Gå til innhold

Hvorfor er voksne kresne på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks er i 40årene og har aldri smakt kylling, fisk, ris, grovt brød, de fleste grønnsaker etc. 

Han spiste kun loff med ost, taco, pizza, hamburger og mengder av godteri og snacks. Han var utrolig nok slank, men synes han ble mer og mer gul på det hvite i øynene pga mangel på vitaminer etc. Han var ofte kvalm og uvel. Synes det var helt uforståelig at en voksen mann kunne ha et slikt kosthold. Viste seg at han hadde vokst opp med foreldre som aldri tilbød annen mat enn knekkebrød eller pizza.

Selv spiser jeg alt unntatt rosiner, og unngår mat med veldig slimete konsistens 

Anonymkode: 6936a...398

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi folk er ulike. Noen er ikke-smakere, noen er supersmakere og de fleste der i mellom. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble aldri tvunget til å spise mat jeg ikke likte som barn, og jeg spiser alt mulig nå. Er ikke så begeistret for lutefisk, men hadde nok spist det om jeg fikk det servert, litt iallfall. 

Mine barn ble aldri tvunget til å spise mat de ikke likte som barn heller, men de har ting de ikke liker i det hele tatt. Tomat f.eks. tross iherdige forsøk på å spise og like det. 

Jeg ser ikke poenget med å skulle nøde voksne mennesker eller barn for den del, til å spise mat de ikke liker. De må velge selv om de vil smake også. 

Anonymkode: 36196...f50

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke gulrot, løk, ananas, skalldyr mais, surkål, avokado, sopp, tomat, dessert som smaker friskt og sikkert mye mer. Er kresen, men om jeg blir servert mat så spiser jeg stort sett det meste, men ikke det som er i lista over med mindre det er finhakka eller lignende. Er vell kresen fordi jeg har smaksløker? 😛 idk. Ble også tvungen til å spise opp maten min (på 90-tallet), og har noen veldig dårlige assosiasjoner med det. 

Skrevet

Personlig er jeg glad for at man faktisk har lov til å ikke like enkelte matvarer... Mitt barn liker ikke mais, det er greit og jeg lager ikke leven utav det. Nå er barnet så stort at jeg tror det er permanent, men om man tvinger barn til å spise det det ikke liker så kan det følge dem inn i voksenlivet. Og det at mennesker, både barn og voksne, ikke liker enkelte ting må jo være lov. Du ts høres bitter og ugrei ut. Jeg ville sagt ha en fin torsdag, men tviler på du klarer det. 

Anonymkode: f3115...643

• Liker 5
Skrevet

Spiser det meste av fersk mat, men takler ikke ferdigprodukter ala toro ol.  Heller ikke kaker, kjeks osv. 

Anonymkode: 48ec0...7c7

Skrevet

Jeg liker ikke kokte poteter. Jeg  har problemer med å svelge det. Jeg liker derimot pommes frites og fløtegratinerte poteter.

• Liker 1
Gjest Kritisk
Skrevet

Aldri fått lov til å være kresen.Vi spiste det vi fikk servert.

Skrevet

Her er jeg heldigvis ikke kresen, og spiser alt jeg får.

Anonymkode: aa2ea...5d6

Gjest Blondie65
Skrevet
Lacuna skrev (8 timer siden):

Det er det som også er faren ved å tvinge barna sine ting de ikke liker, selv om det til en viss grad er nødvendig for å lære seg å like ting - men det fungerer jo ikke slik for alle! 

Kanskje det man liker og ikke liker egentlig er mer genetisk enn hva man tror? Litt sånn som med koriander. 

Det er forskjell på oppfordring til å smake på all mat, og bli tvunget. Stor forskjell. Jeg understreker at min aversjon mot denne maten ikke skyldes konsistens men smaken - bortsett fra at ihjelkokte grønnsaker som er tilbake til amøbestadiet og nærmest flyter ut på tallerkenen er noe av det ekleste jeg vet.

Ja, jeg tror at det er genetisk betinget om man liker X eller Y. Jeg liker ikke lakris eller alt som har anis smak. Det er helt konsekvent.

Gjest Blondie65
Skrevet
Gjenferdet skrev (8 timer siden):

Hummer, krabbe og kreps er godt, men kamskjell og blåskjell 🤢 

Kamskjell, reker og blåskjell: nam. Hummer, krabbe og kreps ... nei takk.

Skrevet

I noen tilfeller er det jo reelle grunner til at voksne folk ikke liker noen typer mat (dårlige opplevelser med maten tidligere, blitt syk av den, blitt tvunget til å spise det, takler ikke å spise dyr osv). 

Men voksne folk som for eksempel ikke liker noen grønnsaker, aldri har smakt det heller, fordi grønnsaker er æsj bæsj…. Det er bare umodent. 

Anonymkode: a932e...b23

• Liker 5
Skrevet

Brunost og blodpudding. Bare eimen alene er nok til at jeg brekker meg. 

Skrevet

Spiser alt av kjøtt og sjømat. Men har problemer med mange grønnsaker (spesielt kokte. Gulrot, rosenkål, blomkål), sopp, noen frukter (spesielt banan og melon). Brunost, ketchup, løk, tomat.. Mat som er søt er jeg ikke så glad i.. Kan nok bli oppfattet som kresen ja. :) Er MYE mer jeg ikke liker, men dette er de første jeg kom på. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg er sånn, sliter med konsistens på mange ting. Som barn ble jeg tvangsfôret mat, og endte ofte med å spy. Så har bare en dårlig opplevelse med det og det har nok omprogrammert hjernen min til å tenke at jeg ikke liker det. 

Jeg hater egentlig å være kresen, syns det er flaut rett og slett. Jeg har derimot prøvd å IKKE være kresen, og få meg selv til å like mye. Har fått meg selv til å like brokkoli, asparges, parmesan, stekt gulrot, spinat, salat, bønner... Men noen ting GÅR bare ikke. 

Anonymkode: 70418...fcf

Skrevet

Jeg spiser det meste selv om jeg ikke liker det så godt, men jeg takler ikke sjømat. Fisk går greit som oftest, det er ekkelt men det går ned, men reker, krabbe, hummer osv (alt utenom blåskjell egentlig) har så sykt ekkel konsistens og smak, uansett hvor mye jeg spiser det blir det aldri bedre. Samme med fiskekaker/boller

Anonymkode: e3917...e8b

Skrevet

Jeg blir så flau på andres vegne når de sier æsj, til mat andre liker. En ting er å ikke like ting, men når voksne sier æææsj. Da plinger det i bolla deres. 😂 

Jeg spiser ikke kjøtt og sjømat. Ikke fordi jeg ikke liker smaken på noe av det, men har ikke samvittighet når dyr lider og lever i helvete. Spiser ikke og drikker ikke meieriprodukter, fordi det bidrar til dyremishandling. Fordi jeg elsker dyr, klarer jeg ikke å bidra til lidelser på min bekostning. Enkelt og greit. Tanken på å spise kjøtt etter så mange år gjør meg kvalm og byr meg i mot. Det eneste jeg får opp i hodet er bilder av dyremishandling. Som gjør meg sint! 

Anonymkode: 4765b...37f

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor jeg er kresen? 

Har ikke peiling. Men jeg er det. 

Smakt mye forskjellig som barn, men mye som aldri har falt i smak, og listen over ting jeg ikke liker er ganske lang 😅 Men ER blitt flinkere til å smake/prøve ting igjen og igjen, men det faller ikke nødvendigvis i smak for det.

Og selv om f.eks blomkål og brokkoli er noe jeg burde spise, så er jeg dessverre ikke der at jeg gidder å sitte og tvinge i meg ting jeg hverken liker smak eller konsistens på. 

• Liker 5
Skrevet

Traumer er nok en ikke så helt uvanlig grunn til kresenhet, enten det er snakk om tvangsforing, seksuelle overgrep, servering av fordervet mat eller mobbing eller avstraffelser i forbindelse med måltider, enten det har skjedd hjemme eller for eksempel på skolen.

Anonymkode: 2f6aa...3e8

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Traumer er nok en ikke så helt uvanlig grunn til kresenhet, enten det er snakk om tvangsforing, seksuelle overgrep, servering av fordervet mat eller mobbing eller avstraffelser i forbindelse med måltider, enten det har skjedd hjemme eller for eksempel på skolen.

Anonymkode: 2f6aa...3e8

Jeg ser ingen grunn til å sykeliggjøre alt mulig på den måten. For min del tror jeg det er genetisk.

Anonymkode: 0717c...f91

• Liker 2
Skrevet

Jeg har problemer med fet fisk som laks, ørret, sild og makrell. Synes det smaker tran uansett hvordan det er tilberedt. Med unntak av rå laks og røkt laks, det synes jeg merkelig nok er helt nydelig😄 Gryteretter fra Toro har en ettersmak av papp, men de går nå ned.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...