Gå til innhold

Hvorfor er voksne kresne på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke kresen, men det er likevel en del mat jeg ikke liker. Noe kan jeg få ned allikevel, mens andre matvarer vokser i munnen på meg. Rosiner, svisker, dadler, oliven, rødbeter, maki (sushi), må vel være noe av det som absolutt IKKE går ned, men det er såpass sære ting at jeg ikke må spise det. Jeg kan også være litt kresen på pålegg, frukt/bær/grønnsaker, sjokolade, desserter og kaker, men heller ikke det er krise å stå over. Alt av middag går ned, selv om jeg ikke er overbegeistret for vårruller, sursøt saus, komper og pizza fra pizzakjeder.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Polyester said:

Mente ikke hjelp fordi du skal spise alt mulig, men hvis det gjør at du får lavere livskvalitet, noe det høres ut som i det første innlegget ditt, så kanskje det kan hjelpe i å nøste opp i grunnen til at det er sånn?

Livet mitt hadde også vært lettere dersom jeg var litt lavere. Det vil ikke nødvendigvis si at jeg har lavere livskvalitet bare fordi jeg er høy. Poenget mitt var at det å være kresen på mat som regel ikke er et valg, det et bare sånn man er skrudd sammen.

• Liker 3
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg ble tvunget til å spise ting jeg ikke likte smak og/eller konsistens på da jeg var barn. Dette medfører at jeg i dag brekker meg når enkelte matvarer kommer inn i munnen.

Jeg har siden klart å lære meg å spise en del ting, men noen ting henger igjen.

Så er det også slik at noen liker f.eks. lakris - jeg liker det ikke. Og den smaken er helt konsistent - jeg liker ikke den typen smak i det hele tatt - enten det er snop, eller andre matvarer med den smaken. Jeg er ikke overbegeistret for umami heller.

Krabbe, kreps og hummer har jeg heller aldri greid å vende meg til smaken på - jeg liker det bare ikke.

Hummer, krabbe og kreps er godt, men kamskjell og blåskjell 🤢 

Skrevet (endret)

Jeg spiser ikke ting jeg ikke liker! Livet er for kort til å tvinge i seg mat som jeg ikke liker. Jeg brekker meg lett av å spise ting jeg ikke synes noe om..  Skulle/kunne/burde/måtte jeg spist ting jeg ikke liker om noen truet mine nærmeste på livet med et skytevåpen og sa "spise ellers dør de", joda det kunne jeg nok sikkert klart. Men livet funker ikke som en dårlig Hollywood film, i virkeligheten har jeg valg om å sitte å brekkke meg ved middagsbordet og la mat vokse i kjæften og å la være å spise noe, valget er ekstremt enkelt.

Det er en del ting jeg ikke liker, men denne misforståtte greien med at en skal spise alt hele tiden har jeg aldri giddet å hefte meg med. Jeg er snart 40 og er voksen nok til å la være å få i meg mat jeg synes smaker grusomt..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 6
Skrevet

Kresne voksne er bare flaut. Som små drittunger som sitter og pirker i maten. 

Anonymkode: 089d4...6ff

• Liker 10
Skrevet

Det er mye jeg ikke liker, men jeg spiser alt jeg får servert. Hva jeg lager hjemme til meg selv får bli min sak. 

Anonymkode: 9e664...e39

• Liker 2
Skrevet

Er ikke ubegrenset hvor mange kalorier man kan spise ila dagen, så jeg kaster de ikke bort på ting jeg ikke liker,bare fordi jeg er voksen. Jeg sier meg fornøyd med egen innsats så lenge jeg ikke har noen vitaminmangler. 

Anonymkode: d19a3...2b5

• Liker 3
Skrevet

Synes det meste smaker stygt, rett og slett

Anonymkode: 5e44b...839

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enig. De sier æsj til mat også akkurat som drittunger. Forstår ikke hvorfor de ikke skjerper seg. Det er jo flaut å være så barnslig som en seksåring men være 27...

