Polyester Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Dere som er voksne men kresne som barn, hva stanser dere i å spise som andre voksne folk? Skjønner at kanskje ikke lutefisk er for alle, men brokkoli og gulrøtter er for alle, i alle fall voksne. Hvorfor er dere kresne og hva er en vanlig ting som dere ikke spiser? 11
Elysion Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Jeg spiser ikke sjømat i det hele tatt - tipper det kvalifiserer som kresen? Jeg har ikke vært vant til å spise det som liten, og det byr meg i mot å spise fisk når man f.eks. ser skinnet. At noen kan sitte og pille reker for så å spise de har jeg ingen forståelse for. All sjømat byr meg i mot, og vet ikke om jeg kan finne et svar på hvorfor. Spiser ikke brokkoli heller, forøvrig. 14
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Jeg spiser ikke blomkål og brokkoli blant annet. Liker ikke konsistensen. Jeg er heller ikke så glad i sterke og uvante krydder og urter, så jeg holder meg til mat jeg vet jeg liker fordi jeg lever godt med det. Mat er dyrt, og jeg liker ikke å kaste mat (noe jeg ofte må gjøre når jeg prøver noe nytt). Anonymkode: 9e04a...d3c
Leo Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Jeg har problemer med brokkoli fordi vi dyrket det selv da jeg var barn og mat skulle man under ingen omstendighet kaste. Ett år hvor det var ekstremt med skadedyr på kålvekstene brukte vi derfor mye tid på å plukke larvene ut av den kokte brokkolien evt. fange larvene som krøp over tallerkenen når den ble servert rå. Skjell og andre bløtdyr som f.eks. blekksprut greier jeg heller ikke å spise. Hvorfor vet jeg ikke helt, men det snur i munnen. 14
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 Wednesday Addams skrev (7 timer siden): Jeg spiser ikke sjømat i det hele tatt - tipper det kvalifiserer som kresen? Jeg har ikke vært vant til å spise det som liten, og det byr meg i mot å spise fisk når man f.eks. ser skinnet. At noen kan sitte og pille reker for så å spise de har jeg ingen forståelse for. All sjømat byr meg i mot, og vet ikke om jeg kan finne et svar på hvorfor. Spiser ikke brokkoli heller, forøvrig. har du blitt tvunget til å spise det som barn og har dårlige assosiasjoner? Leo skrev (6 timer siden): Jeg har problemer med brokkoli fordi vi dyrket det selv da jeg var barn og mat skulle man under ingen omstendighet kaste. Ett år hvor det var ekstremt med skadedyr på kålvekstene brukte vi derfor mye tid på å plukke larvene ut av den kokte brokkolien evt. fange larvene som krøp over tallerkenen når den ble servert rå. Skjell og andre bløtdyr som f.eks. blekksprut greier jeg heller ikke å spise. Hvorfor vet jeg ikke helt, men det snur i munnen. hva i alle dager? Ble du utsatt for mishandling? Er da ikke greit å servere mat som det kravler makk i 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 Kresne folk spiser skikkelig mat, som grønnsaker og sjømat for eksempel. De vil ikke ha søppel at, de vil ha kvalitet. Anonymkode: 028a2...b93 9
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kresne folk spiser skikkelig mat, som grønnsaker og sjømat for eksempel. De vil ikke ha søppel at, de vil ha kvalitet. Anonymkode: 028a2...b93 det å ha vegring mot å spise ting blir og kakt kresne. Mulig det er feil å kalle det det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 11 minutter siden, Wednesday Addams said: Jeg spiser ikke sjømat i det hele tatt - tipper det kvalifiserer som kresen? Jeg har ikke vært vant til å spise det som liten, og det byr meg i mot å spise fisk når man f.eks. ser skinnet. At noen kan sitte og pille reker for så å spise de har jeg ingen forståelse for. All sjømat byr meg i mot, og vet ikke om jeg kan finne et svar på hvorfor. Spiser ikke brokkoli heller, forøvrig. Hva gjør du hvis du i en profesjonell sammenheng blir bedt eller er forventet å spise sjømat? Anonymkode: b4f63...952
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 Jeg har problemer med å spise farsemat som kjøttkaker, karbonader og kjøttboller. Det er fordi jeg ikke likte det som barn, og ble tvunget til å spise det. Husker at jeg gråt og kjempet med å svelge og kastet opp etterpå. Jeg spiser litt hvis jeg får det servert, men sliter litt med å få det ned. Anonymkode: a932e...b23 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 Jeg spiser ikke kjøtt, fisk eller sjømat. Hvorfor? Aner ikke. Det får meg til å spy i det øyeblikk jeg svelger det. Sånn har det alltid vært. Ellers er jeg altetende. Jeg elsker ikke bløtkokte egg, vingummi, hvit asparges, sweet chili saus, rå ingefær, rosèpepper eller fyrstekake, men spiser det helt uten problemer. Ellers går alt ned på høykant! Jeg skjønner at de fleste ser meg som ekstremt kresen, men jeg spiser vel egentlig langt flere ingredienser og mye mer variert enn alle andre jeg kjenner. Anonymkode: 2f6aa...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 Jeg klarer ikke å spise kjøtt som ikke har blitt kvernet opp. Jeg spiser kjøttdeig, pølser og kjøttpålegg osv. Jeg klarer ikke å spise kjøtt hvis jeg ser sånne hvite hinner og brusk og drit. Seigt pleier det være og'. Anonymkode: 95e61...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 Sjømat. Konsistensen er utrolig ekkel. Anonymkode: 5c399...cfd 3
powerpuffen Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 (endret) Jeg tror mye av det ligger i hva man har fått servert som barn. Har man ikke jevnlig blitt vendt til smaker og konsistenser som barn (til tross for at de i perioder motsetter seg), så vil man ikke like det som voksen heller. Jeg hadde selv svelgvansker som barn, så tørr biff, finnbiff og seige pålegg som salami også videre går ikke akkurat lett ned her nå. Satte ofte mat i halsen og jeg husker spesielt en episode hvor min far nærmest måtte dra maten opp av halsen min. Men utenom dette anser jeg meg som nokså altetende. Endret 12. januar 2022 av Lacuna 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg klarer ikke å spise kjøtt som ikke har blitt kvernet opp. Jeg spiser kjøttdeig, pølser og kjøttpålegg osv. Jeg klarer ikke å spise kjøtt hvis jeg ser sånne hvite hinner og brusk og drit. Seigt pleier det være og'. Anonymkode: 95e61...5a9 Samme her! Spiser også ikke selleri, fordi jeg syns det smaker som urin. Jeg hadde veldig problem med å spise noe som helst som barn, så det er vel endel som sitter igjen nå. Anonymkode: 842b5...7e4
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør du hvis du i en profesjonell sammenheng blir bedt eller er forventet å spise sjømat? Anonymkode: b4f63...952 er det noen gang det? 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 Jeg spiser absolutt alt. Liker alt av mat. Men jeg hater amerikansk rootbeer. Smaker tannkrem. Jeg synes det er rart når voksne er kresne. Jeg har spist hval, bleksprut, blåskjell, due, kanin, råtten ost, rakfisk, lutefisk, maur sjokolade, kenguru, frosk, snegle, ansjospizza i Frankrike og tusen andre ting. All mat er digg. Anonymkode: 6ad34...5cf 8
Leo Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 Maleficenta skrev (9 minutter siden): hva i alle dager? Ble du utsatt for mishandling? Er da ikke greit å servere mat som det kravler makk i Nei, det var ikke snakk om mishandling av noe slag. Dette var på 70-tallet og min prinsippfaste mor mente at spiselig mat skulle ikke kastes. Nå tror jeg likevel at store deler av det årets avling likevel "forsvant" og at definisjonen av spiselig ble noe endret, men prinsippet skulle likevel ikke fravikes slik at vi barna fikk det med oss. Alt i alt var det mye mer komisk enn traumatisk, men brokkoli ble jeg altså kurert for 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 Jeg liker ikke agurk og tomat. Og tro meg, har prøvd de uendelig mange ganger. Klarer det bare ikke. Jeg ønsker å like det, for som godt voksen er det faktisk litt flaut. Men froskelår, det er snadder 😄 Jeg kan fint prøve nye ting, det er ikke det det står på. Er vokst opp med utrolig få matvarer, vil tro at det har noe med saken å gjøre. Er veldig lav, mye lavere enn både mor og far... Dårlig mat og lite sol 😛 Anonymkode: 7a11d...05f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 Det er MASSE jeg ikke spiser. Livet er for kort til å spise ting jeg ikke vil ha.. Anonymkode: 72fcb...365 14
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 Jeg ble tvunget til å spise ting jeg ikke likte smak og/eller konsistens på da jeg var barn. Dette medfører at jeg i dag brekker meg når enkelte matvarer kommer inn i munnen. Jeg har siden klart å lære meg å spise en del ting, men noen ting henger igjen. Så er det også slik at noen liker f.eks. lakris - jeg liker det ikke. Og den smaken er helt konsistent - jeg liker ikke den typen smak i det hele tatt - enten det er snop, eller andre matvarer med den smaken. Jeg er ikke overbegeistret for umami heller. Krabbe, kreps og hummer har jeg heller aldri greid å vende meg til smaken på - jeg liker det bare ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå