Gå til innhold

Billigste huset man kan bygge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 9.05):

Men hvor dyrt/hvor mye dyrere enn vanlig bindingsverk? :) 

Anonymkode: 71326...d60

Sitat

Pris m2 pris gulvflate for 120 mm maskin laft 8500. M2 pris 160mm; 9900,- 200mm; 1000,- Håndlaft 8 toms ca 11500 pr m2. 

Sitat

Basert på prosjekter lagt ut på byggstart.no, ser vi en snittpris på bygging av enebolig på ca. 33.000 kroner per kvadratmeter. De rimeligste prosjektene havner på ned mot 27.000 kroner per kvm, mens de dyreste kan komme på over 45.000 kroner per kvm.

Google ass! 

Anonymkode: 2a485...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 hours ago, Maskinfører said:

Er så mye lover og krav i dag så spørs om det er så billig TEK17 evt annet er jo ett krav og da baller det jo på seg badet skal jo ha plass til rullestol også (Selv om dere ikke benytter dere av det) 

Det er neppe et problem da man bygger et hus - det er strengt tatt bare et problem i Oslo, der utbyggere ønsker å bygge minste mulige leiligheter og selge de dyrest mulig, og når kv-meter pris ligger på 140 tusen pr kvm, en ekstra kvadratmeter med bad koster nettopp 140 tusen. Det er ikke et problem da man bygger et hus, det koster minimalt å bygge +1 kvm. 

TS, jeg synes du har fornuftige ønsker. Vel, bortsett fra at sentralstyring av oppvarming burde jo man ha. Og spesielt siden du bygger fra grunnen av. Hva med f.eks. varmtvannstank på egen kurs, som er satt på oppvarming i de billigste strømpris-tider (midt på natta).  Varmepumpe.. Men det trenger ikke å være innebygd. 

Det ene punktet ser jeg kan gjøre huset dyrere - "tilpasset terreng". Trenger du en tilpasset bolig, da trenger du en arkitekt, og det blir fort dyrere. Også hvis du vil ha spesielle størrelser som avvikler av norsk standard - slik som du skriver, "god takhøyde" - igjen, det blir dyrere. Alle veggplater, gipsplater, de er 240 cm høye som er standard, og det går an å få andre høyder men det blir dyrere. Tenk dette om alt, spesiell størrelse på vinduer, på dører - noe arkitektorre ELSKER, alt dette blir dyrere. Billigere hus er ferdighus, slik som f.eks. Alvsbyhus, Hellvikhus tilbyr.

https://www.alvsbyhus.no/bygge-hus/vare-priser/

https://hellvikhus.no/

Anonymkode: da6d0...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 11.32):

Kunne tenkt meg å bygge noe lignende det dere ønsket. Hva endte dere opp med å gjøre? Fikk dere noe prisestimat på å bygge dette? 

Anonymkode: 4e115...bc0

Vi har flyttet til området vi ønsker å bygge i, men har foreløpig ikke mulighet til å bygge. Vi har fått innvilget lånebevis til kjøp av bolig, men kun til 2.2 mill, så å få innvilget byggelån er nok bare å glemme enn så lenge. :) 

AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 10.02):

Google ass! 

Anonymkode: 2a485...1d9

Jeg har googlet, ass. 😜 Men hvis du prøvder å google litt selv, så ser du at pris på laftehus ikke er tilgjengelig på nettsidene til produsentene, ass! Det er skikkelig hemmelig ass! Det er derfor jeg spurte her, ikke sant .....  🤑

AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 10.09):

Det er neppe et problem da man bygger et hus - det er strengt tatt bare et problem i Oslo, der utbyggere ønsker å bygge minste mulige leiligheter og selge de dyrest mulig, og når kv-meter pris ligger på 140 tusen pr kvm, en ekstra kvadratmeter med bad koster nettopp 140 tusen. Det er ikke et problem da man bygger et hus, det koster minimalt å bygge +1 kvm. 

TS, jeg synes du har fornuftige ønsker. Vel, bortsett fra at sentralstyring av oppvarming burde jo man ha. Og spesielt siden du bygger fra grunnen av. Hva med f.eks. varmtvannstank på egen kurs, som er satt på oppvarming i de billigste strømpris-tider (midt på natta).  Varmepumpe.. Men det trenger ikke å være innebygd. 

Det ene punktet ser jeg kan gjøre huset dyrere - "tilpasset terreng". Trenger du en tilpasset bolig, da trenger du en arkitekt, og det blir fort dyrere. Også hvis du vil ha spesielle størrelser som avvikler av norsk standard - slik som du skriver, "god takhøyde" - igjen, det blir dyrere. Alle veggplater, gipsplater, de er 240 cm høye som er standard, og det går an å få andre høyder men det blir dyrere. Tenk dette om alt, spesiell størrelse på vinduer, på dører - noe arkitektorre ELSKER, alt dette blir dyrere. Billigere hus er ferdighus, slik som f.eks. Alvsbyhus, Hellvikhus tilbyr.

https://www.alvsbyhus.no/bygge-hus/vare-priser/

https://hellvikhus.no/

Anonymkode: da6d0...136

Godt poeng og takk for tips! Ferdighus er nok en mulighet, forutsatt at vi finner et med ok estetiske kvaliteter og ikke minst en ok størrelse. De fleste ferdighus er så himla store (og ligner på sterile plastkasser). Det som kunne fungert mtp estetikk og størrelse for vår del er enkelte ferdigHYTTER. Men de oppfyller jo sjelden boligkravene i TEK17, så det er nok bare å glemme.

Anonymkode: 71326...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...