Anonymkode: 4c2b3...637

• Liker 5
Skrevet

Jeg er på en måte glad for at jeg har IBS, samt at jeg er vegetarianer. Ingen kan presse på meg mat, da det er veldig spesifikt hva jeg kan ha, og hva jeg blir dårlig av.

I tillegg har jeg en vegring mot å spise mat/kalorier jeg ikke trenger. Jeg hadde spisevegring i 15 år, og er frisk fra det nå, men vegrer meg fortsatt for å smake/spise bare for å smake/spise. Det er unødvendig kalorier jeg ikke vil ha i tillegg til de kaloriene jeg allerede har spist. 

Heldigvis slipper jeg unna mange situasjoner hvor mat skal presses på. Det hender jo, men jeg unngår nok en del sosiale matsituasjoner fordi jeg ikke liker at folk absolutt skal kommentere hva jeg spiser. Noen MÅ jo bare kommentere andre menneskers mat(inntak). Jeg fatter det ikke.

Anonymkode: eea0b...588

Skrevet
Polyester skrev (1 time siden):

Det er mange som ikke spiser kjøtt i dag, selv om de velger å ikke spise det av andre grunner enn at de bare ikke liker det. Pleier du noen gang å si at du er vegetarianer? Du er jo nesten det

Ja, jeg pleier stort sett å si det. Jeg orker ikke lenger å krangle med folk og å bli lurt i kjøtt fordi folk "må sjekke om det er sant at jeg kaster opp". Å måtte diskutere dyrevelferd opp og i mente og å høre på lassevis av kaninfor-vitser er enklere. 

Anonymkode: 2f6aa...3e8

• Liker 2
Skrevet

Må man like alt bare fordi man er voksen?

Anonymkode: 7dd84...9f6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må man like alt bare fordi man er voksen?

Anonymkode: 7dd84...9f6

Nei men man må spise frukt og grønt

Skrevet
Leo skrev (5 timer siden):

Jeg har problemer med brokkoli fordi vi dyrket det selv da jeg var barn og mat skulle man under ingen omstendighet kaste. Ett år hvor det var ekstremt med skadedyr på kålvekstene brukte vi derfor mye tid på å plukke larvene ut av den kokte brokkolien evt. fange larvene som krøp over tallerkenen når den ble servert rå. 

Skjell og andre bløtdyr som f.eks. blekksprut greier jeg heller ikke å spise. Hvorfor vet jeg ikke helt, men det snur i munnen. 

Æsj! Hvorfor skulle du si det 😳 Jeg har alltid likt brokkoli, til nå 🤢🤮

Anonymkode: 4f9d5...bfc

Skrevet

Jeg tror dessverre mange har fått servert dårlig tilberedte retter som barn. Overkokte grønnsaker, seig fisk, tørre kjøttstykker, halvfabrikata, barnevennlig mat (for barn kan jo liksom ikke smake på litt annerledes smaker). 

Jeg kan forstå at ikke alle liker alt, men som voksen så tenker jeg man bør kunne smake på ny mat før man sier nei takk. Og man forsyner seg med f.eks kjøtt, potet og grønnsaker, ikke bare kjøtt og potet. Er stor forskjell på å være sunn og kresen, og det å være usunn og kresen. Sunn og kresen kan bety at man kun liker en type fisk, noen få grønnsaker, grovbrød med leverpostei osv. Mens usunn og kresen kan bety at man kun spiser grandiosa uten paprika, fastfood og loff med nugatti. 

Anonymkode: 932f2...c83

• Liker 2
Skrevet

Det har jo mer smaksløker å gjøre. Jeg kan spise paprika, men jeg liker det ikke. Det er grusomt bittert og jeg velger det bort. Jeg kan også spise tomat, men skjærer grimaser av den fæle smaken.

Det er mye mat jeg ikke spiser, for jeg ikke synes det er godt. Er jeg kresen? Ja jeg blir nok det. Men er ikke det mitt problem da? Jeg forlanger aldri at noen gjør noe spesielt for min del, jeg finner alltid noe å spise. 

Anonymkode: 5a416...402

• Liker 2
Skrevet

En jeg datet hadde visst så dårlig mage og det var en rekke ting han ikke kunne spise.... f.eks pasta og ost, men pizza det gikk ned på høykant. Jeg prøvde å si at melet i pizzaen og i pastaen er det samme og det er osten også, men nei det var det absolutt ikke, han fikk vondt i magen av pasta med ost men ikke pizza med ost 🤦‍♀️ jeg syntes det er turof med kresne menn. Ikke spiste han sushi heller, ikke oliven, fetaost og sånne ting. Der var barne barnemeny hele veien. Og pizzan kunne kun ha skinke på.... det var rett og slett provoserende. 

Anonymkode: 59fac...41b

• Liker 4
Skrevet
Lacuna skrev (6 timer siden):

Jeg tror mye av det ligger i hva man har fått servert som barn. Har man ikke jevnlig blitt vendt til smaker og konsistenser som barn (til tross for at de i perioder motsetter seg), så vil man ikke like det som voksen heller. 

Jeg hadde selv svelgvansker som barn, så tørr biff, finnbiff og seige pålegg som salami også videre går ikke akkurat lett ned her nå. Satte ofte mat i halsen og jeg husker spesielt en episode hvor min far nærmest måtte dra maten opp av halsen min. Men utenom dette anser jeg meg som nokså altetende. 

Nei. Vi er 3 søsken hos oss. 2 av oss fikk styre ting litt selv, mens en fikk servert alt av alt. Det er den som fikk servert og smake på mest som er den aller mest kresen den dag i dag, men vi to andre spiser mye mer.

Anonymkode: 5a416...402

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En jeg datet hadde visst så dårlig mage og det var en rekke ting han ikke kunne spise.... f.eks pasta og ost, men pizza det gikk ned på høykant. Jeg prøvde å si at melet i pizzaen og i pastaen er det samme og det er osten også, men nei det var det absolutt ikke, han fikk vondt i magen av pasta med ost men ikke pizza med ost 🤦‍♀️ jeg syntes det er turof med kresne menn. Ikke spiste han sushi heller, ikke oliven, fetaost og sånne ting. Der var barne barnemeny hele veien. Og pizzan kunne kun ha skinke på.... det var rett og slett provoserende. 

Anonymkode: 59fac...41b

Skjønner deg godt. Jeg elsker å prøve nye ting, matopplevelser er viktig for meg og jeg kunne aldri hatt en partner som var enkel/kresen i matveien. Det er like turnoff med kresne kvinner som kresne menn 🤣

Har tilgode å oppleve noe jeg ikke kan spise (og jeg har prøvd det meste), men det er noen få ting jeg ikke ivrer etter å spise igjen. Tror jeg. Når jeg tenker meg om er egentlig fiskeboller det eneste jeg kommer på 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk som definerer andre som «små drittunger», er det selv…

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror dessverre mange har fått servert dårlig tilberedte retter som barn. Overkokte grønnsaker, seig fisk, tørre kjøttstykker, halvfabrikata, barnevennlig mat (for barn kan jo liksom ikke smake på litt annerledes smaker). 

Jeg kan forstå at ikke alle liker alt, men som voksen så tenker jeg man bør kunne smake på ny mat før man sier nei takk. Og man forsyner seg med f.eks kjøtt, potet og grønnsaker, ikke bare kjøtt og potet. Er stor forskjell på å være sunn og kresen, og det å være usunn og kresen. Sunn og kresen kan bety at man kun liker en type fisk, noen få grønnsaker, grovbrød med leverpostei osv. Mens usunn og kresen kan bety at man kun spiser grandiosa uten paprika, fastfood og loff med nugatti. 

Anonymkode: 932f2...c83

Er det ikke deilig å sitte på fasiten liksom?! Å vite alt og definere hvordan andre folk er og ter seg. 

Anonymkode: 25483...c78

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...