Diamant20 Skrevet 14. januar 2022 #21 Skrevet 14. januar 2022 Jeg ville hatt i alle fall to doer, en på deres bad og en gjestedo. Har dere lyst på barn forresten?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #22 Skrevet 14. januar 2022 On 1/12/2022 at 11:22 PM, AnonymBruker said: Ingen av oss har håndverkererfaring så vi kan ikke bidra noe praktisk. Anonymkode: 71326...d60 Altså, dette må bare dere legge fra dere. Dere må bidra praktisk, til å redusere kostnader, det er det mest effektive måten å redusere kostnader. Om dere kan stå selv for rydding når håndverkere jobber, bortkjøring av søppel til dynga, til og med det vil hjelpe. Men også sparkling, maling, listing, er ting man kan lære fort, og bidra på. Det er tidskrevende jobber, så pga mange timer, blir fort dyrt. Anonymkode: da6d0...136 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #23 Skrevet 14. januar 2022 Diamant20 skrev (31 minutter siden): Jeg ville hatt i alle fall to doer, en på deres bad og en gjestedo. Har dere lyst på barn forresten? Pr i dag klarer vi oss helt fint med bare ett toalett, men om det ikke utgjør altfor stor forskjell i prisen kunne det vært kjekt med to ja! Og nei vi skal ikke ha barn. Men vi trenger et ekstra soverom allikevel, til familie og venner som kommer langsveisfra, og ikke minst til å oppbevare utstyr til ørtenhundre hobbier. 😄 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Altså, dette må bare dere legge fra dere. Dere må bidra praktisk, til å redusere kostnader, det er det mest effektive måten å redusere kostnader. Om dere kan stå selv for rydding når håndverkere jobber, bortkjøring av søppel til dynga, til og med det vil hjelpe. Men også sparkling, maling, listing, er ting man kan lære fort, og bidra på. Det er tidskrevende jobber, så pga mange timer, blir fort dyrt. Anonymkode: da6d0...136 Ja det tenkte jeg ikke på. Slike småting kan vi selvsagt gjøre! Forutsatt at vi får tatt oss fri fra jobben, og at vi finner et midlertidig sted å bo i bygda mens huset bygges da. Vi bor i dag ca 11 timer unna stedet vi skal flytte til/bygge på, men jeg antar at vi må ta oss fri og reise opp dit en del uansett hvis det blir aktuelt å bygge. Anonymkode: 71326...d60
Illuminatum Skrevet 14. januar 2022 #24 Skrevet 14. januar 2022 Ser disse har greie priser Våre husmodeller | Fiskarhedenvillan 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #25 Skrevet 14. januar 2022 Hvor skal dere bygge? Tenker at et bittelite hus som ikke er moderne kan dere komme til å slite med å få igjen pengene for. Hvis du ikke ønsker moderne hus er det vel en sikrere løsning å kjøpe brukt? I tillegg til byggesett og montering (er det nøkkelferdig?) kommer Søknader, finansiering av byggelån, (kostet ca 200000 hos oss), grunnarbeid, kobling av vann/avløp og strøm og evt skilting og asfaltering om dere skal grave i gata (ja, du må grave mye - det er dyrt), bortkjøring/tilkjøring av masse, så kommer selv huset med sparkling, maling, flislegging, ekstra elektrisk (ja, det er alltid noe), garderober, peis, kanskje aluvinduer og annet fancy, så kommer arbeider ute, garasje, innkjørsel, kanskje noe hekk og diverse som ikke er der fra før. Anonymkode: 958a6...782 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #26 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor skal dere bygge? Tenker at et bittelite hus som ikke er moderne kan dere komme til å slite med å få igjen pengene for. Hvis du ikke ønsker moderne hus er det vel en sikrere løsning å kjøpe brukt? I tillegg til byggesett og montering (er det nøkkelferdig?) kommer Søknader, finansiering av byggelån, (kostet ca 200000 hos oss), grunnarbeid, kobling av vann/avløp og strøm og evt skilting og asfaltering om dere skal grave i gata (ja, du må grave mye - det er dyrt), bortkjøring/tilkjøring av masse, så kommer selv huset med sparkling, maling, flislegging, ekstra elektrisk (ja, det er alltid noe), garderober, peis, kanskje aluvinduer og annet fancy, så kommer arbeider ute, garasje, innkjørsel, kanskje noe hekk og diverse som ikke er der fra før. Anonymkode: 958a6...782 Vi skal flytte til/bygge i en liten bygd ikke langt fra Molde. Vi håper og tror at dette blir vårt endelige hjem og har ingen plan om å selge det videre. Siden vi har et litt beskjedent budsjett er det godt mulig vi ender opp med å kjøpe brukt ja. Årsaken til at vi heller vil bygge er at det så og si aldri er hus til salgs i bygda der, og at vi har en ganske konkret liste over hva vi ønsker oss i vår neste bolig. Anonymkode: 71326...d60
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #27 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi skal flytte til/bygge i en liten bygd ikke langt fra Molde. Vi håper og tror at dette blir vårt endelige hjem og har ingen plan om å selge det videre. Siden vi har et litt beskjedent budsjett er det godt mulig vi ender opp med å kjøpe brukt ja. Årsaken til at vi heller vil bygge er at det så og si aldri er hus til salgs i bygda der, og at vi har en ganske konkret liste over hva vi ønsker oss i vår neste bolig. Anonymkode: 71326...d60 Det er fint med et mål om å bi for godt, men ting skjer. En av dere kan havne i rullestol, dere kan bli skilt, en av dere kan dø. Da er det leit å stå med 1,5 mill i restgjeld etter du har solgt huset. Hvor mye kan du selge huset for? Anonymkode: 958a6...782
Luckiness Skrevet 14. januar 2022 #28 Skrevet 14. januar 2022 Hva med å kjøpe tomten, kjøpe/bygge mini/mikrohus og samtidig spare mer så dere om noen år kan bygge ordentlig hus? 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #29 Skrevet 14. januar 2022 Vi har nettopp flyttet inn i et nytt Älvsbyhus, 150 kvadrat, 3 soverom, 2 stuer, spisestue, helt ok kjøkken, 2 bad, luft til vann varmepumpe. Det kom på ca 2,8 og da er grunnmur inkludert, men ikke grunnarbeidet. For oss var det ikke viktig å ha et fancy hus, men å få alt på ett plan og et varmt og godt hus, det har vi fått. Soverommene er med god størrelse og huset er romslig å greit for 3 personer. Og ikke minst etter salg av forrige hus er vi per i dag gjeldfri. Anonymkode: f8917...c43 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #30 Skrevet 14. januar 2022 Vi har nettopp flyttet inn i et nytt Älvsbyhus, 150 kvadrat, 3 soverom, 2 stuer, spisestue, helt ok kjøkken, 2 bad, luft til vann varmepumpe. Det kom på ca 2,8 og da er grunnmur inkludert, men ikke grunnarbeidet. For oss var det ikke viktig å ha et fancy hus, men å få alt på ett plan og et varmt og godt hus, det har vi fått. Soverommene er med god størrelse og huset er romslig å greit for 3 personer. Og ikke minst etter salg av forrige hus er vi per i dag gjeldfri. Anonymkode: f8917...c43 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #31 Skrevet 14. januar 2022 Jeg var i samme situasjon. Hadde tilgang på gratis tomt og vurderte å bygge et lite hus. Undersøkte med flere ferdighusleverandører. Fant et superkoselig hus på 125kvm. Skikkelig idyll, med kvist i andre etasje. Huset var nærmest nøkkelferdig, prisen inkluderte betongarbeider som støping av ringmur, tak- og veggplater, gulvbelegg og våtromsvegger. Men kjøkken og innredning på bad, samt noen gulv kom utenom. Prisen var 2,8 mill. Dette var i 2018. Prisen inkluderte ikke opparbeiding av tomta, vei, tilkopling til vann og avløp. Måtte hatt eget renseanlegg. Samt at kjøkken, gulv og baderomsinnredning ikke var med. Prisen ville antakelig blitt omtrent 3,5-3,8 mill. I dag kanskje 4 mill? Både materialpriser og lønninger har steget siden 2018. Jeg endte med å droppe det. Kjøpte meg heller et koselig hus som jeg totalrenoverte og samtidig bygde litt ut. Huset mitt nå etter renovering er temmelig likt det jeg hadde tenkt å bygge. Men, nå har jeg uansett brukt 3,5 på dette huset og, så kunne sånn sett like så godt bygget🙈 Var ikke "meningen" at renoveringen skulle bli så dyr, men sånn ble det. Anonymkode: 1dbd3...d68 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #32 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 17.38): Vi har nettopp flyttet inn i et nytt Älvsbyhus, 150 kvadrat, 3 soverom, 2 stuer, spisestue, helt ok kjøkken, 2 bad, luft til vann varmepumpe. Det kom på ca 2,8 og da er grunnmur inkludert, men ikke grunnarbeidet. For oss var det ikke viktig å ha et fancy hus, men å få alt på ett plan og et varmt og godt hus, det har vi fått. Soverommene er med god størrelse og huset er romslig å greit for 3 personer. Og ikke minst etter salg av forrige hus er vi per i dag gjeldfri. Anonymkode: f8917...c43 Det høres utrolig deilig ut å være gjeldsfri! Det er også en av grunnene til at jeg selv ønsker å bygge (eller kjøpe brukt da, som det sikkert ender med 😄 ) relativt billig. AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 17.56): Jeg var i samme situasjon. Hadde tilgang på gratis tomt og vurderte å bygge et lite hus. Undersøkte med flere ferdighusleverandører. Fant et superkoselig hus på 125kvm. Skikkelig idyll, med kvist i andre etasje. Huset var nærmest nøkkelferdig, prisen inkluderte betongarbeider som støping av ringmur, tak- og veggplater, gulvbelegg og våtromsvegger. Men kjøkken og innredning på bad, samt noen gulv kom utenom. Prisen var 2,8 mill. Dette var i 2018. Prisen inkluderte ikke opparbeiding av tomta, vei, tilkopling til vann og avløp. Måtte hatt eget renseanlegg. Samt at kjøkken, gulv og baderomsinnredning ikke var med. Prisen ville antakelig blitt omtrent 3,5-3,8 mill. I dag kanskje 4 mill? Både materialpriser og lønninger har steget siden 2018. Jeg endte med å droppe det. Kjøpte meg heller et koselig hus som jeg totalrenoverte og samtidig bygde litt ut. Huset mitt nå etter renovering er temmelig likt det jeg hadde tenkt å bygge. Men, nå har jeg uansett brukt 3,5 på dette huset og, så kunne sånn sett like så godt bygget🙈 Var ikke "meningen" at renoveringen skulle bli så dyr, men sånn ble det. Anonymkode: 1dbd3...d68 Ja jeg har tittet litt på prisanslag på tilbygg og oppussinger på ymse nettsider, og det ser jaggu ikke helt billig ut å pusse opp heller. 😅 Det ser ut som det er grunnarbeider/grunnmur samt endringer på tak som koster mest, er det lov å spørre hvilke endringer du gjorde på boligen din som gjorde at det ble såpass dyrt? Anonymkode: 71326...d60
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #33 Skrevet 17. januar 2022 Grunner til at jeg (TS) ønsker å bygge: - Vi ønsker oss et sunt og trygt hus! Bra rør til drikkevann, grunnmur som håndterer evt. radonforekomster, "pustende" vegger, naturlig ventilasjon i stedet for mekanisk slik at vi slipper unødvendig støv og støy, færrest mulig materialer som skaper avgasser, osv. osv. Vil også ha et hus som er plassert riktig i terrenget, slik at faren for flom og skred er minimal, og det skal ligge GODT unna bråkete veier og andre støykilder. - Vi ønsker oss et vakkert hus, som er tilplasset omgivelsene. Mørke, duse farger, naturmaterialer, gjerne torvtak, fasade i treverk eller mur. Med unntak av enkelte arkitektbygde eneboliger fra 70- og 90-tallet og velbevarte sveisterhus, er det veldig lite pent å finne på det norske boligmarkedet. Tømmerhus er unntaket synes jeg, de ser nesten alltid bra ut så lenge ytterveggene er holdt åpne! - Vi ønsker oss et hus som tar hensyn til himmelretninger og lokale klimaforhold, slik at det blir komfortabelt og energieffektivt! Godt takutstikk for å skjerme mot regn og sol, store vindusflater plassert slik at mye lys slippes inn uten at huset ikke blir overoppvarmet om sommeren, spiskammers og soverom på den kaldeste siden av huset, frokostplass med vindu mot soloppgang, hageareal på sørsiden av huset, osv. - Vi vil ha et kompakt hus i én etasje, med god takhøyde! Synes små hus er mye koseligere, og det blir mindre å varme opp. Har ikke lyst på kjeller (masse bortkastet plass + risiko for fukt) eller loft (vil ha det åpent opp til mønet pga. bedre romfølelse). - Vi vil ha et hus med smarte planløsninger. Logisk plassbruk! Spiskammers på nordveggen knyttet til kjøkkenet, utgang fra kjøkkenet ut til frokostplass og urtehage, direkte inngang fra gårdsplass til vaskerom med hundedusj, vedovn med stekeplate plassert på et energieffektivt og praktisk sted, hel-/halvåpen løsning mellom kjøkken og stue, - Minst mulige tekniske dingser som kan ryke. Har dårlig erfaring med balansert ventilasjon, spotlights, sentralstøvsugere og andre innebygde fancy greier. Jo enklere desto bedre! En del av disse tingene kan nok bli veldig dyre å innarbeide i et eksisterende bygg. Anonymkode: 71326...d60 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #34 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 10.11): Skjønner ikke helt hva du mener her, dette er snakk om et hus vi skal bo i fast så det blir vel en primærbolig. Jeg har sett på priseksempler på nettet, f.eks. denne https://www.byggstart.no/pris/bygge-hus og jeg ser jo at det generelt koster veeeldig mye å bygge, men disse eksemplene inneholder også enormt mange unødvendige greier (for vår del). Vi trenger absolutt ikke to kjøkken, tre bader, mange hundre kvadratmeter eller flere etasjer da vi kun er to mennesker. Har også null behov og ønske om diverse downlights, spotlights, kjeller/loft, fancy kjøkkeninnredning, varmekabler i gulv (annet enn på badet, der er de gode å ha!) og slike ting. Vi tenker nok litt utenfor boksen i forhold til "folk flest", og er opptatt av veldig andre ting, så vi er villige til å bo i det som for den gjennomsnittlige nordman sikkert er et utenkelig lite skjul! 😄 Man skal jo ikke bli gjeldsslave av å bygge heller vel. Jeg ser det finnes ferdighusmodeller for ca. 2 millioner, hvilke kostnader må man regne med å betale i tillegg, som gjør at disse ikke kan bygges på et 3 millionersbudjsett? Vi har forresten planer om å finne en eiendom som er flat og har gode grunnforhold, både av sikkerhetsmessige og økonomiske grunner. Så jeg tror ikke grunnmur og annet forberedende arbeid blir av det dyreste slaget. Anonymkode: 71326...d60 Grunnarbeid, grunnmur, elektriker, rørlegger, maling, tilvalg (kan fort komme selv om dere sier dere stiller lave krav), ordne hage/innkjørsel etterpå +++. Vi vurderte å bygge for ti år siden, og da fikk vi beskjed om at et «edruelig» hus - ekskl tomtepris - ville komme på minst 3,5 millioner. Legg til ti års prisstigning + ikke minst materialpriser som har økt enormt de siste par årene, og du finner fort ut at 3 millioner er lite realistisk. Det er dessuten ikke sikkert det er lurt å gå for veldig billige løsninger overalt - droppe varmekabler etc - det fører bare til lavere pris når dere en gang skal selge. Anonymkode: 5426e...27c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #35 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Grunner til at jeg (TS) ønsker å bygge: - Vi ønsker oss et sunt og trygt hus! Bra rør til drikkevann, grunnmur som håndterer evt. radonforekomster, "pustende" vegger, naturlig ventilasjon i stedet for mekanisk slik at vi slipper unødvendig støv og støy, færrest mulig materialer som skaper avgasser, osv. osv. Vil også ha et hus som er plassert riktig i terrenget, slik at faren for flom og skred er minimal, og det skal ligge GODT unna bråkete veier og andre støykilder. - Vi ønsker oss et vakkert hus, som er tilplasset omgivelsene. Mørke, duse farger, naturmaterialer, gjerne torvtak, fasade i treverk eller mur. Med unntak av enkelte arkitektbygde eneboliger fra 70- og 90-tallet og velbevarte sveisterhus, er det veldig lite pent å finne på det norske boligmarkedet. Tømmerhus er unntaket synes jeg, de ser nesten alltid bra ut så lenge ytterveggene er holdt åpne! - Vi ønsker oss et hus som tar hensyn til himmelretninger og lokale klimaforhold, slik at det blir komfortabelt og energieffektivt! Godt takutstikk for å skjerme mot regn og sol, store vindusflater plassert slik at mye lys slippes inn uten at huset ikke blir overoppvarmet om sommeren, spiskammers og soverom på den kaldeste siden av huset, frokostplass med vindu mot soloppgang, hageareal på sørsiden av huset, osv. - Vi vil ha et kompakt hus i én etasje, med god takhøyde! Synes små hus er mye koseligere, og det blir mindre å varme opp. Har ikke lyst på kjeller (masse bortkastet plass + risiko for fukt) eller loft (vil ha det åpent opp til mønet pga. bedre romfølelse). - Vi vil ha et hus med smarte planløsninger. Logisk plassbruk! Spiskammers på nordveggen knyttet til kjøkkenet, utgang fra kjøkkenet ut til frokostplass og urtehage, direkte inngang fra gårdsplass til vaskerom med hundedusj, vedovn med stekeplate plassert på et energieffektivt og praktisk sted, hel-/halvåpen løsning mellom kjøkken og stue, - Minst mulige tekniske dingser som kan ryke. Har dårlig erfaring med balansert ventilasjon, spotlights, sentralstøvsugere og andre innebygde fancy greier. Jo enklere desto bedre! En del av disse tingene kan nok bli veldig dyre å innarbeide i et eksisterende bygg. Anonymkode: 71326...d60 De blir dyre å få inn i et nybygg også, siden du må gjøre endringer på fabrikkhus. Energieffektive hus, naturmaterialer etc - alt du ønsker deg her betyr egentlig dyrere hus, ikke billigere hus. Dessverre. Det er ikke downlights som gjør at moderne hus er dyre. Anonymkode: 5426e...27c 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #36 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 13.07): Pr i dag klarer vi oss helt fint med bare ett toalett, men om det ikke utgjør altfor stor forskjell i prisen kunne det vært kjekt med to ja! Og nei vi skal ikke ha barn. Men vi trenger et ekstra soverom allikevel, til familie og venner som kommer langsveisfra, og ikke minst til å oppbevare utstyr til ørtenhundre hobbier. 😄 Ja det tenkte jeg ikke på. Slike småting kan vi selvsagt gjøre! Forutsatt at vi får tatt oss fri fra jobben, og at vi finner et midlertidig sted å bo i bygda mens huset bygges da. Vi bor i dag ca 11 timer unna stedet vi skal flytte til/bygge på, men jeg antar at vi må ta oss fri og reise opp dit en del uansett hvis det blir aktuelt å bygge. Anonymkode: 71326...d60 Sparkling, maling og listing av et helt hus er IKKE «småting»… Anonymkode: 5426e...27c 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #37 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/14/2022 den 17.06): skal flytte til/bygge i en liten bygd ikke langt fra Molde. Vi håper og tror at dette blir vårt endelige hjem og har ingen plan om å selge det videre. Kjenner faktisk to ulike par som har bygget sitt "endelige hjem" på et avsidesliggende sted. Det ble ikke et endelig hjem, men et tapsprosjekt... (man får heller ikke lån til å bygge et dyrere hus enn hva man får solgt det for, dette er et kjent problem på bygda.) Anonymkode: 3be50...07e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #38 Skrevet 18. juni 2023 Kunne tenkt meg å bygge noe lignende det dere ønsket. Hva endte dere opp med å gjøre? Fikk dere noe prisestimat på å bygge dette? Anonymkode: 4e115...bc0
Maskinfører Skrevet 19. juni 2023 #39 Skrevet 19. juni 2023 Er så mye lover og krav i dag så spørs om det er så billig TEK17 evt annet er jo ett krav og da baller det jo på seg badet skal jo ha plass til rullestol også (Selv om dere ikke benytter dere av det)
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #40 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 11.32): Kunne tenkt meg å bygge noe lignende det dere ønsket. Hva endte dere opp med å gjøre? Fikk dere noe prisestimat på å bygge dette? Anonymkode: 4e115...bc0 Du får ikke bygget et hus til 3 mill I dag 😊 Anonymkode: 36dd7...b0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå