Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har peiling på hva de gjør på en adhd- utredning?

Har en gutt som skal utredes for dette og lurer på hva de gjør? Tar det lang tid fra kommunelegen søker han inn til han kan komme til utredning?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvor lang tid og nøyaktig hva som skjer er forskjellig fra sted til sted. Men du som forelder og skolen(evt barnehge) må svare på mange spørsmål.

Skrevet

Hei

Ppt kan svare deg på hvor lang ventetid det er der du bor. I mitt tilfelle var det ppt som henviste. Vanligvis vil fagfolk fra Barne og ungdoms psykriatisk og evt ppt observere barnet i skolen, gjennomføre diverse tester ( oppgaver som barnet skal løse) Samtale med foreldre, spørreskjema som både foreldre og skole skal fylle ut, undersøkelse av spesialistlege det kan også være flere ting.

Forbered deg på å måtte forholde deg til mange forskjellige offentilge kontor, noen runder med skolen er mange ganger nødvending. Jeg skriver ikke dette for å ta motet fra deg, men denne tiden kan være tøff. Stå på og ikke gi deg, hvis du mener noe blir gjort feil eller for dårlig. Får du ikke diagnose, kan du likevel ha rett på ekstra ressurser fek i skolen.

http://www.adhd-foreningen.no/ Denne siden kan være verdt å skjekke ut

Lykke til

Gjest Persille ii
Skrevet

Jeg har akkurat fått diagnosen på min sønn. Vi har vært i BUPA-systemet i 4 år. Har hatt lite med PPT å gjøre, kun i forhold til skole.

Når diagnosen først var satt så skjedde det mye veldig fort. Han begynner på medisin til uka og både foreldre og sønn krysser fingrene.

Det er BUPA vi hele tiden har forholdt oss til. Min sønn har vært igjennom flere tester. Vi foreldre har måttet fortalt historen fra svangerskap og fram til i dag. Skolen har fyllt ut diverse skjemaer. Han har hatt nevrologiske tester samt vanlig legeundersøkelse.

Mitt beste råd til deg er at du pusher på. Send med jevne mellomrom en mail/et brev og hør hva som skjer og hva som skal skje framover. Du som forelder må faktisk være en pådriver.

Og fortell om hvordan hverdagen faktisk er. Ikke pynt på sannheten.

Min sønn har i flere år fått ekstra ressurser i skolen uten diagnose, så det er absolutt mulig.

Og så bør du melde deg inn i adhd-foreningen. Her i fylket så har de cafe en gang hver måned hvor du da har mulighet til å treffe andre foreldre. I tillegg så har de jevnlig aktiviteter for ungene.

Skrevet
Noen her som har peiling på hva de gjør på en adhd- utredning?

Har en gutt som skal utredes for dette og lurer på hva de gjør? Tar det lang tid fra kommunelegen søker han inn til han kan komme til utredning?

Utredningen består av mange tester for å kunne avdekke om barnet har ADHD, samt spørreskjema til foresatt og skole. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor lang ventekø det er inn til BUP i det området der du bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...