AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Kort fortalt. Hadde en sovebaby, sov natten gjennom fra hun var noen uker bare. Når hun ble 8-9 mnd startet søvnproblemene. I perioder har hun sovet godt og i perioder har hun våknet mye. Nå er hun 15 mnd og er inni en periode der hun er våken 3 timer hver natt. Har en mann i nordsjøen så står alene i dette. Det var helt greit når jeg var i permisjon, men nå er jeg i jobb og merker at jeg ikke fungerer optimalt selv om jeg legger meg kl 20/21. Legger henne rundt kl 19, og som regel våkner hun rundt midnatt eller rundt kl 03. Vanligvis har hun sovnet igjen innen 30 min når jeg tar henne opp og holder henne eller tar henne med inn i senga mi. Men nå den siste uka har hun vært våken i mellom 2 og 3 timer. Gråter ikke og virker ikke som hun har vondt. Gir vann og nan, ikke alltid hun vil ha det heller. Drikker hun, tar det likevel lang tid før hun sovner så virker ikke som det er tørst/sult. Hun er bare våken. Styrer med smokken inn og ut av munnen, gråter om jeg legger henne ned. Må holde henne helt til hun sovner for så å legge henne. Jeg er så ekstremt sliten, og må bare gråte av frustrasjon. Får ingen egentid på kvelden da jeg må gjøre det grovste av husarbeid før jeg må legge meg. Jeg lurer på om det kan være tenner på gang igjen, men tidligere har hun virket mer smertepåvirket. Det kommer litt blod på tannkosten når jeg (med tvang) pusser tennene hennes. Er dette vanlig med tannfrembrudd? Har ikke opplevd det tidligere. Hun tok også 15 mnd vaksinen forrige tirsdag, så lurer på om det kan ha en sammenheng. Men hun er helt fin i allmenntilstanden på dagtid, sover 2 timer dupp og spiser godt og er i godt humør. Ingen feber eller utslett. Bare positive tilbakemeldinger fra bhg, hun er en solstråle. Sovner fint for kvelden, det er bare denne våkenperioden som er problemet. Noen som har tips eller ideer til hva jeg kan gjøre? Er dette vanlig i perioder? Hadde håpt hun skulle sove rundt snart, men så blir det bare verre. Vi har egentlig lyst på nr 2 snart, men kjenner det ikke er aktuelt å gå gravid/ha en baby oppi dette nattstyret😪 Anonymkode: 2320d...c10
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Dere har vært rimelig bortskjemt med sovebaby. Manglende egentid og at man ikke fungerer «optimalt» eller at man er så utslitt at man gråter er noe alle med små barn opplever i korte eller lengre perioder. Vi har hatt en sovebaby og en som ikke har sovet en hel natt på 20 mnd. Ikke noe annet å gjøre enn å stå i det. For noen varer det lenge, for andre kort. Anonymkode: e85a4...68e 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Jeg føler SÅ med deg!! Vi er der med en 2åring og det er beintøft! Her vi to som kan bytte på så all ære til deg som står i det alene. Nå er det unntakstilstand hos dere og da må man bare gjøre det man kan for å komme seg igjennom det. - Kan du i en liten periode la henne sove i sengen din? Kanskje hun sover bedre når hun får nærhet og da får du flere timer også? Vi har begynt med melantonin (1mg) og barnet som vanligvis er våken 3-4 timer hver natt, våkner nå en gang på 10 min. ønsker deg masse lykke til og føler så med deg!! Anonymkode: 5efc4...a57
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Jeg la baby i vogna og satte den ved siden av min seng. Da kunne jeg vugge med foten mens jeg halvsov. Hadde også madrass på gulvet ved siden av sengen til baby, slik at jeg kunne holde baby i hånda og halvsove. Vår styrte også sånn lenge, og det var tidvis et mareritt. Det er en del fascinerende teorier rundt det å være våken på natta, faktisk var (er?) det kanskje en naturlig ting for oss mennesker. http://www.doctorsreview.com/history/long-and-short-bimodal-sleep/ Anonymkode: d49dd...f43
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Har du lest om split nights? Kanskje det er noe der som gir mening. Du har min medfølelse, det er hardt å være våken flere timer hver natt. Vi har holdt på med det jevnlig fra fødsel, ingen sovebaby her😅 Gruer meg til mannen min er ferdig i perm og ungen begynner i barnehagen, da må jeg også ta alt alene når han er i Nordsjøen. Anonymkode: d1fef...f08
Nasse Nøff Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Du skriver at du må "holde henne helt til hun sovner" om natten. Men er det slik hun sovner om kvelden også? Jeg har lest et sted at barn som ikke sovner av seg selv, men som blir båret eller ammet i søvn, lettere våkner på natten, og da ikke klarer å komme tilbake til søvnen fordi de ikke vet hvordan de skal sovne selv. De vil automatisk tilbake til den tilstanden med bæring eller amming... Det som fungerte hos oss (for mange, mange år siden) var å lære barnet å sovne av seg selv på kvelden. Ikke så lett, fordi det innebar litt gråt, men jeg satt ved siden av og sang og sang, og holdt en hånd på ryggen. Mulig det fungerer å ligge ved siden av også. Når dette løste seg, sluttet hun også å våkne på natten.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 Hun fårstår nå at du ikke slitter a eksistere når Du forsvinner ut av syne. Legg henne ned, la hun gråte noen minutter. Gå inn, legge ned og trøste litt, la henne gråte enda litt lenger, gå inn osv. Det tar noen dager med gråting og styr, men da lærer hun å finne roen selv, det er hun gammel nok til nå,og det er en kamp du kan velge å ta. Det tok tre dager her, og fjerde dagen la han seg ned, bli og fornøyd med nattasangen og kos, vinket natta da vi gikk ut og fant roen selv. Anonymkode: 83632...608
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå