå