AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #21 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du bør pusse brillene dine eller slutte å dikte opp hva jeg har skrevet. Anonymkode: 50d6b...a0c Du sier at strøm og fellesutgifter ikke er nok å betale, selv om det er alle boutgifter som er her. Du mener det må bli betalt husleie i tillegg. Anonymkode: 7038a...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #22 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du sier at strøm og fellesutgifter ikke er nok å betale, selv om det er alle boutgifter som er her. Du mener det må bli betalt husleie i tillegg. Anonymkode: 7038a...ac1 Jeg har ikke skrevet det du påstår. Lær deg å lese. Jeg gir blaffen i hva du betaler eller ikke. Det må dere bli enige om. Jeg bare forklarer deg at du betaler ikke for å bo, du betaler for strømforbruket. Anonymkode: 50d6b...a0c 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #23 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å hva dekker denne husleien? Anonymkode: 7038a...ac1 Din del av nødvendig vedlikehold, slitasje, avkastning egenkapital, kommunale avgifter, eiendomsskatt, verktøy og maskiner, brunevarer osv. Dekker ikke tette rør og kosmetisk oppussing. Anonymkode: e7fd9...a6b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #24 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke skrevet det du påstår. Lær deg å lese. Jeg gir blaffen i hva du betaler eller ikke. Det må dere bli enige om. Jeg bare forklarer deg at du betaler ikke for å bo, du betaler for strømforbruket. Anonymkode: 50d6b...a0c Jeg tror det er du som må pusse brillene dine, for jeg skriver gjentatte ganger til deg at jeg betaler både for strøm, og for fellesutgifter som inkluderer de resterende kostnadene for å bo her vi bor😅 Anonymkode: 7038a...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #25 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er du som må pusse brillene dine, for jeg skriver gjentatte ganger til deg at jeg betaler både for strøm, og for fellesutgifter som inkluderer de resterende kostnadene for å bo her vi bor😅 Anonymkode: 7038a...ac1 Og hva betaler du for vedlikehold, slitasje, kapitalkostnader osv. Det er disse kostnadene som er kostnader for å bo, ikke å betale for strømforbruket ditt. Anonymkode: 50d6b...a0c 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #26 Skrevet 13. januar 2022 Hvor store kan slike elektrikerregninger egentlig bli? Sett mot at du bor veldig rimelig. Jeg fatter bare ikke folk som er gift, og holder på slikt. Her eier vi likt, og betaler etter evne, og regulerer heller hva som ville skje ved brudd i ektepakt... Men for å gi deg det teoretisk riktige svaret: Ønsker du deg kameraringeklokke, trenger nytt uttak til ditt hjemmekontor, vil sette inn en ekstra stekeovn, har ødelagt noe... Din kostnad. Er det nødvendig vedlikehold og reperasjoner - huseiers kostnad. Er det prosjekter dere begge ønsker, som nødvendigvis ikke øker boligens verdi - begges kostnad. Anonymkode: 94f5a...fff 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #27 Skrevet 13. januar 2022 Ikke gå i kvinnefellen. Anonymkode: a25cc...4a0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #28 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke gå i kvinnefellen. Anonymkode: a25cc...4a0 Om man kun betaler halv strøm og halve felleskostnader for å bo bør man ha ganske mye til overs å legge av til egenkapital. Det er det motsatte av kvinnefellen. Anonymkode: 94f5a...fff 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #29 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Betaler du husleie? Dersom ja: hans ansvar Dersom nei: skulle bare mangle Anonymkode: 8293e...1df Hvis han lar henne bo der gratis så bor hun der gratis. Dette er dermed en avsporing. Ekspertene er klare i sin tale: man bør aldri betale for oppussing og vedlikehold på en annens bolig. Anonymkode: a0ea9...69a 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #30 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor store kan slike elektrikerregninger egentlig bli? Sett mot at du bor veldig rimelig. Jeg fatter bare ikke folk som er gift, og holder på slikt. Her eier vi likt, og betaler etter evne, og regulerer heller hva som ville skje ved brudd i ektepakt... Men for å gi deg det teoretisk riktige svaret: Ønsker du deg kameraringeklokke, trenger nytt uttak til ditt hjemmekontor, vil sette inn en ekstra stekeovn, har ødelagt noe... Din kostnad. Er det nødvendig vedlikehold og reperasjoner - huseiers kostnad. Er det prosjekter dere begge ønsker, som nødvendigvis ikke øker boligens verdi - begges kostnad. Anonymkode: 94f5a...fff Planen er å eie likt i fremtiden når jeg har mulighet til det. Jeg tenkte før jeg laget innlegget at elektriker er noe vi bør dele, og jeg kan ikke si kommentarene har fått meg til å endre mening. Og jeg har absolutt ikke gått i kvinnefella😅 Jeg betaler akkurat lik sum som mannen for å bo. Han er ikke slu og krever å få betalt mer penger av kona si enn de faktiske utgiftene, men ønsker at jeg skal få spart opp til å kjøpe meg inn, så vi står likt. Anonymkode: 7038a...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #31 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Selvfølgelig betaler jeg for å bo her. Halve fellesutgifter og halve strømmen. Anonymkode: 7038a...ac1 Om fellesutgifter kun omfatter utgifter til borettslag/sameie og du betaler halve dette så er det lite. Han har vel et lån også. Det blir litt som å tro man har kjøpt en bolig når man kun har betalt dokumentavgift og utgifter til megler men ikke noe for selve boligen. Strøm må du betale uansett om du leier eller eier og er en del av dine levekostnader. Anonymkode: 919f4...4bd 1
Gjest Albbas Skrevet 13. januar 2022 #32 Skrevet 13. januar 2022 Her kommer det som sagt an på hva denne elektrikerjobben består av. Hva din økonomiske situasjon er sammenlignet med hans er også av betydning. I mitt forhold hadde det vært en selvfølge at eier av bolig betalte elektrikerregning (den gang kun en av oss eide). Det er fordi eier hadde så mye bedre økonomisk situasjon enn den andre (som eier av nesten nedbetalt bolig, betydelig høyere inntekt osv). Dette kan jo se helt annerledes ut for dere. Hadde du vært leietaker hadde sannsynligvis utleier måtte betale selv, men kommer som sagt an på hva det dreier seg om.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #33 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om fellesutgifter kun omfatter utgifter til borettslag/sameie og du betaler halve dette så er det lite. Han har vel et lån også. Det blir litt som å tro man har kjøpt en bolig når man kun har betalt dokumentavgift og utgifter til megler men ikke noe for selve boligen. Strøm må du betale uansett om du leier eller eier og er en del av dine levekostnader. Anonymkode: 919f4...4bd Felleskostnadene inkluderer alle utgiftene til å bo her, kommunale avgifter, tv, vedlikehold. Boligen er nedbetalt. Jeg har forsøkt å skrive det ganske mange ganger nå, jeg betaler halvparten av hva det koster å bo her. Dette vet jeg veldig godt siden vi har felleskonto der alle utgifter går utifra. Spørsmålet jeg stilte var: Skal den som eier betale elektriker, eller betaler man det i felleskap? Spørsmålet var ikke om jeg betaler nok for å bo her, for det vet jeg at jeg gjør. Anonymkode: 7038a...ac1 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #34 Skrevet 13. januar 2022 Jeg er enig i at det avhenger av hva slags arbeid elektrikeren skal gjøre. Dersom det handler om nødvendig reparasjon eller oppgradering som mannen ønsker, bør han betale for det, men dersom du ønsker forandringer, bør du, eventuelt dere begge, betale for det. Det er mannen din som sitter igjen med hele salgssummen når huset er solgt, så det er også han som plikter å betale for nødvendig vedlikehold av sin egen bolig. Problemet her er vel at dere er gift, for da har man økonomiske forpliktelser overfor sin ektefelle. Nå kan helt sikkert din mann forsørge seg selv, men dersom din inntekt er vesentlig høyere enn hans, eller han sliter med annen gjeld, tenker jeg det moralsk riktige vil være å dele litt på elektrikerregningen. Anonymkode: 593de...b66 1
Troyamin Skrevet 13. januar 2022 #35 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange slike tråder skal du opprette? Nå har vi vel vært gjennom en tråd hver for bil, hvitevarer, rørlegger (?), og elektriker. Anonymkode: 05031...bf4 Hvis dette er samme dama som oppretter alle disse trådene, må hun være et mareritt å være gift med! Godt hun ikke er gift med meg, for jeg hadde kastet henne ut for lengst, dersom hun var halvparten så vanskelig hjemme, som hun er på KG.
nomore82 Skrevet 13. januar 2022 #36 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Felleskostnadene inkluderer alle utgiftene til å bo her, kommunale avgifter, tv, vedlikehold. Boligen er nedbetalt. Jeg har forsøkt å skrive det ganske mange ganger nå, jeg betaler halvparten av hva det koster å bo her. Dette vet jeg veldig godt siden vi har felleskonto der alle utgifter går utifra. Spørsmålet jeg stilte var: Skal den som eier betale elektriker, eller betaler man det i felleskap? Spørsmålet var ikke om jeg betaler nok for å bo her, for det vet jeg at jeg gjør. Anonymkode: 7038a...ac1 Det som jeg tror skaper litt forvirring her er at begrepet felleskostnader er den innbetalingen man gjør til sameie/borettslaget. Hva disse inkluderer varierer, og slik jeg forstår på deg inkluderer disse ganske mye hos dere. Men det de ikke inkluderer er vedlikehold på den innvendige delen. Altså slitasje på gulv, hvitevarer, baderom osv. Dette kommer i tillegg, og bør og være noe du tar med i beregningen på bokostnader. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #37 Skrevet 13. januar 2022 Troyamin skrev (16 minutter siden): Hvis dette er samme dama som oppretter alle disse trådene, må hun være et mareritt å være gift med! Godt hun ikke er gift med meg, for jeg hadde kastet henne ut for lengst, dersom hun var halvparten så vanskelig hjemme, som hun er på KG. Hehe det er ikke meg nei😅 Bladde tilbake og fant den med bilen, og der virker det som hun mener hun ikke skal betale noe på bilen selv om hun er med å bruker den, og det er jeg ikke enig i. Akkurat som jeg mener at jeg bør være med å betale på elektriker, jeg lurer bare på hva andre mener. Men det virker det som ingen klarer å lese😂 Anonymkode: 7038a...ac1
Troyamin Skrevet 13. januar 2022 #38 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe det er ikke meg nei😅 Bladde tilbake og fant den med bilen, og der virker det som hun mener hun ikke skal betale noe på bilen selv om hun er med å bruker den, og det er jeg ikke enig i. Akkurat som jeg mener at jeg bør være med å betale på elektriker, jeg lurer bare på hva andre mener. Men det virker det som ingen klarer å lese😂 Anonymkode: 7038a...ac1 Ok Da kan jeg jo si at du siden dere er gift, bør du være med å betale elektrikeren. Ta det ut i fra hvem som tjener mest og fordel utgiften deretter.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #39 Skrevet 13. januar 2022 Jeg tror ikke det er noe fasit her, og noe dere bør snakke sammen om hvordan det er best for dere å fordele. Det jobber jo og av på hva det er. Her i huset har vi hatt elektriker til å ordne et par feil på elkontroll og det tenker jeg er huseiers ansvar. Vi har også hatt elektriker til å sette opp et par ekstra stikkontakter og lampe med dimmer på kontoret og det tenker jeg er et eksempel på noe man bør snakke sammen om hvordan skal fordeles. Anonymkode: 77197...555
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #40 Skrevet 13. januar 2022 Er han ikke en gentleman? Menn skal betale for kvinnen, uansett. Anonymkode: e7787...fd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå